Jocke77 sa:
Stervelo sa:
Om du vill ha gott kaffe, vilket du verkar vilja ha, genom att köra bönor som du mal själv, kasta inte bort det på en hopbyggd sak.
Kvarnen spelar stor roll. Den är viktigare för brygg än espresso, och den inbyggda kvarnen är inte så jättebra.
Kvarnen är viktigare för espresso än för brygg....
I övrigt håller jag med alla de som rekommenderat Moccamaster ihop med en Wilfa WSCG-2, är väldigt nöjd med både bryggare och kvarn.
Har man inget behov av att brygga större mängder utan mest gör en kopp åt sig själv så skulle jag köpa ett porslinsfilter för 1-2 koppar. Jag använder mitt flera gånger i veckan.
Nope, brygg ställer högre krav på kvarnen utan tvekan. Du vill ha helt uniform malning, samma storlek på allt. Inga fines. Med espresso vill du ha viss variation, det packar bättre, mindre problem med channeling och annat.
Det går att dra en ok espresso med en hario portabel kvarn ,det är helt omöjligt att dra en anständig brygg med den. Den är enkellagrad ovantill, vilket gör att när du mal en gnutta grövre för brygg så får du turkiskt kaffe på en sidan av verker och chipsflarn på andra.
Du får prova själv.
Jag kör med aeropress och moccamaster, samt en dalla corte mini för espresso och jag kan lugnt stå för skillnaderna.
Inte så att jag pissar på espresso, kör det mer än brygg men brygg har högre krav på kvarn. Men, med en bra kvarn är det lättare att få till brygg, det är lättare att fucka upp espresson. Fler fallgropar.