[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

mikipedia_ sa:
marr sa:
mikipedia_ sa:
@marr Sånna här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3463605 köpte vi förra året å är iaf nöjda

Najs! Ja fortsätter att invänta mer kyla dock. En natt med minusgrader räcker inte långt.

Nä isarna har varit lite si och så även här i ”norr” men imorgon blir det Vikasjön och på onsdag då blir det Runn?

Har du nån altan ja kan bo på? Så kommer ja upp om nån vecka :p

IMG_20180107_112402_367.jpg

Ja, mycket folk på vallentunasjön... Men fint!

Råken mellan golfbanan och campingen hade börjat frysa igen och Luthman och min fru trotsade förnuftet och åkte över. Själv åkte jag runt. I övrigt kändes isen välsigt trygg idag.

Luthman Photography sa:
Det var ungefär 3 miljoner människor på Vallentunasjön idag.
Segt i motvind, men det blev bra fart i syd-nordlig riktning. Snittade 28 km/h på den östra sidan vilket är snabbt för mig.

Bele sa:
Vill minnas att jag en gång blev avrådd från de skridskorna. Om du är tung och/eller stark ska de vara flexiga. Konstruktionen kan ha ändrats den dess, men jag skulle försöka kolla upp det.

Var det inte lundhags exa som var helt bedrövliga, har ett par t-skate själv och de flexar då inte vad jag har märkt. Kan hända att jag har en nyare konstruktion också.

Det var ett par som XXL sålde och de säljer ju Exa. Tittar man på konstruktionen ser de onekligen mer flexiga ut än T-skate, så det var nog Exa jag tänkte på.

Ser härligt ut. Var är det någonstans och varför har du en vindflöjel på huvudet?

Lyckades få till ett varv på Vallentunasjön före jobb i morse. Fantastisk morgon! Inga tre miljoner andra där heller.
Isen bra men långt från perfekt - lite småknaggligt. Tjock is överallt, bara en ofrusen råk som var lätt att ta sig runt.

Bilagor

• 8CA05777-8824-47A6-A70E-6774A284321D.jpeg
    8CA05777-8824-47A6-A70E-6774A284321D.jpeg
    166.4 KB · Besök: 113
Nu blir en liten kyla i helgen igen,gäller bara att hitta fina släta isar eft. värmen under veckan. Nån sett isläget i Vallentunsjön o andra isar? :)

Brando sa:
Nån sett isläget i Vallentunsjön o andra isar? :)
Cyklade förbi Rösjön i går kväll och den har fortfarande >10 cm is och inte alltför mycket smältvatten. V-tunasjön brukar ha liknande is, men mer smältvatten. Värtan tror jag är körd den här helgen.

Körde lite på Rösjön. Överis på ca 30% av sjön, men i övrigt var isen hård. Ganska mycket skräp på isen som människor kastat ut. Lyckades köra på en sten i motljus, men åkytan klarade sig.

Åkte på Säbysjön i Järfälla idag på em, 14.00-solnedgång. Bra is, verkar ha varit överis som fryst igen, mycket njutbart. I princip tomt på isen trots vindstilla och solsken. Tjongade betänkligt men var tjockt och fint överallt.

Bilagor

• A22C68FA-435D-48D9-848E-9225718BA5E1.jpeg
    A22C68FA-435D-48D9-848E-9225718BA5E1.jpeg
    355.6 KB · Besök: 158
Det har varit kyligt och blåsigt de under helgen. Åkte några varv på Rösjön i lördags och isen var okej, men bitvis snötäckt.
På söndagen inspekterades V-tunasjön. Soligt och mer snö än vid lördagsturen. Isen var ganska skrovlig, men hyggligt lättåkt. Kryssade mellan snöfälten och uppskattade den nya kortare rockern Hempelmarks fixade. Äntligen skärande svängar!
Uppe vid norra delen körde 5 personer isbräda. Uppskattar att de tryckte på runt 70-80 km/h som snabbast och det såg så enkelt ut. Gissar att de är ganska duktiga brädseglare på sommaren.

Bilagor

• skridskor.jpg
    skridskor.jpg
    145.5 KB · Besök: 93
  • vtuna4.jpg
    vtuna4.jpg
    315.1 KB · Besök: 81
Åkte i Edsviken idag, det mesta var väldigt bra is bara vissa partier som var lite tungstyrd o ojämn :)

Körde Stora Värtan och Askrikefjärden i dag. Lite mer äventyrligt än vanligt denna vinter. Bitvis tunn is, rännor, flakis, sprickor etc. En båt/fartyg har brutit en ränna in i Hägernäsviken vilket skapat massor med flakis. Askrikefjärden var fin, men lite knöligt att ta sig dit. Ett större område mellan Bogesundslandet och Storholmen består av flakis och tunnare is.

Bilagor

• askrikefjärden.JPG
    askrikefjärden.JPG
    73.5 KB · Besök: 109
  • _1018882_s.jpg
    _1018882_s.jpg
    71.8 KB · Besök: 113
Vikingarännetbanan verkar vara plogad och bitvis riktigt bra. Någon som vet var plogningen börjar och slutar?

På Norrviken ska hela varvet vara plogat nu. Osäkert hur vissa delar ser ut. Någon som har mer info?

Det är plogat i Ryssgraven(Kungsängen) mot Sigtuna. Har inte åkt själv så jag vet inte hur långt.

Ett varv på Drevviken i Lördags, bättre denna helg då de "hyvlat" knaggel & porösa partierna, som var rätt många och långa förra helgen, typ 50% av 19km.
Bättre nu och hade högre snitt fart, men är ju inte nån känsla med dessa dåliga partier.
Bra Plogat, men tycker det var för smalt, mycket folk i Lördags, kör man på så fick man ju sicksacka rätt friskt.
Men kapa mitt varv pers med 6min, och det var ju ganska soligt så en skön runda i alla fall.
Sugen på havet eller Mälren som tydligen var kanon nu i helgen.

Någon som vet hur de plogar Norrviken fn, dvs skulle det gå att åka imorgon? Jag åkte sent i söndags, men då hade det kommit så mycket snö att de längsgående sprickorna doldes. Sen dess har det snöat mer...

Jag hittar ingen aktuell info på Skridskonätet, SollentunaSS-Skridsko eller Sollentuna kommuns hemsida.

Bele sa:
...

Jag hittar ingen aktuell info på Skridskonätet, SollentunaSS-Skridsko eller Sollentuna kommuns hemsida.

Kass av kommunen...det är ju trots allt sportlov. Kommuner i 08 ha bättre servicenivå än så just denna vecka.

DH sa:
Bele sa:
...

Kass av kommunen...det är ju trots allt sportlov. Kommuner i 08 ha bättre servicenivå än så just denna vecka.

Kan verkligen hålla med. Senaste uppdatering är från 20/2 och då var inte ens hela banan upplogad.

Kommunen plogade om banan idag. Det betyder att det fn är bra is och brett spår på 3,5 km slingan. Övrigt har varierande bredd, iskvalitet och är delvis tunt snötäckt. Hela varvet går dock att åka utan problem om man är lite uppmärksam. Råken norr om jästfabriken är vattenbemängd på västra sidan, så där finns det risk för överis.

Jag gissar att kommunens plan är att ploga upp ett bredare spår inför helgen.

anderski sa:
Bättre nu och hade högre snitt fart, men är ju inte nån känsla med dessa dåliga partier.
Tyckte att isen var kanonbra förra helgen. Körde ett långsamt varv med hustrun och då upplevde jag det som lite knaggligt. Sen två snabbare varv (för att var mig). Men jag håller med om att det bitvis var trångt att ta sig förbi fladdrande stavåkare. Fick även en kort stund med mig en skridskosugare eller vad det kan tänkas heta. Eftersom han inte sa hej så ökade jag farten lite lagom för att släppa in lite luft mellan oss.

Är ju alls ingen erfaren åkare men det har slagit mig att det är jättestor skillnad på hur jag upplever isen beroende på fart. När jag åker i vad jag själv tycker är bekvämt tempo (20 km/h+) så är det nästan alltid bra. När jag åker i snacktempo med hustrun så fastnar jag ofta i sprickor och ANNAT. Oklart för mig om det beror på farten i sig eller skillnad i skär/kroppshållning. Men kul är det. Och nu har jag lärt mig att åka så pass att jag kan få lite träningsvärk.

Lite OT, men vad tror ni skridskoister om bärigheten vad gäller att cykla Göta Kanal från Linköping till Söderköping? Exklusive de dränerade partierna såklart.

Just nu är det Gullkrona fjärd en bit söder om Åbo som gäller. Och av klientelet att döma så tillhör det Sth-området.

Bele sa:
Någon som vet hur de plogar Norrviken fn, dvs skulle det gå att åka imorgon? Jag åkte sent i söndags, men då hade det kommit så mycket snö att de längsgående sprickorna doldes. Sen dess har det snöat mer...

Idag var det i alla fall excellent plogat. En fin dag tyckte jag och de tusentals andra som var där.

Yeti sa:
Just nu är det Gullkrona fjärd en bit söder om Åbo som gäller. Och av klientelet att döma så tillhör det Sth-området.
Tjusigt!

Inte bara Åbo skärgård, även Ålands norra skärgård tycks vara 08-territorium denna vinter...

Senast ändrad:
mamme1 sa:
Inte bara Åbo skärgård, även Ålands norra skärgård tycks vara 08-territorium denna vinter...

En av de tre grupperna som skrinnade till Åland var från Finland, det torde synas allas turer på kartan. Tyvärr tar det roliga slut snart. Snö är lovat till slutet av veckan.

mamme1 sa:
Yeti sa:
Tjusigt!

Var hittar man den kartan med spår av var folk har åkt?

Lejon sa:
Bele sa:

Idag var det i alla fall excellent plogat. En fin dag tyckte jag och de tusentals andra som var där.

Det håller jag med om. Nästan all is som tidigare var av tveksam kvalité var nu fin och ythård. Sen dess har det dock snöat och varit plusgrader. Någon som vågar sig på en gissning av isstatus imorgon?

Skrivit igår morse på Norrvikens sjöisbanas Facebooksida "Sprickorna har gått ihop en del och isen är helt ok." Sprickorna hade visserligen gått ihop en del, men isen var absolut inte ok. Idag 1530 var stora delar mer eller mindre oåkbara. Ett varv tog 50% längre tid än vanligt. Det kommer inte att bli bättre till imorgon, så använd tiden till något annat.

Om långtidsprognoserna slår in verkar vi ha en period med kyla framför oss. Yr förespår -13 natten till söndag! Vad tror Happys isexpertis? Kan det bli åkbart igen eller är vi för långt inne på våren, jfr vårisars dåliga bärighet?

Hur är det att cykla jämsides med ett par långfärdsskridsko-åkare ? är det jämförbart i fart och ansträngning eller kommer man väldigt lätt hamna efter ?

Kan nog va ganska lika . Kanske lite lättare att cykla beroende på hur bra Rull du får .
Jag kan snitta typ 25km/h på skridskor och med mtb på asfalt kanske 30+ men tveksamt att det går lika fort på is...

bjornmelin90 sa:
Hur är det att cykla jämsides med ett par långfärdsskridsko-åkare ? är det jämförbart i fart och ansträngning eller kommer man väldigt lätt hamna efter ?

Hur långt är ett snöre?
Toppfarten på cykel är nog högre men en heldag är nog en annan sak.
Den här säsongens längsta skridskotur för mig är 114 km (Tappström-Västerås) på lite sträva isar och då har vi legat i spannet 20-24 km/h nästan 60% av tiden. Det har korta stunder gått lite fortare men också långsammare beroende på sämre is och promenader.
Tappström-Uppsala (121km) för några år sedan höll vi 20-24 och 25-29 ungefär lika stor andel av tiden, 40% respektive och toppade ut strax under 35.

Ingen av dom turerna hade jag fixat att hänga med på MTB med dubbdäck...

bjornmelin90 sa:
Snäppet mellan vanlig skridskoåkare och bra skridskoåkare är ganska stor. Om vi antar att de som kör med Strava när de åker skridskor är relativt motionsintresserade är det få som snittar mycket över 15-16 km/h. Motionselit med slimmad klädsel snittar runt 30 km/h på bra isar.
Om cykeln har dubbdäck tror jag att cyklisten bör kunna hålla samma takt utan större problem. Det är dock oerhört monotont att cykla på is, typ som att köra trainer.

Tillbaka
Topp