[OT] Köksritning, kommentarer??

maxel skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle fundera på att byta plats på spis och
> diskho. Vill nog ha närmare mellan spis och kyl
> än diskho och kyl.

Jag är skeptisk.
Det mesta av det som skall till spisen behöver gå via diskhon och saker som inte skall till spisen skall ändå sköljas av så nej det är inget bra förslag. Det generera en massa onödigt spring.
Tänk igenom arbetsflödena för olika råvaror och recept!

Vi har ett litet kök med Kyl - arbetsbänk - diskho - arbetsbänk - spis - avställningsyta. Funkar kanon för två pers att jobba i.

> Sedan skulle jag sätta ugnen lågt och diskmaskin
> i arbetshöjd för vi använder diskmaskin MYCKET
> mer än ugn.

Smart!

Dessutom är det ju så att en del saker man kör i ugn kan osa rätt rejält. Bra att ha ugnen när fläkten m.a.o.
En konventionell spis löser detta naturligt och är dessutom mycket billigare. Både vad avser vitvarorna i sig men även monteringen är ju betydligt enklare och billigare.
Och så kan man ju få riktiga vred. Touchknappar är djävulens påfund!

marr skrev:
> Funkar det där verkligen?

Ja, det har jag sett i reklamen. Om, och om, och om och om igen...

Jag har en lösning som ser ut som ditt första inlägg. En fritt hängande fläktkåpa från taket. Öppnat upp mot matsal/vargdagsrum. Inget os. Satsa på en kanalfläkt med lite untz i, tyst och kraftfull. Köksö med bara spis, barstolar på andra sidan där gästerna hackar tomat och dricker vin. Vi är 90% av tiden i köket. Ugn i ögonhöjd, skulle jag göra om nu skulle jag skippa micron och ha två varmluftsugnar.

Stökigt just nu
IMG_0873.JPG

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Jag har en lösning som ser ut som ditt första
> inlägg. En fritt hängande fläktkåpa från
> taket. Öppnat upp mot matsal/vargdagsrum. Inget
> os. Satsa på en kanalfläkt med lite untz i, tyst
> och kraftfull. Köksö med bara spis, barstolar
> på andra sidan där gästerna hackar tomat och
> dricker vin. Vi är 90% av tiden i köket. Ugn i
> ögonhöjd, skulle jag göra om nu skulle jag
> skippa micron och ha två varmluftsugnar.
>
> Stökigt just nu
>

Tack för tipset! Ja jag tror det är skönt att ha ugnen i ögonhöjd som du har det. Vad tycker du om att ha spisen i köksön?

Men helt seriöst, jag hade ALDRIG byggt ett kök som inte var möjligt att stänga mot resten av bostaden. Jag älskar stekt fisk, men gör det bara i undantagsfall eftersom stekoset sitter kvar i lägenheten i flera dagar efteråt. Trots köksfläkt på max. Jag bor i en lägenhet med alldeles för öppen jävla planlösning.

Dessutom är det inte så kul att stå och laga/göra i ordning mat inför gästerna. Bättre att kunna stänga om sig.

Ett rum för var sak, säger jag. Ett rum som är kök. Ett rum som är vardagsrum. Ett rum som är hall. Ett rum som är badrum. Sen sovrum, förråd och annat som separata rum också. Öppen planlösning är sjukt opraktiskt.

geologen skrev:
> Men helt seriöst, jag hade ALDRIG byggt ett kök
> som inte var möjligt att stänga mot resten av
> bostaden. Jag älskar stekt fisk, men gör det
> bara i undantagsfall eftersom stekoset sitter kvar
> i lägenheten i flera dagar efteråt. Trots
> köksfläkt på max. Jag bor i en lägenhet med
> alldeles för öppen jävla planlösning.
>
> Dessutom är det inte så kul att stå och
> laga/göra i ordning mat inför gästerna. Bättre
> att kunna stänga om sig.
>
> Ett rum för var sak, säger jag. Ett rum som är
> kök. Ett rum som är vardagsrum. Ett rum som är
> hall. Ett rum som är badrum. Sen sovrum, förråd
> och annat som separata rum också. Öppen
> planlösning är sjukt opraktiskt.

Fast nu är det nog så att TS tänkt sig ett hus för normala människor och inte geologer...

;-)

Är det inte svårt att lyfta ut saker ur en ugn i ögonhöjd? Om luckan öppnas neråt känns det rätt riskabelt för armarna när man ska balansera ut en proppfull form med något lättflytande.

Låt mig korrigera, ugnen sitter i midje-brösthöjt. Micron är över. Sen har jag teleskopskenor så man kan dra ut hela plåten/gallret och ösa steken eller vad man nu ska göra.

Öppna planlösningar har inte tillkommit som ett önskemål från nyttjarna. Det är en ren byggkostnadsbesparing som arkitekterna övertygat oss om att det är bra.
Sen tycker jag att många bygger sitt kök som ett showrum att visa upp med granitbänkar, ek, spotlights och opraktiska diskhoar och vitvaror.
Jag föredrar ett arbetskök, släta ytor, rostfritt, stora avlastningsytor, lättskött golv samt gasspis(har gasvärme i huset så det gav sig själv). Har grytor, pannor, stekjärn hängandes inom räckhåll samt öppna hyllplan för det man behöver nå utan att behöva öppna lucker med kladdiga händer. Det märks kanske att jag var kock i ett tidigare liv..

json88 skrev:
> Öppna planlösningar har inte tillkommit som ett
> önskemål från nyttjarna. Det är en ren
> byggkostnadsbesparing som arkitekterna övertygat
> oss om att det är bra.

+1

Det ser fint ut på bild, men är sjukt opraktiskt i verkligheten.

Snuten skrev:
> Aron skrev:
> > Jag hade övervägt att byta plats på matsal
> och
> > kök.
>
> Vill man prioritera det sociala och inte gömma
> undan kökssysslorna från umgänget med familj
> och gäster, kan det vara smart att ha
> köksarbetsplatsen centralt placerad.

Håller med Aron.
Och den sociala delen under matlagning kan då utspela sig i övergång mellan matsal och kök.
Rimligt att en social kväll går från full fart i köket, till att äta, till att hamna i vardagsrummet. Och allt stök kan fasas ut i motsvarande ordning.

Kan även rekommendera IKEAs köksplanerarverktyg för att verkligen förstå hur köket kommer att bli att befinna sig i.

geologen skrev:
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Öppna planlösningar har inte tillkommit som
> ett
> > önskemål från nyttjarna. Det är en ren
> > byggkostnadsbesparing som arkitekterna
> övertygat
> > oss om att det är bra.
>
> +1
>
> Det ser fint ut på bild, men är sjukt opraktiskt
> i verkligheten.

Instämmer. Faktiskt.

Eller lagom öppet kan funka men helt öppet nej tack och absolut inte för många rum i samma yta. Matsal och kök kan funka men då ska vardagsrummet vara så att det går att komma bort lite med nån dörr emellan. Om alla ändå hänger i köket spelar det ju ingen som helst roll för det sociala umgänget.

rularn skrev:
> Marham skrev:
> -----
> > Är huset ett nybygge? I så fall kräver
> > byggreglerna(iaf i Örebro kommun) att du har
> en
> > diskho för avhällning i anslutning till
> spisen
> > alltså i köksön.
>
>
> Oj det visste jag inte!
>
> Tack för alla tips!
>
> Tänkte inte på att det kan komma matos i köket
> när man har spisen i köksön, inte heller att
> man eventuellt måste ha en diskho på samma yta.
>
> Nu har jag lagt till ett burspråk för att få en
> bättre yta i köket. Nu har jag ca 125 cm till
> köksön från alla håll och kanter och samlat
> diskho + häll på samma yta. Ser bättre ut nu
> antar jag. Dessutom slipper jag dra avlopp/el till
> köksön.
>
> Vad tycks?
>
> http://snag.gy/mLtIY.jpg

Ser fint ut

Bara några tankar och idéer:
Jag hade valt att köra högskåp med utdragsninredning på hela högra väggen och med ett högt hörnskåp. Blir enormt mycket förvaring som är lättåtkomlig. Arbetsytan i hörnet är oftast rätt värdelös ändå (blir avställningsplats bara) och oftast så använder åtminstone jag köksön att jobba på. Kika även lite extra på höjderna och måtten på bänkarna så att de passar er, gamla kök var på tok för låga, de flesta är fortfarande lägre än de flesta restaurangkök jag gillar 95cm och då är jag inte jättlång. Fem centimeter djupare bänkar gör mycket för att arbetsytan ska kännas större utan at stjäla för mycket plats.

Sedan ordningen, lättast är att ha spisen och kylen ganska nära varandra, diskhon och diskmaskinen ska vara så nära att man inte behöver ta ett steg emellan eftersom det blir mycket arbete där och diskmaskinen ska vara nära där man förvarar glas och porslin :-)
jag hade alltså satt diskmaskinen i första till vänster, sedan diskbänken och en bit bort spisen så att man får åtminstone en meter yta från ho till spis.

Belysningen är oerhört viktig i ett kök så se till att det blir mycket belysning på rätt ställen och som går att förändra i takt med hur det används, att mingla i strålkastarsken är inte trevligt medan det är väldigt bra med rejält ljust när man filear fisk eller rensar svamp.

json88 skrev:
> oss om att det är bra.

Detta har jag aldrig hört tidigare.
Vad är det som blir billigare med öppenplanlösning?
(Förutom reglar o lite gips till väggen)
Jag kommer bara på saker som blir dyrare.

geologen skrev:
> Men helt seriöst, jag hade ALDRIG byggt ett kök
> som inte var möjligt att stänga mot resten av
> bostaden. Jag älskar stekt fisk, men gör det
> bara i undantagsfall eftersom stekoset sitter kvar
> i lägenheten i flera dagar efteråt. Trots
> köksfläkt på max. Jag bor i en lägenhet med
> alldeles för öppen jävla planlösning.
>
> Dessutom är det inte så kul att stå och
> laga/göra i ordning mat inför gästerna. Bättre
> att kunna stänga om sig.
>
> Ett rum för var sak, säger jag. Ett rum som är
> kök. Ett rum som är vardagsrum. Ett rum som är
> hall. Ett rum som är badrum. Sen sovrum, förråd
> och annat som separata rum också. Öppen
> planlösning är sjukt opraktiskt.

Kanske kan man inreda en skrubb i källaren där maten lagas, och så en mathiss som levererar rätterna till serveringspersonalen i rätt ordning.

Men allvarligt talat: Jag har också hyst och till viss del hyser jag fortfarande en skepsis mot öppen planlösning-trenden. Samtidigt så finns det en hel del trevligheter med att öppna upp. Kanske trivs jag bäst med kontraster. En bostad som innehåller allt från det ljusa, öppna och luftiga, till det ombonade, lite dunkla och avskiljda. En dröm är tex att någon gång kunna få chansen att bo där det finns ett rum som påminner om en murrig engelsk herrklubb med ekpaneler och blyinfattade fönster som man inte kan se igenom ordentligt.

Det där extra burspråket kommer att kosta dyrt.

PS: Det finns som sagt en del andra frågetecken i din ritning som en arkitekt hade kunnat hjälpa till att räta ut. Vill ni tex verkligen ha insyn rakt in i master bedroom från hall/ytterdörr...?

har du utgång till uteplatsen i direkt närhet från köket eller det via ytterdörren "bakom" kyl/frys?
om inte så överväg en sådan utgång.

Personligen hade jag gjort enl följande:
*Ett U-kök med 4 st barstolar med ryggen mot matplatsen och på så sätt öppnat upp passagen/trånga sektorn matplats/kök/vardagsrum.
*Placering av diskmaskin och diskho byter plats om än att förskjuta det lite i sidled så det blir en arbetsyta mellan spisdel och diskho (samt att man kan titta ut genom ett fönster när man står och diskar/lagar för att hålla koll på barn).
*väggskåp hela vägen även mellan väggen kyl/frys-vägg till yttervägg
*samtliga överskåp hela vägen upp till tak ist för passbit (inkl skåp till tak ovanför kyl/frys blir sån tråkig smutsfälla som det är nu)
*2 separata kyl o frysar på standardhöjd (180cm?) utan isbitsmaskiner o lull lull
*sektioner av dimbar LED-belysning över samtliga arbetsytor (tändbara sektionsvis alt. allt på en gång)
*hängande armatur med dimbar LED-belysning över bardisken. typ Belid Nothamn
*allmänbelysning golvyta tex platt armatur typ belid orbis LED (givetvis dimbar) (snyggast är att samordna samtlig tak-belysningsarmatur för hall, kök, mm.)

(Utebelysningen hade jag valt typ deltalight Aula, eftersom det är på gången du vill ha ljus, på gräsmattan är det enbart för dekoration utan egentlig funktion, alt Botanic ifall du vill ha ljus även på gräsmattan)
enbart mina tankar... ;-)

json88 skrev:
> oss om att det är bra.

Låt mej gissa; du tror även att månlandningen är en bluff och aldrig har hänt?

Aron skrev:
> Det där extra burspråket kommer att kosta dyrt.
>
>
> PS: Det finns som sagt en del andra frågetecken i
> din ritning som en arkitekt hade kunnat hjälpa
> till att räta ut. Vill ni tex verkligen ha insyn
> rakt in i master bedroom från hall/ytterdörr...?

Nu kanske ts redan tänkt göra detta, men jag håller med om att det kan vara bra att konsultera en arkitekt. Det finns ju både bra och dåliga arkitekter, men har man tur hittar man en bra och då kan man få hjälp med att se saken på ett sätt som man knappast skulle ha klarat av själv. Man får trots allt respektera erfarenheten och kunskapen hos bra yrkesman. Själv är inte alltid bäste dräng.

men , har du en relevant utbildning ? :)

annars +1 på att burspråk och andra krumbukter kostar.
det är billigare att bredda hela huset 60cm än bara köksdelen.
men hur kul är det med helt rektangulära hus ?

+2 på att rita själv o rådfråga happy, finns det någon som fått en vettig ritning från en arkitekt utan massa underliga påhitt ?

Ett annat tips är att inte gräva ner sig i för mycket detaljer till att börja med. Spisen någon decimeter hit eller dit, höjd på bänkar, belysning osv... Om du senare kontaktar en arkitekt och du då inser att hela planlösningen behöver justeras för att få bort burspråk, insyn i master bedroom mm. så är mycket av detaljarbetet bortkastat. Men nu fattar jag det som att du tycker det är roligt att planera, så har du gott om tid att göra om saker så är det ju bara att skissa och ha kul.

Om du gör planeringsarbetet själv så är det främst du som kommer njuta av dina bra lösningarna men hela familjen kommer få leva med de missar som pappa gjorde. Ska familjen bo länge i huset, ta hjälp av nån med erfarenhet.

En spontan tanke angående din ritning är att det ser lite otäckt ut med köksöns utstickande skiva i huvudhöjd om det ska springa omkring barn i huset.

^Varenda bord har ju hörn som sticker ut i barns huvudhöjd...?

Varför inte vrida på köksön, gör väl inget att den sticker ut lite åt vardagsrumsdelen? Ha den så bred i sidled som det går, och runda hörnen utåt. Blir det så att man sitter där emellanåt, om så bara för frukost på morgonen, är det också trevligare att inte titta in rakt i köksväggen med ryggen åt ett stort öppet rum, utan ha ryggen åt kylskåpet och bara kunna vrida huvudet för att få kontakt utåt vardagsrumsdelen.

hm skrev:
> +2 på att rita själv o rådfråga happy, finns
> det någon som fått en vettig ritning från en
> arkitekt utan massa underliga påhitt ?

Jag känner några arkitekter och folk som jobbar rumsligt på andra sätt. Skulle nog inte avfärda hela yrkeskåren med fördomsfulla uttalanden i samma stil som man avfärdar samtidskonst(-närer). Det finns en del intressanta saker att upptäcka och lära sig om man är lite lyhörd. Sen finns det ju klart alltid en risk att man råkar ut för en tomte, det gäller överallt inom alla yrkesområden.

Kan förresten tipsa om denna programserie som handlar om nordisk modernism. Det kan bli lite tjatigt när Michael Sheridan om och om igen använder samma begrepp för att beskriva husobjekten i program efter program, men på det hela taget är det både intressant och bildande.

http://www.svt.se/nordiska-hus/fantastiska-bostadshus-i-norden

Naugas skrev:
> ^Varenda bord har ju hörn som sticker ut i barns
> huvudhöjd...?
>
> Varför inte vrida på köksön, gör väl inget
> att den sticker ut lite åt vardagsrumsdelen? Ha
> den så bred i sidled som det går, och runda
> hörnen utåt. Blir det så att man sitter där
> emellanåt, om så bara för frukost på morgonen,
> är det också trevligare att inte titta in rakt i
> köksväggen med ryggen åt ett stort öppet rum,
> utan ha ryggen åt kylskåpet och bara kunna vrida
> huvudet för att få kontakt utåt
> vardagsrumsdelen.

Bra tips! Då får man dock stolarna vända mot kylskåpet och då kan dem vara ivägen för att lasta saker mellan bord och kylskåp, exempelvis inhandlade varor eller om man ska förbereda mat från kylskåpet.

rularn skrev:
> ipv6 skrev:
> > (Och skippa gasen, kör induktion istället.
> Lika bra men mycket smidigare :)
>
> Det blir ingen gashäll, utan jag slängde bara ut
> ett kök som jag hittade i google sketchup :) Tack
> ändå!

Men induktion blir det väl?

Vi hyrde en stuga en vecka i somras med sån där gammal teknik, halogenplattor eller vad det heter. Sjukt jobbigt att hålla på med i jämförelse.

Miss Lycka skrev:
> Fråga Ernst.

Ja faktiskt. Mycket underhållning i det programmet, men en del kokreta tips som inte alltid är så tokiga också.

Ha ha, brorsan satte in en induktionshäll, och den var ju rolig som en leksak sådär i början. Har aldrig någonsin skrattat vid vattenkokning tidigare. Kokade upp vatten flera gånger, drog undan kastrullen och kände på hällen lite emellanåt - jätteroligt! :)

ipv6 skrev:
> Men induktion blir det väl?
>
> Vi hyrde en stuga en vecka i somras med sån där
> gammal teknik, halogenplattor eller vad det heter.
> Sjukt jobbigt att hålla på med i jämförelse.

Alla dagar i veckan!!

Mellan vår kyl/frys och köksö är det ca 100cm och det känns inte som nåt problem för vår del, runt 120cm på andra sida ön. Mellan köksö och motstående bänkskiva ca 110cm. Har L-format kök, med köksö i mitten ut mot matdel/vardagsrum.

Vi har spisen i köksön och tycker det är kalas, har inga problem alls med att gästerna ser vad som händer i köket, ofta lagar vi mat tillsammans och då är det bra att ha gott om utrymme... Skulle absolut välja induktion igen om jag skulle göra nytt val, bästa spis jag använt och har även testat gas :)

Jag skulle också bygga in så mycket golvskåp som möjligt och försöka få bort väggskåpen. Tycker de tar mycket ljus och även om jag var tveksam till att inte ha några (min sambo övertygade mig) är jag nu nöjd över att vi inte satte in det. Det man inte kan ha för lite av är bänkyta, både rostfri som trä/sten.

TCyklar skrev:
> Vill tipsa om att köpa en bred spishäll (80 cm).
> Otroligt praktiskt vid matlagning.
>
> /T

Tack för tipset! Dom där detaljerna kommer vi ta upp med köksritaren så småningom. Men det är roligt att rita och designa. Så här ser resten av huset ut i förhållande till tomten:

g1TNa.jpg

bojsänke skrev:
> rularn skrev:
> -----
> > Tänkte inte på att det kan komma matos i
> köket
>
> Tittade du inte på TOUREN människa! BORA löser
> alla dina problem.
>
> "Cööking in cleen aer!"
>
> http://img.edilportale.com/products/prodotti-80229-relc9a3f7ff29f74f4dbb36d0906db3455f.jpg

Ser ju faktiskt riktigt smart ut! Undrar om det funkar lika bra som i reklamen? Och om oset blir förvirrat om det finns en fläkt ovanför också?

Nej, jag har ingen relevant utbildning :)
Och jag tycker defeniitivt att TS ska fortsätta att rita på sitt hus och inte bara dumpa det i knät på någon arkitekt.

Men jag har varit inblandad inågra husbyggen och det är mycket jag önskat att vi haft i åtanke innan vi körde igång. Det handlar om saker som ljus, svala rum, kontakt inne/ute vad man kan göra för att hålla nere kostnader etc.

Det jag försöker tipsa om är att TS på ett tidigt stadium tar sin ritning och köper sig ett par konsultationstimmar av någon sakkunnig. Vad ska man tänka på när man ritar hus? Det kan vara väl investerade pengar.

antar att det fortfarande ska finnas en luftsluss mellan garaget och övriga huset?
men går det inte och ta bort väggen mellan toan och "slussen" och göra en stor tvättstuga/toa/omklädningsrum/sluss på den ytan?. najs att byta om i efter man ställt in cykeln i garaget...

hm skrev:
> antar att det fortfarande ska finnas en luftsluss
> mellan garaget och övriga huset?
> men går det inte och ta bort väggen mellan toan
> och "slussen" och göra en stor
> tvättstuga/toa/omklädningsrum/sluss på den
> ytan?. najs att byta om i efter man ställt in
> cykeln i garaget...

Den slussen är tänkt att fungera som tvättstuga, och jag tror det är trevligare med en vägg där för att hålla isär gamla blöjor, smutstvätt, skitiga stövlar och ett gött bad på kvällen :)

Hmm frågan är vad som lämpar sig bäst, att ha köket i mitten som tidigare eller att placera det i söderläge, och flytat in matplatsen centralt i huset..

Hur hade ni gjort?

Alt 1:
DWHJK.jpg

6rr9a.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp