jonte987
Aktiv medlem
OT: Märkligt elfel
Av/på hårt med brytare men vad den hittar på när den har ström vet jag inte.Är den termostatstyrd eller är det pålitliga av/på?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Av/på hårt med brytare men vad den hittar på när den har ström vet jag inte.Är den termostatstyrd eller är det pålitliga av/på?
Av/på hårt med brytare men vad den hittar på när den har ström vet jag inte.
Skåpet är nytt med automatsäkringar. Huset är gammalt med elen bytt i de flesta rum. Inkommande el är inte bytt och tex pannrummet inte bytt.
Menar ni att nollan på gamla skåp ska sitta med en dåligt iskruvad skruv? Inte konstigt det är svårt med el...
Om ni menar nåt annat så jag jag självklart inte flyttat nollan eller nåt annat. Allt sitter där det satt.
Vad byggarna gjorde när de renoverade köket är mer oklart. Förhoppningsvis hade de en elektriker.
I gamla "proppskåp" där gemensam jord- och nolla, PEN-ledare) var ansluten på skenan fick man lossa O-skruvan vid jordfelsbrytarinstallation så att strömmar i neutralledaren kunde ledas genom jordfelsbrytaren utan kontakt med jord. Sedan anslöts neutralledaren efter jordfelsbrytaren till inkommande PEN eller jordskena.@Pfaff ,jag är också nyfiken på vad du menar med att nollskruven inte ska vara åtdragen? Menar du att det inte ska vara någon nolla? Att den ska sitta och glappa menar du väl inte?
I gamla "proppskåp" där gemensam jord- och nolla, PEN-ledare) var ansluten på skenan fick man lossa O-skruvan vid jordfelsbrytarinstallation så att strömmar i neutralledaren kunde ledas genom jordfelsbrytaren utan kontakt med jord. Sedan anslöts neutralledaren efter jordfelsbrytaren till inkommande PEN eller jordskena.
Med lite tur går det hur smidigt som helst. Med du kanske vill utöka antalet vägguttag med mera?Makes sense.
Min elcentral ser ut som ett skatbo. Huset byggdes 59-60, sen har det tillkommit diverse tillägg i olika färgstandarder, troligen både av elektriker och hemmapulare. Jordfelsbrytare, elbilsladdare och nu senast solceller med batteri ?
Jag skulle vilja dra om all el och städa upp, men skjuter på det hela tiden ?
Går det att dra nya ledningar i de gamla metallrören?
Med lite tur går det hur smidigt som helst. Med du kanske vill utöka antalet vägguttag med mera?
Låter som en klok idé. Anläggningen i grunden är alltså bortåt sextio år gammal.Makes sense.
Min elcentral ser ut som ett skatbo. Huset byggdes 59-60, sen har det tillkommit diverse tillägg i olika färgstandarder, troligen både av elektriker och hemmapulare. Jordfelsbrytare, elbilsladdare och nu senast solceller med batteri ?
Jag skulle vilja dra om all el och städa upp, men skjuter på det hela tiden ?
Går det att dra nya ledningar i de gamla metallrören?

På den tiden var antalet elektriska prylar lätt räknade. En pendelarmatur i taket, kanske en radio och i bättre ställda hem ett strykjärn.Bodde i en lägenhet från 30-40-tal sisådär, den hade en enda säkring. Tror den var på 25A. Och ett uttag i varje rum.
Det beror nog på vem du anlitarJag undrar eftersom jag vill anltita någon att dra ner nolla till brytare men om det kan väntas att han börjar riva ut rubbet så vill jag vara beredd på det.
gulgrön låter spontant allvarligare. När jag jag läste på om färger nyss så kunde man tydligen back-in the day när jord var röd använda den till annat vid behov. Kanske levt kvar hos vissa (Enligt vad jag läst på random plats på internet alltså)Det beror nog på vem du anlitar
I ett tidigare elvärmt hus hade jag en elektriker hemma som blev riktigt upprörd över att en rumstermostat var kopplad med fas/reglertråd i gulgrönt.
Hen klippte inga trådar eller gjorde ngt annat, men jag var tvungen att lova att åtgärda det mer eller mindre direkt!
Ja, det är olagligt, och gul/grön(Jordledare=PE) ska även vara lite längre än övriga. Det är även olagligt att märka om en kabel till gul/grön(i befintlig installation), den måste dras ny. Grön/gul som jord och blå som nolla, påbörjades från 70-talet.elektriker hemma som blev riktigt upprörd över att en rumstermostat var kopplad med fas/reglertråd i gulgrönt.
Efter 1968 då de första allmänna föreskrifterna ("Gula boken") tillämpades är PE/ jord alltid gul/grön. Innan dess var det lokala elverket som angav färgerna, röd för jord ( och allt annat för all del) och svart eller vit för neutral eller fas. Eller tvärtom...gulgrön låter spontant allvarligare. När jag jag läste på om färger nyss så kunde man tydligen back-in the day när jord var röd använda den till annat vid behov. Kanske levt kvar hos vissa (Enligt vad jag läst på random plats på internet alltså)
EDIT. Jag läste också att det var det lokala elverket som förskrev färg på 0 och fas. Ingen aning vilken tid vi pratar om. Huset är byggt 1972 så lite sans borde det vara.
Jag har nog inte blå fas då.... Jag fick för mig en sekund att det var blandat gammalt nytt men då hade det varit brunt / svart antar jag. Jag ser nu att i alla alla fall en av de som byter blå/svart går ut till lampan som svart tillsammans med vit och jord så det är en tänd som blir svart sista biten. Hur dåligt det är vet jag inte men vill elektriker byta den så är det snabbt gjort.Nu ska vi inte blanda ihop vad man bör göra och vad man får göra.
Jag får gärna hänvisat var jag kan läsa om längden på jordledare i förhållande till fas och nolla t ex.
Blå som fas säger jag nej, men ja som t ex tändtråd om det inte finns risk för förväxling. Och det inte finns någon nolla, vilket ger sig av ovan.
68 är ändå modern tid så spännande att veta. Huset är från 1972 och svart/ vit är det med vit nolla. Förhoppningsvis är det bara tänd som eventuellt är lite improviserat och det vet jag så klart inte om det är original.Efter 1968 då de första allmänna föreskrifterna ("Gula boken") tillämpades är PE/ jord alltid gul/grön. Innan dess var det lokala elverket som angav färgerna, röd för jord ( och allt annat för all del) och svart eller vit för neutral eller fas. Eller tvärtom...
Det finns ett rätt gammalt fall där någon hade använt g/g som ledare vilket medförde ett dödsfall. Tror tom att det var i ett dagis.
Blå som spänningsförande ledare tillåts om det är en installation utförd med mantlad kabel. Om enledare i rör får inte blå användas för annat än neutralledare.
Det fanns äldre tvära eletriker även då68 är ändå modern tid så spännande att veta. Huset är från 1972 och svart/ vit är det med vit nolla. Förhoppningsvis är det bara tänd som eventuellt är lite improviserat och det vet jag så klart inte om det är original.
Jag tyckte mest att det var skumt att koppla ihop svart med blå så det var anledningen till att jag spekulerar.
Ja, men om man ska _ändra_, ska elektriker dra om/nytt enligt nuvarande regler för den nya delen iaf.Edit, vid närmare eftertanke, även blå användes som fas i vissa områden.
Alltså kan man hitta vit svart, brun, blå och röd ledare i samma anläggning om den är gammal nog. Och det är godkänt eftersom det som gällde vid installationstillfället är fullt lagligt.
Om än inte lämpligt.
I mitt hus (någon har varit "kreativ" med installationerna) betyder färgerna ingenting förutom att gul/grön (nästan) alltid är jord. Man får vara ordentligt försiktig när man funderar på om en ledare är tändtråd eller inte. Meeen, allt fungerar och säkringarna och jordfelsbrytaren klarar sig så alldeles galet kopplat är det nog inte.Det är ett skumt skit allt det där. För att ladda min KTM sas vid cigguttaget så har den fina ciggpluggen, sladdar med, nolla på brun och +12 på blå. Jag hade förväntat med svart för noll och röd för 12, som väl är det man gör i svagström/likström?
Jag misstänker att det är mina mätgrejer som tjafsar så när jag lagt mig i sängen kom jag ppå att jag har ju en billig tångamperemätare någonstans.Har ingen koll på dina mätprylar, men det kan vara så att de inte klarar av att mäta på induktiva laster. 40 watt låter rimligt för fläkten. Drar den 600 watt rimligt stor andel av tiden så skulle den producera en hel del värme som du skulle känna av.
Januari 2024 233 kwhHur stor är den absoluta ökningen förresten?
Jag har ingen mätare i lägenheten, vet faktiskt inte var den finns... Men jag har kunnat se förbrukningen med 15 minuters upplösning hos nätägaren hela tiden jag bott här så jag tvivlar på att den är bytt under den tiden.Med så låg förbrukning så ska det kanske inte så mycket till det dubbla. Bidra gärna med siffror.
Är mätaren bytt nyligen?
Ja, jo. Men vad jag inte skrev är det redovisas med fördröjning. Jag kan inte se dagens förbrukning utan för nöja mig med gårdagens.Då är det bara att stänga av grejor var 15e minute och se vad det är
Jag börjar nästan misstänka att det är något sådant, det skulle kunna förklara varför den är märkt med 730 w.Det är kanske någon typ av ftx som värmer inluften innan den går in i lägenheten? I så fall beror nog skillnaden bara på vädret i år kontra förra året.
+1Det är fantastiskt vad hemmapulare fixar - det finns uppenbart fog för att det inte ska vara tillåtet att meka själv.
I praktiken har du ju redan, precis som så många andra av oss, gjort en del självOm jag nu i teorin skulle göra något själv skulle jag se till att vara påläst nog och vara helt säker på att jag förstår.