[OT] Ny tålig mobil

[OT] Ny tålig mobil
Xperia z1 för mig, bra kamera med riktig avtryckare (fokusera halvvägs), fäste för fångrem och inte så bloatat operativ som samsung. Jag surfar en hel del från telefonen så stor skärm är bra, och det är en av de snabbaste telefonerna just nu. Hade tankar på en nexus 7 som komplement men hoppar nog det nu.

Korkat med baksida av glas dock, knappast stöttålig.

Men visst är det rätt saftigt med 6000 kr för en telefon som man har i två-tre år..

[OT] Ny tålig mobil
har en xperia active, tappat den tusen gånger, haft den i ölglas på fyllan. Tålig är den. Men ingen vidare kamera på den, liten skärm oxå (kanske därför aldrig skärmen spricker när man tappar den i stengolvet? ). Idag hade jag nog satsat på en Samsung s4 active.

[OT] Ny tålig mobil
Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> matteboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med experia v och den har hittills
> hållt
> > ihop bra. Mjukvaran är också stabil.
>
>
> Nu när jag läser på så verkar batteritiden
> vara lite dålig på denna mobil. Hur upplever du
> batteritiden?

Bättre än min galaxy note, men det kanske inte säger så mycket. Det är en 4g-lur och då drar dom lite mer men det är inget jag störs av.

[OT] Ny tålig mobil
Det slutade med en Sony Xperia V och hoppas på att skärmproblemen var en barnsjukdom som rickards var inne på. Det lilla jag har hunnit känna på den så känns den riktigt fin. Tack för alla tips och råd. Det verkar vara svårt att finna en som inte har några nackdelar/problem i den prisklassen jag kollar på.

[OT] Ny tålig mobil
Sony är lite tråkiga på en annan aspekt också, tar du ett headset, hörlurar och mic, så fungerar micken, och knappen för start och stopp med alla androider, men inte fram och bakåtknappen. Detta gäller headset som är för iphone. Med sonyn, ljudet fungerar, du får ljud i dina öron. Slut. Inget mer. De har en jäkla ovana att hitta på eget skit som inte gynnar konsumenten alls. Så, aldrig mer sony för mig, vad gäller telefon. Har dock sony kameror, och det fungerar bra. Köpte rx100 förra året och det är en helt makalös lite kamera.

[OT] Ny tålig mobil
Xperia V är jag också sugen på. Är det någon som provat att tappa den i golvet, asfalt eller liknande?
Jag brukar vara ganska duktig på att tappa mina telefoner i backen... :-(

[OT] Ny tålig mobil
svartskägg skrev:
> har en xperia active, tappat den tusen gånger,
> haft den i ölglas på fyllan. Tålig är den.
> Men ingen vidare kamera på den, liten skärm oxå
> (kanske därför aldrig skärmen spricker när man
> tappar den i stengolvet? ). Idag hade jag nog
> satsat på en Samsung s4 active.

den må vara tålig o liten, men där slutar väll fördelarna :D min ballar ur då o då, o tror man trycker på displayen fast man inte gör det, blir svår att ens starta om då utan att dra ur batteriet. för att inte tala om det obefintliga interna minnet, installerar man minsta lilla på den klagar den på slut på minne fast ett stort minneskort sitter i :D

[OT] Ny tålig mobil
briareus skrev:
> Xperia V är jag också sugen på. Är det någon
> som provat att tappa den i golvet, asfalt eller
> liknande?
> Jag brukar vara ganska duktig på att tappa mina
> telefoner i backen... :-(

Samma här och den har hållit ihop oförskämt bra.

[OT] Ny tålig mobil
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Akta dig för Xperia, flertalet skärmar som har
> spruckit av sig själva på både V och Z...

Har oxå hört om några spontanspruckna glas på dessa. Min xperiaV har dock skött sig exemplariskt. Lagom stor, lagom snabb och lagom vattentätt.

Saknade dock, som alltid, det smidiga användargränssnittet och en del andra funktioner på min gamla Nokia N9 så det blir ändå den som jag använder.
Vattentåliga telefoner är däremot riktigt trevligt så jag hoppas att fler tillverkare tar efter detta.

//j

[OT] Ny tålig mobil
jesperC skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > Akta dig för Xperia, flertalet skärmar som
> har
> > spruckit av sig själva på både V och Z...
>
>
> Har oxå hört om några spontanspruckna glas på
> dessa. Min xperiaV har dock skött sig
> exemplariskt. Lagom stor, lagom snabb och lagom
> vattentätt.
>
> Saknade dock, som alltid, det smidiga
> användargränssnittet och en del andra funktioner
> på min gamla Nokia N9 så det blir ändå den som
> jag använder.
> Vattentåliga telefoner är däremot riktigt
> trevligt så jag hoppas att fler tillverkare tar
> efter detta.
>
> //j

Vattentät Nokia, ja tack :-)

[OT] Ny tålig mobil
Xperia V är väl rätt gammal idag, hade tittat på ZR om jag ville ha något i lite mindre format..

Har bojkottat Sony i säkert 10 år pga alla deras dumheter med DRM och andra antipirat-dumheter som bara drabbar den ärliga konsumenten och inde den som kopierar, men jag gjorde ett undantag nu med Z1:an eftersom det inte finns någon annan som gör vattentåliga telefoner i toppsegmentet :(

Samsungs S4 Active var jag lite sugen på förut men efter att jag fick höra att det inte går att byta glas/display på dem utan att man endast kan byta hela telefonen till lite rabatterat pris så bestämde jag mig för att den inte var aktuell. Sen ville jag inte ha Touchwiz heller..

[OT] Ny tålig mobil
jomper skrev:
> Xperia V är väl rätt gammal idag, hade tittat
> på ZR om jag ville ha något i lite mindre
> format..
>

Varför då? V har nästan alltid ZR har, plus att både format och vikt är nättare samt 1000 spänn billigare. Enda fördelen, (eller nackdelen enligt mig) är den större skärmen.

[OT] Ny tålig mobil
Har kört Sony Active nu i några år och den verkar vara rätt odödlig, smidig men långt ifrån bra i övrig, är också inne på en Xperia V, har även kollat på andra men större än 4,3" blir lite klumpigt att släpa runt på.

[OT] Ny tålig mobil
Prophet skrev:
> Motorola Deffy.
> men har ingen erfarenhet av den men vi ska testa
> den på jobbet. (Elektriker).
>
> A

Kompisen på jobbet har en defy. Pajade när den ramlade av skrivbordet. Då hade han ändå ett siliconfodral på den.

[OT] Ny tålig mobil
Det tråkiga med alla ip-klassade telefoner är att få verkar tåla stötar bra. Visst ska de va vatten och dammtäta, men nästan alla verkar känsliga för stötar. Har som sagt en Xperia V, men vid cykling får den åka i redigt plastfodral för säkerhets skull.

[OT] Ny tålig mobil
GruzBuz skrev:

> Kompisen på jobbet har en defy. Pajade när den
> ramlade av skrivbordet. Då hade han ändå ett
> siliconfodral på den.

Jag har haft en Defy och förutom att den var galet långsam med Motorola-Android på sig så var den trevlig, väldigt liten och bra på många vis. Men den funkade väldigt dåligt som allväderstelefon eftersom skärmen absolut inte funkade när det kom vatten på den.

Om det inte är minst Android 2.3 den kommer med så hade jag köpt något annat idag, väldigt många appar funkar inte med äldre version än så.

rickards skrev:

> Varför då? V har nästan alltid ZR har, plus att både format och vikt är nättare samt 1000 spänn > billigare. Enda fördelen, (eller nackdelen enligt mig) är den större skärmen.

ZR är förra generationens telefon medans V är förrförra och med största sannoliket kommer sluta få nya versioner av operativet osv. För mig är det värt en tusenlapp utan att tveka. Sony har ju inte världens bästa track record när det gäller att sköta om gammal hårdvara heller tyvärr. Är man lite nördig är det ett mindre problem eftersom det brukar komma ROM:ar från tredje part men det är inte alla som tycker sånt är festligt att pyssla med.

Senast ändrad:
[OT] Ny tålig mobil
rickards skrev:
> Det tråkiga med alla ip-klassade telefoner är
> att få verkar tåla stötar bra. Visst ska de va
> vatten och dammtäta, men nästan alla verkar

Håller med till 100%. Baksida i glas, hur f-n tänker de.

Där var min gamla Defy ändå bra. Jag misshandlade den ganska bra och den fixade det mesta. Skärmen tvärdog faktiskt en gång men det lagades på garanti utan knorr.

[OT] Ny tålig mobil
jomper skrev:
> GruzBuz skrev:
> -----
>
> > Kompisen på jobbet har en defy. Pajade när
> den
> > ramlade av skrivbordet. Då hade han ändå ett
> > siliconfodral på den.
>
> Jag har haft en Defy och förutom att den var
> galet långsam med Motorola-Android på sig så
> var den trevlig, väldigt liten och bra på många
> vis. Men den funkade väldigt dåligt som
> allväderstelefon eftersom skärmen absolut inte
> funkade när det kom vatten på den.
>
> Om det inte är minst Android 2.3 den kommer med
> så hade jag köpt något annat idag, väldigt
> många appar funkar inte med äldre version än
> så.
>
> rickards skrev:
> -----
>
> > Varför då? V har nästan alltid ZR har, plus
> att både format och vikt är nättare samt 1000
> spänn > billigare. Enda fördelen, (eller
> nackdelen enligt mig) är den större skärmen.
>
> ZR är förra generationens telefon medans V är
> förrförra och med största sannoliket kommer
> sluta få nya versioner av operativet osv. För
> mig är det värt en tusenlapp utan att tveka.
> Sony har ju inte världens bästa track record
> när det gäller att sköta om gammal hårdvara
> heller tyvärr. Är man lite nördig är det ett
> mindre problem eftersom det brukar komma ROM:ar
> från tredje part men det är inte alla som tycker
> sånt är festligt att pyssla med.

Nja, inte betalar jag en tusing för det. Som du säger, är man nördig så är det bara slänga in valfri ROM, finns mängder att välja på. Är man inte nördig så bryr man sig inte om vilken Androidverision den har :)

[OT] Ny tålig mobil
> Nja, inte betalar jag en tusing för det. Som du
> säger, är man nördig så är det bara slänga
> in valfri ROM, finns mängder att välja på. Är
> man inte nördig så bryr man sig inte om vilken
> Androidverision den har :)

Fast det gör man ju ändå sen när massa appar inte funkar för att telefonens operativ är för gammalt :( T.ex. Chrome funkar bara om man har Android 4.0 eller nyare.

Hade det så själv på min gamla HTC tills jag själv hackade in en Android 4.nånting på den.

[OT] Ny tålig mobil
Köp en iPhone 5 och ett LifeProof fodral. Finns dessutom en bra cykelhållare till.
Då kan du filma under vattnet till och med.

[OT] Ny tålig mobil
Stervelo skrev:
> Sony är lite tråkiga på en annan aspekt också,
> tar du ett headset, hörlurar och mic, så
> fungerar micken, och knappen för start och stopp
> med alla androider, men inte fram och
> bakåtknappen. Detta gäller headset som är för
> iphone. Med sonyn, ljudet fungerar, du får ljud i
> dina öron. Slut. Inget mer. De har en jäkla
> ovana att hitta på eget skit som inte gynnar
> konsumenten alls. Så, aldrig mer sony för mig,
> vad gäller telefon. Har dock sony kameror, och
> det fungerar bra. Köpte rx100 förra året och
> det är en helt makalös lite kamera.

Du har vänt på det. Det var iphone som hittade på egen stanard, men resultatet är ändå detsamma, sjukt jobbigt när man inte har iphone.

Själv köpte jag en Samsung Xcover II nu när min Xperia active dött. Fick tillbaka den från verktstaden, där de sa att den var vattenskadad och att garatin inte gällde.

[OT] Ny tålig mobil
Har en Xperia v. Duktigt rapp och med fin skärm för kart-appen. Vattentålig och med display- och påkrängt stötskydd på lär den klara sej bra i skogen.

[OT] Ny tålig mobil
Riktigt tåliga mobiler finns, dock är varken pris eller prestanda tilltalande. Ett ex: http://www.gd-itronix.com/index.cfm?page=Products:gd300

Just detta att tåliga eller lite mindre telefoner har så usel prestanda är något som irriterar mig. Bara för att man inte vill ha en jättetelefon eller avser använda sin telefon utomhus utesluter inte att man vill ha snabb CPU och mycket minne. Själv skulle jag vara beredd på att betala bra pengar för en lagom stor, snabb och tålig telefon.

Men eftersom det inte finns så köptes en Xperia Go häromveckan. Den är inte stötsäker men ska tydligen fixa vatten, vilket är ett krav då telefonen ska sitter på axelremmen på min Timbuk2. Önskar bara den gick att styra med handskar...

[OT] Ny tålig mobil
Att vattenskydda med fodral eller tålig påse är inte så svårt, därför satsade jag på batteritid och köpte Motorola Razr Maxx senast. Bra prestanda i övrigt också. Batteriet halvfullt efter 10h Stravaloggning. Finns det någon son slår det ännu? Letar inte efter någon nu, men kul att ha koll.

[OT] Ny tålig mobil
Vill du ha en basic telefon som klarar det mesta och har ANT+ så är det Xperia Active jag rekommenderar.
Min har vart med på tjurruset 2 gånger, har simmats med, har tappats från cykeln ner i asfalten i hög fart och den bara tuffar på med lite smårepor. Den känns verkligen som en liten pansarvagn.

Den enda nackdelen är väl att den börjar bli lite till åren och inte alltid hänger med i svängarna så bra när man skall surfa och liknande men till att ringa, smsa och logga träningar är den perfekt tycker jag.

[OT] Ny tålig mobil
Samsung-B2710-Xcover-271-Black-Red-13092013-6-p.jpg

samsung xcover 271

Den här kan fortfarande köpas trots att den varit ute på marknaden i hela tre år.
Basic modell med 3g för den som inte behöver vara uppkopplad till internet. Vatten/stöt/damm tålig.

Vanlig hörlursingång saknas. En ut/ingång med litet flatstift för allt, laddning/data/headset. Timer, stoppur, stegräknare, kompass, gps, röstmemo, bluetooth, larm, ficklampa, kalender, världstid, kalkylator, omvandlare: valuta,längd,vikt,volym,yta,temperatur,

fm-radio m inspelning, mp3 spelare, 2mpx kamera, bildredigerare: filter,stil,förvräng,kontrast,ljusstyrka,färg,storlek,beskär,vänd,infoga,.
Videokvaliteten 160x128 är värdelös, kameran levererar något bättre, men långt ifrån bra.

Bra batteritid, bra samtalsljudkvalitet och ljudvolym.
Ficklampan aktiveras med separat knapp som tyvärr inte påverkas av knapplåset, risk för ofrivillig belysning och tömning av batteri. Knapplåset av eller på (10 sek) irriterande kort tid, men utökas genom att ändra bakgrundsbelysningen 30 sek, 1 min, 3 min, 10 min. För ännu bättre batteritid stänger man med fördel av 3g och kör med gsm 900/1800.

[OT] Ny tålig mobil
Vet inte om xperia Active fortfarande säljs men jag är toknöjd med min. Inte high end, men funktionell och tålig (tappat den ett antal ggr). Vattentät och liten, dock något knubbig.

Fattar inte att Sony inte har en värdig ersättare.

Tillbaka
Topp