plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är helt med på vad du menar Jensen!
> Hoppas ingen uppfattade min skepsism som något
> Äpple-kritiskt. Jag har aldrig testat
> Apple-grejor och ka ndärför omöjligt veta om
> det är bra eller anus. Det jag kritiserade var
> ett okritiskt hyllande av en åprodukt vars
> revolutionerande egenskaper kanske överdrivits en
> smula. (Jag inser att det kanske inte fullt
> framgick dock...) Kanske inte så mycket
> hyllningskör här på Happy i.o.f.s, har sett
> betydligt värre på andra ställen. Men när
> något hyllas utan att någon gång ifrågasättas
> växer hornen ut i pannan på mig ;-)
> Det spelar egentligen ingen roll vad det gäller,
> men en oemotsagd hyllningskör är något jag har
> svårt för.
självklart finns det de som är riktigt fanatiska, men det finns det på alla ställen o i alla brancher. finns de som hyllar microsoft med, hur konstigt man än tycker att det är.
alltså, jag gillar apples produkter, och visst ser jag brister. MEN inser samtidigt att ingen produkt är fulländad. om jag personligen ser på iphonen så visst saknar den 3G, o andra sidan så kommer den i 3G version senare, dessutom så kör ja inte 3G. Dels för att det sluktar mycket mer batteri, men även för att jag inte ser meningen i det. videosamtal t.ex. inte fan vill jag se den jag pratar med. det som det kan vara bra för är ju om man ska surfa osv. men då finns det ju andra saker som gör att det egentligen inte heller är ett alternativ, såvida du inte kopplar in en bärbar dator, och det är att hur kul är det att surfa på en 1" skärm, eller ens på en 2,5" skärm där man får scrolla i alla möjliga leder för att se nått. iphonesn skärm, då börjar det kanske bli lite intressant o surfa, men då komemr vi ju till problem två, de svenska priserna på att surfa över 3G är hutlösa. visst finns det abonumang där man får en viss mängd o surfa för, emn då kostar det oerhört mycket i månadskostnad och när man surfat upp den potten amn får med, så är det de hurlösa priserna igen, ja menar, va äre 10 kr för en ynka Mb :D
sen ahr vi det här med mobilkamror, börjar tröttna på den Megapixel hysterin som uppkommit i o med mobilkamror. när ska folk lära sig att Mpixel inte är allt. Mpixel talar egentligen bara om hur står bilden är på höjden och bredden. jag kan rita en bild i Paint i windows som 10 Mpixel, det betyder inte att den är bra :D har ännu inte sett en mobilkamera som tar bilder i klass med en riktig digitalkamera, i alla fall inte i annat än optimala förhållanden. i riktigt bra ljus osv. kan en bra mobilkamera ta en okay bild, emn är ljuset dåligt så suger de mer eller mindre t.ex.
där har du två anledningar till att många kanske inte "dissar" iphone så mycket utan hyllar den. dessutom så är väll 3G inte stort i usa. de använder väll ändå mest CDMA nätet och usa är ändå apples huvudmarknad alla gånger.
tror att de som hyllar iphone, därav mig, tycker att fördelarna överväger nackdelarna. att de tryckt in OSX i den är ett framsteg. helt klart t.ex. man måste ju även tänka på att det är deras första mobil. men visst kraven har varit höga. men tror att många väntat sig en supermobil me allt man kan tänka sig i sig och som kostade extremt lite. det är väll nästan lite konstigt att folk väntade sig det, då inga av apples produkter utmärker sig med att vara fullsmockade med saker, men är bra på de saker som finns i dem. ta deras datorer, hårdvarumässigt är de bra o klart konkuranskraftiga. men med windows i dem (de kan ju köra windows) så är det ju som vilken windows burk som helst, men med OSX i sig så är det en mycket stark kombination.
men som sagt, det är mitt sätt o se det.jag tror att vi kommer få se fler mobiler från dem, typ ungeför som de har på ipod sidan, en lite större me mer funktioner (ipod) och en mindre med mindre funktioner, men mindre fysiskt mått (typ ipod nano).
ska bli kul o se apples mjukvara lite mer ingående.
> Styrkan med Apple måste ju vara att de har
> bättre koll på att protokoll och standarder
> följs? I windows blir det ju lite hipp som happ
> och inte ens M$ själva följer sina white
> papers...
> Hoppas Apple växer till sig en smula så
> konkurrensen jämnas ut lite. Det skulle alla må
> bra av.
apples kontroll ligger ju i just att de både ger ut hårdvaran och mjukvaran. microsofts problem är att de ska bygga ett operativsystem som ska funka med tusentals olika kombinationer av hårdvara, kanske miljtontals kombinationer, vilket blir väldigt komplext. detta är ju även en anlending till att man inte kommer kunan utvekla program o lägga in o köra hur amn vill i iphone. utan allt komemr behövas godkännas genom apple. detta är ju för att få ett stabilt o säkert system. kommer säkert hackas, men apple kommer nog göra allt för att stoppa det.
apple växer stadigt, dock ligger de ju långt efter microsoft om amn ser pengamässigt. så på operativsystem marknaden så kommer de växa, helt klart. dock inte till nå 50% eller liknande. inte de närmaste åren i alla fall. inte så länge de gör sina datorer själv o osx bara funkar på dessa, vilket isig är en av anlendingarna till att osx funkar så bra. så antingen fortsätter man att vara mindre, eller så eller offrar lite funktion. för apple har valet varit det första och jag tror det kommer fortsätta så.
apples styrka är att de tänker utan för lådan eller hur man säger, de är ruskigt duktiga på att lansera en produkt precis i rätt tid, alltså när marknaden är mogen för det. är den inte mogen, så släpper de inte produkten. kolla t.ex. på ipod, det fanns bra mp3 spelare innan oxå, men ipoden kom när marknaden va som mest mogen för en bra mp3 spelare. ett annat bra exempel är ipod shuffle, sällan man läser om en mp3 spelare från et sådant känt märke som fått så mycket skit och dålig kritik innan den släps som shufflen och som sen slagit. shufflen är ju en av de bäst säljande modellerna tro det eller ej :D
kollar man apple aktien, så inser man att man borde köpt en jävla bunt av dem för några år sen, de har nästan ökat 200% varje år. apple gjorde 13 miljarder i ren vinst förra året för övrigt.