OT: lämpliga PC-spel till en 11 åring

Gaastra

Medlem
Grabben fyller 11 denna månad och han vill ha PC-spel som det är rekommenderad åldersgräns på 18 år. Hur gör ni? Vilka spel får era 10-12 åringar spela?

Tacksam för råd hur man ska förhålla sig.

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> OT kanske?

Det där är ju mitt jobb! ;)

Nu brukar inte jag hålla fast vid åldersgränser, men är inte 18-årsgränsen den sista/strängaste gränsen? Isf borde man ju kunna förvänta sig det grövsta & mest utstuderade materialet i sådan media, inget jag skulle låta min 10 - 12 åring ägna sig åt. F ö finns det ju gott om bra titlar utan 18-årsgräns.

LilleNo skrev:
> Nu brukar inte jag hålla fast vid
> åldersgränser, men är inte 18-årsgränsen den
> sista/strängaste gränsen? Isf borde man ju kunna
> förvänta sig det grövsta & mest utstuderade
> materialet i sådan media, inget jag skulle låta
> min 10 - 12 åring ägna sig åt. F ö finns det
> ju gott om bra titlar utan 18-årsgräns.

Många ++++++++ på detta.
Föräldraansvar kan va jobbigt, men nödvändigt.

Senast ändrad:
Det är nog mest en fråga om hur 11-åringen är. En del är väldigt känsliga, andra bryr sig inte så mycket eftersom det bara är ett spel.

Senast ändrad:
Har aldrig köpt spel till mina. Utomhus grejer och sport grejer har jag alltid sponsrat. Spel har dom fått fixa själva antingen låna av kompisar eller köpa för egna pengar. Väldigt lätt att dom blir spelberoende. Ett av barnen har haft svårt att stänga av datorn. Det är bättre nu men det har varit kämpigt. Har dock haft jobbarkompisar som haft det betydligt svårare med barn som spelat för mycket.

Givetvis spelar det ingen roll hur dom får tag i spelen men det är iallafall en markering att man inte tänker ge dom spel.

42Hz skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OT kanske?
>
> Det där är ju mitt jobb! ;)

Visst fan, jag sköter ju rubrikerna.

Minecraft. Laddas fr nätet. Svensk leverantör.

Jag har tre barn i olika åldrar. Min lärdom är att barnen hittar vägar runt alla sorters förbud o regler. Bättre då att uppmuntra alternativa aktiviteter som sport o fritid.

Dataspel är heller inte bara av ondo. Tvärtom, kan vara både utvecklande o socialt. Men viss måttlighet är att föredra.

När min grabb var 11-12 körde vi en del CS och GTA mot varandra. Han hade en hel del andra sysselsättningar också som f*tb*ll, inneb*ndy och h*ndb*ll. Idag är han en välmående ung man som snart tar ut sin civilekonomexamen. Ska man tro alla skrönor och förbudsmänniskor är han skadad för livet och allt kommer att gå åt helvete för honom.

Minecraft är väl egentligen så pass "avancerat" så att yngre inte har någon jättebehållning av att spela det men det är ett otroligt kreativt spel. Finns folk som bygger fantastiska saker i det, och det är just byggandet som är i fokus. Frågan i det här fallet är isåfall om 11-åringen är mogen nog att förstå sig på spelet och spela det fullt ut. Men det finns inga gränser för kreativiteten i spelet.

I höstas när GTA V kom ut så var det en del snack om det på högstadieskolan där jag praktiserar. Det var ganska stor grej iom att det är såpass våldsamt. För att göra en lång historia kort så en del ungdomar ville då ha spelet för att "alla andra får det" men det argumentet är ofta rent bullshit. Ge inte efter för det argumentet. Visst är det så att en del ungdomar som inte har föräldrar med koll får en hel del spel som är våldsamma och direkt olämpliga för ungdomar att spela, men de är få.

Åldersgränser finns egentligen av två anledningar.

1. Hur avancerat är spelet? Från vilket ålder kommer spelaren kunna spela spelet fullt ut. Denna åldersgräns ser jag som väldigt flytande i förhållande till spelarens mognad.

2. Är spelet våldsamt? Kommer spelaren förstå att våldet i spelet är fiction? Denna åldersgräns är absolut inte flytande i mina ögon.

Tackar för svar.

Vad gäller uppfattning om åldersgräns så verkar de flesta vara överens med vår, min frus och min, uppfattning.

Det som är svårt är att hitta actionspel som inte har åldersgräns på 15+ eller 18+

Ska kolla upp OT.

Minecraft har grabben spelat i ca 2 år och det har och är ett favoritspel.

Problemet nu är att han har kompisar i skolan som har spel som vi tycker att han ska vänta med något år innan vi tycker att han har blivit tillräckligt mogen för att spela.

Det pratades om GTA V här om dan men det fick vi ur honom rätt så fort.
Andra spel det pratas om som jag har sett någon trailer om på youtube är left 4 dead.
Det verkar vara rätt så våldsamt på det man ser i den trailern. Vad är er uppfattning?

Det där med att uppmuntra till ute aktivitet är nåt vi gör. Har gjort upp regler för hur mycket det får spelas. Ska det spelas så måste det föregås av läxa eller lästräning eller träning/uteblev.

Så, fler tips på spel mottages gärna.

Magnus

Det finns ju grader av våldsamhet. Att skjuta monster och aliens i rymden typ Halo är inte skadligt på samma sätt som våldet i GTA som är mer en simulering av livet i USA.

Fable är en bra serie för barn, vet ej om den finns för PC eller bara xbox.

Min 11-åring och alla hans kompisar spelar League of legends (LOL). Verkar helt ok för en 11-åring tycker jag. Innehåller dock mycket strategi och team-tänkande så det gäller att han har kompisar att spela och skypa med.

LOL är gratis men man kan spendera hur mycket pengar som helst på skins och champions. (blev väldigt enkelt med julklapp iår då önskelistan bara innehöll: "RP till LOL" ?). Se dessutom till att regga på samma server som kompisarna finns på. Det kostar pengar att byta server.

Har också sagt nej till GTA, BF etc och det har inte varit något problem.

Guild Wars 2 borde väl kunna vara ett vettigt spel. 12-årsgräns. Spelet köps för runt 400:- men sen behövs ingen prenumeration som i tex WoW. Klart nice om man inte är allergisk mot MMORPG.
Har man kompisar att spela med så är det viktigt att man väljer rätt "värld" (server) då man är begränsad till en åt gången och flytt kostar kosing.
Riktigt bra faktiskt.

Lol är bra. Lirar det själv och tycker det är ett komplett spel. Det som är bra med LOL förutom det som sagts är att en match tar ca 40 minuter och det kan det vara bra om man har begränsad datortid.

WOW, GW2 är inte bra eftersom man kan sitta hela dygnet och lira. Ja, jag är en spelnörd :).

Senast ändrad:
Mina grabbar 10 resp 7 år spelar minecraft och det är favoriten. Nu lirar de på Ipad men spelet är väl i princip det samma oavsett plattform.

kokodrill skrev:
> Lol är bra. Lirar det själv och tycker det är
> ett komplett spel. Det som är bra med LOL
> förutom det som sagts är att en match tar ca 40
> minuter och det kan det vara bra om man har
> begränsad datortid.
>
> WOW, GW2 är inte bra eftersom man kan sitta hela
> dygnet och lira. Ja, jag är en spelnörd :).

De flesta spel värda namnet kan ju spelas 24/7 365 men det innebär ju inte att man måste spela så eller ens bör spela så för den delen.
Vad gäller WoW så VAR det ett bra spel men är nu ett träsk av instant rewards mest lämpligt för mentalt småväxta personer som vill kalla sig gäjmär. Saknar verkligen gamla WoW.... *suck*

Är det nån moralpanikgubbe eller er själva ni ska lita på? En 10-åring kan vara lika lämplig, eller olämplig, som en 18-åring.

Finns det på allvar nån som fortfarande tror att spel på datorn skapar massmördare? Suck...

konstruktören skrev:
> Har aldrig köpt spel till mina. Utomhus grejer
> och sport grejer har jag alltid sponsrat. Spel har
> dom fått fixa själva antingen låna av kompisar
> eller köpa för egna pengar. Väldigt lätt att
> dom blir spelberoende. Ett av barnen har haft
> svårt att stänga av datorn. Det är bättre nu
> men det har varit kämpigt. Har dock haft
> jobbarkompisar som haft det betydligt svårare med
> barn som spelat för mycket.
>
> Givetvis spelar det ingen roll hur dom får tag i
> spelen men det är iallafall en markering att man
> inte tänker ge dom spel.

Byt nick till "Kapten Stofil" vettja.

Stalle

geologen skrev:
> Är det nån moralpanikgubbe eller er själva ni
> ska lita på? En 10-åring kan vara lika lämplig,
> eller olämplig, som en 18-åring.
>
> Finns det på allvar nån som fortfarande tror att
> spel på datorn skapar massmördare? Suck...

En bra parallell vore väl att jämföra med hur man behandlar åldersgränser på filmer. Är man inte så noga där finns det ingen anledning att vara det med spel heller. Men det är naivt att tro att ungarna inte kommer att se liknande saker hos sina kompisar även om man är hård.

Själv har jag spelat GTA sen jag var tio och har inga problem med det i sig men jag kan absolut förstå att alla inte är mogna för det ens som vuxna. Behållningen med GTA är för övrigt den underbara satiren snarare än våldet som i sig inte sticker ut jämfört med andra actionspel. Vill ni spela något riktigt smaklöst rekommenderar jag Manhunt, värdelöst som spel dock.

Senast ändrad:
När jag var 11 började jag lira battlefield 1942, mina föräldrar var inte speciellt stränga vad det gäller spel. Själv tycker jag att åldersgränserna är riktigt skumma.
Kolla upp spelet själv och bestäm utifrån t.ex. youtube om du tycker att det är lämpligt eller ej.

Portal kan varmt rekommenderas, enligt mig ett av dom bättre spelen som någonsin gjorts!

Inget dödande men riktigt ballt och sätter bra snurr på tänkandet.

Speedy thing goes in, speedy thing comes out=)

Gaastra skrev:
> Tackar för svar.
>
> Ska kolla upp OT.
>

Ja det tycker jag att Du ska göra. ;-)

Nu måste jag nog klämma dit en flinande snubbe så att jag inte tas för en sur gamma gubbe.

Jag fick alltid fixa mina spel själv, det blev ju en hel del "våldsama" spel. Körde duke nukem i 4:an kommer jag ihåg, jag har nog aldrig tänkt på våldet alls när jag spelat, utan alltid sett spel som digitala pussel som skall lösas på ett snyggt sätt. Eller att man ska vinna över någon, en match på quake 3 var precis samma sak som att spela pingis.

Rumpel skrev:
> Jag fick alltid fixa mina spel själv, det blev ju
> en hel del "våldsama" spel. Körde duke nukem i
> 4:an kommer jag ihåg, jag har nog aldrig tänkt
> på våldet alls när jag spelat, utan alltid sett
> spel som digitala pussel som skall lösas på ett
> snyggt sätt. Eller att man ska vinna över
> någon, en match på quake 3 var precis samma sak
> som att spela pingis.

+1

geologen skrev:
> Rumpel skrev:
> -----
> > Jag fick alltid fixa mina spel själv, det blev
> ju
> > en hel del "våldsama" spel. Körde duke nukem
> i
> > 4:an kommer jag ihåg, jag har nog aldrig
> tänkt
> > på våldet alls när jag spelat, utan alltid
> sett
> > spel som digitala pussel som skall lösas på
> ett
> > snyggt sätt. Eller att man ska vinna över
> > någon, en match på quake 3 var precis samma
> sak
> > som att spela pingis.
>
> +1
+2

Inte fan kan det vara 18-årsgräns på Minecraft? Det är liksom en annan världsdel mot de våldsamma spelen som nämns här som typ GTA och såna spel. Varenda litet kids som är intresserat av datorspel här i min bekantskapskrets spelar minecraft. Socialt är det också.

Ladda ner world of tanks och world of planes.
Helt gratis.
Det och minecraft är det enda min 10-åring är intresserad av.
wargaming.net

Beror på ungen. De flesta 10-åringar kan säkert hantera GTA och liknande alldeles utmärkt. Risken är nog mer att situationer typ "Nejdå mormor, jag mördar inte alla i spelet, bara knarkarna och hororna" kan dyka upp.

Simulatorer är också kul om man är lagd åt det hållet. En flygsimulator kanske? X-Plane kan man testa gratis (max demoflygtid är 5-6 minuter, har jag för mig, om nu det inte ändrats i senare versioner). Kostar väl 500 spänn för fulla versionen (priserna ändras lite då och då, och det var många år sen för min del).

11-åringar klarar mycket mer än man kanske tror. Min yngsta bror (tio år yngre) gillade flygsimulatorerna jag hade, innan han ens var 11.

+1000 på x-plane :)

Själv flög jag simulatorer så fort de kom ut på Mac marknaden. Var äldre än 11 dock för då var det fortfarande 70-tal…

Rattnalle skrev:
> det är naivt att
> tro att ungarna inte kommer att se liknande saker
> hos sina kompisar även om man är hård.
>
> Själv har jag spelat GTA sen jag var tio och har
> inga problem med det i sig men jag kan absolut
> förstå att alla inte är mogna för det ens som
> vuxna. Behållningen med GTA är för övrigt den
> underbara satiren snarare än våldet som i sig
> inte sticker ut jämfört med andra actionspel.
> Vill ni spela något riktigt smaklöst
> rekommenderar jag Manhunt, värdelöst som spel
> dock.

Håller delvis med din tankegång MEN som förälder har man ju rätten/kravet att sätta gränser, vi har gått med på att vår 11-åring får spela Halo (panga rymdgubbar, om än lite väl realistiskt på dom senaste versionerna). Resten av 16/18-års skjutar-spelen kommer han inte få köpa, vissa 16-årsspel kan han få låna hem men INTE 18-årsspel. Detta för att jag tycker att våldet är mera utstuderat i dessa.
Med risk för att låta som en moralgubbe, ang GTA (som även jag har provspelat nån gång i början av serien) VARFÖR måste ett spel innehålla sekvenser där man får poäng för att köpa horor m.m.
Ser inte någon anledning till varför spel med detta inslag behöver förekomma (gäller väl i o f hela GTA-serien). Vi är tillräckligt pumpade av rådande könsmaktsordning...

// Larsa

[genus]Tycker inte heller det är okej att köpa horor i spelen om de bara är av kvinnlig sort. Riktigt snedvridet ju![/genus]

Vad tror du det värsta är som händer ifall han inte "klarar" av det? Tror du han kommer gå ut och köpa vapen och orsaka en skolmassaker? Kommer han börja köra heroin i smyg?

Det betyder väl då att en multi-playercykeltur i GTA kan likställas med en Happy-ride eller fikarunda?

Rumpel skrev:
> Eller att man ska vinna över
> någon, en match på quake 3 var precis samma sak
> som att spela pingis.

underscore skrev:
> Vad tror du det värsta är som händer ifall han
> inte "klarar" av det? Tror du han kommer gå ut
> och köpa vapen och orsaka en skolmassaker? Kommer
> han börja köra heroin i smyg?

Varför måste alltid såna argument dras fram? För
min del handlar det mera om vilka värderingar jag vill att mina barn ska få från mig. Tycker det finns en poäng med att visa att jag tar avstånd från vissa saker. Barnen lär ju göra grejer som jag förbjuder iallafall men inte utan lite dåligt samvete (hoppas jag).

adrianm skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Vad tror du det värsta är som händer ifall
> han
> > inte "klarar" av det? Tror du han kommer gå ut
> > och köpa vapen och orsaka en skolmassaker?
> Kommer
> > han börja köra heroin i smyg?
>
> Varför måste alltid såna argument dras fram?
> För
> min del handlar det mera om vilka värderingar jag
> vill att mina barn ska få från mig.

Det enda du visar är ju att du föredrar censur istället för att människor skall få fatta sina egna beslut och skapa sina egna värderingar. Det är ett fruktansvärt destruktivt beteende som förälder och resulterar oftast i barn som distanserar sig från sina föräldrars förtryck så fort dom får chansen.

Frågan bör mao vara ifall man vill ha en god relation och en vuxen med förhoppningsvis bra värderingar eller ett barn/tonåring som växer upp naivt och gulligt. Och nej, det går inte att få både och om man inte blandar in religion eller dyl livslångt förtryck.

Kung_Gustaf skrev:
> Wow.....
>
> Jag har faktiskt sagt nej till att min dotter ska
> få spela GTA V.

Helt rätt, tjejer skall leka med barbiedockor.

Min 11-åring är fast i minecraftträsket. Han skulle kunna sitta dygnet runt. Lätt med julklapp i år. Kits till minecraft... Lego marvel superheroes spelas oxå rätt flitigt. Klassen är delad. Hälften får spela GTA. Resten nöjer sig med minecraft. Sonen spelar mest på servern Hungergames. Lite våld kan inte skada...

underscore skrev:
> adrianm skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad tror du det värsta är som händer ifall
> > han
> > > inte "klarar" av det? Tror du han kommer gå
> ut
> > > och köpa vapen och orsaka en skolmassaker?
> > Kommer
> > > han börja köra heroin i smyg?
> >
> > Varför måste alltid såna argument dras fram?
> > För
> > min del handlar det mera om vilka värderingar
> jag
> > vill att mina barn ska få från mig.
>
> Det enda du visar är ju att du föredrar censur
> istället för att människor skall få fatta sina
> egna beslut och skapa sina egna värderingar. Det
> är ett fruktansvärt destruktivt beteende som
> förälder och resulterar oftast i barn som
> distanserar sig från sina föräldrars förtryck
> så fort dom får chansen.
>
> Frågan bör mao vara ifall man vill ha en god
> relation och en vuxen med förhoppningsvis bra
> värderingar eller ett barn/tonåring som växer
> upp naivt och gulligt. Och nej, det går inte att
> få både och om man inte blandar in religion
> eller dyl livslångt förtryck.

Vilken forskning baserar du detta statement på? Som 11åring är det väl bra att få regler och höra av sina föräldrar varför man inte få spela vissa spel? Varför ska en 11åring spela GTA? Som lärare/förälder visar det sig gång på gång att man får den bästa relationen med barn/ungdomar om man sätter tydliga gränser.

Tillbaka
Topp