OT: Märkligt elfel

Av/på hårt med brytare men vad den hittar på när den har ström vet jag inte.
1707044091933.jpeg

Dags att få besök av en kvalificerat installatör som kan metodisk felsökning helst med nätanalys.

Skåpet är nytt med automatsäkringar. Huset är gammalt med elen bytt i de flesta rum. Inkommande el är inte bytt och tex pannrummet inte bytt.

Menar ni att nollan på gamla skåp ska sitta med en dåligt iskruvad skruv? Inte konstigt det är svårt med el...
Om ni menar nåt annat så jag jag självklart inte flyttat nollan eller nåt annat. Allt sitter där det satt.
Vad byggarna gjorde när de renoverade köket är mer oklart. Förhoppningsvis hade de en elektriker.

@Pfaff ,jag är också nyfiken på vad du menar med att nollskruven inte ska vara åtdragen? Menar du att det inte ska vara någon nolla? Att den ska sitta och glappa menar du väl inte?

Om nollskruven ska vara spännd eller ej beror på var man delat PEN-ledaren.

Var man delar den har ändrats fram och tillbaka och är olika hos olika nätägare.

Hos just jonte är PEN-ledaren sannolikt delad i fasadskåpet vid huvudsäkringarna.

@Pfaff ,jag är också nyfiken på vad du menar med att nollskruven inte ska vara åtdragen? Menar du att det inte ska vara någon nolla? Att den ska sitta och glappa menar du väl inte?
I gamla "proppskåp" där gemensam jord- och nolla, PEN-ledare) var ansluten på skenan fick man lossa O-skruvan vid jordfelsbrytarinstallation så att strömmar i neutralledaren kunde ledas genom jordfelsbrytaren utan kontakt med jord. Sedan anslöts neutralledaren efter jordfelsbrytaren till inkommande PEN eller jordskena.

Om nolledaren till jordfelsbrytaren satt löst så kan du ju få precis de problem du har haft när faserna är ojämnt belastade. I så fall har du också haft tur att du inte har dödat någon apparat med överspänning. Har du tur kanske då problemet är åtgärdat nu. Men det finns väl en massa andra möjligheter t ex delvis defekt jordfelsbrytare. Fundera över om du inte har lite eljobb som behöver utföras (du nämnde t ex några kablar) och ta in en elektriker som får titta på anläggningen. Du blir förhoppningsvis ett bekymmer fattigare sen

I gamla "proppskåp" där gemensam jord- och nolla, PEN-ledare) var ansluten på skenan fick man lossa O-skruvan vid jordfelsbrytarinstallation så att strömmar i neutralledaren kunde ledas genom jordfelsbrytaren utan kontakt med jord. Sedan anslöts neutralledaren efter jordfelsbrytaren till inkommande PEN eller jordskena.

Makes sense.

Min elcentral ser ut som ett skatbo. Huset byggdes 59-60, sen har det tillkommit diverse tillägg i olika färgstandarder, troligen både av elektriker och hemmapulare. Jordfelsbrytare, elbilsladdare och nu senast solceller med batteri ?

Jag skulle vilja dra om all el och städa upp, men skjuter på det hela tiden ?

Går det att dra nya ledningar i de gamla metallrören?

Makes sense.

Min elcentral ser ut som ett skatbo. Huset byggdes 59-60, sen har det tillkommit diverse tillägg i olika färgstandarder, troligen både av elektriker och hemmapulare. Jordfelsbrytare, elbilsladdare och nu senast solceller med batteri ?

Med lite tur går det hur smidigt som helst. Med du kanske vill utöka antalet vägguttag med mera?

Med lite tur går det hur smidigt som helst. Med du kanske vill utöka antalet vägguttag med mera?

Det låter bra. Jag får snacka med "min" elektriker. Jag har använt samma person till alla mina elsaker, förutom en gång när han hade semester, plus solceller. Vid bägge de tillfällena gjorde elektrikerna fel, intressant är att bägge felen var att koppla in elmätare för lastbalansering respektive solcellerna på fel ställe, schematiskt sett.

Jag har utökat till de extra uttag jag behöver, de kablarna går ju externt, vilket är helt ok, men tråkigt om man behöver dra längre sträckor.

Makes sense.

Låter som en klok idé. Anläggningen i grunden är alltså bortåt sextio år gammal.
Det går absolut att dra nya ledningar i gamla B-rör men det kan ta lite tid om de ligger på kallvind. Fast det är ju på tiden du får rotavdrag. Kan inte tro att du får fastpris på ett sånt projekt. Alternativt får du ett högt fastpris.
Men vänta till sommaren för du får kanske vara utan el ett dygn eller två.
En av mina unga gamla elektriker gjorde precis det i det 1961-års hus vi flyttade in i här om året. Fast här ligger VP-rör. Själv gitter jag inte hålla på längre.
Sedan blev det en del utanpåliggande, vi kompletterade med bortåt ett trettiotal uttag. Hus från den goda gamla tiden brukar inte direkt vara pepprade med uttag.

Edit, den gamla elcentralen har jag inga bilder på men det satt en 3-grupp (9 säkringar) högst upp i vänster hörn i teknikrummet.
Efter renovering ser det ut så här. Jag kan rekommendera att börja med planering av den nya centralen samt byte så man kan koppla in provisorier under byggtiden.
IMG_2421.jpeg

Senast ändrad:
Bodde i en lägenhet från 30-40-tal sisådär, den hade en enda säkring. Tror den var på 25A. Och ett uttag i varje rum.

Kylskåpet var en efterkonstruktion, ett pytte(pytte!!)litet skåp som var infällt i ett av överskåpen i det platsbyggda köket. Det jobbade alltså inte med rummets luft utan med stillastående luft inspärrad i skåpet. Bytte senare ut mot ett vanligt fullstort kombiskåp och elräkningen mer än halverades.

Ursprungligen hade det varit ett litet kök med vidhängande matrum men någon hade genom åren tagit bort den väggen.

Märkligt vet jag inte, men jag trodde att elen var omdragen vid renovering men det kan nog vara så att man med "omdragen" menar hjälpligt fixad så att alla uttag är jordade.

Dra om tex ytterbelysningen bara för att strömmen kommer från ett renoverat rum verkar inte ha varit aktuellt.
Det innebär tex att svart fas matas med blå sladd för att sen möta upp blå tändtråd i nästa hål.

Jag förstår att det inte spelar någon roll så länge man inte slickar på en blå sladd i fel hål men anses det ok eller är det att anse som fel/farligt eller vad nu elektriker kallar det?

Jag undrar eftersom jag vill anltita någon att dra ner nolla till brytare men om det kan väntas att han börjar riva ut rubbet så vill jag vara beredd på det.

Jag undrar eftersom jag vill anltita någon att dra ner nolla till brytare men om det kan väntas att han börjar riva ut rubbet så vill jag vara beredd på det.
Det beror nog på vem du anlitar
I ett tidigare elvärmt hus hade jag en elektriker hemma som blev riktigt upprörd över att en rumstermostat var kopplad med fas/reglertråd i gulgrönt.
Hen klippte inga trådar eller gjorde ngt annat, men jag var tvungen att lova att åtgärda det mer eller mindre direkt!

Det beror nog på vem du anlitar
I ett tidigare elvärmt hus hade jag en elektriker hemma som blev riktigt upprörd över att en rumstermostat var kopplad med fas/reglertråd i gulgrönt.
Hen klippte inga trådar eller gjorde ngt annat, men jag var tvungen att lova att åtgärda det mer eller mindre direkt!
gulgrön låter spontant allvarligare. När jag jag läste på om färger nyss så kunde man tydligen back-in the day när jord var röd använda den till annat vid behov. Kanske levt kvar hos vissa (Enligt vad jag läst på random plats på internet alltså)

EDIT. Jag läste också att det var det lokala elverket som förskrev färg på 0 och fas. Ingen aning vilken tid vi pratar om. Huset är byggt 1972 så lite sans borde det vara.

elektriker hemma som blev riktigt upprörd över att en rumstermostat var kopplad med fas/reglertråd i gulgrönt.
Ja, det är olagligt, och gul/grön(Jordledare=PE) ska även vara lite längre än övriga. Det är även olagligt att märka om en kabel till gul/grön(i befintlig installation), den måste dras ny. Grön/gul som jord och blå som nolla, påbörjades från 70-talet.

Nu ska vi inte blanda ihop vad man bör göra och vad man får göra.

Jag får gärna hänvisat var jag kan läsa om längden på jordledare i förhållande till fas och nolla t ex.

Blå som fas säger jag nej, men ja som t ex tändtråd om det inte finns risk för förväxling. Och det inte finns någon nolla, vilket ger sig av ovan.

gulgrön låter spontant allvarligare. När jag jag läste på om färger nyss så kunde man tydligen back-in the day när jord var röd använda den till annat vid behov. Kanske levt kvar hos vissa (Enligt vad jag läst på random plats på internet alltså)

EDIT. Jag läste också att det var det lokala elverket som förskrev färg på 0 och fas. Ingen aning vilken tid vi pratar om. Huset är byggt 1972 så lite sans borde det vara.
Efter 1968 då de första allmänna föreskrifterna ("Gula boken") tillämpades är PE/ jord alltid gul/grön. Innan dess var det lokala elverket som angav färgerna, röd för jord ( och allt annat för all del) och svart eller vit för neutral eller fas. Eller tvärtom...
Det finns ett rätt gammalt fall där någon hade använt g/g som ledare vilket medförde ett dödsfall. Tror tom att det var i ett dagis.
Blå som spänningsförande ledare tillåts om det är en installation utförd med mantlad kabel. Om enledare i rör får inte blå användas för annat än neutralledare.

Nu ska vi inte blanda ihop vad man bör göra och vad man får göra.

Jag får gärna hänvisat var jag kan läsa om längden på jordledare i förhållande till fas och nolla t ex.

Blå som fas säger jag nej, men ja som t ex tändtråd om det inte finns risk för förväxling. Och det inte finns någon nolla, vilket ger sig av ovan.
Jag har nog inte blå fas då.... Jag fick för mig en sekund att det var blandat gammalt nytt men då hade det varit brunt / svart antar jag. Jag ser nu att i alla alla fall en av de som byter blå/svart går ut till lampan som svart tillsammans med vit och jord så det är en tänd som blir svart sista biten. Hur dåligt det är vet jag inte men vill elektriker byta den så är det snabbt gjort.

Sen har har jag nån blå-blå som möjligen är tändtråd också bara att jag inte vet vad den tänder eller vilken brytare...hoppas det. Så med tur är det konsekvent trots allt. Nollan är alltid vit så det jag uppfattade som omdragning är helt klart att de dragit ut jord över allt men resten sitter som det satt.

Elektriker får reda ut det om det blir aktuellt.
Jag har insett att man kan sätta shelly dosan i kopplingsdosan istället för bakom brytaren så blir det väldigt mycket mindre meck när nollan inte finns dragen.

Efter 1968 då de första allmänna föreskrifterna ("Gula boken") tillämpades är PE/ jord alltid gul/grön. Innan dess var det lokala elverket som angav färgerna, röd för jord ( och allt annat för all del) och svart eller vit för neutral eller fas. Eller tvärtom...
Det finns ett rätt gammalt fall där någon hade använt g/g som ledare vilket medförde ett dödsfall. Tror tom att det var i ett dagis.
Blå som spänningsförande ledare tillåts om det är en installation utförd med mantlad kabel. Om enledare i rör får inte blå användas för annat än neutralledare.
68 är ändå modern tid så spännande att veta. Huset är från 1972 och svart/ vit är det med vit nolla. Förhoppningsvis är det bara tänd som eventuellt är lite improviserat och det vet jag så klart inte om det är original.
Jag tyckte mest att det var skumt att koppla ihop svart med blå så det var anledningen till att jag spekulerar.

68 är ändå modern tid så spännande att veta. Huset är från 1972 och svart/ vit är det med vit nolla. Förhoppningsvis är det bara tänd som eventuellt är lite improviserat och det vet jag så klart inte om det är original.
Jag tyckte mest att det var skumt att koppla ihop svart med blå så det var anledningen till att jag spekulerar.
Det fanns äldre tvära eletriker även då 😁
Amvändningen av blå som enbart neutral är av senare datum, 1996 ("Blå boken") eller ännu senare.

Edit, vid närmare eftertanke, även blå användes som fas i vissa områden.
Alltså kan man hitta vit svart, brun, blå och röd ledare i samma anläggning om den är gammal nog. Och det är godkänt eftersom det som gällde vid installationstillfället är fullt lagligt.
Om än inte lämpligt.

Senast ändrad:
Edit, vid närmare eftertanke, även blå användes som fas i vissa områden.
Alltså kan man hitta vit svart, brun, blå och röd ledare i samma anläggning om den är gammal nog. Och det är godkänt eftersom det som gällde vid installationstillfället är fullt lagligt.
Om än inte lämpligt.
Ja, men om man ska _ändra_, ska elektriker dra om/nytt enligt nuvarande regler för den nya delen iaf.

Det är ett skumt skit allt det där. För att ladda min KTM sas vid cigguttaget så har den fina ciggpluggen, sladdar med, nolla på brun och +12 på blå. Jag hade förväntat med svart för noll och röd för 12, som väl är det man gör i svagström/likström?

Det är ett skumt skit allt det där. För att ladda min KTM sas vid cigguttaget så har den fina ciggpluggen, sladdar med, nolla på brun och +12 på blå. Jag hade förväntat med svart för noll och röd för 12, som väl är det man gör i svagström/likström?
I mitt hus (någon har varit "kreativ" med installationerna) betyder färgerna ingenting förutom att gul/grön (nästan) alltid är jord. Man får vara ordentligt försiktig när man funderar på om en ledare är tändtråd eller inte. Meeen, allt fungerar och säkringarna och jordfelsbrytaren klarar sig så alldeles galet kopplat är det nog inte.

Ett "roligt" exempel - "Hm, varför sitter det en stickkontakt i ett uttag i källartrappan vars sladd går rakt in i väggen? Aha, det matar det där utanpåliggande uttaget i rummet bredvid".
Då blev det även en blandning av ojordade och jordade vägguttag i det rummet. Just den lösningen blev inte långlivad efter att jag hade upptäckt den.

Syrran hade en inkopplad sladd liggande under parketten där förra ägaren slagit ihop två rum.

Antar att den var tejpad men det förtäljer inte historien

När det ändå en en tråd med märkliga elfel på första sidan så passar jag på.
Upptäckte att min elförbrukning är dubbelt så hög nu i januari jämfört med januari förra året.

Bor i lägenhet med värme och varmvatten som ingår i hyran. Ingen tvättmaskin men en diskmaskin som jag använder 2 gånger per år (för att diska ur filtren i köksfläkten(ja, jag vet att jag borde göra det oftare...))
Alla lampor är LED, alla mobilladdare urdragna när det inte laddas något. Dom flesta lampor är antingen rörelsstyrda eller med timer och dom lyser bara när dom behövs. Golvvärmen i badrummet är alltid avstängd, jag provade så att den fungerar en gång förra julen.

Kyl/frys är ganska nya och där har jag haft en Shelly energimätare sedan förra hösten och den snittar på 40 w i förbrukning. Bra eller dåligt kan jag inte avgöra men jag ser på den när jag öppnat dörren så den verkar fungera som den ska.

Det finns bara en sak till som kan dra ström, och det är köksfläkten.
Den står ju för frånluften också så den går inte att stänga av. När jag nu började fundera över hur det är tänkt att den ska fungera inser jag att det går inte att reglera fläkthastigheten. Den har ett läge för när ingen är hemma, ett normalläge och ett forcerat läge men jag hör ingen som helst skillnad...

Seden flyttar jag över Shellymätaren och blir förvånad. Den fladdrar mellan 40 och 600 watt?? Stabiliserar sig så småning om på 600 w men snabba dippar ner till 40 w kanske en-två gånger per minut. Känns inte normalt så jag letar upp en ikeagrej som också mäter förbrukning. Precis samma med den!

Ska det vara så här? Är det fel på mina mätgrejer? Gör jag något fel?
Jo, jag ska kontakta värden i morgon och jag drar även ur fläktkontakten för att se om det blir någon ordning på förbrukningen...

Har ingen koll på dina mätprylar, men det kan vara så att de inte klarar av att mäta på induktiva laster. 40 watt låter rimligt för fläkten. Drar den 600 watt rimligt stor andel av tiden så skulle den producera en hel del värme som du skulle känna av.

Har ingen koll på dina mätprylar, men det kan vara så att de inte klarar av att mäta på induktiva laster. 40 watt låter rimligt för fläkten. Drar den 600 watt rimligt stor andel av tiden så skulle den producera en hel del värme som du skulle känna av.
Jag misstänker att det är mina mätgrejer som tjafsar så när jag lagt mig i sängen kom jag ppå att jag har ju en billig tångamperemätare någonstans.
Efter att ha letat upp den konstaterar jag att den ger noll utslag...
Men eftersom jag håller med dig om att 600 w skulle ge en del värme så ger jag mig på att skruva bort den stora tunga kåpan framför det stora aggregatet för att känna om jag hittar något varmt...

Första upptäckten är att den är märkt med 3,2A/730w
För en fläkt!?

Andra upptäckten är att det ligger en fågel därinne...
Blir trött, skruvar ihop. Låter kontakten vara ur. Kollar elförbrukningen imorron.

Med så låg förbrukning så ska det kanske inte så mycket till det dubbla. Bidra gärna med siffror.

Är mätaren bytt nyligen?
Jag har ingen mätare i lägenheten, vet faktiskt inte var den finns... Men jag har kunnat se förbrukningen med 15 minuters upplösning hos nätägaren hela tiden jag bott här så jag tvivlar på att den är bytt under den tiden.

Det är kanske någon typ av ftx som värmer inluften innan den går in i lägenheten? I så fall beror nog skillnaden bara på vädret i år kontra förra året.
Jag börjar nästan misstänka att det är något sådant, det skulle kunna förklara varför den är märkt med 730 w.
Inser också att den utlovade upplösningen på elförbrukningen inte helt verkar motsvara min upplevda verklighet.
Enligt den så sjönk min elförbrukning klockan 18:00 från 0,638 kW till 0,496 kW men det var ju inte förrän vid tiotiden jag drog ur kontakten... Och min förbrukning ligger på exakt samma mellan 18 och midnatt.
Kan också konstatera att det är sjukt tyst i köket utan fläkten...
Under gårdagen förbrukade jag totalt 14,427 kWh medan samma dag förra året endast förbrukade 7,266 kWh.
Jag kan nog tycka att redan de 238 kwh jag gjorde av med förra året är en del mer än vad jag förväntade mig då jag, enligt mig själv, är rejält elsnål...

Är det en hyresrätt? Smart av värden isf att lägga över kostnad (eller iaf en stor del av) för ventilation och uppvärmning på hyresgästerna. Hoppas det matchas av låg hyra isf.
Jag har f.ö. precis betalt 2024 års elräkning för min bostadsrätt, tror det var 733 kWh totalt om jag minns rätt. Men då har vi fjärrvärme och självdragsventilation.

Apropå hemmasnickrad el.
När jag flyttade in i mitt nuvarande boende fanns det ett badrum i källaren, som inte använts på länge eftersom det inte uppfyllde några krav över huvud taget. När jag rev ut allt från det visade det sig att väggarna var korkmatta på spånskiva, sen lättbetong. Spånskivan vid duschen var svart...

I taket var det ett glest ribb-tak, på det låg lösa elkablar, som var skarvade med sockerbitar. En missriktad duschstråle hade kunnat bli ödesdiger 😱

Vi har (pga lite ombyggnation av lägenhetenI) också frånluft i köket via en ej avstängningsbar köksfläkt. Den drar ca 10w.

Fläkten ventilerar väl ut luften utomhus så det känns som att det skulle vara korkat att värma upp den först :-)

Vi ligger för övrigt på runt 300kWh i förbrukning ex värme och då är det diskmaskin varje dag, extra kyl/frys, tvättmaskin flera gånger i veckan och diverse skärmar och datorer som är på för jämnan + en hel del belysning som lyser. Om vi inte är hemma alls på en månad så landar det på runt 100kWh.

Edit: Det är fantastiskt vad hemmapulare fixar - det finns uppenbart fog för att det inte ska vara tillåtet att meka själv. Om jag nu i teorin skulle göra något själv skulle jag se till att vara påläst nog och vara helt säker på att jag förstår.

Det är fantastiskt vad hemmapulare fixar - det finns uppenbart fog för att det inte ska vara tillåtet att meka själv.
+1
Om jag nu i teorin skulle göra något själv skulle jag se till att vara påläst nog och vara helt säker på att jag förstår.
I praktiken har du ju redan, precis som så många andra av oss, gjort en del själv
20241101_225254-jpg.736125

Men där finns det väl inget som är tveksamt?

+1

I praktiken har du ju redan gjort en del själv
20241101_225254-jpg.736125

Men där finns det väl inga tveksamheter?

Fast det är inte i den fasta installationen så det är helt i sin ordning även enligt regelboken faktiskt! Så länge det är stickpropp behövs ingen behörighet. Kanske krävs om jag skulle göra det mot betalning åt någon annan, där är jag lite tveksam?

Gäller även 230v-delen i husbilar, husvagnar osv trots att det krävs en del kunskap för att det ska bli rätt - vi hade en lastbil på jobbet där allt fick göras om för att den ursprungliga, behöriga elektrikern använt EK-kabel och det ska man tydligen inte göra i fordonsinstallationer.

Tillbaka
Topp