[ OT ] Kostnad / tim hantverkare

FAU skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite snabb insyn till er som saknar detsamma i
> egenföretagande eller personalansvar/kostnader:
>
> Säg att du/din ansällda iaf vill tjäna
> 170:-/tim, inte helt orimligt (eller mkt)
> Till det kommer soc.avgifter (försäkring enl
> lag, löneskatt, avgifter för LAS,
> medbestämmandelagen, fackl resp. etc) och
> semesterers på runda slängar 70%
> => tjoff vi är uppe i 290:-, inte helt orimliga
> påslag för att bekosta (inget är gratis)
> arbetskläder, handverktyg, personliga redskap etc
> ca.15:-/tim, tillkommande arbetsledning alt. egen
> mobil, dator administrativa kostnader etc ca.
> 50:-/tim => tjoff nr 2 = 355:-, säljs dessa
> timmar tillkommer givetvis moms tjoff nr 3 =>
> ca.445:- för FAKTISKA kostnader, lite vinst
> någon?
>
> / Andreas

Givetvis förstår jag att det kostar, men menar ändå att det i vissa fall är rena rånet att anlita hantverkare. Det är en åsikt som jag står för.

Vad gäller mitt resonemang angående kostnader för administrativt arbete så kan jag ta ett exempel:

En bekant till mig arbetade på en av de större byggfirmorna här i Sverige. Avdelningen var en reparations- och serviceavdelning inom byggområdet. När byggmarknaden blev sämre så började de att säga upp snickare. Sen sa dom upp snickare. Sen sa dom upp snickare. Sen sa dom upp snickare... Det slutade med att dom var fler på kontoret än ute på arbetsplatserna. Det var med andra ord lättare att säga upp dem som man inte såg varje dag istället för dom som man jobbade med dagligen. "Hålla varandra om ryggen" tror jag det kallas. Kan sägas är att denna avdelning inte finns kvar på orten längre då dom hade så höga administrativa kostnader att dom inte tog hem några jobb som dom räknade på. Dom blev för dyra helt enkelt.

Därmed inte sagt att alla har det så här, men jag vidhåller att många (inte alla) kan dra ner på sina administrativa kostnader.

JPL skrev:
> Jensen skrev:
>
> > visst ligger det
> > nog en del vinst där, absolut, tror dock inte
> att
> > den är så stor som man kan tro och vetefan om
> > det är jämförbart mot material så som
> papper
> > osv.
>
> Tycker att du ska ställa frågan till inköpsavd.
> Tror att du själv skulle bli förvånad! ;)
>
> /John P

jag vill inte veta, o framför allt, jag vill inte stöta mig med dem på kontoret, speciellt inte i dessa tider.

om det är så intressant för dig, så får du väll ringa o fråga själv. sitter du dessutom o talar om för andra, inkl. kunder vad era egentliga kostnader för materiell är.

tycker dessutom det är rätt ointressant. det faller sig ju rätt självklart att vi får bättre pris om vi köper in 800000 uttag per år, om inte mer, jämfört med om du kommer o köper 100 uttag.sen säljer man dem ju till marknadspris. vi lever ju i en marknadsekonomi. tillverkaren är knappast heller inte intresserad av prisdumpning.

dessutom måste ju företaget ha kapital för att ligga ute me pengarna, eftersom sakerna ska betalas innan man får betalt från kund osv.

men denna diskussion leder ingenstans, du skulle inte betala 700 kr för en hantverkare, det har vi ju konstaterat. skulle troligen inte jag heller göra, speciellt inte om man har kontakter. men alla har ju inte det. det är precis som me tandläkare, har man kontakter kan man ju få det billigare, men alla har ju inte den möjligheten, tyvärr.

jag skulle ju heller aldrig betala 700 kr för en konsult. varför ska jag göra det? om man applicerar samma resonemang som du använder, så bör ju inte en konsult ta mer än 400-500 kr timmen, om ens det. oavsett vad jobbet gäller.

FAU: intressant o rimlig uträkning.

Jensen skrev:
>sitter du dessutom o
> talar om för andra, inkl. kunder vad era
> egentliga kostnader för materiell är.

Ja!

> jag skulle ju heller aldrig betala 700 kr för en
> konsult. varför ska jag göra det?

För att slippa repetera mej för mycket; För att konsulten inte kan täcka sina omkostnader och vinst genom stora avanser på material utan enbart på timarvodet. Därför kan du i regel inte jämföra entreprenad-timarvoden med konsult-timarvoden rakt av.

/JPL

Inte förrän man driver eget företag förstår man hur lite pengar som hamnar i den anställdes ficka. Det är löjligt lite. Nu betalar jag faktiskt gärna skatt, men det underlättar att ha lite insikt i frågan.

Om jag fakturerar 10 000 kr så hamnar ca 3000 kr efter skatt i min ficka - om jag inte haft NÅGRA kostnader för det. Och kostnader finns ju förstås.

Senast redigerad av en moderator:
Ericsson betalar 400 kr/tim för de billigaste civilingenjörkonsulterna.
Bra att sexton år utbildning lönar sig ;-)
Inte konstigt att bara 30 studenter tas in på elektro-linjen, på Chalmers, i år.
1988 tog de in 200 st.

JPL skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >sitter du dessutom o
> > talar om för andra, inkl. kunder vad era
> > egentliga kostnader för materiell är.
>
> Ja!
>

ja, papper ger ju mycket att ståta med. nä, men allvarligt, det går dom du säger inte riktigt att jämföra. är rätt säker på att du inte heller skulel tala om vad det verkliga inköpspriset var, om du hade nått av värde att "sälja" med.

> > jag skulle ju heller aldrig betala 700 kr för
> en
> > konsult. varför ska jag göra det?
>
> För att slippa repetera mej för mycket; För att
> konsulten inte kan täcka sina omkostnader och
> vinst genom stora avanser på material utan enbart
> på timarvodet. Därför kan du i regel inte
> jämföra entreprenad-timarvoden med
> konsult-timarvoden rakt av.
>
> /JPL

shälvklart kan du inte väga det rakt av, men du kan ju inte riktigt väga priser rakt av heller, utan att ta hänsyn till vad man får för pengarna. som några redan skrivit, lägst timpris, är inte garanterat detsamma som lägsta totalkostnad.

så säg att man får 50% rabatt hos leverantören för att man köper mycket, då tycker du att man ska lägga sig 50% under vad alla andra tar? är man smart, så lägger man ju sig i stort sett på samma pris som alla andra eller precis under, även om man har bättre inköpspris. som sagt, marknadsekonomi, är folk beredda o betala en summa, så tar man ju den.

angående pris på konsult, jag håller kvar vid att jag personligen aldrig skulle betala nå 700 kr/h för en konsult. inte som privatperson i alla fall. man skulle ju kunna ta in en billig konsult från nån öststat kanske :D men det är ju min högst personliga åsikt. skulle nog heller inte betala nå 7-800 kr/h för en hantverkare, eller det beror ju på vad jag får, och uppskattad tid.

vet folk som prutat som fan på timpriset till hantverkare, det har slagit tillbaka på att det tar lång tid eller att materialkostnaden blir hög.

s skrev:
> Jag anlitar alltid hantverkare enligt principen:
> Själv är bästa dräng.

kan bara instämma, dock så får ja erkänna att ja anlita målare i somras när jag renoverade lägenheten, o det ä ja glad för :D

Är det verkligen så konstigt att en hantverkare tar förtjänsten på det material den säljer?

Det är ju en återförsäljare precis som vilken bygghandel som helst, tänk på att dom också tar pengar till egen ficka.

vad JPL nog menar, eller rättare sagt, jag uppfattar det som att han tycker som så, att eftersom förtjänsten är så bra på material (enligt honom), så ska man ju som hantverkare kunna jobba nästan helt gratis, man gör ju ändå så stor vinst på materialet man säljer. eller?

JPL, vad är skillnaden i att du tar 1200 kr för en tjänst, o jag tar 700 kr för en tjänst o sen tjänar säg 2-400 kr för material.

En kollega anlitade en hantverkare för att få en altan byggd. Hantverkaren uppskattade att det skulle ta honom fyra arbetsdagar att bygga altanen, och det lät ju bra tyckte min kollega. Vad hantverkaren dock inte specade var NÄR dessa fyra arbetsdagar skulle inträffa. Från det att hantverkaren började tog det 7 (sju) veckor innan altanen var klar. Men den hade byggts på fyra arbetsdagar. Och det rörde sig om ett vitt arbete.

[edit]: Ja stavar dålit å glömer vikti info.

När man dissekerar dessa kostnader så är 400-500 kr/h inte orimligt, självklart men, slöa hantverkare hatar jag och de utan framförhållning, oj en skruv fattades, åker 2 mil t.o.r för att hämta den, jag får självklart betala för det...

Jag har startat eget nu och jag försöker ju självklart tjäna lite pengar på det och samtidigt få utrustningen betald.

Jensen skrev:
> gjordes det vid sidan om så att säga? :D

Chansen finns nog känns det som :) Även om jobb är vita så är det lustigt att folk ibland tror att hantverkare står sysslolösa, och väntar på att jobb skall trilla in. Vår firma, med runt 20 anställda är fullbokad fram till september, småsaker kan gå att klämma in på strötider.

En annan grej som inte är bäst för kunden är när de skaffar materal "billigt" själva, som sen inte funkar/passar, vilket gör att det kostar extra arbetstimmar för att ordna till det hela. Arbetskostnaden är "dyr" och bra att hålla nere.

Jensen skrev:
> gjordes det vid sidan om så att säga? :D

Det är ju faktiskt en relevant fråga: NEJ, det var ett vitt arbete.

Oskar skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > gjordes det vid sidan om så att säga? :D
>
> Det är ju faktiskt en relevant fråga: NEJ, det
> var ett vitt arbete.

tänkte bara att vissa hantverkare,s om gör saker vid sidan om, kan ibland gå med på ett lägre pris mot att det inte måste vara färdigt imorgon så att säga, utan görs när tid finns. var det vitt, ja då vare väll lite sämre, såvida de inte hade nått en överenskommelse, alltså att din vän t.ex. gick me på att det skulle ta längre tid mot att det skulle bli billigare,men att han kanske inte väntat sig att det skulle ta så lång tid som det gjorde. men det finns ju säkert många bortförklaringar o ursäkter o det finns ju "rötägg"

Jensen skrev:
> vad JPL nog menar, eller rättare sagt, jag
> uppfattar det som att han tycker som så, att
> eftersom förtjänsten är så bra på material
> (enligt honom), så ska man ju som hantverkare
> kunna jobba nästan helt gratis, man gör ju
> ändå så stor vinst på materialet man säljer.
> eller?
>
> JPL, vad är skillnaden i att du tar 1200 kr för
> en tjänst, o jag tar 700 kr för en tjänst o sen
> tjänar säg 2-400 kr för material.

Det ursprungliga jag avsåg är att det går att köpa mycket kvalificerade hantverkare tex snickare eller elektriker för under 400 kr (och det är inte ovanligt, tvärsom). Att hitta en kvalificerad konsult inom många områden så är det omöjligt för dej att hitta någon för under 700 kr.

Generellt (inte alltid) är det även som så att konsulten lägger 20-30% av sin tid på erforderliga utbildningar och kringarbeten som krävs, dvs endast 70-80% kan debiteras kunder. En hantverkare kanske lägger 1-5% på utbildning/odebiterbar tid, och får då in kulor på näst intill 100% av sin tid.

Om någon frågar mej vad de ska betala för en snickare rekomenderar jag dem att inte gå över 400, för det behövs inte. Om någon frågar mej efter en besiktningsman, skulle jag avråda, eller åtminstone bli misstänksam om den kostar 400 eller mindre.

Det handlar om marknadsmässiga priser, alltså "normal" eller median-timarvoden. Och jag kan inte alla typer, men anser mej ha halvbra koll eftersom jag jobbat i sisådär 15 år med upphandlingar av såväl konsulter som entreprenörer. En stor del av mitt arbete är att hantera ekonomisk kontroll i byggentreprenader, och har dessutom varit drivit ett par företag bla som ägare av en konsultfirma. Det finns många som kan/vet mer , men lite har jag snappat upp under tiden.

/JPL

du snackar om marknadsmässiga priser, du tror alltså att dessa företag som tar mer än 400 kr/tim gör det även om det inte är marknadsmässiga priser? anledningen till att de tar mer än 400 kr/tim är ju för att folk kan betala mer än 400 kr/tim, eller rättare sagt är beredda o betala mer. det vill säga marknadsmässiga priser. tycker ditt resonemang faller lite på sig själv. som några här räknat upp, så är det svårt att hålla 400 kr/tim o ha en bra förtjänst, såvida man inte har full arbetsbeläggning hela tiden.förutsatt att vi snackar om vitt arbete.

du som konsult har väll dessutom inte lika mycket farande fram o tillbaka mellan kunder, eller?

sen att ta upp att man gör vinst på materialet, bara för att man gör det, ska man göra själva arbetet gratis? "du gör ju ändå sådan vinst på materiell", tycker det är lite farligt att vara ute o kritisea det utan att ha riktigt koll på vad den verkliga vinsten är. o som sagt, det fråntar ju inte att hantverkaren vill ha betalt för sitt kunnande. det finns ju en anledning t.ex. att du inte får leka med t.ex. elen själv hemma, sen om du gör det ändå, det är inte upp till mig.

egentligen vill ja inte försvara nått, eftersom även jag tycker 700 kr/tim ä mycket pengar, men det tycker jag även att 700 kr/tim för en konsult är, oavsett hur välmotiverat det är.det svider i plånboken även när man går till tandläkaren. vill bara ge en liten bild om att det inte ä så lätt som du vill få det till och tycker det ä lite märkligt resonemang eftersom vi som sagt lever i marknadsekonomi, som ä rätt självsanerande.

Efter tre veckor i konsultsvängen har jag fortfarande inte fattat hur det där med timpriser skall funka, ju sämre jag jobbar, desto mer betalt får jag för samma jobb. Det påminner lite för mycket om Marxistisk planekonomi för att jag skall vara helt tillfreds. =)

min timfakturering verkar ligga mellan 730-900 kr/h plus moms, beroende på vad jag gör. Men antalet timmar verkar vara en förhandlingsfråga??? Mitt hantverk är oftast rena räknejobb som det har tagit 10 år på teknis att lära sig. Skulle jag bara ta betalt för den faktiska räknetiden skulle jag behöva fakturera 20k/h men bara fakturera ett par timmar i veckan. Det kan dock ta några timmars möten för att få kunden att klämma ur sig vad de har för problem egentligen och hur prissätter man det?

När man utför en tjänst tar man ju inte betalt för vad man gör och hur lång tid det tar - man tar snarare betalt för att man kan göra det.

På ett ställe jag jobbade på för drygt 10 år sen tog vi 500+moms för ett jobb som tog några minuter. Vi kunde göra det och hade utrustning för att göra det. Men vi fick be kunden komma tillbaka lite senare, för fixade vi det direkt så blev det sura miner om timpenning. Men dröjde det 2-3 h så var det OK.

Och jag skulle inte bli gladare om tandläkaren hade halva timpenningen men rotade runt i käften dubbelt så länge. ;)

Jag tror jag ger upp snart.... :

Hörru Jensen!
Man köper inte en konsult(eller annan tjänst) för att man kan betala, utan för att man behöver tjänsten, eller? ;)

Jag har fortfarande inte förbjudit någon hantverkare att ta 700 kr/tim, jag har fortfarande bara uttryckt vad jag anser att man kan köpa kompetenta hantverkare för....

Marknadsmässiga priser är INTE det en mindre andel lyckas ta ut, utan median-priset över en större massa! (Åtminstone enl min och många andras defintion).
Sen tycker jag om ditt resonemang om att 400 kr/tim är gratis, men att 700 kr/tim är mycket! ;)

Men det vore ju dumt att köpa en konsult i 20 timmar för 900 kr/tim (18 000 kr) och låta den spara några hundratusen åt dom för att tex se till att handla upp entreprenader prispressat..... Tur att det finns så dumma människor, annars hade jag inte haft mat på bordet till mina barn! ;)

Det finns tom männsikor som köpt mej för 700-800 kr/tim, men som tycker en cykel för mer än 5000 kr är galenskap....Konstigt!? :)

/JPL

JPL skrev:
> Jag tror jag ger upp snart.... :

samma här

>
> Hörru Jensen!
> Man köper inte en konsult(eller annan tjänst)
> för att man kan betala, utan för att man
> behöver tjänsten, eller? ;)

ja, o vad är skillnaden mot en hantverkare?

>
> Jag har fortfarande inte förbjudit någon
> hantverkare att ta 700 kr/tim, jag har fortfarande
> bara uttryckt vad jag anser att man kan köpa
> kompetenta hantverkare för....

absolut, o jag har bara sagt att det inte är så konstigt att en del firmor tar 700 kr/h även för hantverkare. förstår inte varför en hantverkare egentligen inte kan göra lika mycket vinst per timme, som en konsult kan.

men du menar väll mer att det finns hantverkare för 400 kr/h som gör ett bra jobb. o ja det finns det, våran firma tar ju runt de pengarna, den andra debiteringstimmen.

>
> Marknadsmässiga priser är INTE det en mindre
> andel lyckas ta ut, utan median-priset över en
> större massa! (Åtminstone enl min och många
> andras defintion).

marknadsmässiga priser är ju att man tar ut vad andra på marknaden tar och vad folk är beredda att betala. är ingen beredd o betala en viss summa, så sänker man ju priset. men så länge man har 100% arbetsbeläggning, så behåller man ju det högre priset. det är ju inte välgörenhet man syslar med. det tror ja inte du gör heller :D

> Sen tycker jag om ditt resonemang om att 400
> kr/tim är gratis, men att 700 kr/tim är mycket!
> ;)

har jag sagt att 400 kr är gratis? vart har jag skrivit det. jag har skrivit att på 400 kr/h är vinsten efter alla utgifter inte så stor, förutsatt att vi snackar 400 kr inkl. moms. exkl. moms så äre väll en annan femma.

>
> Men det vore ju dumt att köpa en konsult i 20
> timmar för 900 kr/tim (18 000 kr) och låta den
> spara några hundratusen åt dom för att tex se
> till att handla upp entreprenader prispressat.....
> Tur att det finns så dumma människor, annars
> hade jag inte haft mat på bordet till mina barn!
> ;)

ja, de vorre dumt att anställa en hantverkare som gör jobbet bra o snabbt, men är lite dyrare per timme, när man kan få tag i en billig som gör det under lite längre tid.

>
> Det finns tom männsikor som köpt mej för
> 700-800 kr/tim, men som tycker en cykel för mer
> än 5000 kr är galenskap....Konstigt!? :)
>

ja, det ä väll samma inom byggbranschen. jag har en kompis som klagade på att kunder klagade på att det just va dyrt me hantverkare, men själv klagade han på att det va dyrt att gå till tandläkaren, lite dubbelmoral äre ju :D

Flippad_unge skrev:
> Det här inlägget är INTE ett reklaminlägg!!!
>
> Jag tar 80Kr / h så gör jag vad som helst!!!
> MÅSTE ha ett sommarjobb?

Ska du vara laglig så måste du räkna in med sociala avgifter, skatt och arbetsgivaravgifter.

Då är 80 kr/h i minsta laget.

rikard skrev:
> Efter tre veckor i konsultsvängen

Välkommen till andra sidan Valhallavägen! :)

Kid1000 skrev:
> Flippad_unge skrev:
> -----
> > Det här inlägget är INTE ett
> reklaminlägg!!!
> >
> > Jag tar 80Kr / h så gör jag vad som helst!!!
> > MÅSTE ha ett sommarjobb?
>
>
> Ska du vara laglig så måste du räkna in med
> sociala avgifter, skatt och arbetsgivaravgifter.
>
> Då är 80 kr/h i minsta laget.

billig arbetskraft :D

TBone skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > Efter tre veckor i konsultsvängen
>
> Välkommen till andra sidan Valhallavägen! :)

Tackar! =)

Tillbaka
Topp