[OT] Memes, den stora tråden.

Waylost

Aktiv medlem
C7523B46-E7CF-44C2-83C3-8368F7887720.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Det där motsvarar min uppfattning om Norskt vägunderhåll till 100%

Jag har ofta hört folk säga att man känner direkt att man har passerat gränsen från Sverige till Norge för att vägarna är bättre underhållen (men kanske var det inte svenskor som sade det (säkert inte norrman dock)).

mzi

Aktiv medlem
Lite kul är ju att trots att vi är så emot det danska räknesättet, så använder de ju den "nordiska halvan". Alltså samma halva som vi använder i "halv åtta hos mig" och "halvannan timme" Det betyder ju inte "klockan fyra" eller "en timme", utan bara att den sista enheten är halv. , 7.30 och 1½ timme.

Mashimaro

Aktiv medlem
Lite kul är ju att trots att vi är så emot det danska räknesättet, så använder de ju den "nordiska halvan". Alltså samma halva som vi använder i "halv åtta hos mig" och "halvannan timme" Det betyder ju inte "klockan fyra" eller "en timme", utan bara att den sista enheten är halv. , 7.30 och 1½ timme.
Förvisso, men man kan ju säga "sju och trettio" och "en och en halv timme" om man vill. Om man vill säga 97 på danska så kan man väl inte välja att säga det på ett enkelt sätt. Man måste säga som bilden visar. Dessutom så byter de system från 50 till 99. Tiotalen upp till och med 40 har egna ord och baseras på 10. Från 50 till 90 används tjog som bas, med minus halva tjog för 50, 70 och 90. Och 90 heter halvfems. Men 100 heter inte fems! Det känns väldigt danskt, typ "Gillar du inte hur vi gör? Synd för dig! Skål!"

Bonus: 80 heter Firs, men 70 heter Halvfjerds! De byter stavning på samma ord!!!

Berk

Aktiv medlem
Visste inte om danska systemet.

Jag är nöjd atr jag flyttade från Nederländerna, via Tyskland, till Sverige som har mest logiska och enklaste systemet. Är faktiskt lite förvånad att Sverige och Tyskland både har samma glada ansiktet i memet.

mzi

Aktiv medlem
Tiotalen upp till och med 40 har egna ord och baseras på 10
Fransmännen är ju värre där. Upp till sextio är det tiotal, sjuttio är sextio-tio, och sedan kommer man in på tjugotalen fyra-tjugo och fyra-tjugo-tio.

Det känns väldigt danskt, typ "Gillar du inte hur vi gör? Synd för dig! Skål!"
Jag håller med! Det är inte logiskt och vettigt, men just den där halvan - som många retar sig på - är faktiskt vettig med tanke på hur den används annars i språken!

jonte987

Aktiv medlem
Jag förstår inte hur det är svårare att säga det på danska än på tex tyska? Att det eventuellt är svårt att lära sig är nog ett dåligt argument för de som redan kan det. Dessutom svårt och onödigt att lära sig danska överhuvudtaget...nu när man har mer än 2 kanaler i alla fall.

EDIT. Paradi? Man lär sig om dansken i grundskolan hoppas jag?

AdamLR

Aktiv medlem
Hur är det på finska nu då? Har för mig att
8 = kahdeksan = 10 minus 2
9 = yhdeksän = 10 minus 1.

Däremot heter 20 föredömligt nog Kaksikymmentä (kaksi = 2, kymmenen = 10).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer