[OT] Min nästa telefon

[OT] Min nästa telefon
Jag är helt med på vad du menar Jensen!
Hoppas ingen uppfattade min skepsism som något Äpple-kritiskt. Jag har aldrig testat Apple-grejor och ka ndärför omöjligt veta om det är bra eller anus. Det jag kritiserade var ett okritiskt hyllande av en åprodukt vars revolutionerande egenskaper kanske överdrivits en smula. (Jag inser att det kanske inte fullt framgick dock...) Kanske inte så mycket hyllningskör här på Happy i.o.f.s, har sett betydligt värre på andra ställen. Men när något hyllas utan att någon gång ifrågasättas växer hornen ut i pannan på mig ;-)
Det spelar egentligen ingen roll vad det gäller, men en oemotsagd hyllningskör är något jag har svårt för.

Styrkan med Apple måste ju vara att de har bättre koll på att protokoll och standarder följs? I windows blir det ju lite hipp som happ och inte ens M$ själva följer sina white papers...
Hoppas Apple växer till sig en smula så konkurrensen jämnas ut lite. Det skulle alla må bra av.

[OT] Min nästa telefon
Stream skrev:
-------------------------------------------------------
> Här kan ni också diskutera mobiler grabbar:
> http://mobilforum.mkf.se/

Nädu! I den här tråden, som är [ot], finns det på sidan tre ingen bild på en diktator så då är det fritt fram att fortsätta ;-)

[OT] Min nästa telefon
plumse skrev:
> Jag är varken för eller emot Apple. I.o.f.s är
> jag nog mer för faktiskt, trots att jag kör
> M$-grejor. Konkurrens har aldrig skadat,
> tvärtom.
> Men är det fortfarande ingen som kan förklara
> hypen med Äpplets telefon? Den är ju gammaldags
> redan innan den lanserades så varför all
> uppståndelse? Kan ingen förklara detta?!?

Om du hängt med och cyklat idag hade du inte behövt sitta hemma och tjöta om en fruktistelefons för och nackdelar... :-)

/Leo

[OT] Min nästa telefon
plumse skrev:
> Jag är helt med på vad du menar Jensen!
> Hoppas ingen uppfattade min skepsism som något
> Äpple-kritiskt. Jag har aldrig testat
> Apple-grejor och ka ndärför omöjligt veta om
> det är bra eller anus. Det jag kritiserade var
> ett okritiskt hyllande av en åprodukt vars
> revolutionerande egenskaper kanske överdrivits en
> smula. (Jag inser att det kanske inte fullt
> framgick dock...) Kanske inte så mycket
> hyllningskör här på Happy i.o.f.s, har sett
> betydligt värre på andra ställen. Men när
> något hyllas utan att någon gång ifrågasättas
> växer hornen ut i pannan på mig ;-)
> Det spelar egentligen ingen roll vad det gäller,
> men en oemotsagd hyllningskör är något jag har
> svårt för.

självklart finns det de som är riktigt fanatiska, men det finns det på alla ställen o i alla brancher. finns de som hyllar microsoft med, hur konstigt man än tycker att det är.

alltså, jag gillar apples produkter, och visst ser jag brister. MEN inser samtidigt att ingen produkt är fulländad. om jag personligen ser på iphonen så visst saknar den 3G, o andra sidan så kommer den i 3G version senare, dessutom så kör ja inte 3G. Dels för att det sluktar mycket mer batteri, men även för att jag inte ser meningen i det. videosamtal t.ex. inte fan vill jag se den jag pratar med. det som det kan vara bra för är ju om man ska surfa osv. men då finns det ju andra saker som gör att det egentligen inte heller är ett alternativ, såvida du inte kopplar in en bärbar dator, och det är att hur kul är det att surfa på en 1" skärm, eller ens på en 2,5" skärm där man får scrolla i alla möjliga leder för att se nått. iphonesn skärm, då börjar det kanske bli lite intressant o surfa, men då komemr vi ju till problem två, de svenska priserna på att surfa över 3G är hutlösa. visst finns det abonumang där man får en viss mängd o surfa för, emn då kostar det oerhört mycket i månadskostnad och när man surfat upp den potten amn får med, så är det de hurlösa priserna igen, ja menar, va äre 10 kr för en ynka Mb :D

sen ahr vi det här med mobilkamror, börjar tröttna på den Megapixel hysterin som uppkommit i o med mobilkamror. när ska folk lära sig att Mpixel inte är allt. Mpixel talar egentligen bara om hur står bilden är på höjden och bredden. jag kan rita en bild i Paint i windows som 10 Mpixel, det betyder inte att den är bra :D har ännu inte sett en mobilkamera som tar bilder i klass med en riktig digitalkamera, i alla fall inte i annat än optimala förhållanden. i riktigt bra ljus osv. kan en bra mobilkamera ta en okay bild, emn är ljuset dåligt så suger de mer eller mindre t.ex.

där har du två anledningar till att många kanske inte "dissar" iphone så mycket utan hyllar den. dessutom så är väll 3G inte stort i usa. de använder väll ändå mest CDMA nätet och usa är ändå apples huvudmarknad alla gånger.

tror att de som hyllar iphone, därav mig, tycker att fördelarna överväger nackdelarna. att de tryckt in OSX i den är ett framsteg. helt klart t.ex. man måste ju även tänka på att det är deras första mobil. men visst kraven har varit höga. men tror att många väntat sig en supermobil me allt man kan tänka sig i sig och som kostade extremt lite. det är väll nästan lite konstigt att folk väntade sig det, då inga av apples produkter utmärker sig med att vara fullsmockade med saker, men är bra på de saker som finns i dem. ta deras datorer, hårdvarumässigt är de bra o klart konkuranskraftiga. men med windows i dem (de kan ju köra windows) så är det ju som vilken windows burk som helst, men med OSX i sig så är det en mycket stark kombination.

men som sagt, det är mitt sätt o se det.jag tror att vi kommer få se fler mobiler från dem, typ ungeför som de har på ipod sidan, en lite större me mer funktioner (ipod) och en mindre med mindre funktioner, men mindre fysiskt mått (typ ipod nano).

ska bli kul o se apples mjukvara lite mer ingående.

> Styrkan med Apple måste ju vara att de har
> bättre koll på att protokoll och standarder
> följs? I windows blir det ju lite hipp som happ
> och inte ens M$ själva följer sina white
> papers...
> Hoppas Apple växer till sig en smula så
> konkurrensen jämnas ut lite. Det skulle alla må
> bra av.

apples kontroll ligger ju i just att de både ger ut hårdvaran och mjukvaran. microsofts problem är att de ska bygga ett operativsystem som ska funka med tusentals olika kombinationer av hårdvara, kanske miljtontals kombinationer, vilket blir väldigt komplext. detta är ju även en anlending till att man inte kommer kunan utvekla program o lägga in o köra hur amn vill i iphone. utan allt komemr behövas godkännas genom apple. detta är ju för att få ett stabilt o säkert system. kommer säkert hackas, men apple kommer nog göra allt för att stoppa det.

apple växer stadigt, dock ligger de ju långt efter microsoft om amn ser pengamässigt. så på operativsystem marknaden så kommer de växa, helt klart. dock inte till nå 50% eller liknande. inte de närmaste åren i alla fall. inte så länge de gör sina datorer själv o osx bara funkar på dessa, vilket isig är en av anlendingarna till att osx funkar så bra. så antingen fortsätter man att vara mindre, eller så eller offrar lite funktion. för apple har valet varit det första och jag tror det kommer fortsätta så.

apples styrka är att de tänker utan för lådan eller hur man säger, de är ruskigt duktiga på att lansera en produkt precis i rätt tid, alltså när marknaden är mogen för det. är den inte mogen, så släpper de inte produkten. kolla t.ex. på ipod, det fanns bra mp3 spelare innan oxå, men ipoden kom när marknaden va som mest mogen för en bra mp3 spelare. ett annat bra exempel är ipod shuffle, sällan man läser om en mp3 spelare från et sådant känt märke som fått så mycket skit och dålig kritik innan den släps som shufflen och som sen slagit. shufflen är ju en av de bäst säljande modellerna tro det eller ej :D

kollar man apple aktien, så inser man att man borde köpt en jävla bunt av dem för några år sen, de har nästan ökat 200% varje år. apple gjorde 13 miljarder i ren vinst förra året för övrigt.

[OT] Min nästa telefon
Plumse - jag varken skrev eller menade att DU var/är korkad, och jag är ledsen om du tog det personligt. Kanske fel ordval (vi utlänningar har problem med det ibland), även om jag var noga med att bara kritisera det som du gör i det här fallet, inte dig.

I have no problem with you personally, I just have a problem respecting underinformed opinions, whether they agree with my conclusions or not. (I have a real problem with mindless Apple fanboys as well as Apple haters. Both are wrong.)

[OT] Min nästa telefon
Jensen, jag läste faktiskt allt och håller med till fullo. Hade lite problem dock när jag passerade "jag kan rita en bild i Paint i windows som 10 Mpixel, det betyder inte att den är bra". Började fnittar lite

Daner, det är lugnt! Missförstånd uppstår lätt i skriven text när kroppsspråk, betoningar å sånt lätt faller bort... Jag tror dock att vi pratat förbi varandra lite. Jag var aldrig skeptisk till produkten i sig, jag var skeptisk till hypen. Jag var nog lite otydlig på den punkten eftersom missförstånd uppenbarligen uppstod. Hoppas det framgår tydligare nu så vi tjaffsar om rätt saker ;-)

[OT] Min nästa telefon
plumse skrev:
> Jensen, jag läste faktiskt allt och håller med
> till fullo. Hade lite problem dock när jag
> passerade "jag kan rita en bild i Paint i windows
> som 10 Mpixel, det betyder inte att den är bra".
> Började fnittar lite
>

hehe, måste erkänna att det blev LITE mer än vad jag tänkt mig :D:D

men det där med megapixel är ju sant. alla snackar ju bara om Mpixel, även om 5 Mpixel kameran tar bilder som är suddiga, har dålig skärpa eller prickiga/pixliga så tjatar folk om "ja men denna mobil har en 5 Mpixel kamera, o det betyder ju att det är en riktigt bra kamera". blir så jäkla trött på det. sonyericsson, nokia o några till har kamror som tar okay bilder o bra förhållanden, men är det inte bra förhållanden så tar de bilder som en 400 kr digitalkamera gjorde för 3 år sen, bara att de är stora både i Mb och i fysisk storlek när amn skriver ut dem.

en suddig 40 cm bred bild är inte bättre än en 10 cm bred suddig bild lixom :D

allt detta beror ju på att mobilkamror inte har samma bildsensor som en riktig digitalkamera. dels pga. storlek och dels pga. att en sådan kostar mera.

en annan konstig sak är att mobiler brukar tendera till att blo tjockare bara för att de har kamera. ta t.ex. sonyericsson :D M600 är MYCKET tunnare än P990, när det ända som igentligen skiljer är kamera o WiFi :D därför är rätt kul att apple tryckt in det i sådan tunn förpackning :D

[OT] Min nästa telefon
angående hypen så kan man nog beskriva det kort med att alla har höga förväntningar på apple, när apple släpepr nått äre lite "mystik" över det i och med att de klarar att hålla det hemligt så in i det sista. så äre me alla deras produkter :D

Phuu, bara tre rader :D

[OT] Min nästa telefon
Leo - Jag körde lite SS ut i Grimstaskogen idag innan det började snöa. Kändes bra att rulla och svetta lite när 1) det var ljust nog att köra utan lampa, 2) leran har frusit, och 3) snön har inte kommit ännu.

Tog inte mobilen med mig. ;)

[OT] Min nästa telefon
Jadu Daner, tycker det är konstigt att du bara har problem med dom (i denna tråd) som inte gillar iphonen pga att dom är oinformerad medans du inte verkar ha nått problem med dom som tycker den verkar bra, trots att även dessa rimligtvis är lika oinformerade. Eller sitter ni som gillar luren och trycker på en hemma i kammaren?

Jag har sett på Jobs presentation, läst vad jag kunnat i spec-väg samt läst vad dom som testat luren har skrivit. Jag kommer nog att kika på den när den kommer till oss här Sverige, men av vad jag sett/läst såhär långt så kommer inte jag att skaffa nån iaf. Det enda som är imponerande IDAG är os:et samt processorn, allt annat är gårdagens teknik. Vad övriga tillverkare har kommit med om närmare året när iphonen kommit hit till svedala det återstår att se...

[OT] Min nästa telefon
Jag måste dock säga att det är lite talande för Apples produkter att nästan alla som använder en mac blir så lyrisk över den. Vilket gör att de sedan hyllar nya produkter nästan osett. Att man till och med använder ordet "sekt" måste ju innebära att produkterna är sjukt bra.

Jag ser inget liknande för något annat datorföretag / microsoft.
Vart fanns hypen om Origiami?? (eller vad de kallade UMPC datorn), trots att de försökte bygga upp en egen hype med nedräkningar o.s.v.

För är det inte nästan uteslutande personer som aldrig gett en mac/ipod/osx mer än 5 minuter som klagar högst? Och om nästan alla användare blir så bitna så är det inte konsigt att nya produkter från detta företag blir hypade.

Dock kommer jag inte köpa en iPhone, däremot vill jag gärna ha en fullskärma video ipod med coverflow-gränsnittet samt rörelsesensorn för filmer i bredbild när jag vinklar ipoden.

Sen vill jag gärna ha en iphone nano med liknande touchscreenskärm i mindre storlek utan kamera, utan internet, utan mail, utan massa onödigt som jag inte använder. Men jag vill verkligen ha iphonens sätt att hantera röstbrevlådan t.ex.

Sen blev jag väldigt besviken på Apple-TV som de lanserade, låst till iTunesfilmer gör den helt värdelös för mig och många andra. Tycker Apple borde tänka efter att det som gjorde iPod till en sån succé var att den spelade det vanligaste musikformatet mp3 med ett överlägset gränssnitt. iPoden hade dött ut direkt om den bara kunde spela DRM-låsta MP4 låtar. Likadant borde Apple-TV spela AVI / DivX etc med det enkla gränssnitt den verkar ha.

Sen i en perfekt värld borde Apple-TV ha slingboxfunktioner och kunna strömma upp tv på nätet till ens laptop när man är ute och reser etc, eller varför inte ens egna tv-kanaler till iPhone via wifi. Den kopplingen hade nog gjort så jag köpt både apple-tv och iphone, och vore inte ens särskilt svårt att få till. Och det hade också varit mer likt det jag förväntat av Apple.

puh, blev långt det där.

[OT] Min nästa telefon
Banan: finns jäkligt många som kritierar iphone efter att bara läst va som står i aftonbladet eller bara läst de tekniska specarna. deusstom läst dem lite fort. t.ex. battertiden. inte i detta forum, men i många andra forum har folk klagat på att batteritiden bara är 5 timmar, men sanningen är att det är 5 timmars taltid. lyssnar man på mp3 äre 16 timmar, säg den mp3 mobil som klarar det, inte ens nokias speciella mp3 mobil, som till o me ä gjord för det klarar nå 16 timmar. ännu färre äre osm kollat upp hur man styr den, på sin höjd har de kolalt det lilla Jobs visade. dock finns det ju de som kollat upp den, precis som du.

Albion: hört rykten om att apple tv boxen består av delar de fått över o vill rensa lagret från. t.ex. pentium M processor, stämmer det kankse vi kan få se nå fulhack på den, för då betyder det ju att det finns lite kräm under skalet så att säga. vi får se hure blir. Quicktime ska ju inte heller kunna spela divx, men det klarar det utmärkt efter att man installerat plug-in :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
> Albion: hört rykten om att apple tv boxen består
> av delar de fått över o vill rensa lagret från.
> t.ex. pentium M processor, stämmer det kankse vi
> kan få se nå fulhack på den, för då betyder
> det ju att det finns lite kräm under skalet så
> att säga. vi får se hure blir. Quicktime ska ju
> inte heller kunna spela divx, men det klarar det
> utmärkt efter att man installerat plug-in :D

Jo, Apple sitter säkert på ett lager pentium M..... det gick ju över till intel förra januari och har bara använt Core Duo och Core 2 Duo i stort sett. Om den bestod av G4 processorer så hade det låtit mer som lagerrensning. Men de har säkert fått ett väldigt bra pris på M processorn.

Och jag har själv fått tweaka mitt Quicktime så att frontrow kan lira alla filmer, men vill inte köpa en apple-tv och sen hoppas att någon "knäcker" den med plug-ins. Det ska bara fungera, det är ju hela grejjen med Apple. Nej, Apple får köpa upp VLC och släppa det som QT8 med snyggare gränssnitt, så både frontrow och apple-tv lirar allt utan plugins etc.

Tycker Apple-tv hyllas för mycket också, för som jag sa, hur kul hade en ipod som bara spelar kopieringsskyddade mp4 låtar varit? De förstör en bra produkt genom att begränsa den, och jag tror det kommer slå tillbaka i slutändan. Steget är inte så förbannat långt till att likna t.ex. Sonys kopieringsskyddade CD-skivor som alla spyr galla över.

[OT] Min nästa telefon
Som jag sade tidigare, jag vill ha en Äppletelefon! Den är läcker och verkar tillräckligt bra. men den är dyr och hypen lever den nog inte upp till i dagsläget och jag anser att det finns mer prisvärda alternativ för den som vill kunna ringa med sin mp3-spelare.
Skall bli kul att se hur mycket 3:e-partsprogram man kan fylla den med t.ex. Jag är en sån som aldrig nöjer mig med det som levereras orginal så mjukvaru-komplettering är en absolut nödvändighet. Kan man t.ex göra en inköpslista när man går och handlar?

[OT] Min nästa telefon
Albion skrev:
> Jo, Apple sitter säkert på ett lager pentium
> M..... det gick ju över till intel förra
> januari och har bara använt Core Duo och Core 2
> Duo i stort sett. Om den bestod av G4 processorer
> så hade det låtit mer som lagerrensning. Men de
> har säkert fått ett väldigt bra pris på M
> processorn.
>
> Och jag har själv fått tweaka mitt Quicktime så
> att frontrow kan lira alla filmer, men vill inte
> köpa en apple-tv och sen hoppas att någon
> "knäcker" den med plug-ins. Det ska bara
> fungera, det är ju hela grejjen med Apple. Nej,
> Apple får köpa upp VLC och släppa det som QT8
> med snyggare gränssnitt, så både frontrow och
> apple-tv lirar allt utan plugins etc.
>
> Tycker Apple-tv hyllas för mycket också, för
> som jag sa, hur kul hade en ipod som bara spelar
> kopieringsskyddade mp4 låtar varit? De förstör
> en bra produkt genom att begränsa den, och jag
> tror det kommer slå tillbaka i slutändan.
> Steget är inte så förbannat långt till att
> likna t.ex. Sonys kopieringsskyddade CD-skivor som
> alla spyr galla över.

njaa, kanske inte apple, menade emr att intel nog satt på det o att de som du säger fick det billigt. eller så vare apples tillverkare som hade det på lager. men detta är vad som ryktena talade om:

* Processorn är en underklockad Pentium M (Crofton) på 1,0 GHz.

* Grafikkortet är Nvidia G72M (Geforce Go 7400) på 64 megabyte.

* Minnet är 256 megabyte DDR2.

* Hårddisken är en 2,5-tums PATA (IDE) på 40 gigabyte.

men du har rätt i att den borde kunna spela divx och sådant rakt av. dock är jag inte förvånad att den inte kan det då quicktime inte heller kan det från början. därför tänker jag inte vara först med att köpa en appleTV utan vänta o se hur det utveklas. dock så verkar dets om om appleTV säljer bättre än ipod just nu :D

o den måste ja säga emot det där me sony,hehe, det fula med sony´s skivskydd var ju att den installerade ett program automatiskt i bakgrunden utan användarens vetskap, en trojan skulle man kunna säga. DET vare fula, inte att själva låtarna var skyddade isig.

för övrigt så kan amn numera styra VLC med apples fjärkontroll som de skickar med sina datorer :D och vlc har blivit bättre i helskärmsläge, där de äntligen lagt in en styrning som ploppar upp när man rör muspekaren, inte som förut att man va tvungen att få fram kontrollpanelen med ett komando

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
Jensen skrev:
> Banan: finns jäkligt många som kritierar iphone
> efter att bara läst va som står i aftonbladet
> eller bara läst de tekniska specarna. deusstom
> läst dem lite fort. t.ex. battertiden. inte i
> detta forum, men i många andra forum har folk
> klagat på att batteritiden bara är 5 timmar, men
> sanningen är att det är 5 timmars taltid.
> lyssnar man på mp3 äre 16 timmar, säg den mp3
> mobil som klarar det, inte ens nokias speciella
> mp3 mobil, som till o me ä gjord för det klarar
> nå 16 timmar. ännu färre äre osm kollat upp
> hur man styr den, på sin höjd har de kolalt det
> lilla Jobs visade. dock finns det ju de som kollat
> upp den, precis som du.
>

Ta inte i så du spricker nu, min W810 klarar definitivt mer än 16timmars musik utan problem.
Resten av diskussionen lämnar jag därhän...

[OT] Min nästa telefon
Kneecap skrev:

> Fortfarande vill jag kunna köpa ett batteri via
> nätet t.ex. och byta det själv.. Ibland när man
> har slut på kräm då man glömt ladda är det
> bra att kunna låna av nån som har likadant
> batteri m.m.
>
> VÄRDELÖST!

Eller så åker man ner till Ullådalsstugan och sätter sig i baren ett tag. Där finns en laddkabel för SE och en för Nokia ;)

[OT] Min nästa telefon
zam skrev:

>
> Ta inte i så du spricker nu, min W810 klarar
> definitivt mer än 16timmars musik utan problem.
> Resten av diskussionen lämnar jag därhän...

javisst, det finns de som spelar lika länge eller lite längre, men 16 timmars speltid är absolut inte dåligt.

[OT] Min nästa telefon
lundatok skrev:
> Det är inte heller så världsbäst som hävdas.
> ;)

hehe, nää, som ren mp3 spelare så äre inget märkvärdigt. har apple sagt att det är SÅÅÅ bra eller? jag har själv bara sagt att det inte är dåligt, utan helt okay eller bra, då syftade ja självklart på mobil/mp3 spelare

[OT] Min nästa telefon
Jag gillar min iPod Nano G2. Skulle vilja ha en mobil i samma smidiga format. Prata och texta räcker, behöver inga finesser. Nån som kan tipsa om en modell som passar?

[OT] Min nästa telefon
svårt o säga, då de i usa säljs med abonumang. så tror vi får vänta o se innan vi säkert kan säga vad de komemr kosta. men ett pris på upp mot 6000 för 8 Gb versionen är nog inte omöjligt. me tanke på att andra märken tar en 4-5000 för 4 Gb nallar.

[OT] Min nästa telefon
JLarsson skrev:
>
> Eller så åker man ner till Ullådalsstugan och
> sätter sig i baren ett tag. Där finns en
> laddkabel för SE och en för Nokia ;)

Tjena!

Problemet är att jag har SEs nya interface för kablage, medans dom har en gammal laddare.. Men Egil i baren brukar låna ut sin..

Nån nämnde bra kameror = tjocka nallar.. Hmm säg det till samsung som nu släpper en 5,9mm tjock nalle med 3,5mp kamera.. Förövrigt är det samma kamera i min SE som i Tobbe/Frosts fylle-digitalare.. Men jag har "blixt" det har inte han..

[OT] Min nästa telefon
Det är optiken i mobiler som är allt annat än bra oftast. Bra optik tar tyvärr plats, det finns en anledning till varför systemkameror har feta objektiv (även när vi inte snackar tele). Dom minsta riktiga digitalkemerorna har optiken på tvären för att kunna vara något sånär tunna, och då är dom "bara" kameror.

[OT] Min nästa telefon
Tjena!

Jomper.. Jo, men jag sa ingenting om det.. Påpekade bara det där med tjockleken..

Jensen.. Som jag skrev, min mobil har samma optik och sensor som tobbes riktiga digtalare från Sony.. Bara att min telefon kom 3 år senare, vilket är förståligt.. Tycker det blir bra bilder så länge man har Autofokus, det gör sjukt stor skillnad mot fixfokus...

[OT] Min nästa telefon
MoeJoe, kolla samsungs enklaste lurar. Jag köpte en liten rackare förut som inte kunde mycket mer än att ringa och messa. Billig var den också (dv sutan abbonemang)

[OT] Min nästa telefon
Mr Handley skrev:
> MoeJoe, kolla samsungs enklaste lurar.

Samsung SGH-X820 skulle ju funka, smidigt format, diverse överflödiga finesser men billig.

[OT] Min nästa telefon
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jomper.. Jo, men jag sa ingenting om det..
> Påpekade bara det där med tjockleken..
>
> Jensen.. Som jag skrev, min mobil har samma optik
> och sensor som tobbes riktiga digtalare från
> Sony.. Bara att min telefon kom 3 år senare,
> vilket är förståligt.. Tycker det blir bra
> bilder så länge man har Autofokus, det gör
> sjukt stor skillnad mot fixfokus...

är du riktigt säker på det. för jag ahr då för mig att det är en billigare och mindre sorts sensor i alla de mobilkamror som finns idag. o så äre ju sällan glasoptik i mobilkamror. men tobbes kamera kanske har plastoptik?

¨har som sagt ännu inte sett en ända mobilkamera som slår en äldre digitalkamera i annat än optimala ljusförhållanden. alltid äre nått, dålig kantskärpa eller liknande.

[OT] Min nästa telefon
Tjena!

Kollade på specen och det är samma namn på sensorn.. Tror ifos att jag skrev fel.. Tobbes kamera är nog närmare 4 år.. Minst.. Den är på 2mp..

[OT] Min nästa telefon
FCC godkännande tar 3-4 månader, och de hade mycket press på sig att visa luren i januari trots att de hade planerat att lansera i USA i juni, Europa i oktober och Asien i januari 2008.

[OT] Min nästa telefon
Slog till på en Nokia N95 för ett par veckor sen. 5mpix kamera, wlan, gps, mediaspelare m.m. Bilderna blir grumma och videokameran funkar bättre än min gamla Canon A70. Tryckte i mtb filmen the Collective i den igår, med media converter som man får med. 40min film direkt från dvd tar bara ca 200MB och kvalitén blev över förväntan. Minneskortet på 2GB börjar bli lite fullt, men då ligger det nästan 700MB MP3 musik och halva västeuropas kartor inlagda. :-) /Leo

[OT] Min nästa telefon
Jag har:
K700i: 99 x 47 x 19.5 mm, 93g, 176 x 220 pixel bildskärm (1.85")

Jag vill ha:
iPhone: 115 x 61 x 11.6mm, 135g, 480 x 320 pixel bildskärm (3.5")
eller
N95: 99 x 53 x 21 mm, 120g, 240 x 320 pixel bildskärm (2.6")

Hmm, du har rätt om telefonerna.

Men...

iPod 80GB: 103 x 62 x 14mm, 157g, 320 x 480 pixel bildskärm (2.5")

Det är inte så att folk klagar på att den är för stor, eller hur?

Önskar bara att iPhone rymde mer än 8GB. Kanske när den kommer till Europa. Kanske Turbo 3G också... ;)

Amphibian skrev:
> Är det bara jag eller blir telefoner i onödan
> större och större? Klumpiga grejer...

[OT] Min nästa telefon
N95 klarar 4GB SDHC, väntar bara att de ska gå ner i pris. 2GB microSD kostar idag 199kr medans 4GB microSDHC ligger på 799kr. /Leo

[OT] Min nästa telefon
Varför står det på deras hemsidor (US, UK och SE) att det tar bara 2GB MicroSD?

Leo skrev:
> N95 klarar 4GB SDHC, väntar bara att de ska gå
> ner i pris. 2GB microSD kostar idag 199kr medans
> 4GB microSDHC ligger på 799kr. /Leo

[OT] Min nästa telefon
Jensen skrev:
> sen äre väll så att cisco äger namet i usa,
> men i europa osv. äre apple som äger det,
> alltså har apple en hållhake på cisco, om nu
> inte cisco ä villiga att döpa om sin produkt
> här i europa t.ex.
>
> för de som är inresserade av gränssnittet i
> nallen, kolla denna film
>
> er&search= där en reporter får en riktig demo,
> inte bara en me animerade bilder, utan med den
> riktiga nallen

Ser klart bra ut på demon i alla fall!
vill ha..
mw

[OT] Min nästa telefon
För att det inte hade kommit ut några 4GB SDHC när den specen skrevs. Kolla på Sandisk's hemsida så får du se, där står N95 med under kompabilitetslistan. Många har redan provat och det funkar.

/Leo

Daner skrev:
> Varför står det på deras hemsidor (US, UK och
> SE) att det tar bara 2GB MicroSD?
>
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > N95 klarar 4GB SDHC, väntar bara att de ska
> gå
> > ner i pris. 2GB microSD kostar idag 199kr
> medans
> > 4GB microSDHC ligger på 799kr. /Leo

[OT] Min nästa telefon
släpper apple utvecklargrejer så det går att skriva egna program till den blir jag glaaad.
har den stöd för en massa coccoa godis blir jag ännu gladare :)

Tillbaka
Topp