[OT] Längsta Bilturen nonstop ?

Lite över 100 mil och det görs 4 ggr varje sommar, likt mikalejc, fast vi orkar bara till Slovenien. Och vi stannar i Tyskland.

jomper sa:
Nonstop är väl utan att stanna?

Järpen-Nynäshamn, 65 mil på runt 8 timmar. Inga tankstopp, matstopp, kisspauser.

Men det är inte värt det, helt död i ett dygn efteråt.
Med de reglerna inte mer än två tre timmar, vad det nu blir i mil varierar förstås..

Rattnalle sa:
jomper sa:
Nonstop är väl utan att stanna?

Järpen-Nynäshamn, 65 mil på runt 8 timmar. Inga tankstopp, matstopp, kisspauser.

Men det är inte värt det, helt död i ett dygn efteråt.
Med de reglerna inte mer än två tre timmar, vad det nu blir i mil varierar förstås..

Tiden är ju mera jobbig än sträckan, att köra 45 mil mellan Stockholm och Göteborg utan paus har jag gjort många gånger, tror det brukar ta runt 4h (kommungräns till kommungräns).

Får man stanna för att äta och tanka så är mitt rekord Amsterdam-Stockholm, verkar vara 140 mil.

Tänk vad OT-trådar kan få en att fundera.
Kom på att vi faktiskt klämde Sthlm - Kassel härom året. Det är ca 120 mil säger Google Maps. Att köra i Tyskland kan vara smidigt men innebär ofta en hel del köer. Just detta år tajmade vi färjan perfekt och hade riktigt bra flyt i Tyskland så 120 mil med två ungar i baksätet är rätt bra.

Non-stop:

adjective
adjective: non-stop; adjective: nonstop

1.
continuing without stopping or pausing.
"we had two days of almost non-stop rain"

Då kan man ju inte komma med att man stannar och går ut och springer och sen hoppar in i bilen igen som i första inlägget!
Frågan är om man ens får stanna bilen helt? ;)

42Hz sa:
Non-stop:

adjective

1.

Då kan man ju inte komma med att man stannar och går ut och springer och sen hoppar in i bilen igen som i första inlägget!

jajaja, smesser-blitz.

: -)

zodah sa:
42Hz sa:
Non-stop:

adjective

1.

jajaja, smesser-blitz.

: -)

Jamenvadfan, då kan man ju dra på med allt möjligt och färjetransport inkluderat och gudarna vet vad! Hur långt är ett snöre? Typ. ;)

En gång krockade jag med en gubbe som somnade framför ratten. Tur att jag satt i en bil då.

Hade jag cyklat hade det varit finito.

Har oftast kört långt i miljöer där resor inte räknas i mil utan timmar och dagar. Längsta non-stop är väl 14 timmar och en miljon potthål (a k a ’vägar’) genom Uganda och upp till Sydsudan. En något längre rast p g a punktering.

Jaha får man hålla på och åka båt också ,
En gång körde jag ner till Värtan, tog färjan över till Helsingfors och sen hem igen nästa natt, blev nog nära på 80mil iaf .

Okej, lite fria tolkningar av reglerna för nonstop uppenbarligen.
Jag har kört ca 50-60.000 mil nonstop sen jag tog körkort 1992, med bara lite små pauser för att jobba, äta, sova, träna, flytta, knulla, ha semester, deklarera, klippa gräsmattan, pissa och b*jsa, +ANNAT...

: - )

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Jag har kört ca 50-60.000 mil nonstop sen jag tog körkort 1992, med bara lite små pauser för att jobba, äta, sova, träna, flytta, knulla, ha semester, deklarera, klippa gräsmattan, pissa och b*jsa, +ANNAT...

Så länge du kan visa att du bara stannat på autohof och att tanken var tom vi varje tillfälle så har du segern!

jonte987 sa:
Örjan Lax sa:

Så länge du kan visa att du bara stannat på autohof och att tanken var tom vi varje tillfälle så har du segern!

Det mesta av det där löser man på Autobahn :)

Men ja, nonstop är max tanka och slå en sjua.

Körde Sthlm-Schweiz , typ 193 mil en gång. Men, då växlade frugan och jag omvartannat med att köra.
Så det räknas inte i denna sammanställning kanske?
Men vi kom lååångt. Det kändes låångt.
Minns den sköna känslan att checka in på hotell efter denna maratonkörning.

GoranS sa:
jonte987 sa:
Nänä, reglen är att man får stanna när man måste tanka. Färjan är jag väldigt tveksam till, finns bra broar.
Jag skulle säga att när man måste tanka så stannar bilen oavsett om man vill eller ej. ;-)

Nja, om man lyckas hålla en cessna i luften i 64 dagar, 22 timmar och 19 minuter borde tankning i farten även vara lösbart för bilar.

Raggamuffin sa:
Det mesta av det där löser man på Autobahn :)

Men ja, nonstop är max tanka och slå en sjua.

Ja, ska man vara riktigt ortodox är det så. Jag måste erkänna att jag fristylat och klämt en burgare utanför kassel en eller annan gång.
Nu är det nöjet borta då barn och kvinnor vägrar hålla sig till tanken är tom. Istället 3 stopp från branäs. Sista i lomma :).

DH sa:
Körde Sthlm-Schweiz , typ 193 mil en gång. Men, då växlade frugan och jag omvartannat med att köra.
Så det räknas inte i denna sammanställning kanske?
Men vi kom lååångt. Det kändes låångt.
Minns den sköna känslan att checka in på hotell efter denna maratonkörning.

Jag körde också typ non-stop Schweiz (Bern) -Stockholm i min ungdom. Tog dock färjan travemunde - Trelleborg så där fick jag en paus. Men jag kommer ihåg att snitthastigheten dörr-dörr på färddatorn hamnade precis över 160 km/t! Hade inte familjen med mig... :-)

Nonstop, alltså endast tank- och kisstopp så var det nog 95-ish mil på tre förare när vi skulle till Belgien med bandet och tog brovägen genom Danmark. Om vi räknar med matstopp också så körde vi Östersund-Svedala-Landskrona, 120 mil, på två förare för ett par år sen. Allt sånt här blev ju mycket enklare med adaptiv farthållare men det hade vi ju inte då...

Jaja .
Men vem har kört fortast i bil ?
Eller med flest öl i kroppen?
Och vem är mest puckad och oansvarig ? Den som varit uppe i 250km/h, kört 100mil i sträck eller hem från krogen...?
Och dessutom skryter om det...

Senast ändrad:
hm sa:
Jaja .
Och vem är mest puckad och oansvarig ? Den som varit uppe i 250km/h, kört 100mil i sträck eller hem från krogen...?

Jag vinner nog tävlingen om vem som har överskridit hastighetsbegränsningen mest. 170 km/h över. Ger inga mer detaljer mer än att det var på MC och preskriberat för måååånga år sen.

fyrbåk sa:
hm sa:
Jaja .

Jag vinner nog tävlingen om vem som har överskridit hastighetsbegränsningen mest. 170 km/h över. Ger inga mer detaljer mer än att det var på MC och preskriberat för måååånga år sen.

Nej du har en bit kvar. Beroende på hur och var behöver det inte alls vara oansvarig, om än inte lagligt.

Tror hm missar lite faktiskt. Och delar man förare är det nåt annat. Har åkt buss till Åre med, gälls det?
Vissa blir trötta av att köra långt, andra inte.

Ja alla länder som är annorlunda än Sverige är idioter. Det enda moraliska är så klart 110 på vägar som tål 150-160 och att tillåta 140 i praktiken.

Att sitta och gnälla över att nån cyklar e-mtb är helt ok.
Men att bränna på i en bil utan sömn under en längre tid är tydligen helt ok.
Fan vad trött jag blir.....

hm sa:
Jaja .

Jag har kört kortast!

Nu var det detta med att döma andra efter sig själv.
Om farbror blir trött ska farbro självklart stanna och vila.

Jag sitter här och blir semestersugen av allt snack om livsfarlig sträckkörning på autobahn.

jonte987 sa:
Nu var det detta med att döma andra efter sig själv.
Om farbror blir trött ska farbro självklart stanna och vila.

Jag sitter här och blir semestersugen av allt snack om livsfarlig sträckkörning på autobahn.

+1

Optimera packningen, få in cykeln smidigt i bagaget, ladda paddorna med filmer till ungarna.
Sen den så otroligt sköna tillfredsställelsen när man kommer ut ur Karavanke-tunneln och det är 2 h kvar till kusten. Temperaturen stiger de sista milen när man närmar sig Adriatiska havet. Ahhh : -)

Tillbaka
Topp