[ OT ] Kostnad / tim hantverkare
FAU skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite snabb insyn till er som saknar detsamma i
> egenföretagande eller personalansvar/kostnader:
>
> Säg att du/din ansällda iaf vill tjäna
> 170:-/tim, inte helt orimligt (eller mkt)
> Till det kommer soc.avgifter (försäkring enl
> lag, löneskatt, avgifter för LAS,
> medbestämmandelagen, fackl resp. etc) och
> semesterers på runda slängar 70%
> => tjoff vi är uppe i 290:-, inte helt orimliga
> påslag för att bekosta (inget är gratis)
> arbetskläder, handverktyg, personliga redskap etc
> ca.15:-/tim, tillkommande arbetsledning alt. egen
> mobil, dator administrativa kostnader etc ca.
> 50:-/tim => tjoff nr 2 = 355:-, säljs dessa
> timmar tillkommer givetvis moms tjoff nr 3 =>
> ca.445:- för FAKTISKA kostnader, lite vinst
> någon?
>
> / Andreas
Givetvis förstår jag att det kostar, men menar ändå att det i vissa fall är rena rånet att anlita hantverkare. Det är en åsikt som jag står för.
Vad gäller mitt resonemang angående kostnader för administrativt arbete så kan jag ta ett exempel:
En bekant till mig arbetade på en av de större byggfirmorna här i Sverige. Avdelningen var en reparations- och serviceavdelning inom byggområdet. När byggmarknaden blev sämre så började de att säga upp snickare. Sen sa dom upp snickare. Sen sa dom upp snickare. Sen sa dom upp snickare... Det slutade med att dom var fler på kontoret än ute på arbetsplatserna. Det var med andra ord lättare att säga upp dem som man inte såg varje dag istället för dom som man jobbade med dagligen. "Hålla varandra om ryggen" tror jag det kallas. Kan sägas är att denna avdelning inte finns kvar på orten längre då dom hade så höga administrativa kostnader att dom inte tog hem några jobb som dom räknade på. Dom blev för dyra helt enkelt.
Därmed inte sagt att alla har det så här, men jag vidhåller att många (inte alla) kan dra ner på sina administrativa kostnader.
-------------------------------------------------------
> Lite snabb insyn till er som saknar detsamma i
> egenföretagande eller personalansvar/kostnader:
>
> Säg att du/din ansällda iaf vill tjäna
> 170:-/tim, inte helt orimligt (eller mkt)
> Till det kommer soc.avgifter (försäkring enl
> lag, löneskatt, avgifter för LAS,
> medbestämmandelagen, fackl resp. etc) och
> semesterers på runda slängar 70%
> => tjoff vi är uppe i 290:-, inte helt orimliga
> påslag för att bekosta (inget är gratis)
> arbetskläder, handverktyg, personliga redskap etc
> ca.15:-/tim, tillkommande arbetsledning alt. egen
> mobil, dator administrativa kostnader etc ca.
> 50:-/tim => tjoff nr 2 = 355:-, säljs dessa
> timmar tillkommer givetvis moms tjoff nr 3 =>
> ca.445:- för FAKTISKA kostnader, lite vinst
> någon?
>
> / Andreas
Givetvis förstår jag att det kostar, men menar ändå att det i vissa fall är rena rånet att anlita hantverkare. Det är en åsikt som jag står för.
Vad gäller mitt resonemang angående kostnader för administrativt arbete så kan jag ta ett exempel:
En bekant till mig arbetade på en av de större byggfirmorna här i Sverige. Avdelningen var en reparations- och serviceavdelning inom byggområdet. När byggmarknaden blev sämre så började de att säga upp snickare. Sen sa dom upp snickare. Sen sa dom upp snickare. Sen sa dom upp snickare... Det slutade med att dom var fler på kontoret än ute på arbetsplatserna. Det var med andra ord lättare att säga upp dem som man inte såg varje dag istället för dom som man jobbade med dagligen. "Hålla varandra om ryggen" tror jag det kallas. Kan sägas är att denna avdelning inte finns kvar på orten längre då dom hade så höga administrativa kostnader att dom inte tog hem några jobb som dom räknade på. Dom blev för dyra helt enkelt.
Därmed inte sagt att alla har det så här, men jag vidhåller att många (inte alla) kan dra ner på sina administrativa kostnader.