[OT] Kaniner är bästa husdjuret ?

Björn, 7 kg:
66920C33-4A10-4BE3-B171-8F9970273347.jpeg

Maj-Lis, 3 kg:
961CD100-693C-4194-B056-14C8F68110A6.jpeg

Det är Maj-Lis som bestämmer.

Läste någonstans att rekordet i höjdhopp för kaniner är ca 1 meter ....våran ljusa hoppar lätt över det...för att sen köra ner hela huvudet i burken med pellets ?
Men vem fan gör inte det för lite snackar ?

Åt kanin på en restaurang på torget i Modena 2006. Kaningryta i en skål av parmesan. Löjligt gott faktiskt, en av mina bästa måltider om man räknar med omständigheterna i övrigt.

Jag la in det i fisk ;)
Och njaä, räkor är gott, hummer och kräftor är faktiskt inte så gott. Det äts av andra anledningar.
Hummer är jättegott men har du bara ätit den här i Sverige har du bara fått översaltad och överkokt hummer som smakar blä. Den hummer du får tag på här duger bara till hummersallad severed i korvbröd för så dålig är den. Fiskar du upp eller köper en levande hummer däremot så är det smakens, havskräftor likaså. Insjökräftor däremot, ja de är äckliga. Jag hade för övrigt en eremitkräfta som husdjur när jag var liten. Inget bra husdjur

Jag la in det i fisk ;)
Och njaä, räkor är gott, hummer och kräftor är faktiskt inte så gott. Det äts av andra anledningar.
Ok. :) Fisk kan ju faktiskt äta annat än as medans räkor/hummer/kräftor äter sånt som inte ens blir biltemakorv (som faktiskt äts av människor!). Men, nu blir det lite OTOT. Jag har ätit kanin. Det var gott (den kaninen hade haft det bra). Får jag välja äter jag vare sig hund eller katt (av andra anledningar än deras kost).

Vi hade duvor ett tag. Sen tröttna farsan och så gick det som det gör på landet.
Inte superstor skillnad på en fågel och en kanin när det gäller detta. Kyckling kan man äta av nån anledning.... egentligen konstigare än kanin.

Och låt oss inte prata om entrecote cheval.

Jag åt hund 1994 i Hong Kong. Inte bästa mat jag ätit.
Nu blev det väldigt OT. Jag var på en orm-restaurang i Kina för längesen, då fick man välja vilken man ville som såg smarrig ut, dom kröp runt i ett terrarium. Sen tog kocken med den ut i köket och fixade till. Serverades sen med ris och grönsaker, påminde lite om kyckling, kommer ihåg det som ganska gott. (Sorry, kunde inte låta bli när det dök upp ur minnet.. )

Kanin är gott på en bra restaurang på Grand Canaria.
Jag älskar katter men är allergisk så till barnens (och min) sorg blir det ingen päls här hemma.
Så dottern och jag har akvarium, vi gillar det som finns i vattnet!
20210102_003133.jpg

Vi hade även husdjuren ute när jag var liten. Hund, katt, höns, kanin, duvor, häst.
Fiskarna var inne, det var kallare vintrar då.

Häst måste du väl också ha ätit nån gång?

Ja det är ju klart, både frivilligt och omedvetet.
Kor har vi också haft men det är inte husdjur i mina ögon. Isåfall får jag ta upp höna och kyckling också, nu börjar kaninen förlora sin första plats :)

Hummer är jättegott men har du bara ätit den här i Sverige har du bara fått översaltad och överkokt hummer som smakar blä. Den hummer du får tag på här duger bara till hummersallad severed i korvbröd för så dålig är den. Fiskar du upp eller köper en levande hummer däremot så är det smakens, havskräftor likaså. Insjökräftor däremot, ja de är äckliga. Jag hade för övrigt en eremitkräfta som husdjur när jag var liten. Inget bra husdjur

Jag har ätit många hummrar, fina och billiga, restaurang och hemmakokta och lika överskattade imho. Havskräftor är godare än insjö, de från vår egen kräftdamm ?‍♂️ men godast är hårda kinakräftor. Vid rätt tillfälle kan musslor vara gott. Men alla förlorar mot rökta räkor med aiolo ?.
Inget större fan av havets frukter tyvärr. Hade gärna uppskattat fisk mer för det finns en mycket större variation där än bland våra vanliga fyrbenta djur.

Uppvuxen med hund å katt ,syrran hade kanin, gosmässigt så vann väl nån hundarna som alltid sov hos en.
tyvärr så utveckliade jag och nu oxå en mina grabbar pälsdjursallergi , så vi har fiskar och en sån här , sitter mest kvar i handen för att det varmt inte för goset om säger så?
Visa bilaga 462373

Bilagor

• 20210101_185213.jpg
    20210101_185213.jpg
    591.7 KB · Besök: 252
Tillbaka
Topp