[OT] Klimatet...

[OT] Klimatet...
> Dom är riktigt bra på att bearbeta sten i Kina,
> då dom fortfarande har folk som kan utföra
> sådana manuella jobb.

Dvs, de har inte samma löner och inte samma arbetskydd som vi kräver för att slippa otäcka sjukdomar. Stenlunga mm. I Linköping ångrade de valet av leverantör till ett torg när de upptäcke varifrån stenen kom (Kina).

[OT] Klimatet...
I Naturvårdsverkets rapport Biff och bil? Om hushållens miljöval kan man bland annat läsa att maten står för hushållens största konsumtion av energi, och att livsmedelsproduktionen, plus transport av livsmedel, står för en femtedel av Sveriges totala energiförbrukning. Beaktar man att köttproduktion är 20-200 (beroende på köttsort) gånger mer energikrävande kan man lätt tänka sig att vårt kostval påverkar bra mycket mer än en energilampa i hallen och en avstängd dator över natten gör...

Vidare, om vi pratar metangas så kan det vara bra att veta att alla kor som vi har i vårt land för produktion av mjölk och kött står för utsläpp av 133000 ton metangas per år.

[OT] Klimatet...
IMats: Du har helt rätt IMHO, nu är det väl bara det att de "bakgrundsvärden" som existerar i vår natur borde även enskilt innebära att vårt klimat svänger och att det som är "normalt" är faktiskt inte det klimat vi haft under de senaste par hundra åren, gillar man inte istid får man välja en annan planet.

sen är väl metanutsläpp bara en enskild parameter, skulle dock anta att väldigt få av de andra parametrarna som påverkar klimatet jobbar för att trygga ett bra klimat för människans jordbruk

övergödning av haven bidrar nog i avsevärt högre grad än död fisk ja =), genom att övergöda haven bidrar vi alltså indirekt till nybildandet av metanklatrat och då indirekt till global warming.

Nog mer än filosofisk fråga om perspektiv, ser man enkom till sin egen livstid, kan man skita högaktiningsfullt i klimatet, vi är alla döda innan det hunnit bli riktig kris, vårt bidrag till att accelerera den global uppvärmningen mäts troligen i tusentals år, men förloppet i sig är många tusentalsår, för eller senare måste man acceptera att förutsättningarna för vår existens förändras.

tycker bara att det är förmätet att tro att klimatet ska ordna sig efter människans behov, och som man kan tro i pressen i dag, att etanolbilar och kollektivtrafik automatiskt kommer uppskjuta nästa istid till oändligheten...vi är ju 6 Miljarder ganska stora djur som äter, skiter och andas, bara det borde ju räcka för att accelerera förloppet, utöver alla de parametrar som existerar naturligt.

[OT] Klimatet...
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Beaktar man att köttproduktion är 20-200 (beroende på
> köttsort) gånger mer energikrävande kan man ...

Mer energikrävande än vad?

Jag tänker börja fånga min egen fisk igen och köper uteslutande svenskt kött och försöker köpa ekologiskt där prisskillnaden är marginal (någon/några kronor).

[OT] Klimatet...
the_TnT skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beaktar man att köttproduktion är 20-200 (beroende på
> > köttsort) gånger mer energikrävande kan man ...
>
> Mer energikrävande än vad?

ja, det kanske jag skulle ha skrivit också :)

mer energikrävande än produktion av vegetabilier, detta inkluderar även transporter.

> köper uteslutande svenskt kött och försöker köpa ekologiskt
> där prisskillnaden är marginal (någon/några kronor).

huruvida köttet är svenskt eller inte, eller ekologiskt eller inte, påverkar inte det faktum att vi ger djuren mat som vi själva kan äta.

[OT] Klimatet...
the_TnT skrev:

> Mer energikrävande än vad?

Förmodar att han syftar på vegetarisk kost. 20-200 gånger låter mycket men det beror väl på hur man räknar. Hursomhelst är det betydligt mer energikrävande.

edit: långsammigast

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Klimatet...
Fredrik Larsson skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > var är en marginell effekt på temperaturen?
>
> 0,2% förändring på 140-150 år är marginellt.

Ökning i förhållande till vad?

0.6 grader på 283 K är 0.2% ökning.

283 K = 10 grader C.

0.6 grader av 10 C är 6% ökning!

Men vad är den globala medeltemperaturen? 20 C? Isf har vi en ungefärlig ökning på 3%, vilket inte är marginellt imho.

Alltså ganska dumt att prata i termer procent. Bättre att hålla sig till absoluta tal.

[OT] Klimatet...
fredrikw skrev:
> mer energikrävande än produktion av
> vegetabilier, detta inkluderar även transporter.

Odlas proteinvärdiga vegetabilier i Sverige?

Typ bönor, linser, soya...

Har aldrig tänkt på att läsa på mina konserver jag glatt bär hem var de kommer ifrån... Bra att det kommer mer tetra, det känns som det är miljövänligare då det dels går att packa tätare men samtidigt väger mindre. Kanske går det åt mindre energi att tillverka förpackningarna också då man inte behöver smälta papper?

[OT] Klimatet...
>>Varför sker så mycket godstransport med lastbil istället för tåg? Är det för att korta ledtiderna?

Nu kan jag fylla många sidor, men kort.

2 mycket korta svar

Det beroro på aktiv styrning av sveriges regering sen många år. De S-märkta har varit extra syndiga.

1, Istället för att ha godståg som till någon del av subventioneras av staten är sveriges godstrafik avreglerad. Dvs det stora godstranportföretag där jag jobbar måste TJÄNA PENGAR. Alla transporter där vi inte kan tjäna pengar körs av konkurenter, oftast av den mer miljöovänliga lansvägstrafiken. All den miljövänliga men olönsamma trafiken är nerlagd.

2, Stickspår saknas till de som av miljöskäl VILL frakta på tåg. Saknas ibland på grund av Banverket ibland på grund av andra skäl. Ett exempel i din närhet är spendrups där burkarna går på bil.

Om röd sten från Dalarna, det finns dels porfyren från Älvdalen och dels den röda dalsandstenen.

Den utkonkurerade svenska gatstenen bröts främst i Bohuslän men också på Vätö.

[OT] Klimatet...
JLarsson skrev:
> Köttätaren äter ju "förädlade" grönsaker...

Det är mycket energiförluster i att låta en ko bli mat av något vi hade kunnat äta direkt...

Lite tillspetsat, men likväl sant.

Men jag äter mitt kött ändå. :)

[OT] Klimatet...
JLarsson skrev:
> Hur mycket metan producerar en vegan i
> förhållande till en köttätare då :)

he he, vill du verkligen veta det? =) men som jämförelse släpper en ko ifrån sig ca 1/2kg per dag.

the_TNT skrev:
> Odlas proteinvärdiga vegetabilier i Sverige?
> Typ bönor, linser, soya...

ärtor ger ett fullvärdigt protein, men de flesta baljväxter odlas inte lokalt. det har experimenterats med sojaodling på gotland men jag gissar att det var svårt att komma upp i tillräckliga volymer för att få det lönsamt. vegetabilieodling får inte samma subventioner som köttproduktion...

lite mer trivia, USA är den enskilt största producenten av soja i världen, och där går runt 90-95% av produktionen till djurindustrin som foder och transporteras långa sträckor,

> Det är mycket energiförluster i att låta en ko bli mat av
> något vi hade kunnat äta direkt...
> Lite tillspetsat, men likväl sant.

nja, inte så tillspetsat faktiskt, många väljer bort att äta kött ur ett rent miljö- och resursperspektiv, och det är faktiskt ett väldigt konkret och handfast sätt att påverka.

[OT] Klimatet...
Appropå datorer var det intressant att se en demo av windows vista, så fort demostratören rörde muskeparen så drog CPU-belastinigen upp i topp! Aero-gränssnittet verkar allt annat än gpu/cpu-avlastande!

Blir fint när några hundra miljoner datorer kommer 'uppgraderas' till vista, fast ms säger att den skall ha bättre strömsparfunktioner, tyvärr verkar en del laptopägare tycka det motsatta... ;)

[OT] Klimatet...
whirren skrev:
> I Linköping ångrade
> de valet av leverantör till ett torg när de
> upptäcke varifrån stenen kom (Kina).

Att "upptäcka" det i efterhand tyder ju inte på någon kompetens direkt. Det kan ju iofs vara det "heliga kommunala upphandlingförfarandet" som spökar också. Det är inte så lätt alltid att ta med heltäckande miljöhänsyn i sådana upphandlingar. Då är det ju någon leverantör som överklagar ganska omgående...

[OT] Klimatet...
Anledningen till att svenska oftast kommuner aktar sig för kinesisk sten beror på ett reportage i SR P1 om den oerhört skadliga arbetmiljön i kinensk stenindustri. Priserna kan dumpas mha stendammslunga och krossade lemmar.

Orsaken till man slutar beror inte på omsorg om arbetarna eller om miljön utan edast om rädsla för svensk opinion.

[OT] Klimatet...
fredrikw skrev:
> nja, inte så tillspetsat faktiskt

De kossor jag träffat käkade mest gräs och det är inte riktigt lämpligt för människor... :)

[OT] Klimatet...
the_TnT skrev:
> De kossor jag träffat käkade mest gräs och det
> är inte riktigt lämpligt för människor... :)

Kor kräver bl a hus, maskiner, kraftfoder och mediciner förutom gräset, plus att spillet blir ganska stort när dom slaktas. För att slakta dom måste de flesta transporteras relativt långt. Det mesta fryses sedan. Dom ju tillagas ganska energikrävande för att bli ätbara också. Växtodling har inte riktigt samma behov i de flesta fall. Jag tänker dock inte bli vegetarian riktigt än.

;)

[OT] Klimatet...
the_TnT skrev:
> De kossor jag träffat käkade mest gräs och det
> är inte riktigt lämpligt för människor... :)

japp, om det nu vore så att kossorna bara åt gräs det vill säga. deras kost består till största delen av spannmål och så kallat kraftfoder beståendes av baljväxter, framför allt soja.

Skogling skrev:
> Om du odlar kossor hemma fredrikw, och käkar köttet så
> orkar du med långrundor bättre... ;o)

nja, tror knappast det har med kosten att göra, men om det har det så verkar köttätandet göra att man knappt cyklar någonting och istället sitter och topsar sina dyra lättviktscyklar ;-)

[OT] Klimatet...
Skogling skrev:
> Om du odlar kossor hemma fredrikw, och käkar
> köttet så orkar du med långrundor bättre...
> ;o)

Haha, det var inte vegeterianen i den "snabba" gruppen som kroknade när vi var i Kinnekulle... kommer du ihåg vem det var då? :D

hint: köttätare

[OT] Klimatet...
bugge skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------

[...]
> Ökning i förhållande till vad?
>
> 0.6 grader på 283 K är 0.2% ökning.
>
> 283 K = 10 grader C.
>
> 0.6 grader av 10 C är 6% ökning!
>
> Men vad är den globala medeltemperaturen? 20 C?
> Isf har vi en ungefärlig ökning på 3%, vilket
> inte är marginellt imho.
>
> Alltså ganska dumt att prata i termer procent.
> Bättre att hålla sig till absoluta tal.

Och varför, varför, varför skulle man räkna med celsius?

SI enheten är Kelvin, forskare använder Kelvin, kemister använder Kelvin och vi borde använda Kelvin när vi räknar på temperaturförändringar eftersom kelvinskalans nollpunkt är detsamma som den absoluta nollpunkten tillskillnad från celsiuskalan som har en godtyckligt vald punkt (den temperatur där vatten fryser) som nollpunkt.

[OT] Klimatet...
Nej man kan verkligen inte räkna med Celsius (bara när man räknar skillnader).
Celsius är en godtyckligt vald skala medan Kelvin är en fysikaliskt fundamental skala.
För att förtydliga:
Nollpunkten i Celsiusskalan är godtyckligt vald till den punkt där ämnet vatten fryser vid normalt lufttryckt. Du kan då hitta på en egen skala och sätta din nollpunkt precis där du vill och skulle på sådant sätt kunna få vilka resultat du ville i en liknande argumentation.
Nollpunkten i Kelvinskalan däremot är satt där den lägsta fysikaliskt möjliga temperaturen befinner sig. Därför betyder det här någonting, i fysikalisk mening, när man säger att man t.ex. dubblar temperaturen.

[OT] Klimatet...
Debattörer med tvivelaktig agenda och kunskap finns onekligen på båda sidor i den här debatten. Varför ska vi oroa oss så vi får magsår över domedagsprofetior uttalade av foliehattar från båda lägren? Dessa lyfts förstås fram för att det blir "bra TV" och säljer lösnummer, inte för att de representerar den vetenskapligt mest sannolika utvecklingen.

Först behandlades den här problematiken med strutsmetoden, och nu har det helt plötsligt blivit paniken i hönsgården. De enda som tjänar på det här är kappvändar-Expressen och deras gelikar. Inte världens fattiga, outbildade, arbetslösa, föräldralösa och krigsdrabbade. Och därmed i förlängningen inte miljön heller >:(

För övrigt tycker jag att man ska räkna i 1/17-delar av en Fahrenheit när man räknar ut temperaturförändringar. Min analyslärare sa alltid att 17 är världens mest slumpmässiga tal, så det passar ju fint här :)

/Dag

[OT] Klimatet...
Guuuuuud, vilka massor av "mannen på gatan" och "experter" det är här. Mer "välinformerade medborgare" i Alfred Schütz anda vore nog inte HELT fel... ;D

[OT] Klimatet...
Jag äter kött och kör en motorstark bil driven på bensin, massa koldioxid blir det... brum, brum........ nä nu är det dags att köra hem och bidra till att vi får medelhavsklimat, hej, hej!!

[OT] Klimatet...
cerberos skrev:
> Jag äter kött och kör en motorstark bil driven
> på bensin, massa koldioxid blir det... brum,
> brum........ nä nu är det dags att köra hem och
> bidra till att vi får medelhavsklimat, hej, hej!!

Jag hjälper dig med utsläppen verkar det som enligt bilprovningen:-)
Min icke avgasrenade sexcylindriga bil får enligt papperna släppa ut CO 7,0
de e gött med värme

/J

[OT] Klimatet...
cerberos skrev:
> Jag äter kött och kör en motorstark bil driven
> på bensin, massa koldioxid blir det... brum,
> brum........ nä nu är det dags att köra hem och
> bidra till att vi får medelhavsklimat, hej, hej!!

Snarare att Stockholm får Göteborgs klimat och Göteborg får Londons ;-)

[OT] Klimatet...
Erik_S skrev:
> Att tävla är kul, både med andra och sig
> själv. Jag har börjat tävla med mig själv:
>
> * Max 200:- i bensin till smart-bilen varje
> månad, det betyder att jag måste cykla minst
> 2-3ggr i veckan till jobbet annars skiter det sig.
> Planera å storhandla maten en gång i veckan så
> det inte blir några onödiga småresor.
> Har på detta enkla vis mer än halverat mina
> bensinkostnader senaste året :-)
>
> * Elräkningen skall bli lite mindre för varje
> faktura; måste släcka onödiga lampor, tvätta
> med lite lägre temp, diska knökfulla maskiner,
> sänka temp med 0.5grader, stänga av apparater,
> inte ställa in varm mat i kyl/frys, duscha 3min
> ist för 6 osv.
>
> Summa kardemumma; Man behöver inte minska sin
> levnadstandard det minsta bara för att man
> minskar energi-förbuket, det gäller bara å
> planera å tävla lite med sig själv!

3 min dusch, ständig el-mani-tänkande, inte lika rena kläder... Hmm. Jag skulle då inte kunna göra det utan att anse att min levnadsstandard sänks...

[OT] Klimatet...
Mytomspunnen och Fredrik Larsson:
> Och varför, varför, varför skulle man räkna med celsius?

Det har jag inte heller påstått. Lika lite som man ska använda Kelvin.

Jag är mycket väl medveten om olika temperaturskalor och vilka krav en forskare ställer. Poängen är att när det gäller temperaturen ska man undvika att ange procentuella ändringar, eftersom det är beroende på vilken skala som används och framför allt vad man utgår ifrån för temperatur. Bättre alltså att säga att temperatureökningen är 0.6 K eller 0.6 C utifrån x K eller x C. same same.

Då unviker man att någon tycker 0.2 % eller mycket eller lite eller whatever.

Å så ett fånigt exempel:
T ex om mytomspunnen får 3% högre lön och jag också får 3% högre lön, så tror nog jag att jag blir lite gladare. Om däremot vi båda får 500kr i lönelyft skulle kanske du vara nöjd och jag mindre nöjd. Antagandet bygger på att du fortfarande är doktorand, om inte så ber jag om ursäkt och får gratulera till doktorstiteln, i fysik va?

/Docent bugge :D

[OT] Klimatet...
bugge skrev:
>> Jag är mycket väl medveten om olika
> temperaturskalor och vilka krav en forskare
> ställer. Poängen är att när det gäller
> temperaturen ska man undvika att ange procentuella
> ändringar, eftersom det är beroende på vilken
> skala som används och framför allt vad man
> utgår ifrån för temperatur.

Mnja, temperatur har EN nollpunkt, vilket råkar vara 0 K. Precis som att massa har EN nollpunkt. Om man vill kan man kalla 200 kg för "noll fjuppar" och därmed låta 15 kg vara lika med -185 fjuppar. Bara för att celciusskalan har en godtyckligt konstruerad nollpunkt, precis som fjupparna, så är inte procenteulla skillnader ointressanta, dock så blir det kanske lite knepigt för vissa att förstå att en ökning från 5 grader C till 10 grader C inte är en 100-procentig ökning av temperatuern på samma sätt som 10 fjuppar inte är dubbelt så stor masssa som fem fjuppar.

[OT] Klimatet...
TBone skrev:
> Mnja, temperatur har EN nollpunkt, vilket råkar
> vara 0 K. Precis som att massa har EN nollpunkt.
> Om man vill kan man kalla 200 kg för "noll
> fjuppar" och därmed låta 15 kg vara lika med
> -185 fjuppar. Bara för att celciusskalan har en
> godtyckligt konstruerad nollpunkt, precis som
> fjupparna, så är inte procenteulla skillnader
> ointressanta, dock så blir det kanske lite
> knepigt för vissa att förstå att en ökning
> från 5 grader C till 10 grader C inte är en
> 100-procentig ökning av temperatuern på samma
> sätt som 10 fjuppar inte är dubbelt så stor
> masssa som fem fjuppar.

Kolla, jag är flexibel nog att skriva efter citatet...hoppas att du är nöjd nu.

Jo, om du skriver att en ökning från 5 °C till 10 °C är en 100-procentig ökning av temperaturen, så är det en slutsats som stämmer eftersom du baserar den på premissen att temperaturen mäts i °C (och det antyder du ju i samma mening…annars hade du skrivit 278,15 K till 283,15 K är en 100-procentig ökning…). Samma med dina fjuppar. Först definiera du ett nytt system genom att mäta massan i fjuppar men sedan säger du att massa enbart kan mätas i kg. Säger du att massan ökar från 5 till 10 fjuppar så ÄR det en 100-procentig ökning, eftersom din premiss är att massan mäts i fjuppar. Det är procentbegreppet som är relativt, du måste bara berätta vilken premiss din procentslutsats grundar sig på. Dialektiken säger att en slutsats kan vara rätt även om den baseras på en fel premiss. Eftersom det inte finns fjuppar är premissen att massan mäts i fjuppar fel men din slutsats (5 till 10 fjuppar, ökning 100%) är rätt.

För att göra klimatdiskussionen tillgänglig för allmänheten borde temperaturen diskuteras i °C och inte i K eftersom noll °C är någonting de flesta kan relatera till. Däremot är 0 K en svår sak att förstå och mer abstrakt (och dessutom ett tillstånd som man aldrig når). På en fysikkonferens som handlar om Heisenbergs osäkerhetsprincip ska man så klart prata om Kelvin men diskuterar man klimatfrågan i ett cykelform så är det väl helt ok att använda °C, eller hur? Det är ju tendensen till överpretentiösa detaljdiskussioner som alltför ofta kastar ett dåligt ljus på forskarna. Till en bra pedagogik hör att man använder ett begreppssystem som många förstår.

[OT] Klimatet...
bugge skrev:
> Det har jag inte heller påstått. Lika lite som
> man ska använda Kelvin.

Visst kan man använda Kelvin på detta sätt. Eller Rankin eller annan godtycklig skala med absoluta nollpunkten som nollpunkt.

Om du dubblerar temperaturen (i Kelvin) på ett objekt betyder det att objektet i fråga har fått dubbelt så stor tendens att spontant avge värme till den delen av sin omgivning som den befinner sig i termisk kontakt med. Använder du en skala som inte har absoluta nollpunkten som nollpunkt blir det däremot nonsens.

Att detta inte bara är någonting jag har fått för mig visas nedan:
Det fjärde talet (1.4) i termodynamikboken* som används på termokursen på su (som jag råkar undervisa i) lyder:
Does it ever make sense to say that one object is "twice as hot" as another? Does it matter whether one is reffering to Celsius or kelvin temperatures?

Gissa vad svaret är...

*=An introduction to Thermal Physics, Daniel V. Schroeder (ISBN 0-321-27779-1)

OBS!!!
Detta betyder dock inte att medeltemperaturökningen på jorden skall ha ett linjärt samband med koldioxidökningen i atmosfären.

[OT] Klimatet...
Ismael skrev:
> Säger du att massan ökar från 5 till 10 fjuppar
> så ÄR det en 100-procentig ökning, eftersom din
> premiss är att massan mäts i fjuppar. Det är

Skillnaden är att noll enheter massa är verkligen just ingen massa alls. Inga atomer. Tomt. Alltså, noll.

Medan noll grader celsius är en hemsk massa värme (närmare bestämt 273 grader energi) och inte alls någon nollpunkt. Massor av energi och strålning som snurrar runt och inte alls beter sig som noll av allt. Bara det att vatten råkar frysa, men det är ju inte alls det man mäter. Alltså, lägg på 7 grader från noll celsius så har du ökat från 273 värmeenheter till 280. Där har du din procentuella ändring av värmen i atmosfären.

[OT] Klimatet...
duscha i tre minuter?!? är det ens möjligt?

efter en kvart är jag blöt, tio till tvålad och klar för sista fem minuterna avsköljning.. aaah..

[OT] Klimatet...
Ismael skrev:
> Kolla, jag är flexibel nog att skriva efter
> citatet...hoppas att du är nöjd nu.

Nej. Edit: alltså, jag är ju nöjd med just det. Men inte med det som kommer sen :-)

> Jo, om du skriver att en ökning från 5 °C till
> 10 °C är en 100-procentig ökning av
> temperaturen,

Nej, det är en 100-procentig ökning av mätetalet, INTE av temperaturen.

> Samma med dina fjuppar. Först definiera du ett
> nytt system genom att mäta massan i fjuppar men
> sedan säger du att massa enbart kan mätas i kg.
> Säger du att massan ökar från 5 till 10 fjuppar
> så ÄR det en 100-procentig ökning, eftersom din
> premiss är att massan mäts i fjuppar.

Nej. Det är det ju inte heller.

Det är
> procentbegreppet som är relativt, du måste bara
> berätta vilken premiss din procentslutsats
> grundar sig på.

Procentbegreppet är relativt i det avseendet att det talar om hur två storheter förhåller sig varandra. Men att påstå att temperaturen skulle få en annorlunda procentuell förändring beroende på vilken skala som används är fel. Hur mätetalsförändringen ser ut procetuellt är ju helt ointressant, och anger inget annat än just mätetalsförändringen.

Dialektiken säger att en
> slutsats kan vara rätt även om den baseras på
> en fel premiss.

Ja, men det finns ingen felakt premiss, annat än antagandet du har gjort: dvs att temperaturföändingen skulle vara beronde av vilken skala för att mäta den man använder.

Eftersom det inte finns fjuppar
> är premissen att massan mäts i fjuppar fel men
> din slutsats (5 till 10 fjuppar, ökning 100%) är
> rätt.

Fjuppar finns, eftersom jag hittade på dem ;-)

Men bortsett från det så är masskillnaden mellan en kropp med massa 5 fjuppar och 10 fjuppar ~2,5%. DET GÅR INTE ATT FÅ DET TILL NÅGOT ANNAT! (om man inte gör hel fel, dvs). Precis som celsuiskalns nollpunkt för temperatur inte på något sätt innebär "ingen temperatur" så kan man alltså inte stirra sig blind på mätetalet.

[OT] Klimatet...
Arvikaborna är även iår överlyckliga över den milda vintern:
C7EAE398-2DBF-42D5-A3DC-C4C5FE62896E.jpg

[OT] Klimatet...
Undrar varför det pratas så lite om svenskarnas relativt sett stora boytor i klimatdebatten? Vill villaägarna inte höra sånt kanske? ;)

Det är imho klart märkligt att många villaägare skaffar upp uterum, pooler och enorma trädgårdsbelysningar för att sen gnälla över hur dyrt det är med el. Ingen som helst tanke på att dom är sittande fågel för politiker och marknadskrafter verkar det som...

Vi som bor i lägenhet på en så här liten ort ses som fattiga. Att vi gör det helt frivilligt verkar inte riktigt gå hem hos många. För oss är det ett miljömässigt, praktiskt och ekonomiskt val, men det upprör "folk" i lika stor grad som att vi har valt att "bara" ha ett ett barn. Grupptrycket är mycket starkt i jante-sverige.

[OT] Klimatet...
mattel skrev:
> efter en kvart är jag blöt, tio till tvålad och
> klar för sista fem minuterna avsköljning.. aaah..

Nästa gång vi ses ska jag raka dig på en del ställen...

[OT] Klimatet...
TBone skrev:
> Ismael skrev:
> -----
> > Kolla, jag är flexibel nog att skriva efter
> > citatet...hoppas att du är nöjd nu.
>
> Nej. Edit: alltså, jag är ju nöjd med just det.
> Men inte med det som kommer sen :-)
> > Jo, om du skriver att en ökning från 5 °C
> till
> > 10 °C är en 100-procentig ökning av
> > temperaturen,
> Nej, det är en 100-procentig ökning av
> mätetalet, INTE av temperaturen.

Nu blir det hela en semantikdiskussion och så klart kan vi börja prata om den relativa ökningen av världens energiförändring av entropin som icke reversibel process, som är temperaturens definition. MEN hur meningsfullt skulle det vara? Och jag fruktar att på en klimatkonferens folk skulle börja skratta åt dig. Som jag skrev innan måste man akta sig för vetenskaplig arrogans och för pedagogikens skull kan kanske även du acceptera att °C ibland används som synonym för temperatur.

> > Samma med dina fjuppar. Först definiera du ett
> > nytt system genom att mäta massan i fjuppar
> men
> > sedan säger du att massa enbart kan mätas i
> kg.
> > Säger du att massan ökar från 5 till 10
> fjuppar
> > så ÄR det en 100-procentig ökning, eftersom
> din
> > premiss är att massan mäts i fjuppar.
>
> Nej. Det är det ju inte heller.
>
>
> Det är
> > procentbegreppet som är relativt, du måste
> bara
> > berätta vilken premiss din procentslutsats
> > grundar sig på.
>
> Procentbegreppet är relativt i det avseendet att
> det talar om hur två storheter förhåller sig
> varandra. Men att påstå att temperaturen skulle
> få en annorlunda procentuell förändring
> beroende på vilken skala som används är fel.
> Hur mätetalsförändringen ser ut procetuellt är
> ju helt ointressant, och anger inget annat än
> just mätetalsförändringen.

Tycker inte alls att det är ointressant eftersom det är just mätetalet °C de flesta människor kan relatera till. Du får själv bestämma i vilken verklighet du vill leva (vi lever ju i en demokrati ;-) ) och vilket språk du vill använda för att göra dig förstådd. Själv fördrar jag ibland en viss förenkling för att få med mig fler människor. Dessutom har jag ingen lust att förklara för min mormor vad entropi är för någonting... (Frågade hon dock så skulle jag med glädje förklara :-) ).

> Dialektiken säger att en
> > slutsats kan vara rätt även om den baseras
> på
> > en fel premiss.
>
> Ja, men det finns ingen felakt premiss, annat än
> antagandet du har gjort: dvs att
> temperaturföändingen skulle vara beronde av
> vilken skala för att mäta den man använder.
>
> Eftersom det inte finns fjuppar
> > är premissen att massan mäts i fjuppar fel
> men
> > din slutsats (5 till 10 fjuppar, ökning 100%)
> är
> > rätt.
>
> Fjuppar finns, eftersom jag hittade på dem ;-)

Alla är vi gudar....

>
> Men bortsett från det så är masskillnaden
> mellan en kropp med massa 5 fjuppar och 10 fjuppar
> ~2,5%. DET GÅR INTE ATT FÅ DET TILL NÅGOT
> ANNAT! (om man inte gör hel fel, dvs). Precis som
> celsuiskalns nollpunkt för temperatur inte på
> något sätt innebär "ingen temperatur" så kan
> man alltså inte stirra sig blind på mätetalet.

Men mätvärdet har ökat med 100% ;-) Och vaddå, det finns väl inget så relativt som massan eftersom den beror helt på hur fort du rör dig med den...

Tillbaka
Topp