[OT] - Köpa bil

[OT] - Köpa bil
1.6 8v på 75hk däremot verkar gå länge. Känns inte tvärslö heller, men det beror kanske på att den sitter i små bilar..

[OT] - Köpa bil
Tomtefar skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad säger experterna om en Volvo V40 från 01 och
> framåt då?

Har inte så mycket koll på hur det är med strul osv, mer än att man ska undvika GDI-motorn (Mitsubishi) som pesten. Vet dock inte om den fanns -01. I övrigt är det väl en rätt anonym och reko bil att köra men fruktansvärt trång både i bagageutrymme och baksäte. En Golf IV är väldigt mycket mer användbar.

[OT] - Köpa bil
S40 och V40 är en Mitsubishi i Volvokläder byggd i Holland, dom rostar rätt bra också, framförallt fas 1.

Fråga en Volvomekaniker om en GDI motor, det finns inte någon som har nåt positivt att säga om dom. "Mycket skit kan jag tänka mig men där går till och med min gräns" var det en som sa.. :)

[OT] - Köpa bil
S40 är den sämsta bil volvo nånsin tillverkat. De rostar som fan även om man inte kör dom på vintern. Motorn är skit med massa speciallösningar som är helt onödiga. Sen att den är fel är ju inte ett +.

En 850 i riktigt bra skick hittar man för 40K. Kolla dock bakluckan noga eftersom det är rostproblem där. Ta dock en årsmodell 95 och uppåt.

[OT] - Köpa bil
Mjo, tidiga X40 rostar ju så att det hörs. Från -01 och framåt som det var frågan om är det väl dock fas 2, och då inbillar jag mig att det är bättre (brukar sällan se fas 2 och framåt med stora rostblemmor mitt på dörrar och dylikt).
Sen vetefan om jag hade köpt nån ändå, känns som att man får betala för att det står "Volvo" på den utan att få några av de (verkliga eller inbillade) fördelar som man får med en riktig Torslanda-Volvo. Visst, sätena är sköna på sedvanligt Volvo-maner men i övrigt känns den rätt smäckig inuti, även om en Golf IV ser jäkligt klinisk och trist ut inuti vid en första anblick tycker jag att det är en trivsammare förarmiljö i längden.

[OT] - Köpa bil
Max nu får du ge dig, man kan väl f-n inte betala 40 papp för en gammal 850?! Det borde man kunna få en V70N från 2002 eller nått för som inte gått mer än 20000 mil.

Nu skulle jag inte köpa en sådan heller iofs, de verkar äta styrleder och sådant med en rasande fart..

Däremot kan jag hålla med om att s/v40 är sunkiga bilar. Otroligt små inuti och en av de vevigaste växellådor jag vevat runt i.

[OT] - Köpa bil
jomper skrev:
> Max nu får du ge dig, man kan väl f-n inte
> betala 40 papp för en gammal 850?!

Nu menade jag dock en 850 som är sjuk i huvet och i grymt bra skick. För då behöver man inte lägga ut mer. Eller kan man köpa en halvbra v70 för samma pris det är inte SÅ stor skillnad på dom.

[OT] - Köpa bil
Hopplöst svårt att veta i förväg bara, tyvärr. Och det är rätt törstiga bilar också, speciellt GLT:n.

Men det är rätt stor skillnad på en V70 av andra generationen och en 850. Första generationens V70 kanske är mindre skillnad. V70 från 2003 har jag kört ett par tusen mil med, man sitter riktigt bra i dom.

[OT] - Köpa bil
Maxmix skrev:
> S40 är den sämsta bil volvo nånsin tillverkat.
> De rostar som fan även om man inte kör dom på
> vintern. Motorn är skit med massa
> speciallösningar som är helt onödiga. Sen att
> den är fel är ju inte ett +.
>
> En 850 i riktigt bra skick hittar man för 40K.
> Kolla dock bakluckan noga eftersom det är
> rostproblem där. Ta dock en årsmodell 95 och
> uppåt.

Du kanske ska ta det lugnt med att ge biltips med tanke på dina köp hitills.....

[OT] - Köpa bil
Maxmix skrev:

> Nu menade jag dock en 850 som är sjuk i huvet och
> i grymt bra skick. För då behöver man inte
> lägga ut mer. Eller kan man köpa en halvbra v70
> för samma pris det är inte SÅ stor skillnad på
> dom.

Tror inte tjejen är intresserad av en 850 T5R eller 850R som ligger i den prisklassen runt 40k. Det är stor skillnad mellan andra generationen V70 (00-nyare) och 850 ja...

[OT] - Köpa bil
Sug kuk Oskar!Skulle vilja se dig köpa nått bättre för de pengarna jag hade att köpa för.. Nej justeja du är ju upptagen med att betala 20K för att lacka en tantbil i mensfärg :)

[OT] - Köpa bil
Maxmix skrev:
> Sug kuk Oskar!Skulle vilja se dig köpa nått
> bättre för de pengarna jag hade att köpa för..
> Nej justeja du är ju upptagen med att betala 20K
> för att lacka en tantbil i mensfärg :)

Vad gav du för 850, 10-12? Skulle inte ha några som helst problem att hitta nyare som inte var upprostad för dom pengarna eller mindre. ;)

[OT] - Köpa bil
Den som vill ha en 850R för 40 papp - i sig inte helt orimligt - vet väldigt väl vad han vill ha och ber inte om råd på ett cykelforum.

De förslag trådskaparen hade, en Seat och en Peugeot verkar väl betydligt vettigare än Skodan. Seaten är väl i princip samma bil (eller skiljer det en generation?) men kostar hälften så mycket. Snyggare är den också. Peugeoten är både en storlek större och dessutom en kombi. Den känns prisvärd.

V40 GDI hade risigt rykte redan som ny och få bilar blir bättre med tiden. Annars ser ju V40 trevlig ut. Jag hade inte köpt den, men övervägde en som ny för snart femton år sedan. Det var väl mest utseendet och stolarna som lockade. Ja, och lättrycksturbomotorn som är fin.

Visst kan man få en tioårig V70, den som brukar kallas V70N för 35, men då har den kanske gått lite över 15000 mil. Det är en bil som är lätt att tycka om, i synnerhet stolarna är fantastiska. Sportstolarna är klart bäst. Minsta bensinaren har 140 hästar och är tillräcklig, låter trevligt och är förmodligen körd försiktigare än de starkare alternativen. Hade inte antisladdsystem som standard förrän modellår 2005 men det fanns som tillval från början. Kör på en som har det. Jag har haft en av första årsmodellen som ny och den hade en del barnsjukdomar. Undvik första årsmodellen. Efter den hade jag en modellår 2004 som var nästan helt felfri, men jag hade den ju bara tre år och drygt 10000 mil. Det är ju möjligt eller troligt att den börjat gå sönder sedan dess. V70 är en bättre och modernare bil än Saab 9-5 men kostar också lite mer vilket alltså betyder att du får acceptera en mer sliten för samma pengar.

[OT] - Köpa bil
Varför strävar man efter en bil med antisladd? Dessutom en äldre bil med det... Det enda skiten gör är ju att strypa motorn vilket gör det totalt omöjligt att ha en chans att hämta hem en sladd om bilen är framhjulsdriven (Ja geologen man använder högerpedalen för att hämta hem framänden) och sen gå in och bromsa hjulen så hela bilen skakar... Vilken jävla dynga.

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Varför strävar man efter en bil med antisladd?
> Dessutom en äldre bil med det... Det enda skiten
> gör är ju att strypa motorn vilket gör det
> totalt omöjligt att ha en chans att hämta hem en
> sladd om bilen är framhjulsdriven (Ja geologen
> man använder högerpedalen för att hämta hem
> framänden) och sen gå in och bromsa hjulen så
> hela bilen skakar... Vilken jävla dynga.

Oskar_, man kör så att man inte får sladd. När man väl fått sladd är det ett tecken på att man kört för oaktsamt.

[OT] - Köpa bil
geologen skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför strävar man efter en bil med
> antisladd?
> > Dessutom en äldre bil med det... Det enda
> skiten
> > gör är ju att strypa motorn vilket gör det
> > totalt omöjligt att ha en chans att hämta hem
> en
> > sladd om bilen är framhjulsdriven (Ja geologen
> > man använder högerpedalen för att hämta hem
> > framänden) och sen gå in och bromsa hjulen
> så
> > hela bilen skakar... Vilken jävla dynga.
>
> Oskar_, man kör så att man inte får sladd. När
> man väl fått sladd är det ett tecken på att
> man kört för oaktsamt.

Då behöver man inte heller antisladd med andra ord.

Sladd e ju roligt!

[OT] - Köpa bil
geologen skrev:
> Allt som höjer säkerheten är bra. Alla kan
> begå misstag.

Nej, när man fått sladd är det ett täcken på oaktsamhet och då ska man straffas med en långtradare i sidan.

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> täcken

rambonewmarketcompetitionfleece_bild.jpg

[OT] - Köpa bil
Se t.ex.:

"...En studie som Folksam gjort tillsammans med Vägverket visar att ungefär 20 procent av alla trafikolyckor i Sverige kunna undvikas om alla bilar hade systemet. Det motsvarar var femte olycka. Det skulle spara ungefär 75 liv varje år..."

"..Antisladdsystem är ett säkerhetssystem som automatiskt hjälper till när föraren håller på att förlora kontrollen över bilen, till exempel vid en sladd. Systemets sensorer känner av att bilen håller på att börja sladda. Genom att systemet bromsar varje hjul individuellt och stryper motoreffekten, återfår föraren kontrollen över bilen..."

http://hd.se/motor/2006/11/25/antisladd-viktigare-aen-krockkudde/

Geologen har rätt, Oskar_ har fel.

[OT] - Köpa bil
MoeJoe skrev:
> Se t.ex.:
>
> "...En studie som Folksam gjort tillsammans med
> Vägverket visar att ungefär 20 procent av alla
> trafikolyckor i Sverige kunna undvikas om alla
> bilar hade systemet. Det motsvarar var femte
> olycka. Det skulle spara ungefär 75 liv varje
> år..."
>
> "..Antisladdsystem är ett säkerhetssystem som
> automatiskt hjälper till när föraren håller
> på att förlora kontrollen över bilen, till
> exempel vid en sladd. Systemets sensorer känner
> av att bilen håller på att börja sladda. Genom
> att systemet bromsar varje hjul individuellt och
> stryper motoreffekten, återfår föraren
> kontrollen över bilen..."
>
> http://hd.se/motor/2006/11/25/antisladd-viktigare-
> aen-krockkudde/
>
> Geologen har rätt, Oskar_ har fel.

Det där bevisar ju bara att folk i allmänhet är som geologen, dvs kan inte köra bil.

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Det där bevisar ju bara att folk i allmänhet är
> som geologen, dvs kan inte köra bil.

Vem är det som behöver häva massa sladdar egentligen...? ;)

[OT] - Köpa bil
Dra ut till närmsta parkering. Lägg upp bilen på sladd och sen släpper ni gasen och så får ni själva se vad som händer.. När ni ändå håller på kan ni testa att bromsa när ni fått sladd och se vad som händer.
Jämför detta med att fortsätta gasa när ni fått sladd och häva sladden med ratten ist.

Sen kanske ni kan sluta vara så efter och fatta att Oskar har rätt.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
geologen skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > Det där bevisar ju bara att folk i allmänhet
> är
> > som geologen, dvs kan inte köra bil.
>
> Vem är det som behöver häva massa sladdar
> egentligen...? ;)

En som kör med marginaler, precis som du!

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Varför strävar man efter en bil med antisladd?

Av samma skäl som man vill att bilen ska ha säkerhetsbälten, krockkuddar, whiplashskyddande stolar och deformationszoner. Huvuddelen av tiden är det bara extravikt men det betyder inte att man inte vill ha det.

> Dessutom en äldre bil med det... Det enda skiten
> gör är ju att strypa motorn

Det du beskriver är ett antispinnssystem. Antisladd och antispinn är inte samma sak även om antispinn är en del av ett aktivt antispinnsystem. Antispinn är oftast rätt poänglöst men jag skulle inte köpa en bil utan antisladdsystem.

[OT] - Köpa bil
Mankebank skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > Varför strävar man efter en bil med
> antisladd?
>
> Av samma skäl som man vill att bilen ska ha
> säkerhetsbälten, krockkuddar, whiplashskyddande
> stolar och deformationszoner. Huvuddelen av tiden
> är det bara extravikt men det betyder inte att
> man inte vill ha det.

Jag vill nog ha bälte när jag bromsar fullt från 180km/h ibland eller attackerar 70 vägar, känns bäst att sitta fast lite då. Resten är säkert bra men det saknar jag i mina kärror. =) Antisladd är inte bra, med undantg för systemen som sitter i tex Ferrari, men dom är ju lite mer raffinerade än skiten som sitter en en lågbudget svenssonbil.

> > Dessutom en äldre bil med det... Det enda
> skiten
> > gör är ju att strypa motorn
>
> Det du beskriver är ett antispinnssystem.
> Antisladd och antispinn är inte samma sak även
> om antispinn är en del av ett aktivt
> antispinnsystem. Antispinn är oftast rätt
> poänglöst men jag skulle inte köpa en bil utan
> antisladdsystem.

Varför förnedrar du mig genom att klippa bort en del av min text? Skrev även att antisladd går in och bromsar hjulen individuellt. Jag vet skillnaden mellan antisladd å antispinn...

[OT] - Köpa bil
Tycker jag har lyckats bra i denna tråden, krossat argument, fått folk att gå i taket, fått geologen att visa sin mest magiska sida och fått folk att hata mig ännu mer än innan!

[OT] - Köpa bil
hannulan skrev:
> Vad mycket skit en del har att säga.

Men är du inte glad över att få så mycket fina tips av Sveriges kanske bästa bilförare ;)

/Johan

[OT] - Köpa bil
JojjeM skrev:
> hannulan skrev:
> -----
> > Vad mycket skit en del har att säga.
>
>
> Men är du inte glad över att få så mycket fina
> tips av Sveriges kanske bästa bilförare ;)
>
> /Johan

Geologen?

[OT] - Köpa bil
Lillskeden skrev:
> Det finns en övertro till säkerhetssystem idag.
> Alla antisladdsystem och liknande idag får
> förarna att köra snabbare i dåligt väglag och
> när det väl sen skiter sig så skiter det sig
> rejält. Systemen är bra men det vore bättre om
> folk lärde sig köra bil, det är på tok för
> lätt att få körkort i Sverige
.

Är det svårare i andra länder?

[OT] - Köpa bil
RENAULT MODUS...

BRA BIL OCH MYCKET UTRYMME FÖR 50.000:-

KOLLA BLOCKET.. BÖR VARA 1.6 16V.... pruta som fan!!

man sitter skönt och den är krocksäker som fan.. kanske inte snyggaset men testa

[OT] - Köpa bil
Dinmorsa skrev:
> RENAULT MODUS...
>
>
> BRA BIL OCH MYCKET UTRYMME FÖR 50.000:-
>
> KOLLA BLOCKET.. BÖR VARA 1.6 16V.... pruta som
> fan!!
>
> man sitter skönt och den är krocksäker som
> fan.. kanske inte snyggaset men testa

Tyvärr ingen bra kajakbil, alldeles för hög.

Dessutom kan jag inte tänka mig att nån bil är värd 50 kkr för mig.

Har ni inga billigare förslag?

[OT] - Köpa bil
Vissa kommer att skratta, men jag var ganska nöjd med min http://www.blocket.se/hela_sverige?...=25&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=15&l=0&md=th

Köp inte tredörrars om takräcke är avgörande för dig. Det funkar men är ett j***la pussel. Mycket enklare med femdörrars. Jag sålde min 02-a med knappt 10kmil och fungerande AC i somras för 10ksek. Då ingick även takräckspusslet o vinterdäck.

Det var inga problem att få in två cyklar om man fällde baksätet.

Tillbaka
Topp