[OT] Memes, den stora tråden.

1713891892081.png

Kan någon hjälpa mig att förstå vad det roliga skulle vara i det åsyftade inlägget? Jag gissar att vi talar om #2823.
Det "roliga" är ett ironiserande över hur Disney har en förkärlek att skriva om klassiska berättelser med modern värdegrund. Detta märks oftast i att klassiskt vita karaktärer ersätts av personer med annan bakgrund. Om man tycker detta är bra eller dåligt är upp till var och en, men för Disneys del har det inta fallit väl ut. Ett antal floppar och nu inställda projekt, t.ex en ny version av Snövit som inte ser ut att bli av. Netflix har anklagats för samma sak och ett tag skulle Egypten stämma dem för sitt felaktiga påstående om att Kleopatras hade afrikansk bakgrund.

I min värld är detta en stor storm i ett väldigt litet vattenglas. Vi lite mer sansade inser att vi faktiskt inte behöver se på det om vi inte vill.

Det "roliga" är ett ironiserande över hur Disney har en förkärlek att skriva om klassiska berättelser med modern värdegrund. Detta märks oftast i att klassiskt vita karaktärer ersätts av personer med annan bakgrund. Om man tycker detta är bra eller dåligt är upp till var och en, men för Disneys del har det inta fallit väl ut. Ett antal floppar och nu inställda projekt, t.ex en ny version av Snövit som inte ser ut att bli av. Netflix har anklagats för samma sak och ett tag skulle Egypten stämma dem för sitt felaktiga påstående om att Kleopatras hade afrikansk bakgrund.

I min värld är detta en stor storm i ett väldigt litet vattenglas. Vi lite mer sansade inser att vi faktiskt inte behöver se på det om vi inte vill.
Plockar russinen ur kakan: ligger inte Egypten i Afrika?

Sen tror jag frågan, för många*, är större än vilken skådespelare som väljs ut till vilken roll.
I mångas ögon är det en form av historierevision. Kleopatra är ett sådan exempel där det framförs som en dokumentär som vill hävda att Kleopatra hade afrikanskt ursprung, vilket är falskt.

Vad gäller sagor och andra, icke-historiska, verk anser väl många* att produktionerna avviker för mycket från källmaterialet. Snövit är ju ett exempel på det. Snövit beskrivs ju bokstavligen som vit som snö. Valet av skådespelare tycks därför ha upprört många*.

* Jag vet inte hur många "många" är men de har i alla fall höjt sina röster på internet

"Många" förefaller leva ett väldans tradigt liv. Tänk att bara vara förmögen att se till andra människors yttre. Och att vara tvungen se alla Disneys produktioner, från början till slut.

Plockar russinen ur kakan: ligger inte Egypten i Afrika?
Hennes ursprung är från dåtidens Grekland, hennes far var en av Alexander den stores generaler. Netflix (med koppling till frågan ovan) hade ett klipp i trailern om deras dokumentär om henne där de hävdade att detta var en rasistisk historieförfalskning. Det retade upp Egypten.

Låt oss nu släppa detta och återgå till det roliga. Pluspoäng till den som hittar årets första upprörda krönika över att det finns folk som gillar att cykla i fula tighta kläder.

Hennes ursprung är från dåtidens Grekland, hennes far var en av Alexander den stores generaler. Netflix (med koppling till frågan ovan) hade ett klipp i trailern om deras dokumentär om henne där de hävdade att detta var en rasistisk historieförfalskning. Det retade upp Egypten.

Låt oss nu släppa detta och återgå till det roliga. Pluspoäng till den som hittar årets första upprörda krönika över att det finns folk som gillar att cykla i fula tighta kläder.
En viktig (den viktigaste?) aspekten av och funktionen för humor är väl ändå att kunna beröra tankar, frågor och känslor som många har svårt att hantera på något annat sätt.

Att humor leder till diskussioner och reflektioner bör uppmuntras, i annat fall faller det tämligen platt.

Tillbaka
Topp