[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Snyggt! Försökte mig också på ett varv runt Fågelön/Kärsön idag men hela Fiskarfjärden låg med 1-2 cm is. Blev iaf lite kaffe!
(Vi får köra happykajakrajd när det blir lite varmare!)

Bilagor

• IMG_8904.webp
    IMG_8904.webp
    569.8 KB · Besök: 58
  • IMG_8901.webp
    IMG_8901.webp
    79.1 KB · Besök: 55
  • IMG_8898.webp
    IMG_8898.webp
    97.9 KB · Besök: 53
  • IMG_8893.webp
    IMG_8893.webp
    167 KB · Besök: 52
Jag skulle försöka ta mig igen ungefär sådan där is en gång. Det var bara en kort sträcka, kanske 15 meter, innan det blev öppet igen, så klart värt ett försök.

Jag tog fart och drev på ända in i isen. En båtlängd in ungefär tog det stopp. Det var då jag kunde konstatera att en paddel är ett rätt värdelöst verktyg i is...

Jo, jag vet. Det var en kompis som också utbrast att "Det vet du väl att man inte paddlar i isiga förhållanden utan isyxor?". Trots att jag har klättrat i över 35 år så äger jag bara en alpinyxa.

Jag skulle försöka ta mig igen ungefär sådan där is en gång. Det var bara en kort sträcka, kanske 15 meter, innan det blev öppet igen, så klart värt ett försök.

Jag tog fart och drev på ända in i isen. En båtlängd in ungefär tog det stopp. Det var då jag kunde konstatera att en paddel är ett rätt värdelöst verktyg i is...
Det blir ännu kuligare om man sitter i en rank räserlåda och hamnar i is där inte paddeln går igenom..........

Det blir ännu kuligare om man sitter i en rank räserlåda och hamnar i is där inte paddeln går igenom..........
Paddeln gick inte igenom, det var det som gjorde det svårt, men med räsern skulle jag inte ge mig in på något sådant. Jag vill inte ha under 10°, helst mer, i vattnet med den.

Visa bilaga 812873
Skulle ett par isdubbar räcka för att dra sig över en kortare bit is? Kräver att de inte har för kort snöre mellan sig isf?
Jo kanske, har alltid ett par med mig. Men det är lite som när man cyklar. Varför är man där och vad är syftet?
För mycket is, vänd bara….. vi paddlar, det är syftet.

Har kört mycket isbrytning med främst vkv kåre och tänkt att det låter lite hårt men aldrig sett nåt på kajaken. Har inte hört nåt av andra heller om skador från is. Nån här som faktiskt haft problem?
Tror inte att isen trasar sönder kajaken så den sjunker men sett att den kan ge väldigt fula repor, is kan ju vara väldigt vasst. En Kåre är ju rejält byggd så bara att köra på.

Tror inte att isen trasar sönder kajaken så den sjunker men sett att den kan ge väldigt fula repor, is kan ju vara väldigt vasst. En Kåre är ju rejält byggd så bara att köra på.
En klubbkompis förlorade några cm2 av stäven när han körde in i ett kraftigt isflak. Det var en äldre racer där gelcoat använts för att fylla ut stäven.
Jag har förlorat rodret på en Tracer efter lite isbrytning i seg våris.

Vissa surfskis har tunna laminat som inte tål tryck något vidare. Min Fenn i kolfiber skulle troligtvis kunna skäras upp som Titanic av lite tjockare is.
Även sandwich har ett tunnt ytterlager som kan skadas av is.

Massiva glasfiberskrov samt hinkplast tål en hel del stryk.

Blev en sväng upp kring Bosön i tilltagande snöfall. Blåsigare än förväntat när jag lämnade hamnen, men betydligt lugnare vid återkomsten.

Såg en havsörn, en liten grupp sångsvanar och några gudingar.
IMG_3046.webp
IMG_3084.webp
Snömolnen kommer in över askrikefjärden.
IMG_3091.webp

Blomskär. Stora delar av däcket täckt av ca 2 cm snö.

Blev en sväng upp kring Bosön i tilltagande snöfall. Blåsigare än förväntat när jag lämnade hamnen, men betydligt lugnare vid återkomsten.

Såg en havsörn, en liten grupp sångsvanar och några gudingar.
Visa bilaga 813248
Visa bilaga 813250
Snömolnen kommer in över askrikefjärden.
Visa bilaga 813249
Blomskär. Stora delar av däcket täckt av ca 2 cm snö.
Det där är lite hårdare bilder än vad vi vanligen ser på denna tråd (inkl mina bilder)!

En riktig skitfråga... Värmdö kommun och Norrtälje kommun har föredömliga kartor med sopmajor på nätet. Har förgäves sökt efter något från Österåkers kommun och från Skärgårdsstiftelsen. Naturkartan hjälpte inte mycket. Någon som har koll?

Jag skulle lätt kunna ta med mig kajaken till en citypaddling med igång typ vid Sjöhistoriska, där kan man ta bilen hela vägen ner till vattnet om man vill!
Vi syr ihop något. Det hade vart jävligt coolt. Vi är endå ett gäng som håller på med detta.

Innan midsommar, sen krånglar semester till det…..

My2cents.

Jag har ett operationssår på ena benet och ett artrosknä på andra. Förutom det kaos på jobbet. Får jag ordning på tillvaron vore det kul att paddla med er framåt sommaren. Känns inte helt sannolikt, men kanske. Antingen är paddla perfekt för knät, eller så går det inte. Skulle förmodligen utgå från Brostugan Kersö om jag kunde vara med.

Jag har ett operationssår på ena benet och ett artrosknä på andra. Förutom det kaos på jobbet. Får jag ordning på tillvaron vore det kul att paddla med er framåt sommaren. Känns inte helt sannolikt, men kanske. Antingen är paddla perfekt för knät, eller så går det inte. Skulle förmodligen utgå från Brostugan Kersö om jag kunde vara med.
När nya Slussen öppnar för båttrafik kommer det att öppnas upp nya möjligheter utan att behöva transportera kajaken på bil, förlåt, jag menar cykel. Tar jag omvägen via Hammarbyslussen blir det en heldag.

Krya på dig med rehabiliteringen!

När nya Slussen öppnar för båttrafik kommer det att öppnas upp nya möjligheter utan att behöva transportera kajaken på bil, förlåt, jag menar cykel. Tar jag omvägen via Hammarbyslussen blir det en heldag.

Krya på dig med rehabiliteringen!
Kollade https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/slussen/

Redan nästa år, 2027! (Kan ju bli i december, och/eller försenat, men sommaren 2028 ska det väl vara stor sannolikhet för att det är öppet att slussa iaf.)

Tillbaka
Topp