OT: Mo(ö)nstring 9 maj

oxr: Min kompis som mönstrade för ett tag sedan blev placerad där som jägare... Den stora anledningen till att jag itne vill ögra lumpen är att jag helt enkelt vill få klart alla studier. Alperna är en del av studierna = ingen eller åtminstone lindrig alkoholförgiftning, ska plugga franska är det tänkt. Visst, det kunde vara kul att göra lumpen men med tanke på att försvaret ändå läggs ner så går det inte/är det mycket svårt att göra karriär i militären numer. Alltså innebär lumpen 11/15(?) månader tappad tid som jag skulle kunna utnyttja på annat sätt (cykla kanske?!). Varför vara en del av något som ändå är dödsdömt i detta land och dessutom tjäna mindre pengar än när man sitter i fängelse?

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv slapp jag lumpen och gjorde en skidsäsong i
> alperna istället. Det har jag inte ångrat en
> sekund...:-P
>
då är vi två! :-)

Perry skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv slapp jag lumpen och gjorde en
> skidsäsong i
> > alperna istället. Det har jag inte ångrat en
> > sekund...:-P
> >
> då är vi två! :-)
>
3 till och med =) valde också alperna!

Är livrädd för att göra lumpen jag med. :-P
Tänk så mycket tid man tappar för att springa runt och leka pang pang. Va fan , hur kan man ens jämföra det med att cykla eller åka skidor. Själv ska jag utan tvekan försöka "smita undan" och göra en säsong i Usa eller Alperna i stället.

Jag är livsnjutare som vill göra det jag tycker är roligt så mycket jag kan. Okej, skolan/jobb är ett nödvändigt ont eftersom det ger en grunden till ett framtida liv då man kan just ha kul!
Att slänga i väg 1-1,5 år av den roligaste tiden i sitt liv bara för att vara förbrädd för ett ev krig (som i nutid aldrig lär komma) känns totalt onödigt...

Viva alperna!

*Min åsikt...*

Muerto skrev:
> LEAF: 9:a?

ja, alla test du du gör, kondition, styrka, inskrivning mm. graderas i skala 1-9. 9 är max alltså =)

Shit, jag måste ha varit med INNAN mammutarna dök upp ;-)
Hur som helst, på det gamla kalla krigets tid räckte det med att komma bakfull, koffeinpillerspeedad med feber och dessutom en dag för tidigt till mönstringen för att dom med bekymrad min skulle meddela att man inte var lämplig att möta ryssen.

Vad du än gör maska inte, säg hellre att du inte vill, om dom är jävliga om du maskar kan du ju hamna på gudvetvat för grejer! Jag lär nog få bra med tid att cykla ändå eftersom jag kommer vara ledig varannan vecka i drygt ett halvår.

Cykel fick jag en sexa på, utan att göra det...

Fan, bannas från Happy det går ju inte, vad ska jag då göra istället för skolarbete?!

IP-Ban? Mail Ban? Användarnamns ban? Dom går att lurka sig runt... :)

8:a är för min del ouppnåeligt då jag, som jag tidigare skrivit, har fysik som ett grässtrå, IQ som en sten och kondition som en kedjerökande bäver, dvs. ingen alls. Hmm, blir jag bannad redan nu kanske?

Stats:

67 kg
180 cm lång
Muskelmassa: 2 hg
Fett: 1 hg
Ben: 60kg
Hud: 2 kg
Gojs: 4.7kg

Orkar hoja sträcka: hmm, 5 mil?
Orkar springa: 60 meter
Bänkpress: 2kg
Benpress: 4kg
Armhävningar: 3st
Situps: 20 st
Knäböj: 5 st
Penishävningar: 45st (Undrar om dom kollar det?)

madcat: Helst utan att hamna på psykanstalt... 0:a på IQ-testet är inte ett alternativ eftersom min kompisar kommer kräva mig på mina resultat. :) Tack ändå!

hehe då blire svårt.... =)

men annars kan du säga att du gillar vapen å så säger du att du gillar när det SMÄLLER!!!
då hamnar man väll inte med män i vita rockar?

Åfan, kallar de fortfarande folk till mönstring? Jo, jag minns ju på min tid, då var det annorlunda... (Drygt 10 år sedan muck, jävlar vad gammal jag känner mig helt plötsligt. ;-)) Oroa dig inte för "intelligenstestet", även om du gör bra ifrån dig på det så återstår telegrafiprovet, och då går det åt helvete i vilket fall som helst, OM man nu inte råkar vara radioamatör.

Fast det där med att dra en rövare för psykologen? Mja, betänk att psykologerna på mönstringskontoren i genomsnitt har jobbat där i 20 år, och varje vecka fått träffa något hundratal mönstranden som vill slippa undan. De har liksom hört det mesta vid det här laget. ;-)

Det här verkar bli svårt... Hmm, ska neka till varenda tänkbar tjänst och hävda att jag inte tror på krig och inte tycker om vapen. Typ. Om dom frågar om jag inte vill tjäna mitt land sjunger jag franska nationalsången (måste bara lära mig den först) ;) Eller vänta, det kanske bara är i USA dom ställer den frågan?

Då är det bra om du pluggar in lämpliga orsaker till att du inte kan tjänstgöra inom olika vapenslag:
- Infanteriet: Plattfot alt. löparknä som gör att du inte kan marschera. (Dra bara inte till med pollenallergi, då blir du bara placerad någonstans ovanför trädgränsen.)
- Artilleriet: Tinnitus, blir värre av pjäsernas smällar.
- Luftvärnet: Kroniskt ryggskott, kan ej höja blicken mer än 10 grader över horisonten.
- Pansar: Cellskräck, trivs inte i stridsvagn.
- Flygvapnet: Höjdskräck, blir lätt hög på bränsleångor.
- Flottan: Sjösjuk, ej simkunnig.
- Ubåtsvapnet: Cellskräck, måste dessutom sova med öppet fönster varje natt.

... Och om ingenting av detta hjälper, se till att råka skjuta något befäl (ju högre grad, desto bättre) i foten på första skjutövningen, och säg sedan att du bara skulle kolla om bössan var laddad. Då blir du garanterat hemskickad. ;-)

smurfrox: Tackar. Synd bara att jag bara kan höfta två av din tips då resten skulle vara ren lögn! Trånga utrymmen, nej TACK! Problem med knät, jupps. Ett ärr på ena handen som inte gillar kyla har jag också, det räcker nog för att dom inte ska placera mig i norrland, eller? Fästingskräck kanske räcker för resterande landet? :)

Med tanke på hur få som numera tas ut till värnpliktsutbildning så behöver man nog knappast vara orolig för att behöva göra lumpen om man inte vill... Jag fattar inte riktigt; det är hur skönt som helst att göra lumpen, varför vill man missa det?

meh... de e la inte så svårt att slippa undan.. gör som min kompis, Han ville verkligen inte göra Lumpen.. så han dör upp i Rambo-kläder... det första han gjorde när han kom in var att skrika: VAR ÄR VAPNEN! JAG VILL FÖRSTÖRA PANSARVAGNAR OCH NAZISTER!!!!

han skickades hem direkt... =D

Oskar: För att:
1. Jag åker hellre skidor.
2. Jag cyklar hellre
3. Jag pluggar hellre
4. Jag glor hellre på TV än ligger ute i fält
5. Jag är lat
6. Jag fattar inte varför det är värnplikt i Sverige och varför vi inte kan ha en yrkesmilitär (ser inga nackdelar med det senare)
7. Jag vill inte vara med i EU-trupper och hamna i krigszon
8. Jag orkar inte bry mig

Så åtta anledningar.

Ber om ursäkt för "jättebilderna", jag hittade inget snabbkommando för att ändra bredd/storlek, det brukar ju finnas...

1.
rso04_pvrb_3.jpg

2.
cykel2.jpg

3. Det tror du bara

4. Det tror du också bara

5.
vila.jpg

6. För att folk röstar som dom gör.

7. Det kommer nog ingen Svensk värnpliktig någonsin behöva.

8. Det är det sista man behöver göra i lumpen. Man vaknar sen är dagarna fyllda av skojiga övningar.

lite bonus:
batfard3.jpg

hkp.jpg

och mektips för att inte vara helt OT:
cykeltolk.jpg

Du verkar ju ha bestämt dig, men jag lovar att du missar en jävligt rolig tid (givetvis beroende på vars man hamnar, bilderna är från K4. Sen ändras ju värnpliktssystemet just nu, men jag tror inte det kommer vara nån jätteskillnad)!

Jag låg på K4 också! Jägare... Det var bland det värsta som hänt mig i mitt liv! Jag hade sett fram emot bra gruppgemenskap, hård fysisk träning, vara ute i skogen osv., men kränkande behandling pågrund av etnicitet, utseende, kön och ständiga uttalanden om hur j-vla värdelösa vi var gjorde att jag fick nog. Min kompis som också låg inne som jägare samtidtigt som mig och som faktiskt fullföljde hela utbildingen lider numera av att närminnet sviktar, korta muskler och värk. Glöm sömn, glöm mat, glöm hår på huvudet, glöm rena kläder, glöm vila, glöm att slappa! Glöm tjejer, glöm cyklar, glöm kontakt med samhället.

Ingen på min pluton tyckte att lumpen var "kul"! Efter grundutbildningen lyckades jag ta mig därifrån genom att fejka att jag hade astma. Man får inte göra lumpen om man har astma och det är väldigt svårt att testa ifall någon har astma eller ej!

Säg att du har astma ifall du vill slippa!

Jag kan däremot tänka mig att andra utbildningar inom det militära är bra, men som jägare skulle jag aldrig söka om jag fått välja om!!

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
Jag röstar för ärlighet under mönstringen! I annat fall finns risken att du hamnar någonstans där du _absolut_ inte vill vara; någonting som du är graft överkvalificierad för! Som jag ser det så finns det något för alla om man vill göra lumpen. Har man bara mål i mun och alla indianer paddlar åt samma håll så kan man få göra i stort sett vad man vill; allt från att köra omkring i skogen på MC till att sitta i en bunker och knappa på en dator och från fallskärmshoppning till högvakt!

Självklart handlar det hela om att gilla sånna saker som lumpen handlar om, gör man inte det, och är ärlig under mönstringen, så litar jag på att man kommer slippa! Själv ser jag lumpen som meriterande, jag tror att jag kommer ha nytta av de kunskaper och omdömmen det kan ge. Räknar dessutom med att kunna sätta hjärnan på stand-by ett tag, efter 13 års studerande. Det känns mycket lockande.

//__a , förmodligen blivande Underrättelseassistent vid FMundSäkC.

8:a på intelligenstestet
9:a på konditionstestet (enkelt)

Klard du ska göra lumpen!!
Jag gjorde 15 mån i Boden som vagnchef Srfordon 9040. Helkul!!!
Snart försvinnet värnplikten och då är det inte lätt att få leka i skogen!!!
Karlstad, där mönstrade jag...på -90talets början... Himla oförskämd gammal doktor som arbetade där...

Ujuj, verkar vara många som tycker lumpen är bra. Men nej, jag avstår nog ändå. Fyllde i hälsodeklarationen förrut och efter det kommer dom nog inte vilja ha mig... Och ja, jag fyllde i ÄRLIGT!

Om man verkligen inte vill så ska man nog inte göra lumpen, bäst för båda parter (dig o FM). Kan dock tycka att många argument som kommer upp för att man inte vill låter lite ogenomtänkta, inte bara här utan i allmänhet bland 18-20-åringar.
Tex att man inte lär sig något man har nytta av. Nä skjuta o bo i tält fyller sällan någon funktion civilt, men att lära sig jobba i grupp o få göra saker man inte skulle gjort annars gör att man växer som människa. Är övertygad av att man får ett socialt försprång mognadsmässigt. Sen finns det faktiskt många tjänster, särskilt tekniska, som man får en mkt bra utb. o kan använda civlit.
Att säga att man slösar bort 1 år av sitt liv tycker jag låter konstigt, när man är 45 år o har jobbat 8-5 varje dag så spelar det året ingen roll mer än att man fått ett avbrott som jag tror man uppskattar i efterhand om inte annat.
Att man går omkring som apa o inte får tänka själv att alla befäl är som i "Full metal jacket" är långt från verkligheten. Är man en trevlig o öppen person som bjuder till själv så bemöts man på samma sätt. Sköter man sina uppgifter på ett bra sätt är det inga problem, och folk som bestämmer över en har man överallt. Självklart finns det idioter som behandlar folk fel men det är ju som i övriga samhället...

Som ni förstår är jag positiv till militärtjänsten och tycker att alla som kan ska ta chansen att göra den, själv så tycker jag att lumpen var något av det roligaste jag gjort. Låg inne som röjdykare -96...

Mönstrade också i Karlstad. Året var 2000. Tjänsten blev amfibieplutonsbefäl. Där fick man sin beskärda del av gå långt med en satans stor (och tung) ryggsäck,åka stridsbåt, ha vattenfys, tidspassningsövningar, stridshinderbana och andra militära specialiteter. Låg 15 månader på Amf1 i Vaxholm (ska flyttas till Berga nu) och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde lumpen. Det kändes som om jag faktiskt lärde mig en del om mig själv under den tiden.

Fast i dagens läge är jag skeptisk till värnplikt. Redan "på min tid" var det mycker nedskärningar och det var innan svångremmen drogs åt ordentligt. Nu får man väl vara glad om man får skjuta ett skott under utbildningen......

Hoppas att ni som skall mönstra kommer dit ni vill (frisedel eller värnplikt...) !

Jocke77: Jag har mer välformulerade argument än de som framkommit här men folk är av olika åsikter och jag utgår från vad jag vill.

Jag VILL INTE pga att jag dels inte ser poängen i det, dels vill fortsätta plugga, dels planerar att åka till Frankrike för att lära mig Franska flytande (förhoppningsvis). Detta ser jag som en större vinst, att kunna ett språk till och alltså bli trespråkig, än att leka krig i skogen och kanske få en bra militär utbildning som ligger ganska långtifrån vad jag planerar att göra i fortsättnignen av mitt liv.

Det blir för min del ett bortkastat år då mina universitetsstudier antingen skjuts ett år framåt i tiden vilket innebär att jag inte kommer kunna jobba förens ett år senare än annars. Alternativt att jag går miste om språkutbildningen i Frankrike och därmed missar den utbildningen vilket kanske kommer begränsa mig i framtiden. Hursomhelst kommer jag att vid varje tillfälle under mönstringen tala för att jag ska slippa.

Det är väl bara att göra allt ett år senare...

Nä, jag tror det är bättre att inte göra det om man inte vill. Och som nån har sagt så tror jag inte heller att det är någon som helst risk att behöva göra lumpen om man inte vill.

Nu har du i alla fall sett att det är många som tycker det är en vettig/kul grej att göra. Efter lumpen när man ser tillbaka så kom jag på att jag under 15 månader inte tänkte på krig en enda gång. Kanske fel på utbildningen eller, kanske troligare, fel på mig. Jag kan inte säga att jag växte som människa (mer än 10 kg), men det kanske jag gjorde. Jag lärde mig att göra brasa och trivs bra utomhus, alltid något!

Du får berätta hur det gick imorgon (eller övermorgon om man fortfarande mönstrar två dagar).

Jag försöker ligga i tält trettio dar om året, jag ska göra lumpen. Men å andra sidan är jag nog lite tokig när jag tänker efter. Dock är jag lite stolt över min 9:a på IQ provet. Sen att FM är ena stolpskott på det där med planering och sånt är dock en annan historia.

Så om ett år kan jag kalla mig ledningssystemsplutonsbefäl, det ni!

Muerto: Du kanske ska söka som tolk/förhörsledare, då får du lära dig ryska så du blir i det närmaste flytande i det vad jag hört, fyra srpåk är bättre än tre, speciellt om du får betalt under tiden! Psykologen min ville ha mig till det eller till prickskytt, dock tyckte jag att båda verkade tråkiga.

kevlar skrev:
> Psykologen min ville ha mig till det eller till
> prickskytt, dock tyckte jag att båda verkade
> tråkiga.

prickskytt tråkigt? nja... ligga och stirra på en vägkorsning och inte somna efter 48h vaket tillstånd det är spännande det!
För "jägarförbanden" kan ni räkna med en hel del "hjärntvätt" innan ni är klara med grundutbildningen. Tror att för den som har fysiken och psyket så är några få månader av ditt liv värt otroligt mycket längre fram i livet. För min del var lumpen en del av mitt liv där jag har otroligt många bra minnen men även en del mindre bra.

Nyss hemkommen efter en trevlig helg i Karlstad/Sunne skogarna med lite sömn och mycket nöje (multisport: http://www.karlstadmultisport.com )

Snart borde väll den där bilden på den Amerikanska militärcykeln komma. (den där kamoflagefärgade saken med kulsprutefäste mm)

Gör lumpen om man vill, nu för tiden är det väl bara 1 av 10 som gör lumpen.
Annars var bättre förr, då måste alla göra lumpen. :)

Själv låg jag inne 1988 på en jävla patrullbåt och jagade ubåtar, inte så värst roligt att vara med och släppa sjunkbomber mot möjliga miniubåtar, man har kanske varit med och sprängt sönder folk.

Det bästa med lumpen för mig var brandutbildningen och sjukvårdutbildningen, det känns som man har nytta av den i det civila.

smurfrox skrev:
> Åfan, kallar de fortfarande folk till mönstring?
> Jo, jag minns ju på min tid, då var det
> annorlunda... (Drygt 10 år sedan muck, jävlar vad
> gammal jag känner mig helt plötsligt. ;-)) Oroa
> dig inte för "intelligenstestet", även om du gör
> bra ifrån dig på det så återstår telegrafiprovet,
> och då går det åt helvete i vilket fall som helst,
> OM man nu inte råkar vara radioamatör.
>
> Fast det där med att dra en rövare för psykologen?
> Mja, betänk att psykologerna på mönstringskontoren
> i genomsnitt har jobbat där i 20 år, och varje
> vecka fått träffa något hundratal mönstranden som
> vill slippa undan. De har liksom hört det mesta
> vid det här laget. ;-)

Äh, vad är detta för snicksnack =) Telegrafiprovet var ju lätt, och jag är inte radioamatör. Totalt taktlös är jag också för övrigt...

Själv fejkade jag till mig ett ryggont och slapp skiten efter 9 dagar. Har aldrig haft så tråkigt faktist, så
tack och lov så kunde jag resa hem och börja plugga. Det var rätt gött och jag har aldrig ångrat det.
Det är 11 år sen nu... hoppas att de inte ringer från försvarmakten och vill ha tillbaka nåt som kom med hem av "misstag" ex de sköna kallingarna =)

Begär att få vara vapenfri. Det finns ca 40 tjänster att fördela på ett år och alla kräver att du har elutbildning på gymnasiet. Sannolikheten att du ska behöva göra något är så gott som obefintlig.

Tillbaka
Topp