[ OT ] Kostnad / tim hantverkare

jthuress

Ny medlem
Någon som har koll på kostnaden / tim för:

Snickare

Elektriker

Rörkrökare

Plattläggare

Skriv inkl moms.

EDIT: Förstår att det skiljer sig väldigt var i landet man bor. Men ett cirkusprisus kanske ni kan vaska fram.

Senast redigerad av en moderator:
Alla priser är utan moms och detta är i gbg.

jthuress skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har koll på kostnaden / tim för:
>
> Snickare
>
330-380kr
> Elektriker
>
330-380kr
> Rörkrökare
>
400kr
> Plattläggare
>
>
runt 400kr fast de brukar vilja ha ett kvadratmeterpris istället.
> Skriv inkl moms.
>
> EDIT: Förstår att det skiljer sig väldigt var i
> landet man bor. Men ett cirkusprisus kanske ni kan
> vaska fram.

En galen idé kan ju vara att ringa en lokal snickare/elektriker/rörkrökare/plattläggare och fråga, så får du svar på vad det kostar där du bor.

fredrikw skrev:
> En galen idé kan ju vara att ringa en lokal
> snickare/elektriker/rörkrökare/plattläggare och
> fråga, så får du svar på vad det kostar där
> du bor.

Men hur ska man då kunna gödsla forumet med skittrådar?

Fässberg skrev:
> 380...

+Moms...
Tar jag som plåtslagare också...

Bilagor

• Tak i Edsbyn.jpg
    Tak i Edsbyn.jpg
    18.8 KB · Besök: 30
bigmollo skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En galen idé kan ju vara att ringa en lokal
> > snickare/elektriker/rörkrökare/plattläggare
> och
> > fråga, så får du svar på vad det kostar
> där
> > du bor.
>
>
> Men hur ska man då kunna gödsla forumet med
> skittrådar?

Så detta klassas som en skittråd bigmollo?! Ok...då kan man lägga in ganska många av de trådar som skapas här i detta forum i den kategorin...

Tack Lotta, Fässberg, onegear för svaren. Nu har jag något att jämföra med.

Plattläggare? (Avser det invändigt ex klinker eller utvändigt ex marksten?)

Förövrigt ganska bra ref-priser tycker jag, även om det kan gå att trycka något neråt.
På tex elektriker och vs (rörkrökeri) skulle jag även, beroende på typ av arbete, fråga efter vad deras påslag på grossistprilistan de har tänkt sej för allt mtr. vilket kan vara väl så avgörande för dina kostnader.

Det här med mtr-priser blir ju än viktigare beroende på om du tänkt nyttja rot-avdraget för timkostnaderna. (50 kr mer i timmen blir i realiteten endast ca 250 kr om dagen i merkostnad för en hantverkare med rot avdraget, vilket kan sparas in och väl det på bra materialpriser per arbetsdag)

/JPL

JPL skrev:
> Plattläggare? (Avser det invändigt ex klinker
> eller utvändigt ex marksten?)
>
Plattsättare eller kakelsättare gör invändiga arbeten, marksten lägger någon annan, markarbetare kallas det väl.

kovacs skrev:
> en rörkrökare från YIT tar ca 700kr/h

Ouch, det var rejält dyrt.

kovacs skrev:
> en rörkrökare från YIT tar ca 700kr/h

Det beror nog på var i landet och vid vilket tillfälle, för med den prisbilden som generell nivå så är man blåst som kund enligt min uppfattning.

Lotta:
Ja, det var därför jag ville konstatera/förtydliga så att inte missförstånd uppstod. (Det benämndes plattläggare, vilket mycket väl kan förväxlas med utvändiga arbeten).
Dessutom finns benämningen plattläggare för yttre läggning, men avser då bla maskinell stenläggning pallvis vilket jag iofs antar att vi kan utesluta i detta fallet.... :)

Nåväl, om det nu handlar om klinker/kakelarbeten invändigt mitt tips att ta in fast pris på ytorna i fråga som ska ordnas istället för att köra löpande räkning.

/JPL

Som jag nämnt tidigare så kröker jag rör och firman jag e anställd på tar strax under lusentappen ink moms till privatkunder . Blir självklart billigare om man har kontrakt med oss och alltså anlitar oss regelbundet . Detta gäller i Sthlm såklart :)

anlitar man den elfirman ja jobbar på, så kostar det 700 kr första timmen om jag minns rätt, därefter 500 kr/hdet högre priset för första timmen är pga. att det är räknat med utkörning (tillkommer inte nån sådan avgift), tar det 55 min att åka till kund, får kunden alltså 5 min arbete för de 700 kronorna. jag nu inte minns fel. så det beror nog som många redan nämnt, på vart i landet man befinner sig. uppsala äre vi snackar om.

JPL skrev:
> kovacs skrev:
> -----
> > en rörkrökare från YIT tar ca 700kr/h
>
> Det beror nog på var i landet och vid vilket
> tillfälle, för med den prisbilden som generell
> nivå så är man blåst som kund enligt min
> uppfattning.

Vad tar en konsult i timmen?

JPL skrev:
> Jag är ledsen, men då anser jag att dina
> privatkunder blir blåsta..... ;)

det är ju möjligt att de blir det, men samtidigt, den prisbilden han nämner, indikerar ju på att de kan ta ut det priset, utan att få för lite o göra. annars skulle ju priserna sjunka. marknadsekonomi :D

Alla har ju rätt att ta betalt det de vill liksom...det är ju upp till kunden att välja vem som skall anlitas (duh! :)) Är det å andra sidan så billigt att det inte går ihop med arbetsgivaravgifter, transportkostnad osv. så blir det kanske inte så bra jobb gjort heller.

Kom att tänka på att en annan viktig aspekt är hur snabbt och effektivt jobb utförs. Ibland så blir kunder förvånade när något byggs färdigt bra mycket snabbare än den "billigare" arbetskraften de har erfarenhet av sedan tidigare har gjort. Slutnotan kan bli annorlunda än man tänkt sig pga sånt.

Vi utför diverse mindre byggprojekt men är mer riktade åt svets och smidesjobb.
tar ut ett pris kring 405 kr timmen

I tyskland ska dom visst ha nån form av hantverksauktion, lägsta budet på jobbet vinner..

Edit: Men ush va mycket skit-jobb som utförs för att spara pengar, prispressade jobb på fast pris har sina nackdelar, blir myckte upp till beställaren att följa upp jobben.
Absolut inte alltid, tvärt om.. Men det händer! Stå på dig, men var inte otrevlig :)

JPL skrev:
> Jag är ledsen, men då anser jag att dina
> privatkunder blir blåsta..... ;)

Anledningen till att vi tar så pass bra betalt e ju för att vi kan och sen så e d oftast mycket omständigare att ha med privatpersoner att göra än företag . Sen så ska jag ju givetvis klämma in att detta pris gäller första timman och då e bilkostnaden inkluderad mm . Andra timman och vidare ligger vi runt 6-hunkan .

D känns lite kymigt att en hantverkare inte får ta bra betalt men en konsult kan ta sina 12-1500 skr i timman .

Bubblan skrev:

> Vad tar en konsult i timmen?

Hur långt är ett snöre?

Snackar vi bygg/fastighetsbransch så skulle jag vilja säga från 450 - 1200 kr/tim. (Sedan finns det nog avvikelser både uppåt och neråt).

/JPL

JPL skrev:
> Bubblan skrev:
>
> > Vad tar en konsult i timmen?
>
> Hur långt är ett snöre?
>
> Snackar vi bygg/fastighetsbransch så skulle jag
> vilja säga från 450 - 1200 kr/tim. (Sedan finns
> det nog avvikelser både uppåt och neråt).
>
> /JPL

Ohh... Vilket rån.

Blev ju mycket att besvara där.... men kortfattat:

Ja, det är marknadsekonomi som råder rakt av, men ha även detta i åtanke när man kör blockader mot konkurrerande firmor från andra delar av europa..... (Då är inte marknaddsekonomi ett lika populärt ord från alla munnar)

En konsument är villrådig vad som är rätt pris och kanske osäker på hur man söker konkurrens, vilket tex denna trådens ursprungsfråga är ett bevis på.

Sk "billig" arbetskraft tycker jag är fel begrepp när man pratar om hantverkare som tar mindre än runt 7-hundringen.

Vissa inriktningar av hantverkare har stora avanser på material-delen, vilket är svårare än för en konsult eller hantverkare som INTE har avans på mtr.

Duktiga hantverkare ska ha bra betalt, men jag tror själv det är farligt att bli för girig under extrema konjunkturer. Det är enligt min mening alltid farligt att som leverantör ha liten konkurrens oavsett orsaken.

/JPL

du finner det konstigt att en hantverkare tar 1000 kr första timmen, inkl. utkörning. o sen en bra mycket lägre slant andra timmen. men du tycker inte det är konstigt att do som konsult kan ta 1200 kr ALLA timmar, inte bara första. visst, du skriver att det är från 450 kr. men egentligen kan ju tengblad säga samma sak, eller rättare sagt, från 600 kr.

Då kan man börja med att kolla vad man menar med billigt, under 300kr/h går inte om man har anställda, det finns för många kostnader för det. Sen en ensam hantverkare utan anställda kan egentligen ta hur lite som helst, beroende på hur kul h*n tycker att det är att jobba.

Jag tycker att rekommendationer är det bästa sättet att skaffa hantverkare, eller för den delen att få fler kunder. Sen om det kostar en liten slant mer än de allra billigaste så skulle jag om jag var i den sitsen betala det, för att få lite sinnesro om inte annat.

Jag debiterar 360:- +moms per timme för snickeri- och plattsättningsarbeten. Det priset inkluderar bilen, men vi tar betalt för resan till arbetsplatsen.
"Mina" rörmokare och elektriker ligger på 400:- + moms och målaren tar något mindre än oss.

Jensen skrev:
> du finner det konstigt att en hantverkare tar 1000
> kr första timmen, inkl. utkörning. o sen en bra
> mycket lägre slant andra timmen.

Eh...ursäkta men var framgår det att jag tycker det är konstigt????
För det första har ordet konstigt inte varit mitt uttryck öht, för det andra har jag inte ens kommenterat den sk "första timmen" som egentligen är timarvode + inställelsekostnad/resekostnad.

Självklart blir detta en lite het diskussion när vi har både beställare och leverantörers intresse i tråden, men det gör ju att det blir en intressant happy-ot-diskussion med inslag av allvar...;)

Jag hävdar själv att jag fortfarande inte skulle ha köpt hantverkare såsom snickare, elektriker och rörmokare för 700-800 kr/tim, utan för någonstans 350-500 (lägre för vissa alternativ från övriga europa) och fortfarande ha möjlighet att köpa mycket kompetenta och duktiga hantverkare.

/JPL

Fast ofta är det ju så att konsulter köps in för längre uppdrag, kanske 3-6 månader. Då gör man ett paketpris som bl.a. baseras på 8-timmars arbetsdag, fast konsulten i själva verket kanske jobbar 11-12 timmar om dagen.

JPL skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > du finner det konstigt att en hantverkare tar
> 1000
> > kr första timmen, inkl. utkörning. o sen en
> bra
> > mycket lägre slant andra timmen.
>
> Eh...ursäkta men var framgår det att jag tycker
> det är konstigt????

har inte sagt att du sa det, men du uttryckte det på ett sätt som jag uppfattade som om du tyckte det var konstigt och totalt fel. men kan ju varit en missuppfattning.

> För det första har ordet konstigt inte varit
> mitt uttryck öht, för det andra har jag inte ens
> kommenterat den sk "första timmen" som egentligen
> är timarvode + inställelsekostnad/resekostnad.
>
> Självklart blir detta en lite het diskussion när
> vi har både beställare och leverantörers
> intresse i tråden, men det gör ju att det blir
> en intressant happy-ot-diskussion med inslag av
> allvar...;)
>

har själv inte särskilt stort intresse i det. är inom el och då på byggsidan, o då inte så mycket bostadsprojekt, utan mer kontor o sånt.vilket väll 80% av alla på våran firma är, alltså inte mycket jobb åt privatpersoner.

> Jag hävdar själv att jag fortfarande inte skulle
> ha köpt hantverkare såsom snickare, elektriker
> och rörmokare för 700-800 kr/tim, utan för
> någonstans 350-500 (lägre för vissa alternativ
> från övriga europa) och fortfarande ha
> möjlighet att köpa mycket kompetenta och duktiga
> hantverkare.

och jag skulle aldrig köpa en konsult för nå 800-1200 kr. men det är ju jag det. men visst, skulle inte heller köpa hantverkare för 1000 kr/h, men det handlar mer om att jag inte skulle ha råd. jag skulle snarare titta på vad man får för pengarna, o det finns säkert duktiga hantverkare från östeuropa, men kan även säga att man sett en hel del klåpare med, betydligt fler än svenska klåpare, även om de säkert finns de med. finns flertalet exempel som jag skulle kunna dra, men det tillför inget.

som någon skrev, ibland kan det i slutändan sluta på nästan samma summa med en hantverkare som är dyr per timma, som en som är billig per timma, beror ju på hur snabb personen är och hur slutresultatet är.

o menar inget illa mot konsulter, även om det finns en hel del klåpare där med (det finns det i alla branscher), men tycker det är lite komiskt att stå o kasta skit åt ett hål, men inte se att det är lika illa på sin egen sida så att säga. som en kompis, som först klagade på att det var dyrt att gå till tandläkaren, o sen klagade på att kunder tyckte det va dyrt när han kom o jobbade hos dem för 700 kr/h.

pedro skrev:
> Det är bara dyrt för de som inte har råd :)

hehe, ja det är ju sant :D

Buddha skrev:
> Jag debiterar 360:- +moms per timme för snickeri-
> och plattsättningsarbeten. Det priset inkluderar
> bilen, men vi tar betalt för resan till
> arbetsplatsen.
> "Mina" rörmokare och elektriker ligger på 400:-
> + moms och målaren tar något mindre än oss.

Det är bra pris, med avdraget på det priset
behöver man inte ens fundera på att hyra in polacker.

Jensen skrev:
> JPL skrev:
> -----
> > Jensen skrev:
> >
>
> Massor med text.....

Jag kastar inte skit, eftersom jag vill undvika att ta i det! ;)

Nåväl du som är på elsidan, kan du inte redovisa hur stor förtjänst du har på materialsidan i snitt, så kan vi jämföra med konsultsidan förtjänst på pappret vi kör ut ritningar på? ;)
Extra intressant om du gör jobb såsom kontor...kanske kan du tala om ditt inköpsåris på en fönsterbänkskanal, jmf med vad er kund får betala? Eller ett vanligt tomrör per meter?

/John P

pedro skrev:
> Det är bara dyrt för de som inte har råd :)

Ja, närmare sanningen än så är det svårt att komma. Finns det någon som är villig att betala x kr för en tjänst så är den värd x kr. Varför så många tror att det finns nån moralisk skyldighet att hålla låga priser är helt obegripligt.

TBone skrev:
> "Ska det vara så förbannat besvärligt att
> betala för sig?"

Även om den inte bidrar nåt till debatten var den här frågan i en av kommentarerna ändå rätt rolig:

Bäste herr Ulvaeus, har Ni någonsin i skatteplaneringssyfte ägt eller erhållit ersättning från bolag i lågskatteländer?

Följdfråga: Skall det vara så förbannat besvärligt att betala för sig?

JPL skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > JPL skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jensen skrev:
> > >
> >
>
> >
> > Massor med text.....
>
> Jag kastar inte skit, eftersom jag vill undvika
> att ta i det! ;)
>
> Nåväl du som är på elsidan, kan du inte
> redovisa hur stor förtjänst du har på
> materialsidan i snitt, så kan vi jämföra med
> konsultsidan förtjänst på pappret vi kör ut
> ritningar på? ;)
> Extra intressant om du gör jobb såsom
> kontor...kanske kan du tala om ditt inköpsåris
> på en fönsterbänkskanal, jmf med vad er kund
> får betala? Eller ett vanligt tomrör per meter?
>
> /John P

kan inte tala om nå inköpspriser, då jag inte har nån som helst aning om det. sånt där sköter inköpsavdelningen. de räknar ut vad som behövs när de lämnar en offert, o det får vi sen, sen kan vi ju beställa hem t.ex. extra fönsterbänkskanaler, men de priserna ser vi ju inte, utan bara ett ordernummer. o även om priserna skulle stå i katalogen, så spelar de ju inte så stor roll, då det knappast är de priserna som firman får köpa in det för, eftersom vi är så pass stora. visst ligger det nog en del vinst där, absolut, tror dock inte att den är så stor som man kan tro och vetefan om det är jämförbart mot material så som papper osv.

men tror inte vi är billigast på material, skulle förvåna mig. men som sagt, slutresultat och sånt spelar ju även in. o det är ju som sagt offerter som det gås efter.

Jag låter frågan om pris för anställda och körning vara och konstaterar kallt att det inte är konstigt att folk anlitar svart arbetskraft... Skulle själv ALDRIG släppa in någon som tar 600-1000 spänn timman för att till exempel lista eller lägga ett klickgolv. Inte för någon syssla när jag tänker efter. Då skulle dom likaväl kunna ha rånarmaskerna på sig när dom jobbar, för så skulle det kännas.

Min (alldeles egna personliga) uppfattning är att de riktigt stora byggfirmorna har för många administrativt anställda i förhållande till hantverkarna som drar in pengarna. Därför är det så dyrt.

/Magnus

Mycket fixering vid timkostnad. Det intressanta är ju vad det kommer att kosta att få ett visst jobb utfört. En duktig person med hög timkostnad kanske totalt sett gör ett billigare jobb än klåparen med låg timkostnad.

Jensen skrev:

> visst ligger det
> nog en del vinst där, absolut, tror dock inte att
> den är så stor som man kan tro och vetefan om
> det är jämförbart mot material så som papper
> osv.

Tycker att du ska ställa frågan till inköpsavd. Tror att du själv skulle bli förvånad! ;)

/John P

Lite snabb insyn till er som saknar detsamma i egenföretagande eller personalansvar/kostnader:

Säg att du/din ansällda iaf vill tjäna 170:-/tim, inte helt orimligt (eller mkt)
Till det kommer soc.avgifter (försäkring enl lag, löneskatt, avgifter för LAS, medbestämmandelagen, fackl resp. etc) och semesterers på runda slängar 70%
=> tjoff vi är uppe i 290:-, inte helt orimliga påslag för att bekosta (inget är gratis) arbetskläder, handverktyg, personliga redskap etc ca.15:-/tim, tillkommande arbetsledning alt. egen mobil, dator administrativa kostnader etc ca. 50:-/tim => tjoff nr 2 = 355:-, säljs dessa timmar tillkommer givetvis moms tjoff nr 3 => ca.445:- för FAKTISKA kostnader, lite vinst någon?

/ Andreas

Tillbaka
Topp