[OT] Kreationism? VIH?

[OT] Kreationism? VIH?
Undrar när gud stoppar dit nästa generation och utplånar oss (för det kan ju inte bli någon utveckling av människan då evolutionen inte finns).

[OT] Kreationism? VIH?
Med tanke på människans likhet med skadedjur var det därför jag menade i ett par två dussin inlägg upp att den intelligente designern är ond. Flugornas herre ni vet.

[OT] Kreationism? VIH?
Detta är ett grymt stort ämne som i sig skulle behöva ett eget forum men för att försöka fatta mig kort:

Först och främst så accepterar jag religion i allmänhet, detta betyder inte att jag tycker om det.
Det fakta vi kan dra är:
Religion är dåligt pga:
1. Det finns inget som skapat så mycket krig som religion, detta är ett faktum som fortfarande stämmer idag.
2. Religion skapar fanatiker.
3. Religion grenar sig och skapar "underreligioner" och kulter, där saker och ting kan vara antingen närmast desamma men också totalvänt med riter, offergåvor osv.

Religion är bra för:
Det skapar en trygghet för anhängarna, livet efter döden osv. Religion påminner också oss om att tänka på andra och dela med oss, kyrkor står för världens största bidragssummor till fattiga.
Detta är i min åsikt de enda fördelarna med religion.

-----------------

Folk som säger: "Om alla följer budorden så skulle det aldrig vara krig på jorden".
1. Budorden är långt från bra utformade:

1 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2 Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.
3 Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
4 Visa aktning för din far och din mor.
5 Du skall inte dräpa.
6 Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7 Du skall inte stjäla.
8 Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9 Du skall inte ha begär till din nästa hus.
10 Du skall inte ha begär till din nästas hustru... eller något annat som tillhör din nästa.
(2 Mosebok 20:1-17)

Budorden är:
1. Religionsfientliga
2. Motsägelsefulla.

1, 2 och 3 säger i princip Andra religioner är förbjudna och dessa är våra traditioner. Detta skapar osämja mellan religioner ta ex, bara kristendom och islam. Två hyffsat lika religioner dessutom. Men då säger resterande budord du skall inte döda osv och folket tänker: Jaha vad ska vi göra då åt hädare? Ja men 1:a budordet är viktigare så då hugger vi skallen av hädarna så blir allt frid och fröjd.

-----------------------------------------------------

Sen så är det största problemet idag:
Hur skiljer man på RELIGION och KULTUR då detta är två HELT SKILDA saker. Men allt eftersom man reser runt så har folk tagit med Kulturen i Religionen och därav följer helt andra regler.

-----------------------------------------------------

Jag säger:

1.
Alla människor har möjlighet att skilja på rätt och fel, det finns inbyggt (förutom hos de med mentala störningar), följ det så kommer allt ordna sig.

2.
Blanda ej religion och vetenskap, det förstör mer än det gynnar. Religion är rellativt vetenskapsfientlig och är en av de största flaskhalsarna till vidareutveckling.
Visst evolutionsteorin är inte helt vetenskaplig den heller men den har bevis för det mesta, lita på bevisen inte på "evolutions-tron".

/Pär

[OT] Kreationism? VIH?
Nej budorden är inte motsägelsefulla. "Du ska följa den kristna tron och inte döda någon alls" är den tolkning jag gör. Men sen att ganska många hellre gör din tolkning är en annan femma... :P

[OT] Kreationism? VIH?
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Andra ämnen som man inte kan ifrågasätta i
> sverige idag utan att bli offentligt hånad är
> tex global uppvärmning, homolobbyn,
> arbetsrättslagstiftningen och

Är "homolobbyn" nån subgruppering av ZOG? Då är det ju bra att http://www.godhatesfags.com finns.

[OT] Kreationism? VIH?
Hej, jag heter Ville och jag hänger här ibland.

Jag har missat vad tråden handlar om men tänkte ändå att det kunde vara kul att få var amed och prata.

Vem anmäler sig frivilligt till att berätta för mig lite kortfattat vad jag har missat?

Och som fassberg nämnde. glöm inte bilderna så jag förstår...

[OT] Kreationism? VIH?
Ville skrev:
> Vem anmäler sig frivilligt till att berätta för mig lite kortfattat vad jag har missat?

Frågan är om jorden bara är c.a. 6.000 år gammal och skapad av "Gud" eller om det är en jätteslump för jättelänge sedan.

Tror jag. :D

Det är en religionstråd i vart fall...

[OT] Kreationism? VIH?
jonzén skrev:
> jag klankar på alla religioner..

Instämmer!!

Vad ska vi med religion till??

[OT] Kreationism? VIH?
Vad spelar det för roll då?..den fungerar ju uppenbarligen fortfarande ivf.

Snurrar och så alltså.

När var det företsen som den slutade att vara platt? Flög alla djur och människor ut i rymden då när den smällde upp till en boll?

[OT] Kreationism? VIH?
Ville: Mm, fan vad jobbigt det måste ha varit när dom uppfann färg-tv och blev tvungna att måla alla människor! Sjuuukt mycket färg det måste ha gått åt.

[OT] Kreationism? VIH?
Jag läste ett intressant kapitel i Fysikboken idag och tänkte skriva en bit här:

"Den naturliga frågan "Vad fanns innan Big Bang inträffade?" finns det för närvarande inget svar på. Det är inte ens säkert att frågan är meningsfull, eftersom "innan" är ett tidsbegrepp och enligt Einsteins teori uppstod både tid och rum vid Big Bang!

Anledningen till att Big Bang-modellen har fått en dominerande ställning inom dagens kosmologi är att den med kända fysikaliska lagar kan förklara tre grundläggande iaktagelser:

Universim expanderar.

Den synliga materian i stjärnor och gasmoln består till 75% av väte och till 24% av helium samt bara av små mängder tyngre grundämnen.

Universum "lyser" mycket starkt av en strålningi mikrovågsområdet (med cm-våglängder), med samma styrka från alla riktningar.

Den första iaktagelsen har vi redan behandlat.

Den andra förutsägs också av Big Bang-modellen. Man tillämpar då känd kärnfysik på de kärnreaktioner som måste ha ägt rum några sekunder efter Big Bang, när temperaturen var flera miljoner grader.

Den tredje innebär på sätt och vis att vi ännu i dag kan "se" Big Bang! Vi kan förstå det på följande sätt: Ljuset går visserligen snabbt (300 000 km/s), men inte oändligt snabbt. När vi t.ex. tittar mot solen, ser vi den som den var 8 minuter tidigare, eftersom det tar så lång tid att nå jorden. När vi ser Andromedagalaxen i en stjärnkikare, ser vi den som den var för två miljoner år sedan, eftersom den ligger på två miljoner ljusårs avstånd.

Men anta att vi kunde se 13,7 miljarder ljusår bort! Om Big Bang ägde rum för 13,7 miljarder år sedan, så borde vi ju bokstavligen se Big Bang. Med instrument på sateliter har man mätt upp en intensiv strålning, som bara kan tolkas som just en numera avsvalnad värmestrålning från det tidiga universum."

Ganska intressanta grejer, sci-fi är inte långt borta. ^^

Människan kommer aldrig kunna förstå allt i denna världen, är nog bra att vi har religioner för att gör det lättare för oss.

Jag hoppas universum går under sådär var 20:e miljarder år och Kör en ny Big bang varje gång, att universums väggar består av dåligt ritade tegelväggar och att det piper om något går emot dem. Att människan dör ut innan de listar ut allt och sen 19.9 Miljarder år senare klubbar varandra med träpåkar.

Have fun

[OT] Kreationism? VIH?
nenja skrev:
> Men anta att vi kunde se 13,7 miljarder ljusår
> bort! Om Big Bang ägde rum för 13,7 miljarder
> år sedan, så borde vi ju bokstavligen se Big
> Bang. Med instrument på sateliter har man mätt
> upp en intensiv strålning, som bara kan tolkas
> som just en numera avsvalnad värmestrålning
> från det tidiga universum."

Synd att det är vakuum i jymden. Annars hade man ju kunnat höra big bang. Det måste ju smällt som fan liksom. Och ljudet går ju inte lika fort som ljuset. :-/

[OT] Kreationism? VIH?
JT skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men anta att vi kunde se 13,7 miljarder ljusår
> > bort! Om Big Bang ägde rum för 13,7 miljarder
> > år sedan, så borde vi ju bokstavligen se Big
> > Bang. Med instrument på sateliter har man
> mätt
> > upp en intensiv strålning, som bara kan tolkas
> > som just en numera avsvalnad värmestrålning
> > från det tidiga universum."
>
> Synd att det är vakuum i jymden. Annars hade man
> ju kunnat höra big bang. Det måste ju smällt
> som fan liksom. Och ljudet går ju inte lika fort
> som ljuset. :-/

Det är inte vakuum i rymden, det finns så kallad "mörk materia" som tar upp större plats än "vanlig materia". Tror det var något om att all "vanlig" materia i hela universum tar upp mindre än 1% av volymen, därefter har vi (mkt är teorier eftersom fenomenet är rellativt nytt) 99% "mörk" materia. resterande är vakuum men det är en grymt liten del.

Vakuum är total frånvaro av materia, bara för att du inte ser ngt med ditt öga betyder inte det att det inte finns där. ;)

Man tror ju att universum är en si sådär 13.7 miljarder år +- 200miljoner år. Och våra nuvarande teleskop kan man se flera miljarder år bakåt i tiden. Det finns ett teleskop i produktionsstadiet som fungerar av lasrar som man tror kan se nästan om inte till, så att säga, kanten av universum. Men eftersom åldern är ganska omstridd(även bland forskare) så får vi ju se hur det går.

Om vi skulle kunna se till kanten av universum så betyder det att vi skulle kunna studera ögonblicket just efter big bang.

(Alla fysikaliska lagar som vi vet idag "slutar" existera vid de första microsekunderna under skapelsen av universum, man kan alltså förklara allt tillbaka till big bang förutom de första microsekunderna. Precis som du sa, nenja, Einsteins Tid-Rum princip uppkommer endast efter ögonblicket efter big bang. Det finns teorier om före big bang men de är långt från så genomgående som när det inträffar.)

Största anledningen till att Big Bang teorien är så vida spridd (Jag var tvivlare till denna teori ganska länge men efter en fin genomgång av min fysiklärare så hajjade jag extremt mycket mer) är på grund av "Hubble's Law" som lyder v = HD där v är hastigheten som två kroppar flyttar sig från varandra med, H är hubbles konstant*, och D är avståndet mellan himlakroppen och åskådaren.

* In the metric system, H0 is about 2.3×10−18 s−1; this should not be written as Hertz since the quantity is not a frequency

Detta säger att om man går tillbaka i tiden så kommer alla planeter att ha utgått från samma punkt.

Men faktum är att eftersom skapelseberättelsen i BIBELN är ganska simpel så kan man faktiskt säga Skapelseberättelsen = Big Bang den dag Big Bang bevisas.

Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble's_law
http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_universe
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang

[OT] Kreationism? VIH?
Att ta sig till kanten av universum för att få en glimt av Big bang låter som om att segla till JOrdens ände...! Vet vi egentligen hur universum är format? Vet vi egentlingen nånting? Och behöver vi veta såna saker eller måste vi ersätta saker vi inte vet med rappakalja (och med rappakalja menar jag inte vetenskapliga teorier)?

[OT] Kreationism? VIH?
Bogey skrev:
> Det är inte vakuum i rymden, det finns så kallad
> "mörk materia" som tar upp större plats än
> "vanlig materia". Tror det var något om att all
> "vanlig" materia i hela universum tar upp mindre
> än 1% av volymen, därefter har vi (mkt är
> teorier eftersom fenomenet är rellativt nytt) 99%
> "mörk" materia. resterande är vakuum men det är
> en grymt liten del.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter

Från länken:
"At present, the density of ordinary baryons and radiation in the universe is estimated to be equivalent to about one hydrogen atom per cubic metre of space. Only about 4% of the total energy density in the universe (as inferred from gravitational effects) can be seen directly. About 22% is thought to be composed of dark matter. The remaining 74% is thought to consist of dark energy, an even stranger component, distributed diffusely in space."

Det krävs en väldig massa vakuum för att "fylla ut" (kan tomrum fylla ut något? hmm...) universum, även med mörk materia resp. energi.

[OT] Kreationism? VIH?
Bogey skrev:
> JT skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Synd att det är vakuum i jymden. Annars hade man
> > ju kunnat höra big bang. Det måste ju smällt
> > som fan liksom. Och ljudet går ju inte lika fort
> > som ljuset. :-/
>
> Det är inte vakuum i rymden, bla bla bla blablabla bla bla bla bla blablabla
> bla bla bla blablabla bla bla bla bla blablabla bla bla blablabla bla bla blablabla
> bla bla bla bla blablabla bla bla blablabla bla bla blablabla
> bla bla bla bla blablabla bla bla bla blablabla "mörk materia" bla bla blablabla
> bla bla bla blablabla bla bla bla bla blablabla bla bla blablabla bla bla blablabla
> bla bla bla bla blablabla bla bla blablabla bla bla blablabla
> bla bla bla blablabla bla bla bla bla bla blablabla bla bla blablabla
> bla bla bla bla blablabla bla blablabla bla bla blablabla bla bla blablabla

Va sa du?

[OT] Kreationism? VIH?
Okej, kanske lite mycket att ta upp om man inte läst om ämnet förut. Om vi skippar mörk materia tills vidare så kan ni ju läsa från: "Man tror ju att universum är en si sådär 13.7...." Min post var mer en jättebasic förklaring av big bang, mörk materia var väl lite överkurs. :)

[OT] Kreationism? VIH?
Bogey skrev:
> Okej, kanske lite mycket att ta upp om man inte
> läst om ämnet förut. Om vi skippar mörk
> materia tills vidare så kan ni ju läsa från:
> "Man tror ju att universum är en si sådär
> 13.7...." Min post var mer en jättebasic
> förklaring av big bang, mörk materia var väl
> lite överkurs. :)

Den stora frågan var ju huruvida man kan höra någon gråta i rymden?

[OT] Kreationism? VIH?
Om det finns en gud, hur förklarar ni då det här?

kyckling.jpg ht=500

[OT] Kreationism? VIH?
bigmollo skrev:
> Om det finns en gud, hur förklarar ni då det
> här?
>
>

Har du en bra vetenskaplig förklaring på detdäringa eller?

[OT] Kreationism? VIH?
Ville skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det finns en gud, hur förklarar ni då det
> > här?
> >
> >
>
>
> Har du en bra vetenskaplig förklaring på
> detdäringa eller?

Jag läste en intressant artikel om det i en ding ding värld. Du kan låna om du vill. Några av sidorna har kladdat ihop.

[OT] Kreationism? VIH?
Så kan det ju inte vara jö...Det är bara en av dem som är sann så det finns bara en nyhet på varje uppslag hajjar ru väll...PUCKO!

[OT] Kreationism? VIH?
Det står säkert om den där i Bibeln, eller om det var i Necronomicon. Det kan ha varit i CykelCity-katalogen också. Nån helig skrift var det iaf. Om inte annat kan jag skriva en egen helig skrift om den.

[OT] Kreationism? VIH?
Bogey skrev:
> Okej, kanske lite mycket att ta upp om man inte
> läst om ämnet förut. Om vi skippar mörk
> materia tills vidare så kan ni ju läsa från:
> "Man tror ju att universum är en si sådär
> 13.7...." Min post var mer en jättebasic
> förklaring av big bang, mörk materia var väl
> lite överkurs. :)

"Vanlig" materia tar upp en ohyggligt liten del av universum. (avrundar man lite så finns materia egentligen inte alls, i relation till _allt_ då. Konsultera gärna Douglas Adams ang. huruvida det finns liv i universum. :-) ) Enligt mörk materia-teori så existerar det mörk materia i ett omfång av 5-20 gånger mer mörk än "vanlig" materia. Även detta är dock en väldigt liten del universum sett som helhet. Resten är tomrum, vakuum. Vakuum är det vanligaste tillståndet i Universum, inte en "grymt liten del".

[OT] Kreationism? VIH?
Den här trådens inlägg är till 99% vakuum, 0,7% mörk materia och 0,1% vettig materia.
Resterande 0,2% är outgrundligt och ger utrymme för religiösa utsöndringar.

[OT] Kreationism? VIH?
Att bara för att man inte kan bevisa något till 100% man måste komma på något som inte går att bevisa för 1% och tro på det istället och slänga igång en massa konspirationsteorier i förvirrade skallar är iaf bullshit.

Den galna tuppen kanske är en profet?

[OT] Kreationism? VIH?
rikard skrev:
> mörk energi... och de påstår att det är
> kreationisterna som är tokiga.. =)

Jo för du kan ju se gravitationsfält med ögat eller varför inte syret i vår luft eller de elektomagnetiska fälten runt elkablarna eller från dataskärmen? Av någon HELKONSTIG anledning så finns de där iallafall?!?!?!? SKANDAL!

Tillbaka
Topp