[OT] Memes, den stora tråden.

1000020060.jpg

Skumt. Jag minns till 100% att vi åkte på att använda bälteskuddar av modernt snitt men det måste jag varit för stor för redan 1986.

Möjligen minns jag inte ett skit och det var småsyskonen som fick orangefärgade kuddar.

Lågen för att har rullbälte i bilen infördes dock redan 1970 (fram) och 1971 (bak) enligt wikipedia. Så bälterna fanns säkert om bilen inte var riktigt gammal.

Skumt. Jag minns till 100% att vi åkte på att använda bälteskuddar av modernt snitt men det måste jag varit för stor för redan 1986.

Möjligen minns jag inte ett skit och det var småsyskonen som fick orangefärgade kuddar.
Som din namne (väl?) funderar jag en del på när du är född egentligen. Jag träffade aldrig en enda människa som hette Jonatan och var äldre än mig, men däremot massvis med barn 10-20 år yngre än mig. Själv är jag född flera år efter att man ens kunde köpa en 244 eller 245:a heller för den delen (?), och spenderade barndomsåren tryggt förvarad i en 745:a.?

Helt irrelevant fråga för tråden såklart, men när stoppade det mig senast....??

Som din namne (väl?) funderar jag en del på när du är född egentligen. Jag träffade aldrig en enda människa som hette Jonatan och var äldre än mig, men däremot massvis med barn 10-20 år yngre än mig. Själv är jag född flera år efter att man ens kunde köpa en 244 eller 245:a heller för den delen (?), och spenderade barndomsåren tryggt förvarad i en 745:a.?

1972. Heter Jonas

Får inte riktigt ihop det med årtalen. Antingen var det syskonen eller så köpte mina föräldrar bälteskuddar senast 84

Det går väl åt hälften nu mot när det började sjunka i slutet av 60-talet och det med mer än 10 gånger så många bilar.
Tror inte heller vi kommer så mycket under den nivån vi har nu, de pengarna hade gjort mer nytta på annat ställe.

För att vara petig slutade Volvo tillverka 240-serien först 1993, och riktigt så ung är du inte.

Däremot hette bilarna inte 242, 244 eller 245 efter 1983. De hette bara 240. Så lite rätt var det ju ändå. ??

1972. Heter Jonas

Får inte riktigt ihop det med årtalen. Antingen var det syskonen eller så köpte mina föräldrar bälteskuddar senast 84
Mina föräldrar hade definitivt skaffat (fått begagnade av någon, som vanligt..) bälteskuddar till oss ungar redan när jag var ett par år gammal, även om just jag var för liten för att sitta på dem. Född -81. Skulle hetat Jonas men slapp. ?

Min syrra född -84 hade t o m ett riktigt babyskydd - det var som ett litet badkar i vit frigolit.

Min storasyrra låg bältad i en bebis-korg men korgen låg löst.
När det var min tur var både jag OCH korgen förankrade.
Har jag fått berättat för mig.
Jag och brorsan låg i baksätet i babyinlägget eller vad det heter.
Bakåtvänd hade vi på moderna manér konstigt nog och sen tillbaka till löst i baksätet

Det går väl åt hälften nu mot när det började sjunka i slutet av 60-talet och det med mer än 10 gånger så många bilar.
Tror inte heller vi kommer så mycket under den nivån vi har nu, de pengarna hade gjort mer nytta på annat ställe.
Blev tvungen att googla och det har gått stadigt nedåt sedan 50-talet.
IMG_0002.jpeg

Bilden kommer härifrån: http://yrkeskompetens.se/sakerhet1.pdf

Blev tvungen att googla och det har gått stadigt nedåt sedan 50-talet.
Visa bilaga 685889
Bilden kommer härifrån: http://yrkeskompetens.se/sakerhet1.pdf

Ja, 50 och 60 var ganska vilt, det är först där i slutet som man fick lite ordning på det. Sedan dess har vi mest extrapolerat.
Gissar att det var på 50-talet som bilen började spridas ordentligt och resten hängde inte med. Det var väl färst då någon gång som man faktiskt började med krav för att få körkortet :P.

Sen gick man från kompetens i att framföra fordon till att fokusera på beteende istället och nu har vi helt glömt det första och lämnat över det till transistorer.

Tillbaka
Topp