[OT] Kaniner är bästa husdjuret ?

Saknaden efter Leo är stor, men nu har man fullt upp ett tag ?
IMG_20220808_143842.jpg

Är jag helt tokig som funderar på att skaffa en hönsgård att ha mina kaniner i?
Jag tycker det är lite tråkigt att inte kunna gå in i ”buren” och städa och grejja…

Hur har ni löst det? Någon som har bur med ståhöjd i?

Jag tycker det är lite tråkigt att inte kunna gå in i ”buren” och städa och grejja…

Syrran byggde ihop 2 burar på ben som kaninerna bor i. Har inga bilder på dem tyvärr men det verkar fungera rätt såbra

Så här har vi löst det, ståhöjd inomhus i den gamla boden. Hälften av utrymmet där inne fungerar som förvaring åt halm å grejer, andra halvan är kaninens utrymme. Kaninen går in och ut som den vill till delen m hönsnät, och när vi känner för det kan vi också öppna så den kan få lite gräsmatta innanför kompostgallret också.

Screenshot_20221001-211854.png

Screenshot_20221001-212329.png

Imponerande att du törs släppa ut vilddjuren med såna där delar.. Eftersom min pälskling inte ville åka hem från sommarstugan så tänkte jag att det var en bra idé att sätta på honom en sele så att vi kunde packa i lugn och ro utan att hålla stenkoll på dörren så han inte smet ut. Det tog 3.5 sekund ett enheters skutt med alligatorrullning och selen hängde löst i kopplet, kattuslingen försvann i fjärran. Han fick vara kvar till nästa dag då farsan lyckades fånga in honom. Då hade jag ändå spänt åt selen tills ögonen började puta ut på honom, men det är klart, han kanske fejkade det ?

Imponerande att du törs släppa ut vilddjuren med såna där delar.. Eftersom min pälskling inte ville åka hem från sommarstugan så tänkte jag att det var en bra idé att sätta på honom en sele så att vi kunde packa i lugn och ro utan att hålla stenkoll på dörren så han inte smet ut. Det tog 3.5 sekund ett enheters skutt med alligatorrullning och selen hängde löst i kopplet, kattuslingen försvann i fjärran. Han fick vara kvar till nästa dag då farsan lyckades fånga in honom. Då hade jag ändå spänt åt selen tills ögonen började puta ut på honom, men det är klart, han kanske fejkade det ?
Sista gången med dom selarna eftersom att dom vuxit ur dom, men får bli att leta efter bättre sele sen.
Även om man har koll hela tiden så kan dom ju lyckas komma ur.
Förra katten lyckades backa ur sin, men som tur är så satt han kvar o åt gräs så jag kunde plocka upp honom.
Hade en sele som va som en väst som fungerade bättre, men den gillade han inte att gå med.?

Sista gången med dom selarna eftersom att dom vuxit ur dom, men får bli att leta efter bättre sele sen.
Även om man har koll hela tiden så kan dom ju lyckas komma ur.
Förra katten lyckades backa ur sin, men som tur är så satt han kvar o åt gräs så jag kunde plocka upp honom.
Hade en sele som va som en väst som fungerade bättre, men den gillade han inte att gå med.?
Dom här selarna sägs vara rymningssäkra.

Att välja sele är helt klart trial and error..

Katter blir ju mer eller mindre flytande när de lägger manken till. Speciellt om de blir rädda. Men det finns selar som sitter väldigt bra.

Fått säkra upp utomhusburen rejält i helgen.
Haft räv på besök två gånger.
Ingen kanin har gått åt men första gången när räven slet av pappen på taket var de riktigt uppjagade.
Vaknade av att de satt ute och trummade med bakbenen för fullt i ”huset”.

Läskigt!

Fått säkra upp utomhusburen rejält i helgen.
Haft räv på besök två gånger.
Ingen kanin har gått åt men första gången när räven slet av pappen på taket var de riktigt uppjagade.
Vaknade av att de satt ute och trummade med bakbenen för fullt i ”huset”.

Läskigt!
Hua! Jag har väntat på det hela sommaren, vi har haft räv på gården som jag sett i kameran på morgonen.

Hinner dom upp på övervåningen i huset kommer räven inte åt dom men är dom i hagen är dom ju rökta. Nu på vintern är dom på inglasningen så då är det lugnt ?

Någon som har en grävlåda? Har ni några tips? Tänkte bygga en till utehagen men kan inte bestämma om jag ska göra en fylld ”sandlåda” eller göra en med trälock och jord/sand i.
Den kommer bli ca 40cm djup.

Någon som har en grävlåda? Har ni några tips? Tänkte bygga en till utehagen men kan inte bestämma om jag ska göra en fylld ”sandlåda” eller göra en med trälock och jord/sand i.
Jag fyllde en låda med sand men dom grävde inte just något i den. Men låg gärna och svalkade sig i sanden när det var varmt ?

Jag planerar att göra den 1x1 meter och hål i kanten så de kan gräva rätt in.

Ja det blir nog bra hur som speciellt om man har "rätt" kaniner. Våra verkar vara helt ointresserade av att gräva. Dom har en stor hage till buren på gräsmattan men gräver ingenting. Kaninerna vi hade när jag var liten var som jordfräsar och helt omöjliga att ha i hage då dom bara grävde sig ut direkt.

Det är dock bra fart på dom och jag har gjort en trätunnel och lite annat som dom roar sig med, men just grävningen är inget för dom verkar det som :LOL:

Tips:

Dubbla pallkragar och sedan plank ovanpå för att göra det mer "grytigt" och svalt.

Nedersta lagret består av täckväv för att släppa igenom fukt och undvika mögel.
Lecakulor och sedan torvströ istället för jord då det inte innehåller kemiska tillsatser.

Tillbaka
Topp