OT: Märkligt elfel

Jordfelsbrytare skall också lösa ut snabbare, tanken är att den som tex stoppar en gaffel brödrosten för att plocka ur de rykande fastbrända brödbitarna inte skall hinna dö innan säkringen löser ut.
Fungerar som det är tänkt.
Varför inte skaffa en (eller flera) mattänger i plast och se till att åtminstone en av dem ligger närmare brödrosten än (metall-)gafflarna?
Typ sådana här
61kkNlNoLRS._AC_UF350,350_QL80_.jpg

De är bra även till annat i köket

BTW
Började baka en del för några år sedan. Först i en microvågsugn som har både grill och varmluftsugn, och sedan när jag blev varm i kläderna, om uttrycket tillåts, så tänkte jag göra det ordentligt. Startade upp ugnen på den gamla spisen (som man sa förr när det alltid var integrerad häll och ugn).

Poff! proppen gick efter någon minut. Bytte ut proppen och försökte igen. Poff!
Hade inte använt ugnen på flera år. Eftersom jag ville fortsätta min bakkarriär fick det bli ny ugn. Planen var ett enkelt byte av hela spisen. Jag ville då ha induktion, som tur var så sa den jag frågade på Elgiganten att "Nej, det finns inte integrerade induktionshällar och ugn". Vilket alltså inte stämmer, men det visade sig att det var bra.

Så det fick bli fristående ugn och induktionshäll och lite mindre renovering med skåp och grejer. När jag drog ut den gamla spisen så var det ganska klart vad som orsakade att proppen gick. Men där gick alltså inte jfb innan proppen. En bit av kabeln bevarad till eftervärlden.

20240117_160109.JPG

Senast ändrad:
Varför inte skaffa en (eller flera) mattänger i plast och se till att åtminstone en av dem ligger närmare brödrosten än (metall-)gafflarna?
Typ sådana här
61kkNlNoLRS._AC_UF350,350_QL80_.jpg

De är bra även till annat i köket

Om jag förstår dig rätt så avråder du alltså från att använda en gaffel för att pela bort brödbitar som fastnat i brödrosten? Nej, jag tror att det var en engångshändelse, fungerar säkert bättre nästa gång.

Även trätänger säljs av Ikea
ostbit-serveringstang-bambu__0820238_pe774978_s5.jpg

Men där gick alltså inte jfb innan proppen. En bit av kabeln bevarad till eftervärlden.

Den bröt inte först för du hade inte ett jordfel.
Jordfelsbrytare i sig löser inte ut snabbare än en säkring men vid ett fel så får man oftast ett jordfel innan man får en överström. Det gör jfb till ett så bra personskydd och proppen blir snarare ett skydd för anläggningen.

Det är väl den enda nackdelen med diazedsäkringar (propp) att det som i ditt fall kan lösa ut en fas men de andra ligger på. Eller kanske snarare så att allpolig utlösning vid fel är den enda fördelen med dvärgbrytare.

JFB är till för det område där ditt hjärta börjar få problem.
Höga tiotal milliampere, upp mot 100 dör du av med skaplig sannolikhet.
JFBn bryter när det är typ halva det, utanför krets.
Din kropp räknar man med runt 1 kOhm. 240v över 1 kOhm ger 240 mA, vilket är väldigt dödande.
En propp kommer aldrig lösa ut om du drar ström genom din kropp.

Vid en korslutning UR krets, alltså strömmen går inte tillbaka till nollan, utan tar annan väg, då kan proppen lösa ut FÖRE JFBn. Vid ett par tusen ampere, kommer proppen hinna lösa ut innan JFBn, den har har ett fåtal 10 tals millisekunder som det tar för den att lösa ut, men för det krävs det en kortslutning metall mot metall.

Kortslutning mellan fas och nolla märker inte ens JFBn av. Det tror jag hände dig me.I.am

Det kaaaan vara en trasig mätare eller felaktig installation på utgående plintar med.
Men en elektriker behöver nog stoppa huvudet i din central.
Ja, hoppas det går att hitta medan strömmen är på bara. I min bransch är vi inte glada för fel som kommer och går....

Strömmen kom tillbaka innan jag han kolla läget i skåpet i garaget. Borde gå att bygga en snygg lampa på tre fas? Eller åker jag i elfinkan då?

Edit. Så att jag ser att alla faser är heta alltså. Jag har 3fas men inget att koppla in på trefas. Utom pannan och den sitter fast.

Orsaken till glappet hittar man nog även om du har spänning just då.

Visst kan man bygga ihop tre lampor för en fas var. Men känns som fortsättningskursen på att spänna över huvudbrytaren och kontrollera instick.

Orsaken till glappet hittar man nog även om du har spänning just då.

Visst kan man bygga ihop tre lampor för en fas var. Men känns som fortsättningskursen på att spänna över huvudbrytaren och kontrollera instick.
Ja, jag reder ut att mäta men på de 30s jag hade på mig hann jag bara konstatera att verktyget inte nåde in i kontakten. Trodde jag gjort så tidigare men börjar bli gaggig.

Edit. Så att jag ser att alla faser är heta alltså. Jag har 3fas men inget att koppla in på trefas. Utom pannan och den sitter fast.
Menar du med heta att kretsarna är slutna eller menar du att någonting kring mätare/ elcentral är varmt? Om det senare har du ganska säkert dåligt spända anslutningar. Det kan i sin tur förklara bortfall. Förutom risk för farlig varmgång, brand och fullkomlig misär.

Menar du med heta att kretsarna är slutna eller menar du att någonting kring mätare/ elcentral är varmt? Om det senare har du ganska säkert dåligt spända anslutningar. Det kan i sin tur förklara bortfall. Förutom risk för farlig varmgång, brand och fullkomlig misär.
Nej, jag menar bara ström på. Jag ville kolla om jag hade ström på alla faser i garage. Om jag vet det så vet jag ju om det är huset eller ström in från gatan. Tyvärr hann jag inte kolla innan ström var tillbaka.

OK, problemet är löst. Jag sprang ut och stoppade i en adaptor i 3-fasen och flyttade julgransbelysningen dit. Bingo! Den hamnar på vad jag kallar 3an. Taket på 2an. Vanliga 13A på 1an.

Såå...Om ytterbelysningen slocknar men slingan lyser så är det i huset. Båda mörka - gatan är kass!
Bättre än att slicka på den och billigare än elektriker.

Jag ska kolla anslutningarna / boka en elektriker.

Garaget bör vara avsäkrat i huset först. Så vid fel där så bör du ha ett fel i huset med. Men vem vet vad Pfaff och de andra skojarna höll på med 1971 =)

Serviskabeln är lika gammal och verkar ha en skarv halvvägs ut till gatan. Inte omöjligt med glapp där.
Du har inte en extra säkringslåda i källaren? På den tiden hände det att man drog in serviskabeln till en central och sen vidare till mätaren, framförallt vanligt på 1.5 plans eller vad de kallas. Båda borde dock synas på mätaren.

Garaget bör vara avsäkrat i huset först. Så vid fel där så bör du ha ett fel i huset med. Men vem vet vad Pfaff och de andra skojarna höll på med 1971 =)

Serviskabeln är lika gammal och verkar ha en skarv halvvägs ut till gatan. Inte omöjligt med glapp där.
Du har inte en extra säkringslåda i källaren? På den tiden hände det att man drog in serviskabeln till en central och sen vidare till mätaren, framförallt vanligt på 1.5 plans eller vad de kallas. Båda borde dock synas på mätaren.

Lådan med mätaren sitter på garage. I original satt 3 x 20A som går till skåpet inne i huset. Om det sitter mer i mellan så är det mer än jag vet - men jag tvivlar.

Dessutom satt det en skena till med plats för 4 säkringar varav 3 tomma & 1st 10A för garaget.
Nu sitter det 3x 16A där som föder ett modernt skåp med JFB inne garaget.

Så jag vill nog tro att garaget går direkt in på samma hål bredvid huset och inte sitter på / efter huset. Vet vet jag inte.
Eller jag vet ju att JF i garage in slår ut JFB i huset.

?
Det, däremot, är inte osannolikt. Gamla gjuthartsskarvar brukar spricka med åldern, vatten tränger in och bingo! har vi en felkälla.
Osannolikt med servissäkring i husets källarplan om mätarskåpet sitter i garaget.

?

Det, däremot, är inte osannolikt. Gamla gjuthartsskarvar brukar spricka med åldern, vatten tränger in och bingo! har vi en felkälla.

Osannolikt med servissäkring i husets källarplan om mätarskåpet sitter i garaget.
Om skarven i gatan glappar så skulle det synas på den nya typen av mätare om jag fattar rätt?

Nåja. Nu när julgransbelysningen är riggad så har vi snart svaret.

Sladdarna mellan brytaren och jfb är väldigt väldigt ledsna. Oklart om det är sen jfb pajade och byttes eller nytt.

Möjligt glapp i nollan säger expertisen. Förstår inte riktigt mekaniken. Nollan går inte ens genom huvudbrytaren utan kommer direkt till jfb....

Senast ändrad:
Sladdarna mellan brytaren och jfb är väldigt väldigt ledsna. Oklart om det är sen jfb pajade och byttes eller nytt.

Möjligt glapp i nollan säger expertisen. Förstår inte riktigt mekaniken. Nollan går inte ens genom huvudbrytaren utan kommer direkt till jfb....
Du ska kanske få tag i den där elektrikern snart och då även få uppgraderat till lite gladare ledningar.
Glappar det i neutralledaren ( den sk nollan) kan du få mystiska fenomen bla genom bakspänning i trefasanslutningar ( spisen) Det kan även bli väldigt dyrt om elektroniken i ditt hushåll får en kyss på 400 V av den anledningen. Även halv spänning-127V- kan förekomma.
Så, fatta telefonen och jaga upp någon. Nu!

Du har alltså dragit åt huvudnollan?

Det var en av mina första felsökningar i skarpt läge när jag gick gymnasiet i början på åttiotalet.
Nollan som går från jfb upp till skenan var ordentligt lös och är nu spänd. Sen var 5 - 6 till lite lösare än de andra. Bland annat de i själva huvudbrytaren. De var inte direkt lösa men gick att spänna mer.

Fast är det en gammal central med delbar N-skena, jordfelsbrytare och 4-ledaresystem på uppsidan skall nollskruvan antagligen inte vara åtdragen alls....

Fast är det en gammal central med delbar N-skena, jordfelsbrytare och 4-ledaresystem på uppsidan skall nollskruvan antagligen inte vara åtdragen alls....
Därav min fråga om det var dvärgbrytare. Att han har en treledare EKLK var kännt :)

Skåpet är nytt med automatsäkringar. Huset är gammalt med elen bytt i de flesta rum. Inkommande el är inte bytt och tex pannrummet inte bytt.

Menar ni att nollan på gamla skåp ska sitta med en dåligt iskruvad skruv? Inte konstigt det är svårt med el...
Om ni menar nåt annat så jag jag självklart inte flyttat nollan eller nåt annat. Allt sitter där det satt.
Vad byggarna gjorde när de renoverade köket är mer oklart. Förhoppningsvis hade de en elektriker.

Tillbaka
Topp