[OT] Nya långfärdsskridskor.

Kanske inte kortare skenor men kortare radie är ju smutt så det svänger nån gång .

Ja, när jag letade efter skridskor till sonen ville jag köpa Zandstra NIS, men den had en absurt stor radius av 35 meter. Tänkte att låta radie slipa de. Som tur hade Alewalds en ny model med 23 meter radius, som motsvarar sonens hastighetsskridor. Det var roligt att utvecklare av denna model var den som hjälpte oss hos Ålewalds.

Sonen är nöjd med dom (även om had tycker mycket mer om sina hastighetsskridskor). Enda problemet är att långa spetsarna gör att de tar i vid översteg.

Som hm skrev så är det allt som oftast kortare radie med kortare skena.
Man behöver också få in foten under kroppen och det är lättare om skridskon inte sticker ut långt framför foten.

Då är jag med.

Jag skulle själva gärna har mindre utstick, men vill inte har kortare kontaktyta och jag tror också inte mycket kortare spetsar. Jag använder mina bara på dåligt is. Jag använder alltid hastighetsskridor när isen är bra.

Som hm skrev så är det allt som oftast kortare radie med kortare skena.
Man behöver också få in foten under kroppen och det är lättare om skridskon inte sticker ut långt framför foten.
Östermalms IP kan slipa ny radie. Tar 5-10 minuter + några minuter till för att bryna om önskas.

Alewalds har Skyllermarks multiradiemallar. Skall inte vara några problem att få 8-23-8 profil på Skyllermarks Blå.

En fråga om ytterskär som ni skriver om. Jag har testa långfärdsskridskor i vinter för första gången. Åkt en hel del inlines (speed). Är ytterskär samma som duoble push på inlines, att skäret först går inåt och sen utåt?
Jag har ett par långfärdsskridsko med längdskidbinding och åker med mina skateskor, känns inte som att jag skulle kunna få till double push på dem, de går för "rakt"/"stabilt".

Vad skulle ni rekommendera för skenor att sätta på mina inlineskor eller skridskor för åkning på naturisar?
Skulle gärna vilja få till lite mer "hastighetsåkning" (händerna på ryggen osv.) på is, inte "långfärdsåkning"

En fråga om ytterskär som ni skriver om. Jag har testa långfärdsskridskor i vinter för första gången. Åkt en hel del inlines (speed). Är ytterskär samma som duoble push på inlines, att skäret först går inåt och sen utåt?
Jag har ett par långfärdsskridsko med längdskidbinding och åker med mina skateskor, känns inte som att jag skulle kunna få till double push på dem, de går för "rakt"/"stabilt".

Vad skulle ni rekommendera för skenor att sätta på mina inlineskor eller skridskor för åkning på naturisar?
Skulle gärna vilja få till lite mer "hastighetsåkning" (händerna på ryggen osv.) på is, inte "långfärdsåkning"

Double push gör man bara på inlines där friktion är högre, inte på speedskates. Ytterskär på skridskor är att sätter ner skenan på ytterskär och långsamt roterar den så den går till innerskär lite senare.

Om naturisen är bra är det ofta bättre än på svensk konstis, så då funkar samma skenor. Om det finns ojämnheter eller sprickor är det bra med rundare spetsar på skenorna. Man kan slipa dom, men det är enklare att köpa skenor med rund spets. Jag är riktigt nöjd med mina Evo, nu EHS, skenor på naturis. Men inline skor har ofta annan distans mellan infästningspunkter, så du måste kontrollera det.

Hittade nu att Evo skenor ska finnas med skridsko (165 mm) och inline (195 mm) distans mellan infästingspunkter. Men mina skridskoskor (storlek 43) har distans 180 mm och skenor mellan 150 och 205 mm.

Hittade nu att Evo skenor ska finnas med skridsko (165 mm) och inline (195 mm) distans mellan infästingspunkter. Men mina skridskoskor (storlek 43) har distans 180 mm och skenor mellan 150 och 205 mm.

Tack för svar.
Har ett par gamla inlines (Rexton 5-hjul) får hem och mäta infästningarna.
Kanske dax att uppgradera med klappskena även till inlinesåkning?
Blir det mycket skkillnad?

Tack för svar.
Har ett par gamla inlines (Rexton 5-hjul) får hem och mäta infästningarna.
Kanske dax att uppgradera med klappskena även till inlinesåkning?
Blir det mycket skkillnad?

Jag har aldrig sett klappskenor till inlines. Läste på nu och fördelen vid vanlig teknik är mindre för att spetsen inte fastnar i isen om på skridskor och double push blir svårare. Sen finns det såklart många nackdelar (vikt, känslig, ...).

Typ så här ser ytterskär till innerskär ut . Blir svårt med för mycket tåutstick på skridskorna också när du mer sätter i skridskorna mera bakifrån än från sidan..
Som Berk skriver, sätt ner nya bentaget på ytterskär och glid sen över till innerskär där trycket sätts . Kan inte ha för lång åkyta om man inte som nvdp kör i 50km/h .
Men är väl mycket bara för att visa att man har koll på hur man åker skridskor.
Ungefär som att aldrig va längre än 1m från cykeln med hjälmen kvar på huvudet ?

Bilagor

• sketch-1710326535426.jpg
    sketch-1710326535426.jpg
    43.2 KB · Besök: 20
Det är pga de har för stor kurvradie. Det är som att försöka svänga med en längdåkningsskida. Traditionella fasthälsskridskor trampas runt i svängar precis som längdåkningsskidor, eller plogas.
Med en kortare radie kan skridskon svänga snabbare och åkare kan trycka ner mer kraft i isen och under längre tid.
Det blir mycket lättare att balansera på skridskon om det finns ett konstant mothåll. Innerskär och överstegssvängar blir mycket enklare om skridskon skär i en kurva än att går rakt fram, inte minst innerskär.

Typ så här ser ytterskär till innerskär ut . Blir svårt med för mycket tåutstick på skridskorna också när du mer sätter i skridskorna mera bakifrån än från sidan..
Som Berk skriver, sätt ner nya bentaget på ytterskär och glid sen över till innerskär där trycket sätts . Kan inte ha för lång åkyta om man inte som nvdp kör i 50km/h .
Men är väl mycket bara för att visa att man har koll på hur man åker skridskor.
Ungefär som att aldrig va längre än 1m från cykeln med hjälmen kvar på huvudet ?

Jag förstår inte riktigt vad du har ritat. Linjen av skridskor på isen är nästan rakt. Bara vid slut av skäret blir linjen lite mer parallell med åkriktningen. Här är en ritning och en video. Den här exemplet är extrem lång på ytterskär. Nuförtiden åker tävlingsåkare kortare på ytterskär, framförallt vid sprint. Men känslan av lång glid på ytterskär är fantastiskt!

Jag förstår inte riktigt vad du har ritat. Linjen av skridskor på isen är nästan rakt. Bara vid slut av skäret blir linjen lite mer parallell med åkriktningen. Här är en ritning och en video. Den här exemplet är extrem lång på ytterskär. Nuförtiden åker tävlingsåkare kortare på ytterskär, framförallt vid sprint. Men känslan av lång glid på ytterskär är fantastiskt!

Ja . Kanske överdrev kurvorna lite för att visuellera tekniken. Raka streck i kårkfotsmönster hade nog varit sämre förklaring . Men grejen är iaf att sätta i skridskon mer rak i färdriktning jämfört med skateskidor och låta radien på skenan låta foten skära ut via ytterskäret innan man viker över till innerskäret .
Sen tror jag du och jag måste ha mer sväng på skenorna för att hålla balansen och komma runt till nästa skär nångång innan vi stannar. Eliten som kör dubbelt så fort och har bättre balans kommer nog undan med rakare skär och skenor .?

Edit nästa youtube som gick igång fick man rysningar av . Ser lite ut som nvdp har aggressivare kortare radie på sin skridskor .?

Senast ändrad:
Ja . Kanske överdrev kurvorna lite för att visuellera tekniken. Raka streck i kårkfotsmönster hade nog varit sämre förklaring . Men grejen är iaf att sätta i skridskon mer rak i färdriktning jämfört med skateskidor och låta radien på skenan låta foten skära ut via ytterskäret innan man viker över till innerskäret .
Sen tror jag du och jag måste ha mer sväng på skenorna för att hålla balansen och komma runt till nästa skär nångång innan vi stannar. Eliten som kör dubbelt så fort och har bättre balans kommer nog undan med rakare skär och skenor .?

Edit nästa youtube som gick igång fick man rysningar av . Ser lite ut som nvdp har aggressivare kortare radie på sin skridskor .?
Magisk kommentator! Så många schyssta citat att det räcker till en hel bok ju!

Tillbaka
Topp