[OT] Köpråd akustisk gitarr.

Jodå! I vanlig ordning haglar kommentarerna och åsikterna. Tyvärr verkar "GoranS", förlora sig i orden.
Då han totalt glömmer bort trådens innehåll! Tråkigt... För det handlade väl om instrumentala akustiska gitarrer?

Nåja! Skall vi tillfälligt parkera utanför rutan, så låt oss göra detta. Som "Apotekarnes" skriver, med sitt mångfasetterade musikkall. Så är instrumentvalet vi gör. Endast vår egen förlängda arm för att ge uttryck för vår känsla och längtan av att uttrycka oss i toner!
Har själv följande musikinstrument hemma, förutom gitarrer: 1 st Esskornett. 1st basblockflöjt med munstycke.
1 tvärflöjt. 1 fiol, (stradivariekopia), ifrån 1930talet, plus lite annat, (visar gärna bilder om ngn tvivlar), samt högar av noter om ngn vill se toner tryckta svart på vitt!

Hsh! Tillbaka till ruta 1 och akustisk gitarr. Jag antar att trådens innehåll handlar om att göra ett första köp till en yngre människa. Väljer man då att köpa ett stålsträngat instrument. Kan detta förta all musikglädje. Detta pga att nylonsträngar, är så mycket skonsammare för känsliga fingertoppar.

Nu är jag ingen "Reklamman", men beroende på ålder behöver gitarren absolut inte vara i storlek 1/1. Det finns alternativ i form av 3/4 och 1/2. Där strängar och stämning är adekvat! Dessa instrument är dyrare, men samtidigt inte svåra att sälja, när dom blivit "Urvuxna".

Ha ha. Anmärker på trådrelevansen vad gäller en skämtsamt bifogad video som visar på snabbt anslående av gitarrsträng medelst på verktyg fäst plektrum (går garanterat fint att använda på akustisk gitarr också f.ö.) men ägnar sig själv åt att beskriva sitt innehav av instrument som inte ens är gitarrer.

Det är tusan mig (ofrivillig?) humor.

Noterar avsaknaden av svar på mina frågor.

Ha ha. Anmärker på trådrelevansen vad gäller en skämtsamt bifogad video som visar på snabbt anslående av gitarrsträng medelst på verktyg fäst plektrum (går garanterat fint att använda på akustisk gitarr också f.ö.) men ägnar sig själv åt att beskriva sitt innehav av instrument som inte ens är gitarrer.

Det är tusan mig (ofrivillig?) humor.

Noterar avsaknaden av svar på mina frågor.
Hm... Dina köpråd ang akustisk gitarr, lär väl knappast leda till någon inspiration, för någon som vill upptäcka musikens och tonernas värld.

Tips till dig "GoranS". Låt flaskan stå, innan du skriver. Annars blir det hela bara förvirrat. Tänk efter, så håller du nog med mig...

Nåja jag tog upp detta med gitarrer i olika storlekar. Detta pga att utbudet normalt saknas i musikaffärer och det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om instrumentens storlek och känsla, genom att endast se instrumentet på bild. Det finns, (som jag tidigare tagit upp), gitarrstorlekar, förutom 1/1 även mindre storlekar i 3/4 och 1/2. Dessa mindre instrument har samma stämning som normalstrl 1/1. Dvs E, A, D,g, h,e.

Givetvis är dessa mindre instrument tonsvagare. Men i en 10årig flickas händer, kan instrumentet då bli helt överkomligt och via den mindre greppbrädan ge stor glädje. Dessa instrument i mindre strl kostar normalt mer, om man vill ha kvalitet. Men enligt min uppfattning, så är instrumenten på begagnatmarknaden mkt begränsad. Så när Gitarren är "Urvuxen", lär den inte vara svår att sälja.

Skall inte här gå in på tillverkare av instrument. Men genom att läsa specifikationer och titta på omdömen kan man komma en god bit på väg om man går i köptankar.

Hm... Dina köpråd ang akustisk gitarr, lär väl knappast leda till någon inspiration, för någon som vill upptäcka musikens och tonernas värld.

Tips till dig "GoranS". Låt flaskan stå, innan du skriver. Annars blir det hela bara förvirrat. Tänk efter, så håller du nog med mig...

Nåja jag tog upp detta med gitarrer i olika storlekar. Detta pga att utbudet normalt saknas i musikaffärer och det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om instrumentens storlek och känsla, genom att endast se instrumentet på bild. Det finns, (som jag tidigare tagit upp), gitarrstorlekar, förutom 1/1 även mindre storlekar i 3/4 och 1/2. Dessa mindre instrument har samma stämning som normalstrl 1/1. Dvs E, A, D,g, h,e.

Givetvis är dessa mindre instrument tonsvagare. Men i en 10årig flickas händer, kan instrumentet då bli helt överkomligt och via den mindre greppbrädan ge stor glädje. Dessa instrument i mindre strl kostar normalt mer, om man vill ha kvalitet. Men enligt min uppfattning, så är instrumenten på begagnatmarknaden mkt begränsad. Så när Gitarren är "Urvuxen", lär den inte vara svår att sälja.

Skall inte här gå in på tillverkare av instrument. Men genom att läsa specifikationer och titta på omdömen kan man komma en god bit på väg om man går i köptankar.
Noterar att du fortfarande inte svarar på mina frågor utan pladdrar på om än det ena och än det andra.

Dessutom bemöter du på inget sätt huvudbudskapet i inlägg #410, nämligen att du anklagar mig för något och i samma inlägg själv gör det hela fast i starkare form.

Vad gäller mitt alkoholintag vet du rimligen inte ett dyft om detta så snacket om att jag ska låta flaskan stå är bara ett fult påhopp. Kan dock upplysa om att din spekulation kring att mina inlägg skulle vara skrivna under någon form av berusning är totalt felaktig.

Slutligen, om du anser att förvirrade inlägg indikerar ett behov av att dra ner på alkoholintag är det nog dags för herr Koltrast att åka in på avgiftning.

Noterar att du fortfarande inte svarar på mina frågor utan pladdrar på om än det ena och än det andra.

Dessutom bemöter du på inget sätt huvudbudskapet i inlägg #410, nämligen att du anklagar mig för något och i samma inlägg själv gör det hela fast i starkare form.

Vad gäller mitt alkoholintag vet du rimligen inte ett dyft om detta så snacket om att jag ska låta flaskan stå är bara ett fult påhopp. Kan dock upplysa om att din spekulation kring att mina inlägg skulle vara skrivna under någon form av berusning är totalt felaktig.

Slutligen, om du anser att förvirrade inlägg indikerar ett behov av att dra ner på alkoholintag är det nog dags för herr Koltrast att åka in på avgiftning.
Tack "GoranS" för ditt uttömmande svar när det gäller inköp av akustisk gitarr. Lär säkert inspirera många, som går i köptankar!

Seså, "GoranS"! Låt flaskan stå nu +/-. Det är ju faktiskt påskveckan och Långfredag. Själv tänker jag nu ta fram gitarren och låta den tala för mig. Har du ett välstämt instrument hemma, så gör dito!

Har nu under morgonen tittat på Taiwanesiska gitarrer i kvintstorlek. Priser på dessa runt 3000SEK. Vet dock inget om kvaliteten på dessa. Om någon vet. Så hör av er.

Som sagt tidigare, ännu snällare än barngitarr är ukulele som bara har 4 strängar, men i övrigt samma stämning som en gura. De kan te sig som leksaker och en fördel är att ingen behöver vara rädd om en ukulele. Barnen kan leka obehindrat med dem. Men fullt användbart instrument är det likväl. Såväl paul McCartney som pete seeger började på ukulele. Och på sin solokonsert i Moskva så inledde McCartney Something helt ensam på ukulele, som en blinkning till sin barndom.

Senast ändrad:
Som sagt tidigare, ännu snällare än barngitarr är ukulele som bara har 4 strängar, men i övrigt har samma stämning som en gura. De kan te sig som leksaker och en fördel är att ingen behöver vara rädd om en ukulele. Barnen kan leka obehindrat med dem. Men fullt användbart instrument är det likväl. Såväl paul McCartney som pete seeger började på ukulele. Och på sin solokonsert i Moskva så inledde McCartney Something helt ensam på ukulele, som en blinkning till sin barndom. Klippet finns på youtube (såklart).
Såg honom på Globen 2004. Då körde han också den på ukulele. Väldigt fint.

Såg honom i Globen 2004. Då körde han också den på ukulele. Väldigt fint.
Blev nästan chockad av hur fint det lät, och lite rörd av den här påminnelsen om hur anspråkslös starten var, även för de allra största av stjärnor. Och jag erkänner, jag har alltid rynkat på näsan åt det, ända tills jag hörde Seegers berättelse och McCartney konserten.

Senast ändrad:
Blev nästan chockad av hur fint det lät, och lite rörd av den här påminnelsen om hur anspråkslös starten var, även för de allra största av stjärnor. Och jag erkänner, jag har alltid rynkat på näsan åt det, tills jag hörde Seegers berättelse och såg McCartney konserten.
När jag såg honom hade han ju rösten kvar. Det är jag väldigt tacksam för.

Musikskolan rek 3/4 så det blir nog så för de flesta. Även om jag kanske snålade för mycket så begriper de flesta föräldrar varför man inte lägger stora pengar på ett instrument för en nybörjar.

Musikskolan rek 3/4 så det blir nog så för de flesta. Även om jag kanske snålade för mycket så begriper de flesta föräldrar varför man inte lägger stora pengar på ett instrument för en nybörjar.
Min rekommendation till föräldrar som går i köptankar för instrument till barn är alltid:
1: Köp inte det allra billigaste som går att hitta på lågpriskedjor eller från Kina.
2: Köp inte heller det näst billigaste alternativet.
3: Du kan absolut köpa det tredje billigaste varianten eller ännu hellre att du lägger den summan på ett begagnat instrument om du hittar något.

Tillbaka
Topp