OT: Mo(ö)nstring 9 maj

Muerto

Ny medlem
Tjo!
Någon mer Happyit som är illa tvungen att släpa sig till Karlstad 9 maj? Fick det mysiga kuvertet från Pliktverket idag...

nä det va 4½ år sen dess :P Om du blir tvungen så sikta på att bli förare, tror dom är dom enda som MÅSTE få 6 timmars sammanhängande vila :D

Jag får inte göra lumpen, och jag är inte vidare glad för det... visst, slippa nånting jobbigt som jag kanske inte skulle trivas med.
Men, jag är 17, och kommer aldrig kunna springa igen, rätt nedslående tanke.
Får se om jag blir kallad eller om dom har noterat att jag har kroniska knäskador och invaliditetsintyg, blir jag kallad så ringer jag och skriker på dom.

Ileberg: Fy fan! Det där lät inte kul!

oskar: Halvt om halvt...

le boucher, Bigmollo, Swerider: Jepp, ni är gamla! Kan ni berätta lite om hur det var att jaga Mammut? ;)

Jag muckade för 9 år sedan... Dessutom är "mitt" regemente numera nerlagt....snyft..
Sveriges nordligaste regemente...då.

Jo, det var på den tiden hela världen skulle skatteskrivas. Ljuva 80-tal, åkandes i en jävla plåtskorv och leta efter ryska ubåtar eller liknande.
Fy fan vad sjösjuk ja va.

Muerto: Stackare! En massa dötid och sen saker som man ändå inte vill syssla med. Jag lider med dig! Det testet är det enda som jag fuskat på i hela mitt liv och då för att prestera sämre! Själv slapp jag eländet och det lär ju inte blivit svårare med åren :D

På hälsodeklarationen ska man fylla i vilken typ av tjänst man helst vill ha typ. Funderar på att skriva "ingen alls!" där. Sen får man prata med psykolog som enligt en kompis, som mönstrade (med förbannat bra resultat) i februari eller nåt, ställer frågan om man vill göra lumpen. Bara att svara nej då antagligen plus suga på alla andra prov, fast jag är nog förmycket tävlingsmänniska för det (kommer suga ändå eftersom jag har samma fysik som ett grässtrå)...

Jippi, en lumpentråd, har vi haft nån sådan förut?

Gjorde 518 dagar eller ngt sådant, mestadels på olika 36-meters patrullbåtar i sthlm och göteborg. Klarade mig rätt bra från sjösjukan som tur var.

Jomper: Det var på en patrullbåt (Styrbjörn) jag gjorde min värnplikt. Jag var en usel sjösjuk kockfan, som inte kunde hålla käft, kunde inte låta bli att käfta emot vissa av befälen vi hade ombord.
Fick ganska dåliga betyg.

Lyckades få mallajtjänstgöring, satt i vakten på MSB på lidingövägen i Sthlm och hade det bra. Gjorde ett inhopp i serien fiendens fiende som spelades in då 1991. Tio långa sekunder var man en filmsjärna (var i bild iaf).

Att vi har sånna celibriteter här!
Mitt förtroende för happy växer ännu mer!

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyckades få mallajtjänstgöring, satt i vakten på
> MSB på lidingövägen i Sthlm och hade det bra.
> Gjorde ett inhopp i serien fiendens fiende som
> spelades in då 1991. Tio långa sekunder var man en
> filmsjärna (var i bild iaf).
>
> __________________________________________________
> __________________
> /Johan
>

Klart du ska göra lumpen om du vill.

Fattar inte att alla är så negativa. Man får vapen, mat och kläder. Vissa av leksakerna kommer man antagligen inte komma i närheten av igen. Dom styr dom upp skojiga utflykter i Sverige utan att man behöver betala eller planera någonting själv. Det mesta skulle tyska turister betala dyrt för att få vara med om (försökte jag intala mig i alla fall). Man får (troligtvis) se delar av landet man inte skulle besöka annars.

Försök att få nån befälstjänst (15 mån, om systemet inte har ändrats än), det är nog roligare att vara idioten som bestämmer nåt än att beordras runt av en idiot.

Hur bra man trivs beror nog lika mycket på var man hamnar och vad det är för folk man rycker in med som med hur man är som person själv.

(ett ord för mycket togs bort)

Senast redigerad av en moderator:
Håller med HEI till stora delar. Jag har sett sveriges kust från gränsen mot norge och upp till Söderhamn samt en del av den norska och tyska kusten också.

Min tjänst var iofs evighetslång (18 månader ungefär) men självständig och förhållandevis ansvarsfull, när vi var i hamn hade jag inga beväl över mig utan fick sköta mig själv och göra det underhåll som skulle göras på de bitarna av båten jag var ansvarig för. Till sjöss satt jag mest i radiohytten, en tjänst som jag delade med en person.

Jag hade aldrig grönkläder på mig och sov inte en enda natt i tält, däremot fick jag åka massor med båt och tillbringa en hel del tid i trevlig skärgårdsmiljö :)

Det gäller att inse att det inte är så allvarligt som det verkar, det är en enda stor lekskola. Sen behöver man ju inte göra som jag, skolka från en veckas vakttjänst och åka till Åre istället.. men jag hade en påskriven permissionssedel så det blev inga påföljder för det som tur var.

Numera får man väl en rätt hygglig slant som muckarbidrag också? Tror det var 3500 eller ngt när jag muckade..

/systemtekniker på patrullbåt

Väldigt få tjänster är mer än elva månader och generar drygt 20000 i muckbidrag. Du har iaf tur att inte få som jag i efterhand att tjänsten är nerkortad och inryckning framflyttad fyra (!) månader till i mitten av januari. Grrr.

Det blir nog inte slitigt iaf, ledningsystemsplutonsbefäl på marinbas syd på kontor...

Hur många gånger sa du Oskar?! Varför?!

Jag som brukar skryta med att jag skrivit körkortsteorin två gånger och klarat den båda två.

Har en polare som med flit gjorde IQ-testet på mönstringen EXTREMT dåligt. Han blev dömd till att ha "en mycket svag teoretisk förmåga" eller något dylikt och hamnade i utbildningsreserven. Numera doktorerar han i teoretisk kvantkemi:-)

Kevlar | Ej loggad skrev:
> Det blir nog inte slitigt iaf,
> ledningsystemsplutonsbefäl på marinbas syd på
> kontor...

Haha, du har många långa sega timmar att se fram emot.
Jag gjorde lumpen som sjöbevakningsgruppbefäl, en tjänst du kommer stifta bekantskap med.
Marinbas Ost, SSK Visby. Din tjänst går till stora delar ut på att titta på TV.

Aaah, titta på TV. Det kanske inte är så dumt ändå! ;)

Allvarligt talat gör jag hellre en skidsäsong i Alperna (alternativet) än gör lumpen, oavsett var jag skulle hamna i Sverige!

Aja, finns många sätt att mygla sig igenom testerna tydligen.

1. Skriv dåligt på provet
2. Håll andan under cyklingen
3. LÅtsas vara überklen på styrkan (behöver iofs. inte låtsas)
4. Säga att jag inte vill göra lumpen
5. Vara bakis/packad mönstringsdagen. ;)

Tjena!

Eller så vapenvägrar du och sitter på kåken ett halvår, det ger mycket mer klirr i kassan än vad lumpen gör... Dock inte lika mysiga kompisar att sova med kanske..

Jag mönstrade också i Karlstad 84! så det är 21 år sedan, fick välja på att bli ridande polis i Sthlm eller MC-skoter ordonans i Falun , valde det senara PGA hästrädsla...

/Mats

Kneecap Frost skrev:
> Tjena!
>
> Eller så vapenvägrar du och sitter på kåken ett
> halvår,

Va! Fängelse för att vapenvägra, hmm, kanske inte en så dum ide...

> det ger mycket mer klirr i kassan än vad
> lumpen gör...

Precis!

>Dock inte lika mysiga kompisar att
> sova med kanske..

Det beror väl på vad man har för läggning? ;)

> __________________________________________________
> ___________________
> -Den som bygger en north-shore åt andra, trillar
> ofta själv därav!
>
> -Stoppa happy-porren nu!!

Tjena!

Ok.. låter bra.. du kommer nog I N T E ha problem med att skolka från lumpen... hmm.. *visslar*

Men seriöst, ni vet väl att om man inte gjort lumpen får man inte klämma på dom fina tuttarna *host* cyklarna menade jag... REAL MEN DO THEIR SERVICE!!

Säg att du har ryggproblem så lär du garranterat slippa.

Skulle det stå mellan lumpen och en skidsäsong i alperna skulle jag kanske tveka.
Men egentligen finns det ingen anledning att mygla. Jag hade grymt kul under min
lumpartid, fick åka massvis med båt och hade nog den roligaste tjänsten ombord
(sett ur mitt perspektiv), tekniker med en stor portion eget ansvar.

Men det är väl inte alla som får åka provturskommando på en ny stealth-korvett i ett år kanske. ;)

visbystor.jpeg

Om jag var garanterad att hamna på något av flottans/marinens skepp/båtar som fartygschef eller något sånt skulle jag självklart göra lumpen. Men eftersom jag lika gärna kan hamna i Arvidsjaur som snögrottegrävare så känns det inte så lockande.

Jag mönstra med två goa finnar, dom stank sprit och kräks när vi skulle cykla.

Den ena förklarade för mönstringsförrättaren att om han fick lumpa skulle han garanterat vara onykter hela tiden. Den andre försökte bjuda psykologen på pluntan.

Det visade sig att dom hade slagit vad om att dom ville ha frisedel och inte utbildningsreserven.

Lyckades dom? Ja.

cal skrev:
> Säg att du har ryggproblem så lär du garranterat
> slippa.
>
> Skulle det stå mellan lumpen och en skidsäsong i
> alperna skulle jag kanske tveka.
> Men egentligen finns det ingen anledning att
> mygla. Jag hade grymt kul under min
> lumpartid, fick åka massvis med båt och hade nog
> den roligaste tjänsten ombord
> (sett ur mitt perspektiv), tekniker med en stor
> portion eget ansvar.
>
> Men det är väl inte alla som får åka
> provturskommando på en ny stealth-korvett i ett år
> kanske. ;)
>
>
Tjena!

HAHAHA... Den där har jag ollat!!!

Jag var finsk medborgare ända tills jag fick inkallelse till finska lumpen, dröjde inte länge förrän jag var svensk medborgare!

Fick tre olika placeringar innan det var klart var jag skulle hamna, först mekaniker på båt, sedan någon form av målföljning med radar i något bergrum och till slut hamnade jag på S1 i Enköping och nu är man inte ens med i 'reserven'. ;)

Hmm.. Lumpen då är man runt 18 va? alltså har det gått ca 23 år sedan dess :-( Jag är ju för f*n gammal!!

Nåväl jag ville in i antingen flottan eller kustjägarna men dem snackade någon skit om att personer med pacemaker inte klarar såna fysiskt krävande tjänster!! Jag frågade om dem någonsin provat svar NEJ, då ville jag bli den första att klara det med det problemet svar NEJ = frisedel j*vla försvaret säger jag dem vet inte vad dem missade när dem
ratade mig :-(

Bosse

Arvidsjaur slipper du om du inte vill dit. Jag förstår inte varför du inte skulle vilja åka dit, där tillbringade jag dom roligaste 15 månaderna hittills. Som sagt, man fick mat och man fick träna, perfekt efter att ha försökt tänka i skolan i 13 år. Skönt med en paus innan fortsatta studier, som nu är avslutade.

Ta dom möjligheter du får att göra annat är att plugga och jobba. Alperna ligger kvar, snön finns nog kvar några år till i alla fall.

Vill du inte göra lumpen så är det nog inte så svårt att slippa, det är nog bara att säga att du inte vill. Det verkar vara svårare att få göra det om man vill. Jag har aldrig ångrat att jag gjorde lumpen, lite tinnitus ibland men antagligen lindrigare än alkoholskadorna en rolig säsong i alperna innebär.

Vill man slippa så kan man komma undan både när man mönstrar och när man ryckt in. Första dagarna jag låg inne behövde vi bara gå och säga att vi inte ville va där så slapp vi. Det finns väl ändå bara plats för runt 1/3-del av alla killar som mönstrar?

När jag skulle tilldelas befattning fick jag vara med och bestämma. Han frågade mig vad jag ville göra och sen gav han mig de möjliga alternativen inom den genren. Jag sa att jag ville ha en stridande befattning med lite ansvar inom armén. Hamnade som stadsskyttegruppchef på livgardet. I 10 månader fick vi åka runt till massa övergivna bostadsområden och industrier runt om i Sverige och leka krig. Hur roligt som helst :D

Lumpen är en erfarenhet och en upplevelse tycker jag. Vill man inte göra det behövs det inte mycket till för att slippa. Jag hade tur och hamnade med massa schysst folk och det hela avslutades med en muckarresa till Mallorca vi sent glömde. Man brukar även samla på sig massa dråpliga historier under tiden, vare sig man vill eller inte.

/Eric.

Tillbaka
Topp