[OT] Köpråd akustisk gitarr.

Anton_95

Aktiv medlem
Då cyklen har parkerats i garaget i väntan på varmare dagar, så skulle jag vilja ha nått att pyssla med dem mörka kalla vinterkvällarna.

Instrument är nått jag alltid velat lära mig spela ända sen jag var liten, men pågrund av många hinder så har det aldrig blivit av.

Tänkte då att mitt nyårslöfte ska bli att lära sig spela nått instrument.

Fick en julbonus från jobbet och tänkte varför inte använda pengarna till en gitarr!.

Kollade på teknik magasinet och hittade en nybörjar gitarr för 600kr.

Men jag vet inte om jag ska lägga 600 på en noname gitarr som kanske inte håller i längden och det kanske är bättre lägga till lite och köpa gitarr av nått etablerat märke.

Jag kan sträck mig till 2000kr, jag har tänkt mig att jag i slutändan ska jag spela moderna poplåtar eller annat som låter fantastiskt.
Vet inte om jag ska ha en western eller classic gitarr, har också hört att gitarrer med solidt lock ska låta bättre.

Är tacksam för alla tips&råd!

Tack i förhand och en fortsatt trevlig jul på er alla. :)

https://www.thomann.de/se/index.html?permsel=1

På thomann får du mycket gitarr för pengarna, deras nätbutik funkar klockrent med leveranser osv. Jag råder dig att satsa minst en tusenlapp och köp en nylonsträngad eftersom de är mer lättspelade för nybörjare än en stålsträngad.

Blir du biten kommer du ändå att köpa fler gitarrer, det är precis som med cyklar :)

God jul!

Om du har nån apptelefon så finns stämapparat i den formen.

Ska du ha en klassisk så tycker jag Yamaha C40. Tillräckligt bra, en av de mest sålda.

Jag har spelat mest elgitarr, men när jag köpte stålsträngad akustisk gitarr för ett antal år sen så tänkte jag väst-brandad kina-gitarr med maxbudget på 2000 kr. Jag provade ut ett bra exemplar av en Fender CD60 på Hellstone Götgatan och fick den för 1900 kr inkl. lite setup och slipning. Nöjd med den - enkel men låter helt ok, inte super-högljudd.

Glöm inte ett gitarrställ, det är där den enligt statistiken kommer att stå mest...så där lite käckt dammsamlande i vardagsrummet. ;)

Senast ändrad:
Plektrum är skoj, jag skulle personligen rekommendera att du har såna och växlar mellan fingerspel och plektrum. Eller kombinationer såsom chicken-picking :) så klart överkurs för en nybörjare.

Nybörjare som kör poplåtar, det låter som lägereldsgitarr lite, och då är stålsträngad + plektrum mest lämpligt om du frågar mig.

Tanglewood är ett finmärke och Evolution series är inte deras billigaste, så den är nog klockren för 1900 kr.

Anton_95 sa:
trailbiker sa:
En billig gitarr tappar (oftast) stämningen lättare. En http://www.4sound.se/gitarr/westerngitarr/yamaha-f370bl-black kan funka. Fender har en för runt 1300:- som också är ok. Glöm inte plektrum och stämapparat.

Vad är fördelar med ett plektrum istället för att använda fingrarna?
När jag spelade gitarr i högstadiet på musikleltionerna så tyckte jag att det var skönare att spela med fingrarna.

När jag spelar på min klassiska gitarr (nylonsträngat) så kör jag utan plektrum, men min westerngitarr kör jag nästan uteslutande med plektrum. Det är lite olika typ av spelande och jag skulle definitivt rekommendera dig att börja med westerngitarr och plektrum.
Om du tycker att det är tufft mot fingrarna med stålsträngat (och det kommer du troligen göra) så kan du köpa ett set gitarrsträngar som är lite mjukare. Skulle gissa att de flesta gitarrer i butik är strängade med ett 011-set och det gör rätt stor skillnad att gå ner till 010.

Som någon nämnde så kommer du säkert vilja komplettera med fler gitarrer framöver om du tycker att det är roligt att spela. Själv har jag en av varje (klassisk, western och elgitarr) plus ett par bonusgitarrer som jag aldrig använder men ändå sparat av nostalgiska skäl.

Gällande vilken gitarr du ska köpa så tycker jag att de tips du fått i tråden verkar bra, eventuellt med undantag för rådet att köpa från den där tyska websidan. Det är säkert en bra sida och så, men gå hellre på något av de andra, mer specifika tipsen. Du ska definitivt inte köpa den billiga gitarren på Teknikmagasinet, jag har väldigt svårt att tro att den är speciellt trevlig att spela på.

Men mitt råd blir alltså westerngitarr, plektrum och stämapparat. Själv kör jag med en billig Clip-On Tuner av något okänt märke, men någon av de här duger säkert gott: http://www.4sound.se/search/clip tuner

Senast ändrad:
Tack för alla bra tips får alltid sån sjuk besluts ångest.
Men jag har för mig att stålsträngade gitarrer har smalare hals vilket kan vara en fördel eftersom mina händer är åt det mindre hållet.
Jag tror jag har styrkan i fingrarna för att effektivt trycka ner stål strängarna det fattas bara den tjocka huden.

Ska kika förbi 4sound i jönköping på tisdag och se vad deras försäljare försöker lura på mig ;)

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Tack för alla bra tips får alltid sån sjuk besluts ångest.
Men jag har för mig att stålsträngade gitarrer har smalare hals vilket kan vara en fördel eftersom mina händer är åt det mindre hållet.
Jag tror jag har styrkan i fingrarna för att effektivt trycka ner stål strängarna det fattas bara den tjocka huden.

Ska kika förbi 4sound i jönköping på tisdag och se vad deras försäljare försöker lura på mig ;)

Stämmer bra att de har smalare hals. Kan eventuellt ses som en fördel i vissa fall, men jag tror inte att du skulle ha några problem med räckvidden på en klassisk gitarr heller.

Lycka till med köpet, förhoppningsvis lyckas du få tag på en bra säljare. Återkoppla gärna till tråden så vi får höra hur det gått för dig.

Yamaha gör bra instrument. Kan rekommendera att leta efter en begagnad gitarr, mycket mer för pengarna.

Lägg inga pengar på en stämapparat. Det finns bra gratis appar för både ios och android som du kan använda som hjälpmedel.

Den_lycklige_cyklisten sa:
Yamaha gör bra instrument. Kan rekommendera att leta efter en begagnad gitarr, mycket mer för pengarna.

Lägg inga pengar på en stämapparat. Det finns bra gratis appar för både ios och android som du kan använda som hjälpmedel.

Stämapparat kostar ju runt 100kr, det är ju som en piss i sjön.
Begagnat har jag också funderat på men eftersom jag är så mycket nybörjare man bara kan vara så känns det lite riskabellt då jag inte skulle kunna veta vad som är en bra deal.

Var inne och kollade med 4sound idag och jag var först inne på att köpa yamaha c40 men eftersom jag ville ha en stålsträngad gitarr i slut ändan och min syrra har en yamaha c40 så blev det en yamaha FG800M.
Fan vilket ljud det var i gittaren!!!
Först spelade försäljaren på nylon gitarren och jag fick en mindre orgasm i öronen sen gick han på den stålsträngade och min haka åkte genom golvet!

Angående plektrum så tyckte försäljaren att jag skulle spela utan i början när jag övar.
Får helt enkelt känna mig fram då.

Senast ändrad:
Nu är ju gitarr inhandlad och TS verkar nöjd, så denna kommentar är väl delvis passé, men ...

En sak som förvånar mig med denna tråd är att ingen gav rådet att ta sig till en affär och lyssna på hur några gitarrer verkligen låter. Nu är jag varken musikalisk eller någon riktig gitarrspelare (har ett par som jag frekvent "misshandlar"), men t.o.m. jag hör tydlig skillnad på olika gitarrer och även inom samma prisklass. Och typiskt gillar jag vissa betydligt mer än andra. Då en viktig aspekt för att instrumentet inte ska samla damm är att man gillar hur det låter känns det som man verkligen bör lyssna på olika gitarrer inför ett köp. Normalt sett är det väl även att rekommendera att man spelar på dom och ser hur de känns. Just inför köpet av den första gitarren så är det dock kanske inte så relevant då man inte har några referensramar.

Anton_95 sa:
Var inne och kollade med 4sound idag och jag var först inne på att köpa yamaha c40 men eftersom jag ville ha en stålsträngad gitarr i slut ändan och min syrra har en yamaha c40 så blev det en yamaha FG800M.
Först spelade försäljaren på nylon gitarren och jag fick en mindre orgasm i öronen sen gick han på den stålsträngade och min haka åkte genom golvet!

Angående plektrum så tyckte försäljaren att jag skulle spela utan i början när jag övar.

Kul att allt verkar ha löst sig bra för dig. Lycka till med spelandet.

Jag köpte en stålsträngad pianosvart Fender från 4sound för 2000:- förra året, är mkt nöjd med den och många som spelar på den säger att den låter bra och är skön

Anton_95 sa:

Nästa steg blir en dobro... ;-)

Anton_95 sa:

Köp lite plektrum i olika tjocklekar på lösvikt; det kostar inte många kronor. Just i början tror jag det är vettigast att fokusera på ackord, och att då behöva lära sig plocka med högerhanden samtidigt är nog inte så värst pedagogiskt bra. Med plektrum kan man öva rytm med högerhanden utan att behöva vara så värst fingerfärdig. Börja med ett mjukt, då hårda plektrum kräver mer finess för att få anslaget jämnt och fint.

Sen undrar jag hur fan den som rekommenderar en nylonsträngad till en nybörjare tänker. Det är mycket svårare eftersom greppbrädan är helt plan och strängarna har större avstånd från varandra. Ett rent helvete att ta ackord på innan man fått in lite snits. Därtill är det svårt att hitta mjuka strängar som låter vettigt, vilket man lätt kirrar på en stålsträngad. Så jag tycker du gjorde ett bra val där.

En sak att hålla lite koll på är att många akustiska gitarrer påverkas av luftfuktigheten som skiftar med årstiderna. Om den är rätt justerad nu så kan man behöva mecka med halsens böjning framåt våren (finns en pinne inuti som kallas dragstång). Så om guran börjar skrälla eller stränghöjden plötsligt känns för hög om nån månad, så är det värt att gå till närmaste butik och be dem titta på det. Tar några minuter att fixa och är inget ovanligt:-)

Det finns säkerligen en massa saker att fundera på kring vad man ska börja med. Om du är som jag och bara är ute efter att förnöja dig själv så skulle jag börja med det som känns roligast. Ökar chanserna att du kommer att fortsätta. Personligen har jag fortfarande roligt efter mer än 20 års "misshandlande". Sen säger jag absolut inte att det är rätt väg för att bli bra. Jag är fortfarande skrämmande dålig, men jag tror att råmaterialet var rätt kasst från början, så det hade nog inte blivit något vidare även om jag hade gjort allt rätt.

ForesterGuy sa:
Anton_95 sa:

Nästa steg blir en dobro... ;-)

Där kan vi snacka eargasm! :D Underbart ljud, i händerna på en skicklig dobroist.

Gitarrer är som partners, man kan inte avgöra om dom är bra förrens man umgåtts med dom en tid.
Trä är levande material, och kan ändras lite med tiden. Så några gitarrer av samma sort kan t.ex efter ett år upplevas som helt olika gitarrer.

Et tipps nu under den kommande torra vinterluften är att skaffa dig en luftfuktare för ca 100:- och sätta mellan strängarna när du inte spelar på gitarren. Jag har jobbat i musikaffär i snart 20 år och sett många många gitarrer få torrsprickor i locket. Och det kan lätt undvikas med en enkel luftfuktare. Tyvärr är det iofs dom mer dyra gitarrerna med solidt lock som är mer känsligare för torrsprickor.

Lycka till med gitarren!! :-)

Makten sa:
Anton_95 sa:

Köp lite plektrum i olika tjocklekar på lösvikt; det kostar inte många kronor. Just i början tror jag det är vettigast att fokusera på ackord, och att då behöva lära sig plocka med högerhanden samtidigt är nog inte så värst pedagogiskt bra. Med plektrum kan man öva rytm med högerhanden utan att behöva vara så värst fingerfärdig. Börja med ett mjukt, då hårda plektrum kräver mer finess för att få anslaget jämnt och fint.

Sen undrar jag hur fan den som rekommenderar en nylonsträngad till en nybörjare tänker. Det är

En sak att hålla lite koll på är att många akustiska gitarrer påverkas av luftfuktigheten som skiftar med årstiderna. Om den är rätt justerad nu så kan man behöva mecka med halsens böjning framåt våren (finns en pinne inuti som kallas dragstång). Så om guran börjar skrälla eller stränghöjden plötsligt känns för hög om nån månad, så är det värt att gå till närmaste butik och be dem titta på det. Tar några minuter att fixa och är inget ovanligt:-)

Jag kan förstå att vissa föredrar nylonsträngat då det extra mellan rummet mellan strängarna gör det lättare att att inte nudda fingrarna på fel sträng.
Jag hade problem först 5min att jag nuddade strängarna jämte men med lite justering av fingarna så var problemet löst.

Sen angående luftfuktare, vi har väldigt torr luft hemma så jag hoppas att den räcker.
http://www.gitarren.se/sv/skotsel-o...uktare-for-gitarrett-maste-under-vintern.html

Annars får jag köp en en rums fuktare.
Nån som har nått bra tips?

Nylonsträngat är lite mer förlåtande då de inte är lika hårt spända som stålsträngat och kräver inte lika hårt tryck. Nylonsträngar är inte heller lika "vassa" så de är lite snällare mot fingrarna.
Nylonsträngat kan därför vara en god idé för en nybörjare innan man byggt upp styrka i fingrarna och utvecklat hård hud på fingertopparna.

Jag sitter här och försöker förstå mig på min stämnings apppart.
Har listat hur man väljer rätt instrument iallafall och så har jag kollat så den är inställd på 440hz .
När jag valt gitarr så finns det nåt som heter flat tuning, man får välja mellan 1 litet b eller 2 små b eller inget alls.
Kan nån förklara vad dessa symboler har för betydelse.

Anton_95 sa:
Jag sitter här och försöker förstå mig på min stämnings apppart.
Har listat hur man väljer rätt instrument iallafall och så har jag kollat så den är inställd på 440hz .
När jag valt gitarr så finns det nåt som heter flat tuning, man får välja mellan 1 litet b eller 2 små b eller inget alls.
Kan nån förklara vad dessa symboler har för betydelse.

Ett litet "b" symboliserar en sänkning och de lägena är alltså till för om du vill stämma gitarren i en sänkt tonart. Det är lite överkurs, så kör på läget utan små "b" till att börja med.

Först, välkommen in i min underbara värld bland musik. Jag är både musiklärare, spelat gitarr i 22 år, har övat mer timmar än vad som är hälsosamt. Studerat vid musikgymnasium, folkhögskola samt 5 år på lärarutbildningen vid musikhögskola samt en massa priser och stipendier (skrytvarning) plus att jag lärt några hundra personer spela gitarr, allt från klassisk gitarr till elgitarr och pop på stålsträngar gitarr så jag ska försöka att komma med lite tankar :)

Valet av gitarr speglas såklart av vilken musik du vill spela. Eftersom du vill spela moderna poplåtar skulle jag absolut rekommendera en stålsträngad gitarr. Där finns det också olika modeller, allt från stora jumbogitarrer till mindre folkmodeller. Valet av modell handlar egentligen om vilken känsla du får av gitarren.

Att köpa begagnat gör att du kan spara mycket slantar men det svåra är såklart att kunna se eventuella problem och så. Om du känner dig osäker så skulle jag gå till någon affär där de även säljer begagnat. Bor du i Sthlm rekommenderar jag Jam Gitarrer som ligger på Roslagsgatan. Hojta till om du har några fler frågor.

Lycka till, och välkommen återigen till musikens underbara värld.

Senast ändrad:
Ja musikens värld är fantastisk, satt i hela 5 timmar första gången med gitarren, satte mig ner kl2 på dagen och började öva ackord och helt plötsligt var det mörkt ute :).
Sjukt gött att bara sitta och lyssna på gittaren fast man drar enformiga ackord.

Senast ändrad:
Vet inte om du redan sniffat upp den här sidan, annars är det en väldigt bra plats att hitta tabbar och ackord till en jävla massa låtar. Det är alltid roligare om man kan spela någon riktig låt när man övar, istället för att bara dra tomma ackord.

https://www.ultimate-guitar.com/

Bonzo sa:
Vet inte om du redan sniffat upp den här sidan, annars är det en väldigt bra plats att hitta tabbar och ackord till en jävla massa låtar. Det är alltid roligare om man kan spela någon riktig låt när man övar, istället för att bara dra tomma ackord.

https://www.ultimate-guitar.com/

Jag har kikat på den sidan men jag tänkte att istället för att lära mig enstaka låtar så lär jag mig dom viktigaste ackorden grundligt och därför valde jag denna sida:
https://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php
Nån som kan säga om vägen jag väljer att lära är bra.

Tillbaka
Topp