[OT] kan någon förklara hantverkarbeteende för mig?

ooms sa:
Hur är det nu, den bransch som brukar dra på sig flest klagomål från konsumenter år efter år, brukar väl vara hantverkare? I alla andra branscher skulle man ta till sig det och förbättra sig, när det dessutom sker år efter år tyder det på nåt allvarligt systemfel. Kanske på sättet man gör affärer? Hur man bemöter kunderna? Jag vet inte. Men läser man denna tråd så är det tydligen helt och hållet kundens fel. Och nåde den kund som själv läser på och håller koll för att försäkra sig om att få ett korrekt utfört jobb, den kunden är tydligen "jobbig".
Också sitter folk här i tråden och undrar varför hantverkarbranschen har dåligt rykte...

Hantverkarbranchen är väl också den enda som i större utsträckning jobbar direkt mot konsument eller?? Så det är knappast konstigt att det är flest klagomål. Sällan man anlitar en konsult för 1300 spänn i timmen.

En kund som från början är påläst och klar över vad som ska göras och till vilket pris är en väldigt bra kund. Om den kunden anlitar en välrenommerad svensk firma som är mån om sitt kundunderlag, vilket de flesta lokala firmor med avsikt att fortsätta på orten är, så är det sällan problem.

Problemen kommer när kunden förväntar sig en sak men inte kommunicerar detta eller ändrar sig efter hand t ex och förväntar sig att det inte ska påverka priset. Det är det som är en "krånglig" kund.

Det är möjligt att det finns systemfel i branchen, att det är för lätt för oseriösa aktörer att blåsa folk. Min personliga åsikt är att det ökade inflödet av utländsk arbetskraft och företag inte "sanerar branchen" utan tvärtom ökar problemen och gör det mycket svårare för de kontrollorgan som finns att göra något åt det.

En annan aspekt som jag nämnde tidigare är att om en branch på ca 300 000 personer börjar förvänta sig sänkta löner som du förespråkar så blir det ganska trögt i svensk ekonomi.

Fredde78 sa:
Har du haft hantverkare hemma hos dig ooms?
Ja, men försöker numer undvika det så långt det går. Detta eftersom de gånger jag haft det (både privat och i egenskap av ordförande i bostadsrättsföreningen) har jag i princip alltid blivit missnöjd, och insett att jag skulle ha gjort jobbet bättre själv. Och det handlar inte om några "tillägg i efterhand" eller missförstånd, utan helt enkelt taskig slutfinish, hafs och slafs, osv. Svenska "välrenommerade" firmor.

Klas A sa:
ooms sa:
Hur är det nu, den bransch som brukar dra på sig flest klagomål från konsumenter år efter år, brukar väl vara hantverkare? I alla andra branscher skulle man ta till sig det och förbättra sig, när det dessutom sker år efter år tyder det på nåt allvarligt systemfel. Kanske på sättet man gör affärer? Hur man bemöter kunderna? Jag vet inte. Men läser man denna tråd så är det tydligen helt och hållet kundens fel. Och nåde den kund som själv läser på och håller koll för att försäkra sig om att få ett korrekt utfört jobb, den kunden är tydligen "jobbig".
Också sitter folk här i tråden och undrar varför hantverkarbranschen har dåligt rykte...

Hantverkarbranchen är väl också den enda som i större utsträckning jobbar direkt mot konsument eller?? Så det är knappast konstigt att det är flest klagomål.
Skämtar du?
Detaljhandeln. Hotell och restaurang. Hälsa och sjukvård. Data- och telekomoperatörer. Nöje och underhållning. Bilbranschen. Osv.
Finns massor av branscher som jobbar direkt mot konsument.

Senast ändrad:
ooms sa:
Klas A sa:
ooms sa:

Hantverkarbranchen är väl också den enda som i större utsträckning jobbar direkt mot konsument eller?? Så det är knappast konstigt att det är flest klagomål.
Skämtar du?
Detaljhandeln. Hotell och restaurang. Hälsa och sjukvård. Data- och telekomoperatörer. Nöje och underhållning. Bilbranschen. Osv.
Finns massor av branscher som jobbar direkt mot konsument.

Bilbranchen ja, det är den andra branchen som ofta kritiseras. Detaljhandeln handlar i så fall om reklamation av produkter. Hälsa och sjukvård är i stort sett skattefinansierad. Övriga är småslantar, inget man processar om direkt va?

Jag tycker att det är bäst att jobba med små firmor. Först ska man vara väl påläst på vad man vill göra och varför. Det är en klar fördel att vara ute i god tid. Jag kan tex be någon titta på ett jobb på hösten och planera det till våren. Det jag vill är att den som tittade på det är den som utför och att de håller det som är bestämt. Hittar man mer som är förvarnat som möjligt får man bita i det sura äpplet. Jag bryr mig inte om var de kommer ifrån bara de är seriösa och kunniga samt inte skickar en lärling eller annan firma att göra jobbet. Helst gör jag allt själv som man får göra men man hinner ju inte. Vet dock tillräckligt för att inte få skitförslag eller personer som inte håller vad de lovar. Förhoppningsvis lyckas jag även vara en bra kund att ha att göra med. Min allmänna tro på hantverkare är att de är som regel seriösa och duktiga men att det finns för mycket jobb för att de skall hinna allt och att väder samt uppkommande händelser i allmänhet stör deras planering. Att vara hantverkare är att kunna sitt jobb och ta ansvar, inte att starta firma, köra stor pickis och göra mindre bra jobb med sånt man inte behärskar.

ooms sa:
Fredde78 sa:
Ja, men försöker numer undvika det så långt det går. Detta eftersom de gånger jag haft det (både privat och i egenskap av ordförande i bostadsrättsföreningen) har jag i princip alltid blivit missnöjd, och insett att jag skulle ha gjort jobbet bättre själv. Och det handlar inte om några "tillägg i efterhand" eller missförstånd, utan helt enkelt taskig slutfinish, hafs och slafs, osv. Svenska "välrenommerade" firmor.

Låter märkligt. Har anlitat hantverkare flera gånger och varje gång har det blivit snyggt och bra. Små och stora byggfirmor med olika specialitet. Svenska och "ickesvenska". Självklart har jag ibland fått påpeka saker men är man lite ödmjuk i sin framtoning är det sällan några problem.

Arbetar man som hantverkare i en mindre stad än så är det självsanering på hantverkare...... gör några dåliga jobb så är man snart arbetslös

ooms sa:
Fredde78 sa:

Tråkigt. Hur gick du vidare? Fick dom komma tillbaka och rätta till sina fel eller tyckte besiktningsmannen att jobben var korrekt utförda?

Fredde78 sa:
ooms sa:
Fredde78 sa:

Tråkigt. Hur gick du vidare? Fick dom komma tillbaka och rätta till sina fel eller tyckte besiktningsmannen att jobben var korrekt utförda?
Brukar du ta in besiktningsman för enklare jobb som utförs i en lägenhet? Jag tycker man ska kunna förvänta sig ett bra utfört jobb utan att behöva anlita besiktningsmän (ytterligare en yrkeskategori byggbranschen sett till att införa)... Och jag är som sagt inte den ende i min bekantskapskrets som har erfarenhet av hafs och slafs jobb. Men visst, det kan vara vi som förväntar oss mer som fullgott jobb än vad "standard i branschen" kommit att bli. Hur som helst, jag har ju insett att jag gör jobbet bättre själv, så då får det oftast bli så.

Vid vår fasad- och fönsterrenoveribg hade vi både projektledare och besiktningsman. Jag kom in i styrelsen inför garantibesiktningen två år efteråt. Hade en lång lista på fel, bl.a. anvisningar till sprickor i fasaden runt fönstren. Representanten för byggfirman anländer, vad händer? Projektledare, besiktningsman, och byggfirmerepresenten visar sig vara mer eller mindre bästa polare "tjeeena, hur är läget, hur är det med ditten och datten, osv". Alla fel snackade besiktningsmannen bort, "jooo, vettu, det är nåt man får räkna med här i det här området, bla-bla-bla". Enda felet han godkände var ett helt uppenbart, ett fönster de struntat i att måla. Byggfirman lovade höra av sig för att åtgärda detta. Tror du det hände? Nej. För nåt år sedan märker vi att fasaddelar runt fönstren börjar lossna och ramla ner. Vi tar dit en byggnadsingenjör som direkt konstaterar att jobbet med största sannolikhet är felaktigt utfört, puts påförd vid felaktig fuktighet. Vi kontaktar firman, som inte tar nåt ansvar. "Nä, det var x års garanti, och besiktningsmannen godkände jobbet". Härlig bransch, full av mygel! Svensk projektledare, svensk besiktningsman, och svensk firma!

ooms sa:
Fredde78 sa:
ooms sa:
Fredde78 sa:

Brukar du ta in besiktningsman för enklare jobb som utförs i en lägenhet? Jag tycker man ska kunna förvänta sig ett bra utfört jobb utan att behöva anlita besiktningsmän (ytterligare en yrkeskategori byggbranschen sett till att införa)... Och jag är som sagt inte den ende i min bekantskapskrets som har erfarenhet av hafs och slafs jobb. Men visst, det kan vara vi som förväntar oss mer som fullgott jobb än vad "standard i branschen" kommit att bli. Hur som helst, jag har ju insett att jag gör jobbet bättre själv, så då får det oftast bli så.

Vid vår fasad- och fönsterrenoveribg hade vi både projektledare och besiktningsman. Jag kom in i styrelsen inför garantibesiktningen två år efteråt. Hade en lång lista på fel, bl.a. anvisningar till sprickor i fasaden runt fönstren. Representanten för byggfirman anländer, vad händer? Projektledare, besiktningsman, och byggfirmerepresenten visar sig vara mer eller mindre bästa polare "tjeeena, hur är läget, hur är det med ditten och datten, osv". Alla fel snackade besiktningsmannen bort, "jooo, vettu, det är nåt man får räkna med här i det här området, bla-bla-bla". Enda felet han godkände var ett helt uppenbart, ett fönster de struntat i att måla. Byggfirman lovade höra av sig för att åtgärda detta. Tror du det hände? Nej. För nåt år sedan märker vi att fasaddelar runt fönstren börjar lossna och ramla ner. Vi tar dit en byggnadsingenjör som direkt konstaterar att jobbet med största sannolikhet är felaktigt utfört, puts påförd vid felaktig fuktighet. Vi kontaktar firman, som inte tar nåt ansvar. "Nä, det var x års garanti, och besiktningsmannen godkände jobbet". Härlig bransch, full av mygel! Svensk projektledare, svensk besiktningsman, och svensk firma!

Nej vi har inga besiktningsmän vid mindre jobb. Visste dockningen vad som var gjort hos dig? Tråkigt att dom gjorde ett dåligt jobb med fasaden. Att folk känner varandra är kanske inte så konstigt, men man ska fortfarande kunna ha lite yrkesstolthet och sköta sitt jobb.
Låter som du bara haft dåliga erfarenheter av hantverkare. Tråkigt.

Valhalla_ sa:
ooms sa:
Så reglerna ska följas, men inte till punkt och pricka? Hantverkaren avgör var avsteg kan/får göras? Är det det du säger? Vad är då syftet med reglerna?

Man anlitar ju en hantverkare för att de besitter kunskaper och handlag inom sitt specifika område som man själv inte har. Regler i all ära men hantverkaren måste ju kunna tänka lite själv och inte bara kunna läsa en regelbok. Man köper inte bara en apa som gör jobbet utan man köper även expertis inom området. Sen är det som alltid att en del är bra på sitt jobb, andra inte.

ooms sa:
Den här konversationen gör mig mer övertygad att branschreglerna primärt är ett sätt att försvåra/utestänga konkurrens, än att det skulle vara nån slags kvalitetssäkring av utfört arbete.

Se bara på elektriker. De har för jäkla väl förspänt. Tar någon annan yrkeskategori deras jobb begår de ett brott. Hempular man el tycker alla ens bekanta att man är dum i huvudet. Jävlar vad de har lyckats. Det är väl alla branschorganisationers våta dröm att ha det på det viset.?

Säger och "lärarlegitimation", plus 8 veckors ledighet på sommaren...

När det gäller många hantverksbranscher är det väl oftast försäkringsbolag och myndigheter som viftar med taktpinnen....

42Hz sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Så reglerna ska följas, men inte till punkt och pricka? Hantverkaren avgör var avsteg kan/får göras? Är det det du säger? Vad är då syftet med reglerna?

Man anlitar ju en hantverkare för att de besitter kunskaper och handlag inom sitt specifika område som man själv inte har. Regler i all ära men hantverkaren måste ju kunna tänka lite själv och inte bara kunna läsa en regelbok. Man köper inte bara en apa som gör jobbet utan man köper även expertis inom området. Sen är det som alltid att en del är bra på sitt jobb, andra inte.

ooms sa:
Den här konversationen gör mig mer övertygad att branschreglerna primärt är ett sätt att försvåra/utestänga konkurrens, än att det skulle vara nån slags kvalitetssäkring av utfört arbete.

Se bara på elektriker. De har för jäkla väl förspänt. Tar någon annan yrkeskategori deras jobb begår de ett brott. Hempular man el tycker alla ens bekanta att man är dum i huvudet. Jävlar vad de har lyckats. Det är väl alla branschorganisationers våta dröm att ha det på det viset.?

Ska inte säga hur det är nu för det vet jag inte men på 1900-talet var arbetsveckan mer än 40 timmar under termin vilket kompenserade för den längre semestern. Dessutom var det knappast så att du kunde ta ett par veckors semester under terminen utan du var väsentligen låst till loven vilket rimligen måste ses som en nackdel.

Senast ändrad:
ooms sa:
Sedan finns det ju exempel där det faktiskt lönar sig även för högt avlönade att ta tjänstledigt och göra jobbet själva. Byta bromsar på bilen t.ex. tjänar jag på att ta en dag tjänstledigt och göra jobbet själv med kvalitetsdelar inhandlade fr Tyskland.

Lät byta bromsbeläggen fram på bilen idag; 2692 kr kostade det på märkesverkstan. Får nog testa att göra det själv nästa gång... :-)

GoranS sa:
42Hz sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:

ooms sa:

Ska inte säga hur det är nu för det vet jag inte men på 1900-talet var arbetsveckan mer än 40 timmar under termin vilket kompenserade för den längre semestern. Dessutom var det knappast så att du kunde ta ett par veckors semester under terminen utan du var väsentligen låst till loven vilket rimligen måste ses som en nackdel.

45h arbetsvecka, varav 5h förtroendetid. Ingen semester mer än loven. Så inte den dans på rosor som man kan tro om man bara ser till sommarledigheten.

ooms sa:
Fredde78 sa:
ooms sa:
Fredde78 sa:

Men vem anlitade besiktningsmannen, det är väl ändå du/föreningen? Var det en certifierad och rekommenderad besiktningsman? Det låter som ett dolt fel, och om ni som byggherre har gjort någorlunda rätt (ja man har ju ansvar som kund/byggherre också!) så kan detta eventuellt hanteras under den 10-åriga ansvarstiden.

Vilken bransch där det går att tjäna pengar är helt fri från mygel? Bara för att snålheten bedrar visheten när man ska hantera byggrelaterade åtgärder och därmed kanske anlitar fel leverantörer så betyder det inte att hela branschen är full av mygel, det är bara rent skitsnack från den som är lekman med begränsad insyn i branschen.

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:
En sak till också, ett upplägg enligt ts modell lär framkalla lite vibbar av "jobbig kund". Finns en anledning till varför många hantverkare inte jobbar med "privatare"...
Precis, lättare lura folk som handskas med andras pengar (i det offentliga skattepengar, i företag ägarnas pengar). Om nån vill säkerställa att jobbet utförs korrekt och effektivt så är det en "jobbig kund".

Finns ju extremer åt alla håll. Men många "jobbiga kunder" är övernitiska och rent av otrevliga. Står och tittar över axeln och mer eller mindre letar fel. I vissa fall är det befogat men i många fall handlar det om detaljer och rena bagateller. Man tror man har koll för man har minsann läst branschreglerna från pärm till pärm, men i realiteten kan man inte alla gånger värdera informationen och man vet inte vad som är viktigt och varför. Lite som fan läser bibeln.
Du menar att det skrivits in saker i branschreglerna som "inte är så viktigt"? Varför står det där öht frågar man sig ju då...
Sedan tror jag att betalar man hundratusentals kronor förväntar man sig nog att alla detaljer skall vara rätt också, det skulle iaf jag göra. Och ofta finns det nog en anledning varför folk tycker sig behöva kontrollera att allt blir (rätt) utfört.

Absolut är det så. T.ex måste man tätskikta alla väggar i rtt våtrum men i princip skulle du klara dig utan tätskikt (eller kanske 10 cm upp längst ned så det klarar vått golv) på bortre väggen från duschen om du har ett stort badrum. Sen är det klart man tätskiktar allt ändå, men rent principiellt så. Men gör du avsteg vid golvbrunnen kommer fuktskadan som ett brev på posten. Allt som står i branschreglerna är inte lika viktigt..

Det där skulle jag rekommendera alla eventuella badrumsrenoverande happyiter att INTE inspireras av. Det är lite som ”Jag känner en grannes farfars skolkamrats kompis som aldrig använde bilbältet under 50 år och överlevde, därför lär jag mina barn att inte använda bilbältet” fast med större risk för att det skiter sig.

JPL sa:
ooms sa:

Men vem anlitade besiktningsmannen, det är väl ändå du/föreningen? Var det en certifierad och rekommenderad besiktningsman? Det låter som ett dolt fel, och om ni som byggherre har gjort någorlunda rätt (ja man har ju ansvar som kund/byggherre också!) så kan detta eventuellt hanteras under den 10-åriga ansvarstiden.

Vilken bransch där det går att tjäna pengar är helt fri från mygel? Bara för att snålheten bedrar visheten när man ska hantera byggrelaterade åtgärder och därmed kanske anlitar fel leverantörer så betyder det inte att hela branschen är full av mygel, det är bara rent skitsnack från den som är lekman med begränsad insyn i branschen.
Ja, det var en s.k. certifierad bes.man. På pappret självklart anlitad av föreningen, men i praktiken var det ju projektledaren som styrde och ställde. Båda från välrenommerade svenska företag. Nu kom som sagt vi som ny lekmannastyrelse in precis före garantibesiktningen, och då är det svårt att göra annat än att lita på den professionella kompetens som är upphandlad. Hade det varit idag hade jag avbrutit besiktningen när jag märkte vartåt det barkade, och ordnat fram en annan, mer professionell, besiktningsman. Och, som sagt, vi kontaktade firman som inte ville kännas vid nåt som helst ansvar. Det vi kunnat göra var att stämma dem, men vi avstod det.

"Snålheten bedra visheten"? Tjena. Vad tycker då du att en lekmannastyrelse, som det ofta är i Brf:er, ska göra mer än att handla upp s.k. certifierade projektledare och besiktningsmän fr välrenommerade företag, för att undvika att sånt här händer? Som lekman är man rätt mycket i händerna på dessa och det är svårt att göra annat än att lita på att de är professionella.
Självklart är inte hela branschen full av mygel, men det här är som sagt långt ifrån enda exemplet jag har i min bekantskapskrets och det är fakta att hantverkarbrandchen är den av alla branscher som drar till sig flest klagomål. Gör nåt åt det, istället för att leta bortförklaringar och skylla på kunderna!

Senast ändrad:
Oskar sa:
ooms sa:
Sedan finns det ju exempel där det faktiskt lönar sig även för högt avlönade att ta tjänstledigt och göra jobbet själva. Byta bromsar på bilen t.ex. tjänar jag på att ta en dag tjänstledigt och göra jobbet själv med kvalitetsdelar inhandlade fr Tyskland.

Lät byta bromsbeläggen fram på bilen idag; 2692 kr kostade det på märkesverkstan. Får nog testa att göra det själv nästa gång... :-)
Ett jobb som tar en timme. Kvalitetsbelägg köpta fr Tyskland kostar kanske 800-1000kr. 1500-1700kr skattade pengar är bra timpenning. Har man kunskapen och intresset, varför inte?

Hanverkare är den nya Öfverklassen.

Det är tur att marknaden är som den är. Hade jag betett mig likadant på mitt jobb som konsult inom IT-branschen hade jag varit utan uppdrag.

ooms sa:
JPL sa:
ooms sa:

Ja, det var en s.k. certifierad bes.man. På pappret självklart anlitad av föreningen, men i praktiken var det ju projektledaren som styrde och ställde. Båda från välrenommerade svenska företag. Nu kom som sagt vi som ny lekmannastyrelse in precis före garantibesiktningen, och då är det svårt att göra annat än att lita på den professionella kompetens som är upphandlad. Hade det varit idag hade jag avbrutit besiktningen när jag märkte vartåt det barkade, och ordnat fram en annan, mer professionell, besiktningsman. Och, som sagt, vi kontaktade firman som inte ville kännas vid nåt som helst ansvar. Det vi kunnat göra var att stämma dem, men vi avstod det.

"Snålheten bedra visheten"? Tjena. Vad tycker då du att en lekmannastyrelse, som det ofta är i Brf:er, ska göra mer än att handla upp s.k. certifierade projektledare och besiktningsmän fr välrenommerade företag, för att undvika att sånt här händer? Som lekman är man rätt mycket i händerna på dessa och det är svårt att göra annat än att lita på att de är professionella.
Självklart är inte hela branschen full av mygel, men det här är som sagt långt ifrån enda exemplet jag har i min bekantskapskrets och det är fakta att hantverkarbrandchen är den av alla branscher som drar till sig flest klagomål. Gör nåt åt det, istället för att leta bortförklaringar och skylla på kunderna!

Var det en SBR-certifierad eller var var besiktningsmannen certifierad?
Självklart finns det undantag av dåliga yrkesmän som det gör i alla branscher och ni kan ha haft oturen trots en hög ambition med anlitad projektledare samt certifierad besiktningsman. Kanske gjorde ni allt rätt osv, men om jag ska vara saklig så det man kan göra ytterligare är väl att kolla referenser/rekommendationer på båda konsulterna.

Flest klagomål som i störst andel av utövade tjänster, eller menar du flest för att det är ett högt antal? (Om det är i andel av utförda uppdrag både’’’så får du gärna ge mej källa, då jag är intresserad av frågeställningen generellt.) Byggbranschen drar till sej mycket folk som inte har med branschen att göra när det är goda tider, och en mindre klick ”bedragare” sänker en bransch som är så mycket större än så. Och jag kan försäkra dej att vi som anser oss vara seriösa aktörer i branschen med ansvarsroller jobbar ganska hårt i alla led med att motverka ”fel folk” och ”fel utföranden” i branschen.

Hur länge sedan är det ni gjorde slutbesiktningen på brf:en?

Senast ändrad:
JPL sa:
Valhalla_ sa:
Absolut är det så. T.ex måste man tätskikta alla väggar i rtt våtrum men i princip skulle du klara dig utan tätskikt (eller kanske 10 cm upp längst ned så det klarar vått golv) på bortre väggen från duschen om du har ett stort badrum. Sen är det klart man tätskiktar allt ändå, men rent principiellt så. Men gör du avsteg vid golvbrunnen kommer fuktskadan som ett brev på posten. Allt som står i branschreglerna är inte lika viktigt..

Det där skulle jag rekommendera alla eventuella badrumsrenoverande happyiter att INTE inspireras av. Det är lite som ”Jag känner en grannes farfars skolkamrats kompis som aldrig använde bilbältet under 50 år och överlevde, därför lär jag mina barn att inte använda bilbältet” fast med större risk för att det skiter sig.

Va? Det är det ju verkligen inte.
Det är snarare mer att likna vid att det bara finns bälte på förarstolen i en bil som endast används av en person åt gången.

Senast ändrad:
"IT" är så fullt av pajasar att man blir mörkrädd, det är ett under att nånting fungerar över huvud taget. Räknar mig själv som pajas.

ikebana sa:

Det är tur att marknaden är som den är. Hade jag betett mig likadant på mitt jobb som konsult inom IT-branschen hade jag varit utan uppdrag.

Överklassen? Hur tänker du då? Tillhör man överklassen om man når upp till medellönen i Sverige då alltså?

Klas A sa:
ikebana sa:

Överklassen? Hur tänker du då? Tillhör man överklassen om man når upp till medellönen i Sverige då alltså?

Class is not about money

Och att det är ok att tycka illa om importerade hantverkare utan att moderatorerna bryter in tycker jag är lite konstigt ?

ikebana sa:
JPL sa:
ikebana sa:
Hade jag betett mig likadant på mitt jobb som konsult inom IT-branschen hade jag varit utan uppdrag.

Yeah right.

Om nån ska betala mig 100150k för ett IT-uppdrag krävs det en rätt omfattande offert. En sådan offert skulle jag inte få från en hantverkare ens under tortyr.

Då är du en av de få seriösa IT-konsulterna.
Att få en (vettig) offert från olika It-konsulter är ofta i sig ett arbete som är mer omfattande än vad själva uppdraget är.

"Nä, du vet, vi kör på löpande räkning för sådant här. Fast pris? Offert? Vi återkommer."
Och det händer sällan(, att de återkommer).

Skulle en offert inkomma och en beställning göras är det sedan ett helvete att få en
någorlunda tidredovisning/fakturering även fast detta krav finns med i beställningen.
"Uppdrag X, 1234 timmar à 999 kr/t" är ungefär vad det kan stå på fakturan.

Min mycket bestämda uppfattning är att IT-branschen har fler skojare/pajaser än hantverkarbranschen.

/Fedde (som har köpt in både IT-tjänster och hantverkartjänster för ett stort antal uppdrag)

ikebana sa:
JPL sa:
ikebana sa:
Hade jag betett mig likadant på mitt jobb som konsult inom IT-branschen hade jag varit utan uppdrag.

Yeah right.

Om nån ska betala mig 100150k för ett IT-uppdrag krävs det en rätt omfattande offert. En sådan offert skulle jag inte få från en hantverkare ens under tortyr.

Grunden i många offerter för IT uppdrag är väl att göra offertdokumenten så omfattande att man kollrar bort kunden så den inte förstår att de flesta funktioner den är ute efter ligger utanför grundofferten och debiteras därefter.

Oskar sa:
Kan vi inte kommentera BCGs fakturering i samband med NKS-projektet när vi ändå håller på? :-)

Nej, BCG har liksom en egen måttstock.
När det gäller "kreativa" offerter/uppdrag/fakturor är de utan tvekan överlägset bäst.
De traditionella svenska It-konsulterna har mycket att lära av BCG inom dessa områden.

/Fedde

Tillbaka
Topp