OT: mittfil? dagens fråga

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
hm skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon paragrafryttare säga hur stor lucka
> det får vara mellan bilarna i högerfilen så den
> anses full och mittfilen får börja nyttjas?

Om ingen annan känner sig manad så får väl jag. C.a 100m. Men även 75m går bra, men då med förbehållet att bilen bakom luckan får anpassa sig lite.

Ang "luck-behov" bör det vara väl inövat på tvåfiliga vägar, ingen skillnad map trefiliga vägar.

Edit: Jag förvånas över hur svårt det verkar vara att köra på trefiliga vägar jmf med tvåfiliga.

Vill tillägga: Min erfarenhet från många resor från Spanien o Italien till Sverige: Ju närmare jag kommer Stockholm ju sämre trafikbeteende och efter passagen av Södertälje får jag lust att vända.
Jag älskar "trafikflytet" söderut.

Senast ändrad:
Teoriserade/ trollar mest om det när någon får böter för det och saken ska dras till domstol.
Är ju lite lättare att mäta hastighet/nykterhet och det finns lite tydligare regler kring

hm skrev:
----------------------------------------------------
> Är ju lite lättare att mäta hastighet/nykterhet
> och det finns lite tydligare regler kring

Ja, det är väl det som är problemet.

För ett par veckor sedan låg jag bakom en polisbil som låg bakom en riktig slöfock på påfarten till e18 från arninge. Bilen körde ut på 80-vägen i ca 50km/h och hade en svans med ca 10 bilar bakom sig. Det blev fullständigt kaos på motorvägen när hela denna grupp med bilar skulle försöka ta sig ut på motorvägen utan att kunna gasa.

Jag satt bara och mös och tänkte att detta måste ju polisen åtgärda. Tydligare kan det inte bli. Men polisen sket i det. De var väl ute och jagade folk som kör 3km/h för fort istället.

H. skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> --
> > Är ju lite lättare att mäta
> hastighet/nykterhet
> > och det finns lite tydligare regler kring
>
> Ja, det är väl det som är problemet.
>
> För ett par veckor sedan låg jag bakom en
> polisbil som låg bakom en riktig slöfock på
> påfarten till e18 från arninge. Bilen körde ut
> på 80-vägen i ca 50km/h och hade en svans med ca
> 10 bilar bakom sig. Det blev fullständigt kaos
> på motorvägen när hela denna grupp med bilar
> skulle försöka ta sig ut på motorvägen utan
> att kunna gasa.
>
> Jag satt bara och mös och tänkte att detta
> måste ju polisen åtgärda. Tydligare kan det
> inte bli. Men polisen sket i det. De var väl ute
> och jagade folk som kör 3km/h för fort
> istället.

Vilken bil skulle de stoppat av dessa elva menar du? I mina ögon gjorde alla fel. Om jag har en snigel framför mig på en påfart så släppar jag fram den tills jag får tillräcklig lucka att säkert kunna accelerera och smälta in i trafikflödet.

Det var ju kanske inte heller helt osannolikt att poliserna hade ett viktigare mål med sin lilla utflykt.

Miss Lycka skrev:
> Det viktigaste målet för poliser är Happy Meal.

Det gäller väll alla?

garfunkah skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > På Hallandsåsen så ska man ligga i
> mittenfilen
> > om man inte ligger långt under
> > hastighetsgränsen, då ska man ta högerfilen.
> > Den är jättetydligt uppmärkt att den är
> för
> > långsamma fordon.
>
> Var finns denna jättetydliga uppmärkning?

Jag har inte sett någon sådan skylt(tyvärr). Brukar få mothugg när detta diskuteras, ligger själv i mittfilen och håller skyltad hastighet eller lite över. Just på Hallandsåsen har väl den extra filen tillkommit för att lastbilarna går långsamt i backen, då kan de få köra i innerfilen, jag i mittfilen och fortkörarna i ytterfilen. Kommer det två bilar bakifrån går jag in i innerfilen.

Kneecap: Även jag går emot dig, det finns inga kryp eller stigningsfiler på Hallandsåsen.
Att många ligger i mittfilen just på denna sträckan tror jag (tyvärr) beror på att de tycker det är lite för nära räcket, eftersom den är ombyggd från 2 till 3 filer.
När 3-filen tar slut och går över till 2-fil kommer även "vägrenen" tillbaka, och helt plötsligt smygs det ut till högerfilen.... + att det blir lite pinsamt att ligga kvar i vänstra filen kanske.....

Jag körde ofta om på högersidan tills jag fick reda på att det var olagligt, det som stör mig är hur man kan bli omkörd av en bil på höger (och ofta samtidigt på vänster) sida och ändå inte fatta att man ska byta fil?!

Hmm, om man kommer norrifrån så vill jag minnas att det är någon skylt om att högerfilen är för tung trafik. Nu är det ganska många år sedan jag kom det hållet iofs.

Klabbapan skrev:
> Dags att börja böta stoppklossarna i
> vänsterfilen oavsett om vägen har 2 eller 3
> filer...Idioter.

Jag håller med. Kör man inte om, har man inget i vänsterfilen att göra.

me.I.am skrev:
> Hmm, om man kommer norrifrån så vill jag minnas
> att det är någon skylt om att högerfilen är
> för tung trafik. Nu är det ganska många år
> sedan jag kom det hållet iofs.

Kan varit innan de byggde om till trefil? Det låter mer logiskt.

När jag åker riktigt tidigt mot Södertälje händer det att jag kommer ikapp helt ensamma bilar som ligger under hastighetsbegränsningen i mittfil. Jag går från höger till mitt, till vänster, kör om, väntar med att svänga in, till mitt, till höger. Reaktionen från den omkörda är obefintlig. Förarna och bilarna kan se ut precis hur som helst. Ufon!

Edit: Fötydligade med vänster.

Senast ändrad:
garfunkah skrev:
> me.I.am skrev:
> -----
> > Hmm, om man kommer norrifrån så vill jag
> minnas
> > att det är någon skylt om att högerfilen är
> > för tung trafik. Nu är det ganska många år
> > sedan jag kom det hållet iofs.
>
> Kan varit innan de byggde om till trefil? Det
> låter mer logiskt.

Kanske, när gjordes det?

Ibland undrar jag om mittfilsåkning är något som lever kvar från det att många var sjöfarare? Är det nån här som ligger i mitten för att undvika strändernas faror?

Edit: Bokstavstapp. Dags att skotta snö istället.

Senast ändrad:
Jag brukar gilla läget och anpassa min körning oavsett om det är i norrland, Stockholm, skåne, europa, mellanöstern, asien eller nordamerika. Det skiljer ganska ordentligt i körstil och hur trafiken flyter. Det gemensamma för all körning är att det går betydligt bättre att flyta med strömmen än att reta upp sig och hytta med paragrafer ;-)

grump skrev:
> Jag brukar gilla läget och anpassa min körning
> oavsett om det är i norrland, Stockholm, skåne,
> europa, mellanöstern, asien eller nordamerika.
> Det skiljer ganska ordentligt i körstil och hur
> trafiken flyter. Det gemensamma för all körning
> är att det går betydligt bättre att flyta med
> strömmen än att reta upp sig och hytta med
> paragrafer ;-)

Jag hetsar inte upp mig så mycket heller. Men beteendet Botkyrka-Södertälje är intressant och märkligt. Nästan 100% av lastbilarna ligger höger till sista backen innan Moraberg. Där byter de fil för fortsatt färd rakt fram på E4 eller till E20. De klarar att byta fastän att det är så svårt. Även här är mittfilsåkarna ett problem eftersom de ibland blockerar filbytet för lastbilarna.

om hastigheterna är stegrande ju mer till vänster man kör blir ju trafiken mer förutsägbar och säkrare. om hastigheten är bland de snabbaste i höger filen hur säker blir påfarts körningar det då när tex 50ton långtradare ska ut på motorvägen( det är ju lättare att gasa upp i 90 än 120). det resulterar ju i inbromsningar flera km efter påfarten varken smart säkert eller miljömässigt bra.
samt när alla 90km/h:are ska köra av motorvägen ska de då tvinga alla 110km/h :are bromsa i högerfilen ?

Högerregel vid körfältsbyte och "miljöargumentet" för är slippa bromsa/anpassa sin fart till omgivningen, som hämtat från motormännens medlemstidning.

Stormogulen skrev:
> Tyvärr är min uppplevelse att de mest
> irriterande mittfilssynderierna sker på de
> 70-vägar runt staden (Estockolmo) där de ändå
> inte kan beivras.

Du menar de som faktiskt följer lagen?

Ett 30-tal bötfällda mittfilzombies blev resultatet av polisens insats denna gång. Nu skall det tydligen sättas upp skyltar som uppmanar bilister att använda högerfilen på trefiliga motorvägar runt fjollholm. Bra!

HåkanC skrev:
> Väjningsplikten i §18 gäller alltså vid
> påfart på motorväg, där det finns
> accelerationssträcka.
> Finns det några motorvägar i Sverige med påfart
> utan accelerationssträcka?
>
>
> /Håkan

I Västerås finns det nästan det iaf. Påfart och nästkommande avfart ligger så tätt att accelerations fältet och retardationsfältet blir samma sak och även om det varit frånskilda hade det varit i kortaste laget. Där sitter en väjningspliktskyllt för att göra saken lite tydligare.
https://www.google.se/maps/@59.6182...ata=!3m4!1e1!3m2!1sT7AOFiyajL55JRb4jHeEzQ!2e0

Tänker spontant på E18 norrgående vid tpl Bergshamra, 2 ful motorväg och 2 fil påfart där den vänstra påfartsfilen har väjningsplikt mot högerfilen på E18 och den högra påfartsfilen har mer traditionellt utseende.

Från Bergshamraleden ut på Stocksundsbron norrut är inte höger körfält en påfart, det är en s.k. "väganslutning med separat körfält". Den vänstra filen från Bergshamraleden ut på Stocksundsbron är en påfart.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...t-korfalt/Vaganslutning-med-separat-korfalt1/

Runt Stockholm finns det många väganslutningar med separat körfält som används som påfart till mittfilen.

När ämnet ändå verkar ha avstannat lite så slänger jag in en annan fråga jag klurar på ibland när jag kör.

Motorväg, 2+1 eller 2+2. Alltså vägar där omkörning görs i en egen fil och där den inte tar slut väldigt nära framför. Gärna på en ganska tom väg.

Varför ska varenda bil som kör om prompt in bara någon enstaka billängd eller två framför en istället för att vänta fem sekunder till och lämna en lagom lucka? De som blåser om i bra fart försvinner ju snabbt så där gör det mindre. Men de som knappt orkar om kan ju bli liggande där en stund om inte jag saktar in. Jag kör i stort sett alltid på farthållaren på såna vägar så jag ökar inte farten när jag blir omkörd eller något annat konstigt ;-)

I bästa fall går det åt mer spolarvätska. Men risken för stenskott och annat ökar ju också.

För att folk som trafikerar våra vägar i allmänhet verkar vara idioter. Eller åtminstone sakna förmågan att tänka på någon annan än sig själv. Fast det borde inte vara några nyheter :-)

Att hålla ut lika långt framför som man gick ut bakom vid omkörning på 2-filig väg torde vara en självklarhet.

Alla tycker vi olika om vad som är nära.

De flesta här cyklar utan bekymmer i 40 knyck med framhjulet 10 cm från bakhjulet på framförvarande cyklist. Så även jag, jag har inte heller några bekymmer med att ligga 10 cm bakom en annan bil - på full sladd så ratten tar i stoppet. I båda dessa fallen är såklart framförvarande ekipage med på noterna, men det gör att man flyttar sina referenser.

Nära för någon kan vara långt för andra.

2 billängder är väl en lagom lucka? Mer avstånd än så ser man sällan på vägarna tycker jag.
Det är bra störigt när man ligger på farthållaren och får ett gummiband framför sig :)

2 billängder är tio meter. Det är ungefär en tiondel av lagom lucka på motorväg i min värld. Tycker du på allvar att det är lagom?

Än märkligare när man är de enda två bilarna inom synhåll som igårkväll.

I sammanhang där alla är med på det är det en helt annan femma. Där är alla införstådda med att det kan hända saker också. Men i trafiken vet man ju inte vilket mobilpratande fyllo som tränger sig in.

Med billängder räknar jag iof lite högre då jag på nåt sätt räknar in ett avstånd mellan bilarna där med ;)
Menar runt 15 meter - ja det tycker jag är lagom, har man kört om så ökar ändå avståndet direkt. I bilskolan fick jag lära mig att gå in när man ser bakomvarande bil i innerbackspegeln. En lucka på 20-25 meter går jag in mellan utan att fundera.

Är det bara två bilar ute är det lite märkligt :)

Ett annat problem är ju att de flesta bilar har glädjemätare. Det gör att många mittfilsåkare tror att de ligger i maximal tillåten hastighet när de i själva verket kör 4-5 km/h under gällande hastighet. På min bil skiljer det 3,5 km/h med sommarhjulen och 4,5 med vinterhjulen i 100 km/h.

En bra måttstock på avstånd är den gamla 3-sekundersregeln, eller att man ska ha lika långt avstånd i meter som man kör i km/h, dvs kör man 110km/h så ska man ha 110m till bilen framför.

Min bil visar 90 när min garmin 810 visar 83 :)
Vet inte hur exakt eller hur pass Garmin är anpassad för så höga hastigheter.
5% fel är godkänt, desto fortare desto mer fel brukar de visa.

Raggamuffin skrev:
> Med billängder räknar jag iof lite högre då
> jag på nåt sätt räknar in ett avstånd mellan
> bilarna där med ;)
> Menar runt 15 meter - ja det tycker jag är lagom,
> har man kört om så ökar ändå avståndet
> direkt. I bilskolan fick jag lära mig att gå in
> när man ser bakomvarande bil i innerbackspegeln.
> En lucka på 20-25 meter går jag in mellan utan
> att fundera.
>
> Är det bara två bilar ute är det lite märkligt
> :)

Det där med bakomvarande i innerspegeln har jag också hört men det är en rätt usel tumregel om man inte har en riktigt dålig backspegel. Det blir inte många meter på min bil.

Jag roar mig med att räkna stolpar enligt tresekundersregeln ibland för att bättra på ögonmåttet i olika hastigheter. Det brukar bli ganska rätt även när jag inte räknar.

Allt med lagom avstånd brukar bli bra om man visar hänsyn. T.ex. om jag ligger bakom någon och lägger mig på ett avstånd som känns som artighetsavstånd så blir det faktiskt ganska precis 3 sekunder - har kollat det några gånger. Likadant när man kört om, man känner när det är lagom _om_ man vill visa hänsyn. Jag lovar - testa nästa gång.

Rattnalle skrev:
> Raggamuffin skrev:
> -----
> > Med billängder räknar jag iof lite högre då
> > jag på nåt sätt räknar in ett avstånd
> mellan
> > bilarna där med ;)
> > Menar runt 15 meter - ja det tycker jag är
> lagom,
> > har man kört om så ökar ändå avståndet
> > direkt. I bilskolan fick jag lära mig att gå
> in
> > när man ser bakomvarande bil i
> innerbackspegeln.
> > En lucka på 20-25 meter går jag in mellan
> utan
> > att fundera.
> >
> > Är det bara två bilar ute är det lite
> märkligt
> > :)
>
> Det där med bakomvarande i innerspegeln har jag
> också hört men det är en rätt usel tumregel om
> man inte har en riktigt dålig backspegel. Det
> blir inte många meter på min bil.
>

Jag fick lära mig att när man ser båda framljusen på den omkörda bilen i backspegeln genom bakrutan så kan man byta fil.

Kvalster skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Raggamuffin skrev:
> >
>
> > -----
> > > Med billängder räknar jag iof lite högre
> då
> > > jag på nåt sätt räknar in ett avstånd
> > mellan
> > > bilarna där med ;)
> > > Menar runt 15 meter - ja det tycker jag är
> > lagom,
> > > har man kört om så ökar ändå avståndet
> > > direkt. I bilskolan fick jag lära mig att
> gå
> > in
> > > när man ser bakomvarande bil i
> > innerbackspegeln.
> > > En lucka på 20-25 meter går jag in mellan
> > utan
> > > att fundera.
> > >
> > > Är det bara två bilar ute är det lite
> > märkligt
> > > :)
> >
> > Det där med bakomvarande i innerspegeln har
> jag
> > också hört men det är en rätt usel tumregel
> om
> > man inte har en riktigt dålig backspegel. Det
> > blir inte många meter på min bil.
> >
>
> Jag fick lära mig att när man ser båda
> framljusen på den omkörda bilen i backspegeln
> genom bakrutan så kan man byta fil.

Det är precis det jag menar blir för nära. Men det kanske finns bilar med jätteliten backspegel så att bilen inte syns förrän den är långt borta?

Ligg gärna kvar en stund till i omkörningsfilen vintertid. Och även på våren innan de sopat bort allt j-la grus. Har du ingen bakom dig kan du vänta med att byta tillbaka väldigt länge. Helst så ska jag inte synas i din backspegel alls.

Roade mig med att studera trafiken Södertälje-Botkyrka när jag åkte hem lite tidigare idag och det fortfarande var ljust. Allt som vissa borde ha lärt sig förra veckan var redan glömt. Ett lämpligt avstånd mellan en bil och framförvarande borde vara ca 100 meter, det faktiska är ca 30 meter. Ökas avståndet fylls luckorna igen av allehanda märkliga filbyten.

Hasse#7 skrev:
> Ökas avståndet fylls luckorna igen av allehanda märkliga filbyten.

Det där är det jobbigaste i tät trafik tycker jag. Man tvingas köra jobbigt nära bilen framför, annars fylls det bara på med inträngande bilar framför hela tiden istället. Sjukt irriterande.

Rattnalle skrev:
> Försöker du säga att det går att applicera
> tesen "människor är idioter" även här?

Jag skrev inte "är idioter", bara att de verkar vara ;-)

Tror att de flesta människor är bättre, hyggligare och smartare i vanliga fall jämfört med hur de beter sig i trafiken. Känns som att sitta i en plåtlåda lockar fram det sämre hos var & en.

Tillbaka
Topp