OT: lämpliga PC-spel till en 11 åring

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Mytis inlägg trodde jag var ett skämt.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Craig_A._Anderson

För den som inte orkar läsa i artikeln ovan:
"In Brown v. Entertainment Merchants Association, the U.S. Supreme Court criticized Anderson's studies, noting that they "have been rejected by every court to consider them", "do not prove that violent video games cause minors to act aggressively", and "suffer from significant, admitted flaws in methodology"."

Kan man inte skilja på fiktion och verklighet vid elva års ålder har man nog andra problem än darorspel.

Vad är det folk är så rädda för ska hända? Och vad menas med "att inte kunna hantera det?

Rumpel skrev:
> Kan man inte skilja på fiktion och verklighet vid
> elva års ålder har man nog andra problem än
> darorspel.
>
> Vad är det folk är så rädda för ska hända?
> Och vad menas med "att inte kunna hantera det?

Nä det är väl just dom med "andra problem" som drabbas, och sen drabbar andra. När dom suttit 20 tim/dygn och dödat. Sen drar till Laserdome som ett avbrott i det hela.
Nu sägs ju plötsligt. att adhd inte erxisterar. Jag tror annorlunda. Och att skyddsnäten ibland har allt för stora hål.
Våra egna välartade 11-åringar utan "andra problem" kommer inte att torska nejnej. Dom bara slösar bort en del av sin barndom med dumspel framför sina datorer.

Kan barnen klara av GTA V och liknande spel? Är det något slags mål ungefär som att klara av VR eller CV eller den brantaste skidbacken att barnen ska klara av våldsamma spel? “Min son klarar av de våldsammaste spelen som finns”, “det kan min med! och han kan kolla på porrfilm också, han vet att det bara är film”.

Vad är det som är så bra och utvecklande för barn i 10-års åldern att t.ex tortera en gubbe till döds som sitter fastspänd i en stol, att misshandla en kille till döds när han ber dig låta bli hans brud eller att köra över folk? Vara påtänd och skjuta aliens eller att få en lap dance på en stripklubb?

Vill man lära barnen samhällssatir? Eller ska man se det som en underhållande jobbsökarkurs för att man kan söka jobb? Vad är det som är så bra för barnen?

Visst är spelet fullt med bitter ironi över vår livsstil i västvärlden och det finns också självironi när Michael hos sin “shrink” beklagar sig över att hans son inte gör något “vettigt” utan bara spelar videospel. Problemet är bara att barn i 10-års åldern inte, eller sällan, utvecklat förmågan att förstå ironi och satir.

Senast ändrad:
staine skrev:
>
> Nä det är väl just dom med "andra problem" som
> drabbas, och sen drabbar andra.

+1

schture skrev:
> En massa vettigt. Förmodligen det vettigaste i tråden hitills.

+1

Senast ändrad:
Rumpel skrev:
> Kan man inte skilja på fiktion och verklighet vid
> elva års ålder har man nog andra problem än
> darorspel.
>
> Vad är det folk är så rädda för ska hända?
> Och vad menas med "att inte kunna hantera det?

+1

underscore skrev:
> Synd att julen är över. Jag hade varit på en
> insamling för att köpa en xbox och gtav i
> julklapp till staine. Nästa år?

Tack gärna, jag är så gammal så min hjärna är ändå slutkörd
plus att kroppen för klen för att hålla i hårdare vapen än en *mus*... ;-)

Mina killar 11 och 9 år spelar Minecraft och gillar det skarpt. Dom spelade massor med Lego Starwars tidigare men har tröttnat på dom nu när dom "klarat ut" spelen. Dom spelar också, hukar mig, COD Blackops, GTA V och Battlefield 4. Jag har försökt utreda ifall dom verkligen förstår skillnaden att skjuta och bli beskjuten i ett spel kontra verkligheten och vad jag begriper förstår dom den skillnaden väldigt väl. En sak som jag upplever är att dom uppskattar multiplay möjligheten mer än karriär mode, den klarar dom rätt snabbt av och då är spelet "slut" utan multiplayer. Detta var vad som hände med tex Lego Starwars och Lego Batman dom spelade tidigare.

Jag upplever att mina killar är mycket känsligare för TV/Film våld än våld i spel. Dom vågar inte se tex Sagan om Ringen eller liknande filmer trots att dom spelar tex Battlefield.

Vad det gäller moraldiskussionen tycker jag att det är rätt töntigt att på riktigt tro att bara för att man får spela 18 års spel innan man är 18 så skulle man bli någon sorts massmördande psykopat eller helt förlora verklighetsanknytningen. Jag är gammal nog att själv komma ihåg när video våldet skulle förstöra en hel generation och även att man skulle bli förstörd av att lyssna på hårdrock. Alla har väl sett detta klassiska klipp
Skullle inte förvåna mig om dagens TV/Datorspels debatt framstår ungefär lika begåvad om några år.

schture skrev:
> Kan barnen klara av GTA V och liknande spel? Är
> det något slags mål ungefär som att klara av VR
> eller CV eller den brantaste skidbacken att barnen
> ska klara av våldsamma spel? “Min son klarar av
> de våldsammaste spelen som finns”, “det kan
> min med! och han kan kolla på porrfilm också,
> han vet att det bara är film”.
>
> Vad är det som är så bra och utvecklande för
> barn i 10-års åldern att t.ex tortera en gubbe
> till döds som sitter fastspänd i en stol, att
> misshandla en kille till döds när han ber dig
> låta bli hans brud eller att köra över folk?
> Vara påtänd och skjuta aliens eller att få en
> lap dance på en stripklubb?
>
> Vill man lära barnen samhällssatir? Eller ska
> man se det som en underhållande jobbsökarkurs
> för att man kan söka jobb? Vad är det som är
> så bra för barnen?
>
> Visst är spelet fullt med bitter ironi över vår
> livsstil i västvärlden och det finns också
> självironi när Michael hos sin “shrink”
> beklagar sig över att hans son inte gör något
> “vettigt” utan bara spelar videospel.
> Problemet är bara att barn i 10-års åldern
> inte, eller sällan, utvecklat förmågan att
> förstå ironi och satir.

+ en massa... känner inte att det är kanske dom färdigheterna dom behöver träna :-)
Lego Starwars + Batman etc har också gått varma här... den stora svårigheten här hemma är först och främst att få barnen att göra *någonting* annat än TV/Spel, känner att nya spel kanske inte är rätt väg ;-) Har i alla fall fått dom att rida och/eller cykla tre-fyra gånger i veckan, i alla fall något...

Lite trådarkeologi, men liknande fråga.
Grabben är 12 år, det han spelar på datorn (fortnite) och telefonen (Brawlstar) är mer att likna med algoritmerna som gör att kidsen inte kan sluta koll på TikTok och reels.

Jag skulle behöva tips på spel där han får engagera sig och kämpa lite för att nå framgångar inte bara spela längre för att få nya skins och features.

Jag tänker på den glädjen jag själv kände och förknippar med tiden när jag var i hans ålder och spelade Zelda, super mario bros mm på Nintendo 8-bit.

Kidsen har ju inget tålamod, allt ska vara on-demand, dom klara ju inte ens att lyssna på radio när man åker bil för att det inte är musik dom valt 100% av tiden.

Finns det några bra pc-spel att leda in honom på?

När vi var 11-12 spelade vi mycket Postal 2, GTA Vice City och Counter-Strike. Det är inte själva spelen i sig som är problemet utan communityt. Se bara på Roblox, som på ytan ser oskyldigt ut, och hur barn ”rekryterades” där och blev utpressade att gå med i satanistiska pedofilkulter där man hetsade barnen till allt möjligt hemskt.

Lite trådarkeologi, men liknande fråga.
Grabben är 12 år, det han spelar på datorn (fortnite) och telefonen (Brawlstar) är mer att likna med algoritmerna som gör att kidsen inte kan sluta koll på TikTok och reels.

Jag skulle behöva tips på spel där han får engagera sig och kämpa lite för att nå framgångar inte bara spela längre för att få nya skins och features.

Jag tänker på den glädjen jag själv kände och förknippar med tiden när jag var i hans ålder och spelade Zelda, super mario bros mm på Nintendo 8-bit.

Kidsen har ju inget tålamod, allt ska vara on-demand, dom klara ju inte ens att lyssna på radio när man åker bil för att det inte är musik dom valt 100% av tiden.

Finns det några bra pc-spel att leda in honom på?
Är han öppen för att spela retrospel finns det ju hur mycket som helst. Typ Half-Life (originalet) eller varför inte Half-Life 2. Det är lite pussel, äventyr och klassisk FPS i samma paket. Med en bra story och kultklassiker till spel. Alla ljudeffekterna sitter djupt rotade i ens hjärna än idag.

Bilspel är ju skoj. En ratt, pedaler och stol kan man ju köpa billigt begagnat. The crew och arkadiga rallyspel kanske mer än realistiska racingspel.
Bilspel kan vara riktigt skoj! Spelade mycket Gran Turismo som liten men det är ju på Playstation. Men där får man ju jobba sig upp från noll och köpa en första begagnad bil och ta ”körkort” i form av licenser för att kunna delta i race. Köra hem vinstpengar och sen uppgradera bilen, köpa ny osv. Riktigt tillfredsställande att ta sig från botten med B-race med en begagnad skåpbil till att köra Le Mans 24h med en svindyr äkta racingbil.

Beror ju lite på genre, jag har varit mest på strategi/business sims.

Mina favoriter som hållit sig bra genom åren (spelat nyligen Mao.) är exempelvis:
Portal
Transport Tycoon / OpenTTD
Factorio (inte såå gammalt)
Monkey Island 1-3 (finns i nyutgåva), drillar även språk och ledtrådar).
Commando and Conquer - Red Alert 1&2
Civilization (4 är en favorit).
Prison architect
Theme Hospital, fast moderna utgåvan Two Point Hospital är samma spel.

De flesta går väl så det susar på vilken laptop som helst idag och hade mera fokus på gameplay än ditt image med skins etc. Dessutom var de flesta spel ”färdiga” när de skeppades och skulle inte fyllas upp med extraköp etc även om modellen fanns i någon mån då också med expansions så jag upplever kvaliten som högre än många av dagens spel. Men så är man ju även nostalgisk. :-)

Ja, Bilspel, bygga och strategi kan nog vara något. Har även ett PS3 (men det är ju pinsamt gammal) tror gran turism kan funka. Jag plöjde orimligt med tid på det…
Samma med Red alert.

Gammalt och gammalt. Jag spelar lite Sim City 2000 med barnen. Det är från typ 1992. Över lag tror jag att gamla spel är bra för barn.
Man blir ju mer curlad i nya spel generellt så det ligger nog något i det.

När jag var 11 var det nog mest Roller Coaster Tycoon, Age of Empires och Baldurs Gate 2 som rullade. Vi hade precis fått bredband med tror jag helt enorma 0,5 Mbit och det gick att tanka demos med lite tålamod. Det var tider det. Black and White är ju en annan klassiker från den tiden men tror inte jag spelade det förrän senare. Samma med GTA 3 som jag precis missade, det var Vice City som fick mig hooked på serien.

Tillbaka
Topp