JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du finner det konstigt att en hantverkare tar
> 1000
> > kr första timmen, inkl. utkörning. o sen en
> bra
> > mycket lägre slant andra timmen.
>
> Eh...ursäkta men var framgår det att jag tycker
> det är konstigt????
har inte sagt att du sa det, men du uttryckte det på ett sätt som jag uppfattade som om du tyckte det var konstigt och totalt fel. men kan ju varit en missuppfattning.
> För det första har ordet konstigt inte varit
> mitt uttryck öht, för det andra har jag inte ens
> kommenterat den sk "första timmen" som egentligen
> är timarvode + inställelsekostnad/resekostnad.
>
> Självklart blir detta en lite het diskussion när
> vi har både beställare och leverantörers
> intresse i tråden, men det gör ju att det blir
> en intressant happy-ot-diskussion med inslag av
> allvar...;)
>
har själv inte särskilt stort intresse i det. är inom el och då på byggsidan, o då inte så mycket bostadsprojekt, utan mer kontor o sånt.vilket väll 80% av alla på våran firma är, alltså inte mycket jobb åt privatpersoner.
> Jag hävdar själv att jag fortfarande inte skulle
> ha köpt hantverkare såsom snickare, elektriker
> och rörmokare för 700-800 kr/tim, utan för
> någonstans 350-500 (lägre för vissa alternativ
> från övriga europa) och fortfarande ha
> möjlighet att köpa mycket kompetenta och duktiga
> hantverkare.
och jag skulle aldrig köpa en konsult för nå 800-1200 kr. men det är ju jag det. men visst, skulle inte heller köpa hantverkare för 1000 kr/h, men det handlar mer om att jag inte skulle ha råd. jag skulle snarare titta på vad man får för pengarna, o det finns säkert duktiga hantverkare från östeuropa, men kan även säga att man sett en hel del klåpare med, betydligt fler än svenska klåpare, även om de säkert finns de med. finns flertalet exempel som jag skulle kunna dra, men det tillför inget.
som någon skrev, ibland kan det i slutändan sluta på nästan samma summa med en hantverkare som är dyr per timma, som en som är billig per timma, beror ju på hur snabb personen är och hur slutresultatet är.
o menar inget illa mot konsulter, även om det finns en hel del klåpare där med (det finns det i alla branscher), men tycker det är lite komiskt att stå o kasta skit åt ett hål, men inte se att det är lika illa på sin egen sida så att säga. som en kompis, som först klagade på att det var dyrt att gå till tandläkaren, o sen klagade på att kunder tyckte det va dyrt när han kom o jobbade hos dem för 700 kr/h.