[OT] Markfrigång på plank.

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Har ställt ett plank på gränsen mot grannen. Stående panel. Ska bara fimpa i underkant så är det klart. Vad är kutym att man lämnar för mellanrum mot backen? Det är vanligt vitt virke.

Precis så att en hund kan ta sig under med huvud+lite kropp. Sedan skall dom sitta fast. Det är lite klurigt nu för tiden med tanke på alla små idiothundar men dom är inte så snabba så dom kan nog katterna fixa även på öppen mark.

Tack då vet jag. Vi ska ha en liten idiothund här så småningom, typ tax. Jag får väl kapa lite lägre i alla fall så att man slipper att bända loss hundskrället titt som tätt.

En tax? Du är medveten om att de är skapta för att krypa i trånga gångar? Så kallad grythund. Gräver du ner staketet en meter så kanske hunden blir kvar på gården.

Sätt en liggande offerbräda längst ner. Då slipper du ändträ som suger. Så byter du bara brädan när den ruttnat och slipper byta hela planket.

kallehzj78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att kapa snett nertill , så vattnet droppar av bättre... 30 grader kanske

Du tänker nog fasad här. Baksidan på planket får en trubbig vinkel med följden att allt vatten som rinner på den sidan kommer följa undersidan och sugas upp av ändträet.

Hmm, intressant. Vattnet blir iofs inte stående men kommer ändå att passar ändträet. Kan det verkligen vara optimalt?

Jag hade nog flippat ur och gjort ett V-spår med överhandsfräsen. =)

Tillbaka
Topp