[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Verkar ha varit sällskapsresa i herrarnas masstartslopp i Boden. Ut på sista 3,3 km-slingan var det 35 man inom åtta sekunder i täten.

1764498875392.webp

Är det anti-Fischer-före idag bör Ebba och Frida få det tufft medan Dahlqvist & Ilar (Salomon) och Ribom & Sundling (Rossignol) borde ha det bättre förspänt.

Varven hittills i grova drag: 9,5 minuter, 10 minuter och 10,5 minuter.

Om gårdagen var stolpe in för Sundling var det i dag mer kyligt kalkylerande åkning som var framgångsreceptet.

Ebba och ffa Frida får rätt skralt betalt för dragjobbet. Jag undrar vad som hade hänt om de avvaktat två eller tre varv och sen gått upp och kört.

Sen kan jag tycka att snacket om (möjligheterna till) lagkörning som i stort sett alltid förs i studion inför masstartslopp börjar bli lite tröttsamt. Med några få undantag åker de som individer utan lagtillhörighet.

Ja eftersom tjejerna aldrig går för totalcupen så är ju lagkörning ganska ointressant bara egna segrar som räknas.

Ja eftersom tjejerna aldrig går för totalcupen så är ju lagkörning ganska ointressant bara egna segrar som räknas.
Varför skulle lagkörning bara vara intressant om det är en totalcup det tävlas om? Tycker det brukar vara rätt gott om lagkörning på endagslopp i cykel.

Tyvärr är ju damsidan väldigt ihålig nationsmässigt.

Topp-10 är det fem från Sverige, tre från Norge, en från vardera USA och Tyskland.

Och alla norskor och alla svenskor är topp-21. Och då verkar Ribom ha haft något strul på slutet (tappade 12 placeringar från 18,8 km). I "värsta fall" kunde det ha varit sex svenskor topp-10.

1764503661501.webp

Ja om de skulle köra som ett lag, Men det händer ju i princip aldrig. Då hade ju Ebba släppt iväg Frida och låtit Norskorna jaga.

Ny seger för Lisa Eriksson i Boden idag. Var på sista varvet det drogs ut lite. Vid sista varvningen var det 15 åkare inom fyra sekunder.

1764503987318.webp

Ja om de skulle köra som ett lag, Men det händer ju i princip aldrig. Då hade ju Ebba släppt iväg Frida och låtit Norskorna jaga.
Så det du menade var att enda gångerna de kört som ett lag har varit när det funnits någon totalcup att köra för? Det jag kan påminna mig där är Ilars "maskning" som gjorde att Dahlqvist inte tappade sprintcupen.

Skulle bli en annan typ av lopp om åkare i samma landslag aldrig jagade ner varandra. Å andra sidan, som det ser ut på damsidan med kraftig norsk-svensk dominans är jag rätt glad att det inte är den typen av lagkörning. Hade ju närmast kunnat bli "gruppmobbning" av andra nationers åkare.

Senast ändrad:
Ny seger för Iversen i Gålå idag. Ledde bara med en sekund halvvägs men skruvade upp tempot (relativt konkurrenterna) på andra halvan och tog en rätt klar seger.

1764504616834.webp

Verkar vara lite heta känslor i den ryska skidåkningen.

Hade Frida och Ebba varit i full form hade de hängt av övriga. Sist hade även Weng släppt.
Nu var de dock på olika meriter inte riktigt där då de avgörande ögonblicken hade ingen av dem klös i kroppen.
Till det ska framhållas att det var en spurtarnas dag med lätt bana och snabbt underlag. Intressant det med, då har vi ju en Sundling att kliva fram med.

Starkt av Anger, speciellt att orka starta om för slutspurten.

Vad säger att Weng och Diggins skulle varit mer "toppade" än F&E i helgen?

Vad säger att Weng och Diggins skulle varit mer "toppade" än F&E i helgen?
Formen kan jag inte uttala mig om men båda två kunde ju "sitta med" när svenskorna gick loss och gjorde de ryck de gjorde. Sedan kunde båda spurta sig till topp 3. Helt formlösa verkar de inte men jag har sett FK och EA flyga ifrån dem när de senare är i sitt bästa.

Formen kan jag inte uttala mig om men båda två kunde ju "sitta med" när svenskorna gick loss och gjorde de ryck de gjorde. Sedan kunde båda spurta sig till topp 3. Helt formlösa verkar de inte men jag har sett FK och EA flyga ifrån dem när de senare är i sitt bästa.
Senaste VM med fristil och intervallstart.
1764607957491.webp

Svenskorna var nog i ganska bra form då. Ebba tog guld+brons individuellt och Frida tog två silver och ett brons.

Så, att svenskorna nödvändigtvis kör ifrån Diggins i en masstart i fristil på en relativt enkel bana bara de är i form tycker jag inte är givet.

Om ryssarna släpps in i OS är det kanske läge för de svenska åkarna att skaffa livvakter.

Senaste VM med fristil och intervallstart.
Visa bilaga 806179

Svenskorna var nog i ganska bra form då. Ebba tog guld+brons individuellt och Frida tog två silver och ett brons.

Så, att svenskorna nödvändigtvis kör ifrån Diggins i en masstart i fristil på en relativt enkel bana bara de är i form tycker jag inte är givet.
En Frida i storform parkerar klungan, kör ifrån Ebba, går ifatt Johaug och vinner spurten.

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

En Frida i storform parkerar klungan, kör ifrån Ebba, går ifatt Johaug och vinner spurten.

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Kul och spännande lopp, men inte så relevant i denna diskussion p.g.a.:
- Klassisk stil.
- Inte mästerskap (där åkarna typiskt försöker vara i allra bästa form).
- Diggins var inte ens med.
- Dessutom sumpade Johaug med all sannolikhet bort segern på att inte byta skidor.

Inte ryssar som stöttat Putin? läste jag någnstans
Ukraina har väl någon lista på idrottare de inte tycker ska få tävla och jag har för mig att den var bredare än kopplingar till krigsmakt/säkerhetstjänst.

Putin-stöd känns som ett svårt kriterium av flera skäl.

Jaså, Cas är mutade. Eller dom kanske varit i Moskva och fastnat i en HoneyTrap. Detta kommer att leda till oändliga problem och diskussioner för skidsporten. Och ta bort fokus från tävlingarna. Ingen vill ha ryzzarna där.

Inte ofta jag skulle hålla på Skistad, men i en spurt mot Stepanova skulle jag hålla alla tummar jag har för norskan.

Min gissning är att ryssarna kommer att försöka "krångla" om hela gänget Bolshunov, Ustiugov, Sorina, Stupak, Chervotkin, Spitsov, Maltsev och Istomina skulle exkluderas.

Någon som vet om det går att se vilka som varit inblandade i domen? Var inne på CAS sida men hittade bara en allmän lista med hundratals "arbitrators".

Pernilla Wiberg sitter nu i Aktuellt och rabblar paragrafer och försvarar beslutet. Jävla mupp. 😡

Pernilla Wiberg sitter nu i Aktuellt och rabblar paragrafer och försvarar beslutet. Jävla mupp. 😡
Hon verkar vara en riktig ärkeidiot, som inte fattat att Ryzzland mördat 50-100 tusen oskyldiga civila i Ukraina. - En del var idrottare med internationella meriter. Pernilla kan dra åt h-e.

Nä det var mycket snack om idrottens förbrödring där och krigande länder som kan samsas. Jo tjena.

Jag utesluter inte att beslutet är korrekt sett ur regelverkets synvinkel. Har inte kunskap och förmodligen inte heller förmåga att sätta mig in i det hela på en sådan nivå att jag kan uttala mig om det, i alla fall inte på rimlig tid. Det gör det hela problematiskt.

Däremot kan man mkt väl ha åsikter om konsekvenserna av ett sådant regelverk är rimliga om detta blir resultatet. Och för en ukrainsk idrottare kan det inte vara speciellt kul att behöva tävla mot deltagare från ett land som med alla typer av vidrigheter håller på och förstör ens land.

Tillbaka
Topp