[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Säsongen på drevviken över. Steg på vid Hökarängen och lilla varvet på nån kilometer går att köra med ett par vadarställen. Stora slingan körd.

En mycket rutinerad skridskoåkare rapporterade Dreviken idag:
>98% av banan väl åkbar med vanliga sprickor som förekommer på dylika

Jag har dock inte varit där själv, undviker plogade banor om jag kan så jag tog vilohelg den här veckan.

Har faktiskt inte heller varit nere på ett par dagar.
Men även om det inte gick idag , skulle inte förvåna mig om snön är nerstöpt om några dagar , sen ser det ut att bli klarare väder igen.

Var inte lika varmt som jag trodde förra veckan men den mesta snön stöpte ner ändå. Cykla över drevan i kväll och skridskobanan såg bra ut .

20180320_181657.jpg

hm sa:
För säsongen var väl ändå att ta i

Nä vädret vände, var riktigt usel förra helgen. Men de lyckades ploga/hyvla till den kanon, körde några varv i helgen.
Ska vara åkbar ett par dar till, men nu steker solen och blir varma dagar, så jag tvivlar om helgen.

Om nån nu missat så är många isar i skärgården helt ok nu om än lite knaggliga.
Här baggensfjärden.

20180330_120706.jpg

Skärgården har varit helt magisk de senaste dagarna men kommer ge upp fort med mulna nätter och plusgrader.
Ledde en tur Bromskär - Svartlöga - Norra Stavsudda i fredags:

Det var väl en av 2:orna som startade med transport från Danderyds sjukhus med buss 626 kl 730? I så fall är det jobbigt att se, då jag hade ambitionen att åka med. Min tolkning av föregående dags färdrapporter var att isen var så där, så jag hade bestämt mig för att det inte var värt ett försök. Alldeles försent såg jag sen turutlysningen som jag gick igång på. När jag hade fixat det som stod på agendan var dock klockan på tok för mycket och det blev för lite sömn. När väckarklockan ringde sa kroppen att den behövde mer sömn, så det var "bara" att avboka.

Nåväl, vad är en tur i Skärgården mot några varv på Norrviken på halvdålig is... Enda trösten är att jag har gjort liknande turer tidigare. Just nu känns det dock som att det är väldigt lång tid till nästa säsong och ev fina skärgårdsisar.

Bele sa:
Det var väl en av 2:orna som startade med transport från Danderyds sjukhus med buss 626 kl 730? I så fall är det jobbigt att se, då jag hade ambitionen att åka med.

Nä, det har var dan innan, med start 830 och chartrad buss.

Jag insåg det lite senare. Fredagen kunde jag inte och på lördagen avslutade de med mjuk is och fall, så det var säkert misärvarning.. Eller inte...

Fint!
Jag rekade en liten sjö i närområdet (Åkersberga) idag. Ca 2 cm is. Blir nog premiär i övermorgon.

Avundsjuk!
Här nere i de djupa Smålandsskogarna blir det av någon anledning aldrig blankis. Kommer alltid först snö och sedan kyla.

Luthman Photography sa:
Vallentunasjön hade is som höll för 1,5åringen iaf.
Helt rätt, man ska tänka på sin egen säkerhet; jag skickar alltid först ut hunden, om det håller får nioåringen gå ut, håller det för henne är det fruns tur och sist jag eftersom jag är tyngst.

5E00E619-9B42-4945-95A0-F8D841F51F1F.jpeg
Blev en kort premiär idag i solnedgången på Södersjön i Åkersberga. 3-4 cm fin, jämntjock is. Räckte bra med gamla alpinstavar som pik idag.

Bilagor

• B5A8E0A3-B072-48F8-82E0-17B9F16DEB03.jpeg
    B5A8E0A3-B072-48F8-82E0-17B9F16DEB03.jpeg
    276.7 KB · Besök: 161
  • 9EC45D80-8C6C-426F-8473-19CC33791B39.jpeg
    9EC45D80-8C6C-426F-8473-19CC33791B39.jpeg
    387.4 KB · Besök: 160
Tips på bra och vettig utrustning för nybörjare?
Sambon har visat ett stort intresse för detta och är mer än taggad, bor i Uppsala och har förstått att det kan finnas fina möjligheter till denna aktivitet i uppland.

Söker tips på bra färdiga paket att köpa? Vad behöver man och vad kan man komplettera med senare? Jag har både vanliga längdskidskor (sns propulse) och skateskor (rottefella), fungerar det bra att köra med skidskor?

Någon som varit vid Vallentunasjön i dag? Rösjön hade ca 4 cm is i går kväll och med -8 grader under natten borde isen vara åkbar i dag.

Vi var nere vid sjön i lördags och då var det ett par centimeter i kyrkviken, jag har svårt att tro att den inte skulle vara åkbar nu, kanske inte hela. Men definitivt i kyrkviken. Passar man utloppet och den lite oklara värmeledningen så går det nog fint.

ejma sa:
Någon som varit vid Vallentunasjön i dag? Rösjön hade ca 4 cm is i går kväll och med -8 grader under natten borde isen vara åkbar i dag.
Det var nog kallare än så i natt. Vid Vallentuna golfbana var det -16 på morgonen och i Bällsta -13.

Vore kul att åka där i helgen.

Norra vallentunssjön lär ha 10cm och södra 6cm men öppet däremellan ...

Vallentunasjön var okej i dag. Den mesta snön har smält ner och kvar ligger många små öar med frusen snö. Fanns ganska många partier med överis och råkar. Med några minusgrader i natt borde isen vara bättre i morgon.
Åkte förbi Rönningesjön på vägen hem och där låg betydligt mer snö och isen var full med hål gjorda av pimpelfiskare.

Var på Öran (Södertörn) , all snö smält nu, mycker dubbelis fick gå ut en 100m, sen hitta jag hårda partier där jag åkte fram och tilbaka.
Lite skarva och isöar att se upp för, men blev en timmes terapi åkning i solen!
Bör var mindre dubbelis i morgon, håller tummarna för mycket minus grader i natt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp