[OT] Kreationism? VIH?

[OT] Kreationism? VIH?
"It has been noted that the names "dark matter" and "dark energy" serve mainly as expressions of our ignorance, much as the marking of early maps with "terra incognita"."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter

http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_energy

Min tolkning: We know very little about the majority of what makes up the universe, but we have given names to that which we do not fully understand and are actively seeking to understand more about it.

[OT] Kreationism? VIH?
Bogey skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo för du kan ju se gravitationsfält med ögat
> eller varför inte syret i vår luft eller de
> elektomagnetiska fälten runt elkablarna eller
> från dataskärmen? Av någon HELKONSTIG anledning
> så finns de där iallafall?!?!?!? SKANDAL!

Jag kan se effekterna av allt det där med blotta ögat, men det finns inget sätt att mäta effekterna av mörk energi. Mörk materia är ok, den kan man mäta eftersom den orsakar gravitation. Mörk energi verkar ha samma egenskaper som etern hade för 100 år sedan.

Jag påstår inte att vetenskapen har fel och kreationismen är korrekt, men det finns några rätt så gigantiska luckor inom fysiken som skall bli spännande att se om man lyckas fylla igen under min livstid. De försök som gjorts har haft klara stänk av galenskap över sig, på en nivå som kan få vilken genesisförespråkare som helst att verka stringent och rationell.

[OT] Kreationism? VIH?
lundatok skrev:
> Nej, den tråden står därborta.

Gör den, Är inte den tråden död?

[OT] Kreationism? VIH?
Mina två ören i den här tråden:

Hälften av vetenskaps-folket ägnar tid och jobb åt att försöka motbevisa, kritisera och hitta fel i de resultat som den andra hälften av vetenskaps-folket hittar på för att försöka klura ut hur jorden kom till. Vice versa gäller såklart också. Kritiskt tänkande och ifrågasättande uppmuntras.

De flesta religioner verkar det handla om att hitta en gemensam teori som känns trovärdig och sen ägna all tid och jobb åt att försvara den, utan att egentligen fundera på om den är fel. Kritiskt tänkande och ifrågasättande undanbedes vänligt och bestämt.

Detta säger såklart inte något om vem som egentligen har rätt, men jag vet iallafall vem jag skulle satsat pengar på i ett vad.

[OT] Kreationism? VIH?
Peter_K skrev:
> Mina två ören i den här tråden:
>
> Hälften av vetenskaps-folket ägnar tid och jobb
> åt att försöka motbevisa, kritisera och hitta
> fel i de resultat som den andra hälften av
> vetenskaps-folket hittar på för att försöka
> klura ut hur jorden kom till. Vice versa gäller
> såklart också. Kritiskt tänkande och
> ifrågasättande uppmuntras.
>
> De flesta religioner verkar det handla om att
> hitta en gemensam teori som känns trovärdig och
> sen ägna all tid och jobb åt att försvara den,
> utan att egentligen fundera på om den är fel.
> Kritiskt tänkande och ifrågasättande undanbedes
> vänligt och bestämt.
>
>
> Detta säger såklart inte något om vem som
> egentligen har rätt, men jag vet iallafall vem
> jag skulle satsat pengar på i ett vad.

Huvudpoängen, iaf. för mig, är egentligen inte vem som är närmast någon "sanning" utan hur samhället (och därigenom människors liv) påverkas av de olika förklaringsmodellerna. Här har det vetenskapliga synsättet bättre möjligheter än det religiösa, som jag ser det. Detta just pga. bristen på ifrågasättande och kritiskt tänkande. Jämför de senaste 400 åren med de 1600 föregående.

[OT] Kreationism? VIH?
Äntligen bilder, ja till och med film. Inte bara text som man måste koncentrara sig på.

Mörk materia finns.

"Do not underestimate the power of the dark side". eller hur var det?

[OT] Kreationism? VIH?
lundatok skrev:
> Religiösa verkar jättesympatiska:
>

De där var riktigt läbbiga. Dårar finns i alla läger.
/J

[OT] Kreationism? VIH?
Har aldrig riktigt kunnat njuta av en Tom Cruise-rulle sen jag fick veta att han är scientolog, ganska sinnessjukt

se även: John Travolta, Beck

[OT] Kreationism? VIH?
Dom har överdoserat thetaner

Edit: Nu tycker jag iofs inte att man ska förväxla scientologer med "vanliga kristna". För 10-15 år sen kunde man inte passera Drottningg/Kammakarg utan att nån kom fram och erbjöd "gratis personlighetstest". Vilket naturligtvis ledde till att man var en emotionellt sabbat sate, men ingen fara - de kunde fixa saker och ting. Med kurser. Scientologin är en sekt av värsta sorten. Där jag jobbade i slutet av 80-talet provade vi olika screeningtester för att anställa folk, ett av dem var "U-men". Japp - scientologerna. While we're at it - Narconon, en till synes helt vällovlig verksamhet som jobbar med att få knarkare tillbaka till ett anständigt liv: japp - Scientologer. And the story goes on.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Kreationism? VIH?
Iochmed att jag vid tilfällen kupar en hövding kan jag berätta vad mörk materia är. Men då skulle jag vara tvungen att bjuda.
-Och det kan jag väl göra vid tilfälle.

[OT] Kreationism? VIH?
Det här vill jag ha förklarat:

_img_img_works_pacman_adv_pacman_adv_1.jpg

[OT] Kreationism? VIH?
Jag skiter i hur det hände. Däremot tror jag att jag har mitt ursprung i Gud.
Men jag tycker det är tråkigt att diskutera sånt här fram och tillbaka. Det är ju inte direkt så att vi kommer ändra våra åsikter bara för nåt vi läser här... eller?

Nej, säger jag! Sluta upp med tråkiga diskutioner. Snart är det vår. Och sen sommar!
Då är stigarna är vägarna solstänkta och torra. Tänk på det istället!

God natt!

[OT] Kreationism? VIH?
Nissepop skrev:
. Snart är det vår. Och sen sommar!
> Då är stigarna är vägarna solstänkta och
> torra. Tänk på det istället!

Tänk om inte gud gör vår i år då, hur ska det då gå?

[OT] Kreationism? VIH?
Dom där Scientologerna verkade vara helt galet obehagliga och läskiga...
"What are you afraid of?!"... kanske att du shiva mig på allmän gata och sedan skylla det på "I.D."? Eller, vad vet jag.

Kul bumpad tråd. :D

"Religion is the general theory of this world, its encyclopaedic compendium, its logic in popular form, its spiritual point d'honneur, its enthusiasm, its moral sanction, its solemn complement, and its universal basis of consolation and justification. It is the fantastic realization of the human essence since the human essence has not acquired any true reality. The struggle against religion is, therefore, indirectly the struggle against that world whose spiritual aroma is religion.

Religious suffering is, at one and the same time, the expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.

The abolition of religion as the illusory happiness of the people is the demand for their real happiness. To call on them to give up their illusions about their condition is to call on them to give up a condition that requires illusions. The criticism of religion is, therefore, in embryo, the criticism of that vale of tears of which religion is the halo.

Criticism has plucked the imaginary flowers on the chain not in order that man shall continue to bear that chain without fantasy or consolation, but so that he shall throw off the chain and pluck the living flower. The criticism of religion disillusions man, so that he will think, act, and fashion his reality like a man who has discarded his illusions and regained his senses, so that he will move around himself as his own true Sun."

[OT] Kreationism? VIH?
Man ska leva som man lär: Om man inte tror på fakta baserat på vetenskap ska man heller inte nyttja sånt som tagits fram på veteskapligt sätt. Så tro gärna på Gud och skapelseberättelsen, men då får du jävlar stänga av datorn, dra ur sladden och stänga av strömmen.

Och glöm att ta någon som helst medicin.

[OT] Kreationism? VIH?
CR1Falun skrev:
> Man ska leva som man lär: Om man inte tror på
> fakta baserat på vetenskap ska man heller inte
> nyttja sånt som tagits fram på veteskapligt
> sätt. Så tro gärna på Gud och
> skapelseberättelsen, men då får du jävlar
> stänga av datorn, dra ur sladden och stänga av
> strömmen.

Borde inte samma sak gälla om man inte förstår det man tror på? isf får du gärna redogöra för de biokemiska processerna bakom värktabletter/bananer...

[OT] Kreationism? VIH?
Jag tror att det var Gud som inspirerade och vägledde forskarna att komma på alla fiffiga mediciner. För det är ju bara han som vet hur de biokemiska processerna fungerar. Eftersom han skapade dem.

[OT] Kreationism? VIH?
BFS skrev:
> Jag tror att det var Gud som inspirerade och
> vägledde forskarna att komma på alla fiffiga
> mediciner. För det är ju bara han som vet hur de
> biokemiska processerna fungerar. Eftersom han
> skapade dem.

kan han inte bara berätta det då? Måste vi själva komma på det för han fortfarande är purken över det där med äpplet i paradiset? move on, dammit!

[OT] Kreationism? VIH?
42Hz skrev:
> Ah, lurigt det där, ser bra ut på burken där man länkade..

Är jag osäker brukar jag kopiera URLen till IE och kolla om det funkade. Men numer spar jag alltid ner bilden och länkar in istället, så slipper man scrolla så mycket efter/medan bilderna laddas.

Tillbaka
Topp