[OT] Klimatförnekare

[OT] Klimatförnekare
“Bostadspriserna kommer att gå ner på såna ställen som drabbas av stormar, översvämmningar och bränder med skador på fastigheter som följd. Vi har mot bättre vetande byggt på en del olämpliga ställen”
Ingen planerar städer med tanke på skogsbrand. Storm är framförallt en byggtekniskt fråga som påverkar mest villor och sommarhus. Det byggs sällan större bostadshus i översvämnigsområden = villa och sommarhus problem igen.

De är få och dem får skylla sig själva. Jag kommer tyvärr inte gråta över deras ekonomi. På tanken om rejäla energiförluster/ kostnader i jämförelse med en flerbostadshus, tror jag att en miljöpartist som väljer att bo i en villa är en av dem “finaste” paradoxer som vi har i Sverige.

Jag har egentligen inget mot villor, bara miljö rättshaverister som köper villor. Det är samma mentala kapaciteten som en nationalist som vill att Sverige ska ut från EU och NATO.

Senast ändrad:
[OT] Klimatförnekare
Undra hur stor korrelation det ör mellan BMI och koldioxidavtryck? Borde vi kanske införa en BMI-baserd inkomstskatt?
Troligtvis inte alltför stor. Det är väl bland de som har det sämre ställt det äts mycket dålig mat och motioneras lite, samtidigt som det är de som har det bättre ställt som står för det största CO2-avtrycket. Generellt sett. Mina empiriska observationer i t.ex. Kista Galleria stöder den bilden.

[OT] Klimatförnekare
Troligtvis inte alltför stor. Det är väl bland de som har det sämre ställt det äts mycket dålig mat och motioneras lite, samtidigt som det är de som har det bättre ställt som står för det största CO2-avtrycket. Generellt sett. Mina empiriska observationer i t.ex. Kista Galleria stöder den bilden.
Nu när tidö verkar vara på väg att vinna, vi kan beskatta antal Peak Performance plagg i hushållet. Jimmy har förlorat chansen att göra samma med Birkenstock sandaler och Patagonia kepsar

Senast ändrad:
[OT] Klimatförnekare
Ooh, nu är det låg nivå. Riktig låg.

För övrigt: Vetenskapen pekar på hur vårt beteende förändrar jordens klimat. Vad vi ska göra för att stoppa eller skynda på utvecklingen är en politisk fråga. Tidö har valt väg: Vi ska skynda på den.

Är det ingen som tycker att det är ironiskt att man varnar för lägre levnadsstandard med en bättre klimatpolitik samtidigt som man ser till att de som redan har mycket får ännu mer? Som att det är omöjligt att omfördela bort en del av de (hypotetiska) effekterna? Är det någon som på allvar tror att höginkomsttagare och rika kommer att få det mycket sämre om vi tar ett miljömässigt större ansvar igen?

Ur led är tiden. Ridå.

[OT] Klimatförnekare
Ooh, nu är det låg nivå. Riktig låg.

För övrigt: Vetenskapen pekar på hur vårt beteende förändrar jordens klimat. Vad vi ska göra för att stoppa eller skynda på utvecklingen är en politisk fråga. Tidö har valt väg: Vi ska skynda på den.

Är det ingen som tycker att det är ironiskt att man varnar för lägre levnadsstandard med en bättre klimatpolitik samtidigt som man ser till att de som redan har mycket får ännu mer? Som att det är omöjligt att omfördela bort en del av de (hypotetiska) effekterna? Är det någon som på allvar tror att höginkomsttagare och rika kommer att få det mycket sämre om vi tar ett miljömässigt större ansvar igen?

Ur led är tiden. Ridå.
Det var jätte lågt från trådtiteln och första inlägget. Vi alla vet vad skriventen ville åt och följde med. Som andra, Du har bara bidragit till denna nivå.

Alltså det här ar en trevlig cykelforum.

Dem miljökänsliga kan väl ta sina demoner och visa dem till nationalister på X, bara att gå på i “För dig” flicken. Ni är värda varandra.

[OT] Klimatförnekare
Är det någon som på allvar tror att höginkomsttagare och rika kommer att få det mycket sämre om vi tar ett miljömässigt större ansvar igen?
Det kommer de antagligen inte att få, det var ju dem (och den välbeställda medelklassen i och runt våra städer) som vann på den förra regeringens klimatpolitik. På bekostnad av de som har det sämre ställt och folk på landsbygden. Dvs de med störst klimatavtryck gynnades på bekostnad av de med lägst klimatavtryck. Det var ju mycket därför det blev regimskifte 2022 - den förda klimatpolitiken var inte ekonomiskt och socialt hållbar.

[OT] Klimatförnekare
Det kommer de antagligen inte att få, det var ju dem (och den välbeställda medelklassen i och runt våra städer) som vann på den förra regeringens klimatpolitik. På bekostnad av de som har det sämre ställt och folk på landsbygden. Dvs de med störst klimatavtryck gynnades på bekostnad av de med lägst klimatavtryck. Det var ju mycket därför det blev regimskifte 2022 - den förda klimatpolitiken var inte ekonomiskt och socialt hållbar.
Precis. Svaret är således: Omfördelning. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt, du vet. Människor på landet har inte fått det bättre med Tidö, även om de har dopats med artificiellt låga bränslepriser på bekostnad av utsläpp som på sikt kommer att slå hårdast mot dem som har det sämst.

[OT] Klimatförnekare
😂

Kom igen, bättre kan du!
Det finns inte mycket mer att säga när populister börjar kasta paj (med extremt låg näringsvärde). Kommer från Polen. Här sen 2005. Jag ser åt vilket hål går Svensk politik och samtal om politiken bland Svenskar. Jag hör hur Svenska politiker pratar med varandra. Polsk riksdag är nära. Jag ser vad står på agendan sen 2022 - knappt relevant skit. Vi är mitt i energi flaskhalsen som gör det mycket svårare att uppnå den heliga omställningen. Och tidö är redå att slopa Kärnkraft ( samtidigt kommer inte våga trycka ner Skåningar att dem bygger mer vindkraft). Varje dag jobbar jag med icke kompetenta idealister som har fan noll koll på vad är egentligen en grön lösning. Bla. För att de skiter i det. Virtue signalling, moral outsourcing. Sen blir dem sjukskrivna.

[OT] Klimatförnekare
Det finns inte mycket mer att säga när populister börjar kasta paj (med extremt låg näringsvärde). Kommer från Polen. Här sen 2005. Jag ser åt vilket hål går Svensk politik och samtal om politiken bland Svenskar. Jag hör hur Svenska politiker pratar med varandra. Jag ser vad står på agendan sen 2022 - knappt relevant skit. Vi är mitt i energi flaskhalsen som gör det mycket svårare att uppnå den heliga omställningen. Och tidö är redå att slopa Kärnkraft ( samtidigt kommer inte våga trycka ner Skåningar att dem bygger mer vindkraft). Varje dag jobbar jag med icke kompetenta idealister som har fan noll koll på vad är egentligen en grön lösning. Bla. För att de skiter i det. Sen blir dem sjukskrivna.
Det var nog det mest populistiska skäll på populister som jag någonsin läst. Bra jobbat.

[OT] Klimatförnekare
Den enskildes miljö hantering skiljer nog en hel del i vilja och förutsättningar.

Industriell är också en del och själv tänker jag vist vissa saker ser bra på ytan batteri tillverkningen har ett visst fokus utvinning sina problem tillverkningen är kemiskt och de är processen hantering men är det rimligt innanför dörren med biten så det inte är som de vi la ut till andra länder för slippa miljö kontroversiella hantering?

Såg i flödet exempelvis BYD och Tesla batterier där spik slogs in i batteriet cellen Tesla bran som krut och BYD kokade lite lätt knappt märkbart teknik säkerhet går framåt på vissa punkter.

[OT] Klimatförnekare
Nu överdriver du helt groteskt, håll dig till normala fakta. Det som är byggt på tveksamma platser kommer att få högre premier, det drabbar inte ALLA. Lugn och fin. Sanningen är illa nog, du behöver inte överdriva. Bostadspriserna kommer att gå ner på såna ställen som drabbas av stormar, översvämmningar och bränder med skador på fastigheter som följd. Vi har mot bättre vetande byggt på en del olämpliga ställen.
Det stora problemet, tänker jag, är inte att bostadspriserna kommer bli lägre på vissa ställen, eller att booster på vissa platser inte kommer att kunna försäkras. Det är ju vanlig enkel marknadsekonomi; som man kan vara för eller emot men det är ju en helt svart diskussion. effekten av den är ju i det här fallet relativt enkel att förutspå.

Det stora problemet är snarare att så stora områden kommer omfattas av dessa "vissa" områden. Och kanske framförallt att den påverkan vi väljer att ha på miljön och klimatet gör det svårt att greppa vilka områden som kommer påverkas framöver och på vilket sätt de kommer påverkas. Det i sin tur gör långsiktig samhällsplanering väldigt knepig. Och det leder, vilket vi redan börjat se, till att människor behöver överge sina hem; inte enstaka familjer med kustnära villor utan hela samhällen och i vissa fall börjar till och med hela nationer (må vara små) påverkas .

Det är väldigt synd att den här tråden ägnas åt ignorans (i allmänhet; det här är inte riktat specifikt mot dig) istället för de intressanta och givande diskussioner den skulle kunna nyttjas till.

[OT] Klimatförnekare
Jag tolkar dig som du har god koll på gröna lösningar; spännande - jag är idel öra.
Exempel: träreglar i lättvägar.
Idealister: Jaaaa!
Verkligheten: stålreglar går att återanvända, bättre ljud isolering = mindre mineral ull och gip används.

Exempel: återvinning av byggmaterial
Idealister: återvinn allt! Inkl. Betong!
Verkligheten: att återvinna dem flesta byggmaterial ser bra ut på företags webbsidan och portfolio. Är helt kass för miljö. UT plattor, stållonstruktion - kul. Virke, betong - just don’t.

Exempel: nästan all byggandet i Sverige får miljöcertifiering, trotts att teknologin har knappt ändrats. Noll Co2 är det löjligaste som finns. Vad händer med Co2? - Vi kompenserar - Hur? - Vi planterar träd. - och hugger dem ner? - yyyy… - ja det gör vi, som vi har gjort i decennier och vi är där vi är.

Exempel: EL omställning i Tyskland
Idealister: Vunderbart (vi kan lägga på lite gas från Putin… - ok Herr Schroeder)
Verkligheten: Putin… ok vi brinner mest kol nu. Fan vad bra att vi har stängd kärnkraft. “Grön” kol.

Senast ändrad:
[OT] Klimatförnekare
Det stora problemet, tänker jag, är inte att bostadspriserna kommer bli lägre på vissa ställen, eller att booster på vissa platser inte kommer att kunna försäkras. Det är ju vanlig enkel marknadsekonomi; som man kan vara för eller emot men det är ju en helt svart diskussion. effekten av den är ju i det här fallet relativt enkel att förutspå.

Det stora problemet är snarare att så stora områden kommer omfattas av dessa "vissa" områden. Och kanske framförallt att den påverkan vi väljer att ha på miljön och klimatet gör det svårt att greppa vilka områden som kommer påverkas framöver och på vilket sätt de kommer påverkas. Det i sin tur gör långsiktig samhällsplanering väldigt knepig. Och det leder, vilket vi redan börjat se, till att människor behöver överge sina hem; inte enstaka familjer med kustnära villor utan hela samhällen och i vissa fall börjar till och med hela nationer (må vara små) påverkas .

Det är väldigt synd att den här tråden ägnas åt ignorans (i allmänhet; det här är inte riktat specifikt mot dig) istället för de intressanta och givande diskussioner den skulle kunna nyttjas till.
Att ett kraftigt stigande antal klimatkatastrofer inte skulle leda till mycket högre försäkringspremier är ganska naivt att tro.

I spy with my little eye att ”force majeure”-paragrafen kommer att bli allt viktigare framgent, och att den kommer att behöva tas bort för vissa, klimatrelaterade händelser, eller att stater kommer att behöva gå in och täcka upp. Vilket i sin tur kommer att leda till tyngre, ekonomiska åtaganden och högre skatter (där pengarna troligen kommer att reserveras i klimatfonder) och därmed leda till sämre levnadsvillkor för vanliga löntagare, eftersom det inte verkar vara på modet att beskatta rättvist och progressivt.

@WAKIdesigns Du får nog uppdatera dina kunskaper något, inte minst när det gäller Tyskland och rysk gas. Nu låter du mest som en trött kärnkraftskramare på repeat. Gällande återvinning av byggmaterial har jag arbetat ganska länge i byggbranschen, och problemet är snarare hanteringen av materialet än problem att återvinna det. Virke går exempelvis utmärkt att återvinna. Men: Lösningen är förstås att bygga hållbart från början. Betong är dyrt och svårt att återvinna, men är ändå inget framtidsmaterial på grund av kraftigt minskande tillgång på råmaterial. Du har väl inte missat att fler och fler bygger höga hus i trä? Det beror bland annat på den stora osäkerheten när det gäller att få tag på rätt sand för betongtillverkning.

Sluta killgissa, är mitt tips.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp