[OT] Köpläge på börsen?
Borde gemene man hedgea mot ökade bränslekostnader genom att köpa oljecert?
jag provade att köpa Olja AVA förra veckan men då var certet slut. Nu verkar de finnas tillgängliga att köpa igen
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mer vilda västern i Ryssland.Stockholmsbörsen har backat nästan ett helt års avancemang, varför diskuteras det så mycket om ryska börsen här när man istället kan investera i hemmaplanen?
Bara gå ner 100%?Aktier är grejen.
Kan gå upp hur många procent som helst!
Men bara ner 100%....
Hur var det nu med haren och sköldpaddan? ?Bara gå ner 100%?
Kanske det.
Men den kan åas gå ner 90% ett stort antal gånger! Hur många gånger som helst faktiskt! :)
Någon som kortat?Imorgon spås ryska börsen gå ned 98%, enligt Di, https://www.di.se/nyheter/prognosen-ras-pa-98-procent-vantar-rakna-med-att-fa-tillbaka-noll/
Lite krasst eller cyniskt, men det kommer att bli köpläge i en del ryska aktier/fonder imorgon, under förutsättning att det går att handla i dem.
Ska ryssbörsen öppna imorrn då? Det står väl bara ”när Moskvabörsen öppnar igen” i artikeln, inte när i tiden den faktiskt ska öppna.Imorgon spås ryska börsen gå ned 98%, enligt Di, https://www.di.se/nyheter/prognosen-ras-pa-98-procent-vantar-rakna-med-att-fa-tillbaka-noll/
Lite krasst eller cyniskt, men det kommer att bli köpläge i en del ryska aktier/fonder imorgon, under förutsättning att det går att handla i dem.
Missade det. Tidigare har det sagts att Moskvabörsen skall öppna under onsdagen. Var 7.e dag är ju en onsdag, så det kan ju ske valbar onsdag. Enligt Thomas finns det risk att Putin konfiskerar utländsk egendom, så det spelar kanske ingen roll när den öppnar.Ska ryssbörsen öppna imorrn då? Det står väl bara ”när Moskvabörsen öppnar igen” i artikeln, inte när i tiden den faktiskt ska öppna.
Googlade lite, och det kan nog vara så att den ev öppnar imorrn. Men den lär ju närapå raderas, och jag skulle inte stoppa in nåt om det ens går (får västerländska mäklare/aktörer ens handla där nu?)Missade det. Tidigare har det sagts att Moskvabörsen skall öppna under onsdagen. Var 7.e dag är ju en onsdag, så det kan ju ske valbar onsdag. Enligt Thomas finns det risk att Putin konfiskerar utländsk egendom, så det spelar kanske ingen roll när den öppnar.
Västländernas bilindustri köper råvaror från Rysslan, så antigen blir det rejäl inbromsning för vår bilindustri eller så letar sig råvarorna fram från Ryssland.Är man lite långsiktig går det nog att göra fina klipp i ryska gruvor och energibolag när handeln öppnar.
Vi köper iphones och teslor från kina. kina handlar råvaror av ryssarna, så efterfrågan är garanterad.
Nähä, stängt imorrn också.
![]()
Moskvabörsen förblir stängd under onsdagen – handel i…
Moskvabörsen kommer att förbli stängd under onsdagen medan handeln på valutamarknaden kommer att öppnas. Det meddelade landets centralbank under tisdagen, det…www.di.se
Vad är det för flygplan?
"Antonov AN-225: World's largest plane destroyed in Ukraine" https://edition.cnn.com/travel/amp/...-plane-destroyed-ukraine-scli-intl/index.htmlVad är det för flygplan?
Man undrar ju lite vad de ekonomiskt kunniga i Ryssland, ex.vis på centralbanken, tycker om allt det här… Landet har ju alla förutsättningar att vara ekonomiskt framgångsrikt (råvaror, ingenjörskunnande, etc), men istället raserar man allt fullständigt.Ryssarna kör om-jag-inte-öppnar-fönsterkuverten-så-kan-ingen-mäta-ut-mina-pengar-taktiken.
Man undrar ju lite vad de ekonomiskt kunniga i Ryssland, ex.vis på centralbanken, tycker om allt det här…
Jag blev ledsen när jag läste om det sabbade jätteplanet, tänkte att jag kanske kunde stödköpa lite antonovaktier men nä. Det verkar inte gå att göra"Antonov AN-225: World's largest plane destroyed in Ukraine" https://edition.cnn.com/travel/amp/...-plane-destroyed-ukraine-scli-intl/index.html
Harry??Svårt att stödja ett projekt som slapp ut under kalla krigets senare år. Gör ett modellflygplan av det istället.
De lär nog döpas om till BIC ganska snart…Vill man inte riktigt köpa Rysslandsfonder så kan man välja en BRIC istället, Braz, Rus, India & China.
Ja, precis. Undrar varför?Vilket rally det blev i Sverige och Europa idag då, Sthlmsbörsen upp nästan 4%, och de flesta andra europabörser ligger 3-5% upp just nu.
Möjligtvis von der Layens uttalande att Europa skulle klara sig utan rysk gas nästa vinter som fick gaspriserna att falla, men det vill jag se innan jag tror på.Ja, precis. Undrar varför?
Nollränta för evigt, tvåsiffrig inflation.Ja, precis. Undrar varför?
Från DI idag: "Det finns ingen riktigt tydlig orsak till onsdagens kraftiga börsvändning. En del marknadsaktörer förklarade uppgången med förhoppningar om att torsdagens förhandlingar mellan ryska och ukrainska parter som kommer att hållas i Turkiet ska leda till en nedtrappning av kriget."Möjligtvis von der Layens uttalande att Europa skulle klara sig utan rysk gas nästa vinter som fick gaspriserna att falla, men det vill jag se innan jag tror på.
Jag trodde också att det var ett hoj-forum
De lär nog döpas om till BIC ganska snart…
Vill man inte riktigt köpa Rysslandsfonder så kan man välja en BRIC istället, Braz, Rus, India & China.
Man vill ju investera snart så man kan köpa fina cyklar att hoja på! Vad säger du om den räddningen? ?Jag trodde också att det var ett hoj-forum![]()
Sanktionerna innebär ju att många västerländska banker/mäklare inte får investera/handla i Ryssland, de lär dumpa det de kan och sedan dra sig ur. Då lär R:et försvinna ur deras fonder.
Jo så klart, jag refererade bara till bilden på ett bombat flygplan som användaren tidigare hade postat när samme användare lite senare själv ifrågasatte om inte det här är ett hoj-forum.Man vill ju investera snart så man kan köpa fina cyklar att hoja på! Vad säger du om den räddningen? ?
Jo, jag förstår. Om jag uppfattade det rätt skulle planet återuppbyggas framöver. Det kan vi ju hoppas på, då det är ett mäktigt flygplan.Men har man sett det flygplanet själv från ett par meters håll bara på Arlanda och luktat på´t så tyckte ja hon var värd ett inlägg nu när hon passerat.
Bric, Bric, Bric, Bric, Bric.....
Absolut. Med 100% säkerhet. Frågan är bara när.... kommer börsen lyfta, eller vad kommer ni fram till...?
Jag skulle måhända citerat något av alla flygplansinlägg.Absolut. Med 100% säkerhet. Frågan är bara när.
Jo, jag förstår. Om jag uppfattade det rätt skulle planet återuppbyggas framöver. Det kan vi ju hoppas på, då det är ett mäktigt flygplan.