[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Förresten, det kan behövas nån bild eller två för att motverka konsumtionshets.
20250810_114735.webp
20250810_114810.webp

Har ett nytt objekt som kräver ganska mycket jobb. Lite udda formgiven också. Men det finns ändå viss potential. Enstyckstillverkad kanot/Canadensare. Enligt uppgift har den gått både med elmotor, och liten bensindriven utombordare. Nån har kört rakt in i något hårt också. Finns knäckskador i fören.
20250808_073801.webp
20250808_073810.webp
20250808_073832.webp
20250808_073752.webp
20250808_073840.webp
20250808_073915.webp

Den där ser ju fin ut! Jag ska komma ihåg att ta en bild på vår gamla Salomon k2a. Den tror jag vinner i sunkighet.
Överkörd efter packluckan. Kapad mitt i packluckan, aktern delad som en övre och nedre del. Lagade var för sig och sedan har nedre delen återmonterats följt av överdelen. Att det kapades mitt i packluckan gjorde det möjligt att göra skarven stark även invändigt.

Har ett nytt objekt som kräver ganska mycket jobb. Lite udda formgiven också. Men det finns ändå viss potential. Enstyckstillverkad kanot/Canadensare. Enligt uppgift har den gått både med elmotor, och liten bensindriven utombordare. Nån har kört rakt in i något hårt också. Finns knäckskador i fören.Visa bilaga 786061Visa bilaga 786062Visa bilaga 786064Visa bilaga 786065Visa bilaga 786066Visa bilaga 786063
Att du orkar! Men det är ju kul att det finns eldsjälar som inte bara ger upp och köper nytt!

Nu är det folktomt i skärgården igen, sommaren är officiellt slut. En kvällsrunda runt Bedarön, hann hem strax efter att solen gått ner. Körde lite längre ut på utsidan för att nås av solens ljus och lyckades för en gångs skull pricka medvind söderut och mest lä norrut.

Startade klockan lite för sent men ni fattar..

Det blev P&H Delphin idag för den låg framme. Och favoritpaddeln Werner Cyprus, 210 cm, otroligt lätt och fin med skumfylllda blad så den nästan pluppar upp själv ur vattnet.

20250811_195913.webp

1754939694155.webp

Senast ändrad:
Vill du ha ytterskärgård direkt men närmare Stockholm är du välkommen hit till Nynäshamn med iofs :-) Men en hel del är rätt exponerat mot öppen horisont och med långa överfarter om man vill ut till Nåttarö eller upp mot Huvudskär t.ex.!

Vill du ha ytterskärgård direkt men närmare Stockholm är du välkommen hit till Nynäshamn med iofs :-) Men en hel del är rätt exponerat mot öppen horisont och med långa överfarter om man vill ut till Nåttarö eller upp mot Huvudskär t.ex.!
Ja, man borde ju tagit sig i kragen och lastat kajakerna på bilen någon av dagarna i sommar.

Ännu närmare Stockholm till Gålö/Morarna. Därifrån är det inte så långt ut förbi Fjärdlång och skärgården därute. Dessutom finns massor med varianter mellan andra öar om det blåser för mycket. Precis tillbaka efter 4 dagar solo därute - det blåste riktigt frisk på måndag/tisdag :-)

Horizonpaddling.webp

Ännu närmare Stockholm till Gålö/Morarna. Därifrån är det inte så långt ut förbi Fjärdlång och skärgården därute. Dessutom finns massor med varianter mellan andra öar om det blåser för mycket. Precis tillbaka efter 4 dagar solo därute - det blåste riktigt frisk på måndag/tisdag :-)

Visa bilaga 788974
Ser magiskt ut! Och bra träning inför Sickhamn!

Har lite ångest, ska köpa en kajak till barnen och har inte plats för hur många som helst.. Sälja Tiderace Xciten som är en grym brittisk havskajak som är både lättmanövrerad och rolig i vågor och ändå en utmärkt, lättpaddlad långfärdskajak i kevlarförstärkt glasfiber, väl använd men fullt funktionell, eller P&H Delphinen i plast som är mera lekorienterad, oöm i plast, sämre för långfärd men ändå den jag använder mest..

Sälj den du använder mest så blir det lättare att göra dig av med den andra också om något år!

Det är rätt rejält överlapp på dem egentligen. Ska man bara ha en är XCiten en perfekt kajak egentligen, men Delphinen är oömmare och stabilare och roligare när det är rejält med vågor. Några veckoturer som det blev förr ligger nog rätt långt fram i tiden.

Vet inte hur gammal en plastkajak kan bli, den kanske lever lite på övertid.

Det är rätt rejält överlapp på dem egentligen. Ska man bara ha en är XCiten en perfekt kajak egentligen, men Delphinen är oömmare och stabilare och roligare när det är rejält med vågor. Några veckoturer som det blev förr ligger nog rätt långt fram i tiden.

Vet inte hur gammal en plastkajak kan bli, den kanske lever lite på övertid.
Tänker att om du ska köpa en till barnen så kommer du väl att paddla en del med dem och kanske inte har tiden för långa turer i glasfiberskutan...? Behåll plasten.

Tänker att om du ska köpa en till barnen så kommer du väl att paddla en del med dem och kanske inte har tiden för långa turer i glasfiberskutan...? Behåll plasten.

Ja, det var så tankarna gick från start. Plus att glasfiberbåten antagligen betingar ett högre värde.

P&H-plastkajaken är också ännu mera stabil vilket kanske kan vara en trygghet när man paddlar med barn om man behöver göra nån liten räddningsinsats. Å andra sidan så gjorde jag just det förra året med barnens kusiner och det kändes 100% tryggt även i Tideracen.

Men det faktum att det oftast är plastkajaken som jag tar fram är kanske det som får fälla avgörandet.

En annan variant är ju att motivera inköpet av den nya med att man sen ska sälja en av de gamla och sen behålla den.. :-)

Ja, det var så tankarna gick från start. Plus att glasfiberbåten antagligen betingar ett högre värde.

P&H-plastkajaken är också ännu mera stabil vilket kanske kan vara en trygghet när man paddlar med barn om man behöver göra nån liten räddningsinsats. Å andra sidan så gjorde jag just det förra året med barnens kusiner och det kändes 100% tryggt även i Tideracen.

Men det faktum att det oftast är plastkajaken som jag tar fram är kanske det som får fälla avgörandet.

En annan variant är ju att motivera inköpet av den nya med att man sen ska sälja en av de gamla och sen behålla den.. :-)
Det senare alternativet är ju smart. Och bra för att övertyga ev respektive. Så har jag gjort med en av barnens cyklar, dvs köpte den nya med förbehållet om att sälja den gamla (det var ett halvår sen).

Jag är kass på att sälja saker, har massor av grejer som bara ligger och tar plats och minskar i värde, mycket säsongsgrejer så när tåget har gått får man dessutom vänta ett år.

Ser magiskt ut! Och bra träning inför Sickhamn!
Ja, det är magiskt - och absolut bra träning i stökiga vågor, vind och rätt många km/dag!

Men det var i kayak där jag känner mig hur hemma som helst. Men jag börjar få kalla fötter (händer?) inför Sickhamn. Kanske ändå lite för grönt på Nelon denna gång...

Jag är kass på att sälja saker, har massor av grejer som bara ligger och tar plats och minskar i värde, mycket säsongsgrejer så när tåget har gått får man dessutom vänta ett år.
Se det som ett mål att göra dig av med sånt du inte behöver, lyckas du sälja en del får du pengar över till annat och någon annan får glädje av att köpa prylar till beg-pris.

Ja, det är magiskt - och absolut bra träning i stökiga vågor, vind och rätt många km/dag!

Men det var i kayak där jag känner mig hur hemma som helst. Men jag börjar få kalla fötter (händer?) inför Sickhamn. Kanske ändå lite för grönt på Nelon denna gång...
Tror du har fått mer än tillräckligt med mil för att bli säker i skidan. Men du kan ju avvakta prognosen och se hur vindarna blir och sedan bestämma farkost.

Du cyklade ju ötzin i kort/kort. Du kan inte få kalla fötter/händer. Kör bara!!!

Fortsatt med kanoten. Blev avbruten med flyttlass åt exsvågern innan jag hade något vettigt att visa. Lappade en spricka i en takbox som en gång i tiden med stor optimism framfördes av larsaw ner i ett lågt P-garage, för lågt. Jag har fått den av den som fick eller köpte den av larsaw.
20250824_082129.webp
20250824_163451.webp

20250830_182019.webp

Jobbet är som sagt inte klart pga flyttandet. Bild på klar. Inte så noga, bara en gammal takbox.

Senast ändrad:
Har rubbat bort streck och skav på skrovet och idag vaxat. Inte vart i sjön dock. Blir senare i veckan. Jävlar vad blank och fin hon blev och mer än något hal. Pallbockarna på klubben har en marginell lutning, den åkte av….. facket klätt med matta, man behövde typ bara blåsa på henne så gled hon in…..

Vaxet, köpt på Biltema, var nästan transparent och väldigt vattnigt, tänkte det var nått fel men saker har väl hänt sen jag hade segelbåt för 15 år sedan…..

Har rubbat bort streck och skav på skrovet och idag vaxat. Inte vart i sjön dock. Blir senare i veckan. Jävlar vad blank och fin hon blev och mer än något hal. Pallbockarna på klubben har en marginell lutning, den åkte av….. facket klätt med matta, man behövde typ bara blåsa på henne så gled hon in…..

Vaxet, köpt på Biltema, var nästan transparent och väldigt vattnigt, tänkte det var nått fel men saker har väl hänt sen jag hade segelbåt för 15 år sedan…..
Nu vet jag inte skicket på din skuta men om du kör med polish först blir det oftast ännu finare. Men halt som du säger. Jag har två bockar utanför förådet där jag förvarar min skida, men marken lutar någon grad, går inte att lämna skidan där när den är vaxad...

Lycka till alla som kör Sickhamn idag! Ni får gärna skriva en P(addel)Rapport här efteråt eller rapportera er framfart så att vi kan heja på!
Sugen på att paddla själv någon gång!

På kurs med Kurt (Johan) idag. SPK höll intro kurs för nya medlemmar och tjejen var med så jag gick oxå. Min uppsida är att jag nu får låna lådor av klubben oxå. Prövade en nybörjar skida, det gick väl, i övrigt ingick välta/tömma övning och det är alltid nyttigt.

Instruktören visade fö snoppen, ett annorlunda grepp men det föll väl ut.

Kollat på bilder/filmer från Sickhamn på nätet, bara sett skidor, är det kutym nu?

Hittade annan film nu med traditionella kajaker…… så nej, ej kutym.

Senast ändrad:
Lycka till alla som kör Sickhamn idag! Ni får gärna skriva en P(addel)Rapport här efteråt eller rapportera er framfart så att vi kan heja på!
Sugen på att paddla själv någon gång!
Roligt race, klart du ska hänga på. Största behållningen är inte loppet, utan hänget efteråt med lunch, bastu och middag.

Men själva paddlingen är också fin. Första delen är oftast snäll och bjöd idag på lugnt vatten och inte så mkt vind. Dock tjock dimma på Baggensfjärden så många hade problem med navigeringen. Vi lyckades hålla rel rakt över genom att navigera med solen som riktmärke.

Till Strömma är det ca 25km, sen börjar man komma ut i Skärgården och speciellt efter 32km är det betydligt öppnare vatten och ofta mkt båtar, även i år, men som tur var väldigt lite vind. Dock dubbla segeltävlingar så mkt trafik på sjön.

Men någonstans här vid ca 38 km började musklerna tappa stinget och farten gick ner men som vanligt orkar man veva den sista biten och kom i mål. Tips är att se till att ha lättillgänglig energi där du slipper fippla så mkt och inte måste sluta paddla längre stunder för att öppna förpackningar/dricks etc.

Angående surfskis vs kajaker är båda med. Men många gillar just surfskis när de ska paddla fort och risk för sjö finns. Sen finns det ju snabba havskajaker som också funkar kanon. Välj det som man känner sig tryggast med.

På kurs med Kurt (Johan) idag. SPK höll intro kurs för nya medlemmar och tjejen var med så jag gick oxå. Min uppsida är att jag nu får låna lådor av klubben oxå. Prövade en nybörjar skida, det gick väl, i övrigt ingick välta/tömma övning och det är alltid nyttigt.

Instruktören visade fö snoppen, ett annorlunda grepp men det föll väl ut.

Kollat på bilder/filmer från Sickhamn på nätet, bara sett skidor, är det kutym nu?

Hittade annan film nu med traditionella kajaker…… så nej, ej kutym.
Bara lite kycklingskinn!

Tack för rr och info.
Paddlar man hem också, kanske valfritt?
Hur många deltog?
Lite olika hur folk gör. Ibland har någon paddlat hela vägen till Sickla på söndagen, någon blir hämtad med båt men de allra flesta paddlar till Stavsnäs (ca 13km) och där finns möjlighet att bli hämtad med bil eller lägga skidan/kanoten på ett kajaksläp som körs till Sickla. Stökiga är packningen, idag hade vi tur att en flickvän till en av deltagarna kunde ta vår väskor på Vaxholmsbåten till Stavsnäs.

Kompisen och jag (vi paddlade dubbelskida) hade otur idag, på vägen hem går vi för snävt vid en grynna och rodret touchar sten. 2 meter senare kan vi inte styra och plötsligt ser vi rodret guppa bredvid oss. Försökte sätta tillbaka och tejpa fast det men lönlöst, lossnade efter 50 meter, denna gång kunde vi inte hitta det igen. Försökte fortsätta paddla men var nästan omöjligt, skidan svängde höger och vänster omvartannat och omöjligt att hålla kurs. Kartrekade och hittade en Vaxholmsbåtbrygga en bit bort dit vi lyckades ta oss och fick lifta hem.

Totalt tror jag det var 65 pers anmälda men några avhopp sista dagarna så tror vi var 55st.

Gå in på Sickhamn på Facebook så hittar du en del bilder och filmer.

Tills någon förbjuder mig fortsätter jag lägga lite bilder på kanotrenoveringen i tråden. Lappat och lagat, lagt igen hålen genom hornen i för och akter med hemmagjorda rörstumpar. Gjutformen var en sprayburk klädd med smörpapper.
20250830_181949.webp
20250830_182127.webp
20250830_181912.webp
20250830_181928.webp
Slipat och målat upp för och akter på insidan. Tagit hål för packluckor för och akter. Konstruerat övre fack för typ fikaluckor i för och akter. Gjutformen är ett 200mm papprör för betongjutning. Packluckorna blir inspektionsluckor i ABS från Biltema. Nästa steg är att lappa lite mer runt sittbrunnen och göra täcklocken fram och bak som fikaluckorna ska sitta i. Det mest okonventionella är nog polyestertamp runt sittbrunnen istället för list. Men allt var så sjukt klent dimensionerat att jag bestämde mig för att prova något helt annat. Kommer plasta från ytterkant och in i sittbrunnen ovanpå de indränkta nu hårda repen. Bilden på domkraften är upp och ned, jag orkar inte fixa det.

20250908_160348.webp
20250908_160353.webp
20250908_124209.webp
20250908_160410.webp
20250908_181801.webp
20250908_124320.webp
20250908_181810.webp

Senast ändrad:
Testat skida idag. Väldigt skoj men annorlunda hur man sitter. Inget bad blev det, hade räknat med det…….
Skoj!
Den största skillnaden mot traditionella kajaker är hur snabbt de svänger.

De måste vara hyggligt stabila för att fungera ute på havet.

Helt plötsligt blir du downwind fanatiker, börjar leta efter dagar med hårda vindar och bra vågor att surfa på. Alternativt börjar du leta efter lagom snabba motorbåtar att att ligga på våg efter.
Ibland har du tur och har medvind ut och hänger efter en båt på vägen hem i motvind.

Givetvis börjar du pendla ut till Nynäshamn för att hitta de bästa vågorna. Nynäshamn till Muskö eller Gålö är ganska vanliga kompisturer.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp