[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Har inga av dina bekymmer. Köpte min wilfa precis när den lanserades (lite lver två år sedan?) och är nöjd.

PS. Rent vatten börjar inte lukta unk ;)
Kanske köpte den innan reklamen du läste men att den tömmer bryggaren helt på vatten vet jag dock inget om.

Extremt analt att väga vatten också. Gör folk så? =)

Huvudsaken du är nöjd med moccamastern!

NickPick sa:
Har inga av dina bekymmer. Köpte min wilfa precis när den lanserades (lite lver två år sedan?) och är nöjd.

PS. Rent vatten börjar inte lukta unk ;)
Kanske köpte den innan reklamen du läste men att den tömmer bryggaren helt på vatten vet jag dock inget om.

Huvudsaken du är nöjd med moccamastern!

Självklart väger jag vattnet, och dom malda kaffebönorna.

Rekommenderad kaffekvarn som jag skulle vilja ha ;-)
Orphan espresso Lido 2.
http://oehandgrinders.com/LIDO-2_c_23.html

Lido%2022%20.JPG

Jag kör Wilfa rakt igenom och är skitnöjd.
Kvarnen är en Wilfa WSCG-2 och bryggaren en Wilfa WSO-1A.
Förvisso är det automatiskt droppstopp på Wilfan och saknar justering av droppet per gram på kaffet, men jag sätter inte in kannan direkt när vattnet börjar rinna, utan väntar 5-10 sekunder och sen kör in kannan och kaffet rinner ner..

Iofs är det helt beroende på vilken typ av böna jag maler också.

Men mina gäster ber alltid om en kopp kaffe oavsett om det är på schemat eller inte :)

NickPick sa:

Ja, men det är mest för att det är enklare att väga vattnet jag häller genom Hariotratten än att leta reda på något att mäta vattnet med innnan jag kokar det. Vågen är ju ändå framme eftersom jag väger bönorna :)

Kaffe/Öl/Whisky/Korv/Surdeg-trådar på Happy är nördhumor av rang. Författaren till "Stuff White People Like" gjorde nog sin research här.

Jag skulle fega för nån typ av kaffemaskin med inbyggd kvarn. Dåliga erfarenheter av en Braun-modell vi hade på jobbet, vissa bönor var liksom "för mjuka/kletiga" för kvarnen, som nöp ihop ordentligt 3 ggr och krävde totalservice av kvarndelen alla gångerna. (Men det kanske man kan minska risken för vid valet av bönor.)
Annars är det ju risk för "ingen kvarn som funkar = hela maskinen värdelös", det gick ju inte att hälla i malet kaffe direkt.

+1 på moccamastet med wilfakvarn, har dock inget problem med autmaiskta droppstoppet.
Till jobbet tar man med en burk med nymalet pch brygger i aeropressen eller hario v60.

Basic skogs-Kaffe:
Mät upp ca 2 kåsor med iskallt vatten. Strunta i ev simmande myggor el myror. Häll i en bytta och sätt på köket. När det nästan börjar koka så kasta i några sockerbitar, ganska mkt kardemumma och en massa kaffe ( prova lite här ). Koka svagt några min, var försiktig så att det inte svämmar över. Låt det sen svalna och sjunka undan lite, och häll upp i en kåsa.

En filosofiskt riktigt brygd utan dyra maskiner !

Ingen som har någon bättre modell av OBH Nordicas bryggare? Jag har en 5 år gammal från OBh och den är kosntruerad/brygger på samma sätt som en moccamaster.
Nu finns inte just den modellen längre men principen är densamma på deras nya bryggare.
Jmfrt Moccamastern så har den fungerande droppstopp. Autostopp efter en timma.
Plasten är lite mjukare än motsvarande Moccamaster. Kannan är lättare att hälla ur utan spill.

Och till den har jag en Wilfa-kvarn. Toknöjd.

Stervelo sa:
Om du vill ha gott kaffe, vilket du verkar vilja ha, genom att köra bönor som du mal själv, kasta inte bort det på en hopbyggd sak.
Kvarnen spelar stor roll. Den är viktigare för brygg än espresso, och den inbyggda kvarnen är inte så jättebra.

Kvarnen är viktigare för espresso än för brygg....

I övrigt håller jag med alla de som rekommenderat Moccamaster ihop med en Wilfa WSCG-2, är väldigt nöjd med både bryggare och kvarn.

Har man inget behov av att brygga större mängder utan mest gör en kopp åt sig själv så skulle jag köpa ett porslinsfilter för 1-2 koppar. Jag använder mitt flera gånger i veckan.

Mr Orange sa:
Kaffe/Öl/Whisky/Korv/Surdeg-trådar på Happy är nördhumor av rang. Författaren till "Stuff White People Like" gjorde nog sin research här.

Vilken fördomsprofilering. :) Man skulle nog kunna göra en lika fast byta ut white mot black, vad det nu spelar för roll.
Dock är livet för kort för att dricka beskt och äckligt kaffe... Om det inte bjuds. :D

Ang autostopp så är det _väl_ någon slags eustandard att den ska stänga av efter en timme eller två. Det är bra så att kaffet inte bränns. Gamla moccamaster har för varmt element. Hur är dom nya?

Till trådens ämne: Blir inte doseringen helt knepig om maskinen får välja hur mycket bönor den brygger för säg 2 stora koppar (5dl)?

Jocke77 sa:
Stervelo sa:
Om du vill ha gott kaffe, vilket du verkar vilja ha, genom att köra bönor som du mal själv, kasta inte bort det på en hopbyggd sak.
Kvarnen spelar stor roll. Den är viktigare för brygg än espresso, och den inbyggda kvarnen är inte så jättebra.

I övrigt håller jag med alla de som rekommenderat Moccamaster ihop med en Wilfa WSCG-2, är väldigt nöjd med både bryggare och kvarn.

Har man inget behov av att brygga större mängder utan mest gör en kopp åt sig själv så skulle jag köpa ett porslinsfilter för 1-2 koppar. Jag använder mitt flera gånger i veckan.

Nope, brygg ställer högre krav på kvarnen utan tvekan. Du vill ha helt uniform malning, samma storlek på allt. Inga fines. Med espresso vill du ha viss variation, det packar bättre, mindre problem med channeling och annat.

Det går att dra en ok espresso med en hario portabel kvarn ,det är helt omöjligt att dra en anständig brygg med den. Den är enkellagrad ovantill, vilket gör att när du mal en gnutta grövre för brygg så får du turkiskt kaffe på en sidan av verker och chipsflarn på andra.

Du får prova själv.
Jag kör med aeropress och moccamaster, samt en dalla corte mini för espresso och jag kan lugnt stå för skillnaderna.

Inte så att jag pissar på espresso, kör det mer än brygg men brygg har högre krav på kvarn. Men, med en bra kvarn är det lättare att få till brygg, det är lättare att fucka upp espresson. Fler fallgropar.

NickPick sa:
Mr Orange sa:

Vilken fördomsprofilering. :) Man skulle nog kunna göra en lika fast byta ut white mot black, vad det nu spelar för roll.
Dock är livet för kort för att dricka beskt och äckligt kaffe... Om det inte bjuds. :D

Lite typ samma inskränkta reaktion som plufsiga otränade har när någon vältränad berättar om sin träning :)

NickPick sa:
Ang autostopp så är det _väl_ någon slags eustandard att den ska stänga av efter en timme eller två. Det är bra så att kaffet inte bränns. Gamla moccamaster har för varmt element. Hur är dom nya?

Till trådens ämne: Blir inte doseringen helt knepig om maskinen får välja hur mycket bönor den brygger för säg 2 stora koppar (5dl)?

Tror dom flesta lite mer finsmakarbryggarna har typ 40-60 minuter som autostopp. Iaf Wilfas förklaring är att kaffet inte är gott efter mer än en timma.

Den Moccamaster jag har, KB 741 AO, har två lägen för plattan. Det stämmer att högsta gör att det bränns om det inte är så mycket i kannan, men det lägre funkar bra även om bara lite kvar i kannan.
Har sett att en del MM modeller bara har ett läge, om det då är lite lägre än på äldre modeller eller om det fortfarande är likadant vet jag inte.

me.I.am sa:
NickPick sa:
Mr Orange sa:

Lite typ samma inskränkta reaktion som plufsiga otränade har när någon vältränad berättar om sin träning :)

NickPick sa:

Tror dom flesta lite mer finsmakarbryggarna har typ 40-60 minuter som autostopp. Iaf Wilfas förklaring är att kaffet inte är gott efter mer än en timma.

Den Moccamaster jag har, KB 741 AO, har två lägen för plattan. Det stämmer att högsta gör att det bränns om det inte är så mycket i kannan, men det lägre funkar bra även om bara lite kvar i kannan.
Har sett att en del MM modeller bara har ett läge, om det då är lite lägre än på äldre modeller eller om det fortfarande är likadant vet jag inte.
Det beror väl på om det är Homeline eller Clubline serien?

Stervelo sa:
Jocke77 sa:
Stervelo sa:

Nope, brygg ställer högre krav på kvarnen utan tvekan. Du vill ha helt uniform malning, samma storlek på allt. Inga fines. Med espresso vill du ha viss variation, det packar bättre, mindre problem med channeling och annat.

Det går att dra en ok espresso med en hario portabel kvarn ,det är helt omöjligt att dra en anständig brygg med den. Den är enkellagrad ovantill, vilket gör att när du mal en gnutta grövre för brygg så får du turkiskt kaffe på en sidan av verker och chipsflarn på andra.

Du får prova själv.
Jag kör med aeropress och moccamaster, samt en dalla corte mini för espresso och jag kan lugnt stå för skillnaderna.

Inte så att jag pissar på espresso, kör det mer än brygg men brygg har högre krav på kvarn. Men, med en bra kvarn är det lättare att få till brygg, det är lättare att fucka upp espresson. Fler fallgropar.

Jag har en Rocket Espresso Cellini Evoluzione och en Macap M5D och det är en jä--la skillnad mot när jag hade en Mahlkönig Vario Home som även det är en riktigt bra kvarn. Det är är för espresso du vill ha helt uniform malning, samma storlek på allt... jag har testat väldigt mycket när det kommer till maskiner, kvarnar och bönor.
Kör med aeropress, moccamaster, porslinsfilter, chemex, franskpress, moccabryggare och espresso då :-)

Det viktiga är väl att man är nöjd själv oavsett bryggmetod och nivå på utrustning...ungefär som med cykling.

TS, som många konstaterat, inkluderad kvarn håller oftast inte så hög kvalité. Det är lite som hjulen som ingår när man köper cykel. Finns möjligen någon alltiettmaskin som håller hög klass rakt igenom men då tror jag den skulle kosta mer än en bra bryggare + en bra kvarn.

Alltiettbryggare låter lite som "Dux musikmaskin", det var ett skällsord under senare hälften av förra århundradet.

Tricket är att få ut aromen i kaffekoppen, där finns inga genvägar, har man en gång smakat riktigt välgjort kaffe är man fast. Malningen är väldigt viktig, har man väl kvalité på det så märker man stor skillnad på bryggarens kvalité. Kör man med färdigmalet kaffe som är typ någon vecka gammalt så betyder nog inte temp etc. vid bryggningen så väldigt mycket.

Skiter fullständigt i om droppstoppet givit upp på min moccamaster den brygger ändå klart och slutat droppa inom fem min för hel kanna och en dito för mina tre koppar på morgonen. Droppstoppet behövs mao inte (däremot är den automatiska avstängningen på min guld. Inget bränt kaffe!)

Och min gamla Krups kaffekvarn maler precis som jag vill ha det malt eftersom man kan reglera malningsgrad och naturligtvis mängd som ska malas.

Aldrig i livet att jag skulle vilja ha en integrerad kvarn i bryggaren!

Stervelo sa:
Jocke77 sa:
Stervelo sa:

Du får prova själv.

Jag har inga problem att få till bra bryggkaffe (Hario/Aeropress) med min Hariokvarn. Har inte provat espresso, men jag avverkade fyra kvarnar innan jag hittade en som var tillräckligt bra för espresso. Så jag håller nog inte riktigt med, bryggmetod och andra faktorer känns mycket viktigare för brygg än kvarnen. Kanske när allt annat är perfekt? :)

Ja, jag har tagit det mot en ganska hög nivå. Orphan Espressos Pharos är helt sjukt bra. Jag gillar den verkligen.

Jag har harion som är lite bulligare, kommer inte ihåg vad den heter, men kermiskt verk, bullig design. inte som ett rör som en del är.

Men, smak är enkelt, är du nöjd så är det bra.

Cykel är värre, då räcker det inte att du tycker att det är bra, då ska det till ett Tour test annars har du fel. Hifi är ännu värre bevisbörda.

Om man som jag och min sambo, bara dricker en kopp om dagen, och alltså brygger max 4 koppar på en helg, men ändå är sugen på en kvarn. Funkar det att förvara bönorna i frysen och bara ta fram till malning? Eller håller sig hela bönor bra ändå? (det borde väl hålla sig bättre än malt kaffe, och det har vi ju i vanlig burk...)

fhloston sa:
Om man som jag och min sambo, bara dricker en kopp om dagen, och alltså brygger max 4 koppar på en helg, men ändå är sugen på en kvarn. Funkar det att förvara bönorna i frysen och bara ta fram till malning? Eller håller sig hela bönor bra ändå? (det borde väl hålla sig bättre än malt kaffe, och det har vi ju i vanlig burk...)

Bönor ska inte bo i frysen. Blir kondens och fukt och grejer, inge bra.

Bönor blir märkbart sämre på relativt kort tid. Nördar har alltid regler, och för kaffebönor har jag för mig att regeln är 15/15/15, dvs att bönor ska rostas inom femton månader från plockning, malas inom femton dagar från rostning och drickas inom femton minuter från malning. Fast för mer normala människor är det nog helt ok med månadsgamla bönor :)

ipv6 sa:
fhloston sa:

Bönor ska inte bo i frysen. Blir kondens och fukt och grejer, inge bra.

Bönor blir märkbart sämre på relativt kort tid. Nördar har alltid regler, och för kaffebönor har jag för mig att regeln är 15/15/15, dvs att bönor ska rostas inom femton månader från plockning, malas inom femton dagar från rostning och drickas inom femton minuter från malning. Fast för mer normala människor är det nog helt ok med månadsgamla bönor :)

Lite svårt i vanlig handel att köpa färska rostade bönor, iaf i utbygden. Kaffebönor är nog en sån sak som kan ligga länge på huvudlagren.

Så rostade bönor håller inte så bra i de förpackningar som brukar användas? Många verkar ha upp mot 6 månaders hållbarhet angivet.

Några tips om hur man handlar färska rostade bönor?

Neeeej, bönor ska inte malas färskrostat. De SKA ligga en månad minst, haugaard, den värsta anala kaffeproducenten någonsin, hade bönor som skulle ligga 6 månader. Nu pratar jag brygg/dripp.
För färskt så smakar allt juice och likadant. Prova själv. Öppna en fin påse kaffe, med en ganska dålig påse, med andra ord alla svenska mikroproducenter, köp en med färskt datum och öppna direkt och mal, sen se till att den räcker en månad och se vad som händer. För min del så blir det Aldrig att jag öppnar en påse innan den är minst en månad gammal. Men, oftast ska den inte blir mer än 3 månader ungefär. Jag har kaffe hemma som lagras för att öppnas när det är rätt.

Stervelo sa:
Neeeej, bönor ska inte malas färskrostat. De SKA ligga en månad minst
...

Vi talar inte om samma tidsspann, kaffet kan nog ligga på huvudlagret ett tag, och sedan i butik, kan säkert bli flera månader på vissa sorter. De flesta märken har bara "bäst före", och inte något tillverkningsdatum.

Finns det någon Internetshop med garanterat färskt kaffe, där det är affärsidén?

Man kan diskutera länge hur mycket nyrostade bönor ska vila, men det bästa är förstås att testa själv. Och för att kunna göra det är en grundregel förstås att inte köpa bönor med okänt rostningsdatum.

Finns en del webbshoppar som anger datum, jag har inte direkt koll på dem då det är lätt att handla över disk i Stockholm, men baristashopen.se tror jag gör det. Annars kan man alltid fråga.

Kollade lite snabbt på baristashopen.se, verkar lovande. Dock är det för mig helt okända märken.

Vad gäller kaffe i fina snabbköpet så skriver Arvid Nordquist ut rostdatum, men Zoegas gör det inte, enbart "bäst före"-datum där vad jag kan se.

EDIT: tillverkningsdatum är visst inte samma som "bäst före"-datum (utom i vissa fall kanske...)

Senast ändrad:
me.I.am sa:
Kollade lite snabbt på baristashopen.se, verkar lovande. Dock är det för mig helt okända märken.

Vad gäller kaffe i fina snabbköpet så skriver Arvid Nordquist ut rostdatum, men Zoegas gör det inte, enbart tillverkningsdatum där vad jag kan se.

Har handlat en del på baristashopen och de är smidiga och bra men jag föredrar att köpa från http://www.kaffecompagniet.se. Handlade alltid där när jag bodde i Stockholm eftersom Martin som driver butiken är väldigt trevlig och serviceinriktad.

På tal om kvarnar:
http://coffeegeek.com/guides/howtobuyanespressomachine/getagrinder

Senast ändrad:
Jocke77 sa:
me.I.am sa:

Vad gäller kaffe i fina snabbköpet så skriver Arvid Nordquist ut rostdatum, men Zoegas gör det inte, enbart tillverkningsdatum där vad jag kan se.

"bäst före"-datum skulle det vara, inte tillverkningsdatum

Jocke77 sa:
Har handlat en del på baristashopen och de är smidiga och bra men jag föredrar att köpa från http://www.kaffecompagniet.se. Handlade alltid där när jag bodde i Stockholm eftersom Martin som driver butiken är väldigt trevlig och serviceinriktad.

På tal om kvarnar:
http://coffeegeek.com/guides/howtobuyanespressomachine/getagrinder

Mer kaffe att titta på.
För bryggkaffe så känns kvarnen nästan viktigare än bryggaren, bryggaren skall bara hålla en viss temp och genomrinningshastighet. Kruxet är ju att få ut aromen och malningen spelar väl stor roll då förmodar jag.

Keramiska kvarnar skall vara bättre än stål, har en keramisk själv men har inte förstått varför set är bättre egentligen.

Tillbaka
Topp