Raggamuffin
Aktiv medlem
OT: Märkligt elfel
En Shellyplugg eller liknande i ett uttag på den fasen kanske kan logga?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På vintern ser vi på förbrukning om pannan dyker. Den var igång hela natten.En Shellyplugg eller liknande i ett uttag på den fasen kanske kan logga?
Jordfelsbrytare skall också lösa ut snabbare, tanken är att den som tex stoppar en gaffel brödrosten för att plocka ur de rykande fastbrända brödbitarna inte skall hinna dö innan säkringen löser ut.
Med gaffel i brödrosten?Fungerar som det är tänkt.
Med gaffel i brödrosten?
Jordfelsbrytare skall också lösa ut snabbare, tanken är att den som tex stoppar en gaffel brödrosten för att plocka ur de rykande fastbrända brödbitarna inte skall hinna dö innan säkringen löser ut.
Varför inte skaffa en (eller flera) mattänger i plast och se till att åtminstone en av dem ligger närmare brödrosten än (metall-)gafflarna?Fungerar som det är tänkt.
Plast? Tänk för f-n på miljön nån gång!Varför inte skaffa en (eller flera) mattänger i plast och se till att åtminstone en av dem ligger närmare brödrosten än (metall-)gafflarna?
Typ sådana här
![]()
De är bra även till annat i köket
Varför inte skaffa en (eller flera) mattänger i plast och se till att åtminstone en av dem ligger närmare brödrosten än (metall-)gafflarna?
Typ sådana här
![]()
De är bra även till annat i köket
Plast? Tänk för f-n på miljön nån gång!
Hur ska du då få veta om det är ström på?
Även trätänger säljs av Ikea![]()
RIG-TIG Woody Tång i trä 26 cm - Cervera
Kökstång i askträ med en längd på 26 cm från danska RIG-TIGs Woody-serie. Vänd elegant på steken med denna sofistikerade tång i trä från danska RIG-TIG.www.cervera.se
Men där gick alltså inte jfb innan proppen. En bit av kabeln bevarad till eftervärlden.
Ja, hoppas det går att hitta medan strömmen är på bara. I min bransch är vi inte glada för fel som kommer och går....Det kaaaan vara en trasig mätare eller felaktig installation på utgående plintar med.
Men en elektriker behöver nog stoppa huvudet i din central.
Ja, jag reder ut att mäta men på de 30s jag hade på mig hann jag bara konstatera att verktyget inte nåde in i kontakten. Trodde jag gjort så tidigare men börjar bli gaggig.Orsaken till glappet hittar man nog även om du har spänning just då.
Visst kan man bygga ihop tre lampor för en fas var. Men känns som fortsättningskursen på att spänna över huvudbrytaren och kontrollera instick.
Menar du med heta att kretsarna är slutna eller menar du att någonting kring mätare/ elcentral är varmt? Om det senare har du ganska säkert dåligt spända anslutningar. Det kan i sin tur förklara bortfall. Förutom risk för farlig varmgång, brand och fullkomlig misär.Edit. Så att jag ser att alla faser är heta alltså. Jag har 3fas men inget att koppla in på trefas. Utom pannan och den sitter fast.
Nej, jag menar bara ström på. Jag ville kolla om jag hade ström på alla faser i garage. Om jag vet det så vet jag ju om det är huset eller ström in från gatan. Tyvärr hann jag inte kolla innan ström var tillbaka.Menar du med heta att kretsarna är slutna eller menar du att någonting kring mätare/ elcentral är varmt? Om det senare har du ganska säkert dåligt spända anslutningar. Det kan i sin tur förklara bortfall. Förutom risk för farlig varmgång, brand och fullkomlig misär.
Jag ska kolla anslutningarna / boka en elektriker.Menar du med heta att kretsarna är slutna eller menar du att någonting kring mätare/ elcentral är varmt? Om det senare har du ganska säkert dåligt spända anslutningar. Det kan i sin tur förklara bortfall. Förutom risk för farlig varmgång, brand och fullkomlig misär.
Garaget bör vara avsäkrat i huset först. Så vid fel där så bör du ha ett fel i huset med. Men vem vet vad Pfaff och de andra skojarna höll på med 1971 =)
Serviskabeln är lika gammal och verkar ha en skarv halvvägs ut till gatan. Inte omöjligt med glapp där.
Du har inte en extra säkringslåda i källaren? På den tiden hände det att man drog in serviskabeln till en central och sen vidare till mätaren, framförallt vanligt på 1.5 plans eller vad de kallas. Båda borde dock synas på mätaren.
?Garaget bör vara avsäkrat i huset först. Så vid fel där så bör du ha ett fel i huset med. Men vem vet vad Pfaff och de andra skojarna höll på med 1971 =)
Det, däremot, är inte osannolikt. Gamla gjuthartsskarvar brukar spricka med åldern, vatten tränger in och bingo! har vi en felkälla.Serviskabeln är lika gammal och verkar ha en skarv halvvägs ut till gatan. Inte omöjligt med glapp där.
Osannolikt med servissäkring i husets källarplan om mätarskåpet sitter i garaget.Du har inte en extra säkringslåda i källaren? På den tiden hände det att man drog in serviskabeln till en central och sen vidare till mätaren, framförallt vanligt på 1.5 plans eller vad de kallas. Båda borde dock synas på mätaren.
Om skarven i gatan glappar så skulle det synas på den nya typen av mätare om jag fattar rätt??
Det, däremot, är inte osannolikt. Gamla gjuthartsskarvar brukar spricka med åldern, vatten tränger in och bingo! har vi en felkälla.
Osannolikt med servissäkring i husets källarplan om mätarskåpet sitter i garaget.
?
Osannolikt med servissäkring i husets källarplan om mätarskåpet sitter i garaget.
Om skarven i gatan glappar så skulle det synas på den nya typen av mätare om jag fattar rätt?
Du ska kanske få tag i den där elektrikern snart och då även få uppgraderat till lite gladare ledningar.Sladdarna mellan brytaren och jfb är väldigt väldigt ledsna. Oklart om det är sen jfb pajade och byttes eller nytt.
Möjligt glapp i nollan säger expertisen. Förstår inte riktigt mekaniken. Nollan går inte ens genom huvudbrytaren utan kommer direkt till jfb....
Du har alltså dragit åt huvudnollan?Jo, jag måste ju det. Det är bara att det är en ju en elektriker som glömt spänna skruvarna och nu är det spänt
Nollan som går från jfb upp till skenan var ordentligt lös och är nu spänd. Sen var 5 - 6 till lite lösare än de andra. Bland annat de i själva huvudbrytaren. De var inte direkt lösa men gick att spänna mer.Du har alltså dragit åt huvudnollan?
Det var en av mina första felsökningar i skarpt läge när jag gick gymnasiet i början på åttiotalet.
Du har alltså dragit åt huvudnollan?
Det var en av mina första felsökningar i skarpt läge när jag gick gymnasiet i början på åttiotalet.
Fast är det en gammal central med delbar N-skena, jordfelsbrytare och 4-ledaresystem på uppsidan skall nollskruvan antagligen inte vara åtdragen alls....
Nu kanske jag är trögtänkt på morgonen men ge mig en ledtråd.Det är ju just därför alla hatar Sverigedemokraterna, att ni aldrig lär er?!
Fast är det en gammal central med delbar N-skena, jordfelsbrytare och 4-ledaresystem på uppsidan skall nollskruvan antagligen inte vara åtdragen alls....
Därav min fråga om det var dvärgbrytare. Att han har en treledare EKLK var kännt :)
Löningshelg och 03:30. Då försvinner logiken. ?Nu kanske jag är trögtänkt på morgonen men ge mig en ledtråd.
Det kan väl inte fan hålla reda vad som skrivits tidigare i alla trådar på detta forum ?Därav min fråga om det var dvärgbrytare. Att han har en treledare EKLK var kännt :)
Är den termostatstyrd eller är det pålitliga av/på?Nu har handdukstorken börjat fungera också påstår min fru. Jag visste inte att den var kass