[OT] Nya SAAB

Lekeberg

Aktiv medlem
[OT] Nya SAAB
Nya SAAB.

http://www2.saabusa.com/aerox/US/en/index.html

07-85013eu.jpg

07-85014eu.jpg

07-85016eu.jpg

Brum! Synd bara att ingen satsar allt på att göra bilar som drivs på förnyelsebar energi. Det hade varit den allra största nyheten och framgången i modern biltid.

[OT] Nya SAAB
Ehh, den där går ju på 100 procent etanol enligt aftonbladet.se (sen råder det väl delade meningar om det är ett miljövänligt drivmedel).
Schysst att de lyckats återknyta till Sonetten och gamla 99/900 och att fälgarna ser ut som turbinblad.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Nya SAAB
Den är ju inte ful men var ska man placera brudarna och resten av sin coola klick med människor?
Med den där bilen får man ju säga upp bekantskapen med en 3-4 personer och spara 1 eller helt enkelt exklusivt låta mammsen åka med.

[OT] Nya SAAB
helt klart fräck men vågar de producera den? lite aston martin över den, en "fattigmans-aston" kan säkert hitta kunder. så länge man kan få fästa ett cykelrack så..

[OT] Nya SAAB
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ehh, den där går ju på 100 procent etanol..

Ja jag var lite otydlig där. Jag menade att alla t.ex. SAABs bilar skulle vara miljövänligare. Men det är ju bra att de bjuder på det i den här. Sen om den kommer att släppas med bara E-85-motor är ytterst tveksamt.

[OT] Nya SAAB
Lekeberg skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ehh, den där går ju på 100 procent etanol..
>
> Ja jag var lite otydlig där. Jag menade att alla
> t.ex. SAABs bilar skulle vara miljövänligare. Men
> det är ju bra att de bjuder på det i den här. Sen
> om den kommer att släppas med bara E-85-motor är
> ytterst tveksamt.

OK, då är jag med :-)

/Johan

[OT] Nya SAAB
MoeJoe skrev:
> helt klart fräck men vågar de producera den? lite
> aston martin över den, en "fattigmans-aston" kan
> säkert hitta kunder.

Aston har i alla fall harmoniska linjer det kan man ju inte anklaga den saaben för. ;)

[OT] Nya SAAB
MoeJoe skrev:
> säkert hitta kunder. så länge man kan få fästa ett
> cykelrack så..

Den kommer inte att byggas, att ta fram ett koncept kostar ungefär 15 miljoner kr. En bilmodell kostar ungefär 15 miljarder. Men visst, snygg som tusan är den :)

[OT] Nya SAAB
Oskar_ skrev:
> Om den är framhjulsdriven är ju GM mongon, säg att
> den är bakhjulsdriven snälla!!!!

Fyrhjulsdriven enligt låtsasspecifikationen. 7-stegs automat med möjlighet till paddelväxling. Hade vart tuffare med bakhjulsdrift och riktig sekventiell låda. Rejäla mackor med 23 tum bak och 22 fram :)

/Johan

[OT] Nya SAAB
MoeJoe skrev:
> säkert hitta kunder. så länge man kan få fästa ett
> cykelrack så..

som gummiankan nämner, det handlar inte om att våga, utan att ha råd.vilket de inte har. tror inte helelr att försäljningen skulle bli SÅ stor att det motiverade kostnaderna för tillverkning. saab är ett för litet märke för att den skulle kunna slå riktigt.

audi brukar vara ruskigt duktioga på att slänga fram grymt många koncept, och där äre förvånansvärt många som faktiskt blir verklighet sedan. ta TT t.ex.

[OT] Nya SAAB
Den verkar riktigt fin, byggd i kolfiber och helt svart inredning förutom stolarna. Tagit hur mycket arv ifrån flyg som helst så skulle den byggas blir det dyrt för min del. (: Första riktigt intressanta saaben

[OT] Nya SAAB
Hmm lär väl inte bli så värst vridstyv med det där taket, visserligen ser ju trösklarna hög aut men det hjälper nofg inte så mycket. Fast å andra sidan börjar ju cabbarna arta sig styvhetsmässigt även om de inte kan jämföra sig med tex en sedan.... :)

[OT] Nya SAAB
Jag undrar lite försynt om inte SAAB m.fl. underskattar människors fåfänge. Ta just
Audi TT t.ex. Den köper man ju för att den är snygg, endast!? Eller?
Jag skulle inte blivit förvånad om saaben blev tillverkad och plötsligt sålde "jättebra".
(av rika människor that is...)
Den är ju såpass tuff att med bra knuff i motorn skulle den kunna klassa som superbil nästan.
Eller?

[OT] Nya SAAB
Lynx-D, du glömmer en sak, SAAB är grymt mycket mindre än Audi. mycket mer prestige i att köpa en audi än en saab. kanske inte i sverige, men nere på kontinenten eller i usa. säg att de skulle sägga den där bilen i rpoduktion, så skulle vi snacka ett pris på runt halvmiljonen eller mer. hur många vill då köpa en SAAB, oavsett hur bra den är. de flesta bilarna i den prisklassen är i stort sett lika bra om inte bättre. så ska du ro hem en X antal miljarder eller vad det kostar att sätta den i produktion (enligt aftonbladet en 15 miljarder, inte världens säkraste källa, men inte helt otroliga siffror).

Audi TT är en bil i billigare material som dessutom kommer från ett företag som dels har högre status, som har fler köpare med feta plånböcker och som dessutom har råd att gå +-0 på något. vilket inte SAAB har. kan de knappt överleva på sina vanliga bilar. så överlever de garanterat inte på bilder för 500 000 + :D

[OT] Nya SAAB
ovanligt turbiniga fälgar. Man får väl hoppar att turbinerna har sin spegelvariant på andra sidan. Annars vispar de luften åt fel håll.

Gissar att de svenska jobben inte räddas av denna bil heller.
Usch nu var jag negativ. Jättefin, ser ut som bilarnas mac eller ipod.

[OT] Nya SAAB
Är det bara jag som ser likheter med denna? Chrysler Crossfire.

Edit: Varken Saaben eller Cryslern är ju speciellt snygga men Cryslern tar nog priset som fulast

Bilagor

• hardtop.jpg
    hardtop.jpg
    72.1 KB · Besök: 67
[OT] Nya SAAB
Baltazar skrev:
> [...](enligt aftonbladet en 15
> miljarder, inte världens säkraste källa, men inte
> helt otroliga siffror)[...]

De siffrorna stämmer rätt bra, har hört de innan från säkrare källor.

[OT] Nya SAAB
Bara för att en bil ser "riktig" ut och finns på riktigt betyder det inte att den på något vis är produktionsklar.

Jag såg prototyper av nya lill-volvon redan för fem-sex år sen, karosser som såg produktionsklara ut osv, det är inga problem att göra pressverktyg för mindre testserier. Jag har för mig att de gör dem i ek (lättbearbetat och rätt hårt) och att de klarar att användas typ 10 gånger innan de slitits för mycket och får kasseras, men ta den siffran med en nypa salt.

[OT] Nya SAAB
Ek låter kul.... förr i tiden så handformdes ju karossplåtar över trämallar så varför inte... fast det är nog vanligare med en plugg och handupplagd armerad plast eller i extremfall quintuspressad plåt... om modellen inte behöver vara körbar kan den i princip göras i lera eller al vilket är det vanligaste trämaterialet vid modellsnickeri lönn får användas på detaljer som behöver vara stryktåligare.....

[OT] Nya SAAB
jonzén (fd burner) skrev:
> den är grymt snygg. och rätta mig om jag har fel
> men har inte saab ganska hög status i usa? nästan
> i klass med volvo..

hög o hög. volvo har väll högre status. syns ganska bra på försäljningssiffror o hur desperat saab var när de lanserade sin 4-hjulsdriva bil där, den som man ser på långa vägar att det är en subaru klädd i saab kläder.

[OT] Nya SAAB
Jidetoft skrev:
> Som en ren hypotes:
> Någon som har någon uppfattning om vad det skulle
> kosta SAAB (GM) att sälja in den här prototypen i
> nästa BOND-rulle?

Volvo Penta betalade 130 miljoner för att få ha med en båt i 40 sekunder i en Bond-rulle....

[OT] Nya SAAB
De ända som var fränt va ju fälgarna, ialla fall snett bakifrån, och dörrarna....Hmmm undrar om Sälj Aset Annars Byt har samma "gamla" front...hoppas inte de i alla fall!

[OT] Nya SAAB
PLuto ropar på jorden Space saaben lär nog inte bli nå av .Saab ligger uset till nu i ekonomi .. Undrar om det inte läggs ner eller dämpas ner ett tag . De föregående modellerna tillexempel SS kallad INTE sPORTSEDAN UTAN (SUPERSTRUL) har inte gått nå bra på marknaden, det har blivit lite bättre men det räcker inte långt. Saab vill ta fram en bil nu utan o chansa utan ta fram en bil som håller måttet. De har stängt 2 saab fabriker, de har återkallat så gott som samtliga bilar för en del garanti reparationer (som är inte billiga)
Så jag hoppas att det vänder för Saabs del .. (SAAB är ingen bakhjulsdriven bil) o SAAB Sverige vill inte ändra till bakhjulsdrift .. Modellen med 4 hjulsdrift säljs på USA markanden liknar en Subaru..

[OT] Nya SAAB
Balkanboy skrev:
> PLuto ropar på jorden Space saaben lär nog inte
> bli nå av .Saab ligger uset till nu i ekonomi ..
> Undrar om det inte läggs ner eller dämpas ner ett
> tag . De föregående modellerna tillexempel SS
> kallad INTE sPORTSEDAN UTAN (SUPERSTRUL) har inte
> gått nå bra på marknaden, det har blivit lite
> bättre men det räcker inte långt. Saab vill ta
> fram en bil nu utan o chansa utan ta fram en bil
> som håller måttet. De har stängt 2 saab fabriker,
> de har återkallat så gott som samtliga bilar för
> en del garanti reparationer (som är inte billiga)
> Så jag hoppas att det vänder för Saabs del ..
> (SAAB är ingen bakhjulsdriven bil) o SAAB Sverige
> vill inte ändra till bakhjulsdrift .. Modellen med
> 4 hjulsdrift säljs på USA markanden liknar en
> Subaru..

Inte för att vara jobbig, men läs tråden innan du svarar. Det är ett koncept, det betyder att dom har gjort en stor leksaksbil utan motor och på detta sätt fått en massa reklam för runt 20 miljoner kronor (rätt billigt om jag får säga det själv)

[OT] Nya SAAB
GM går i konkurs före sommaren!
(För att sen ny bildas och slippa betala de där 25% av totala okostnader till dyrasjukvårds och hälso försäknringar för de som jobbat för GM.)
Då behövs SAAB som lyxbil. Det är lite så som jag ser det.

[OT] Nya SAAB
Hehe, SAABen är ju bara ett försök av SAAB att dra blickarna till sig och för att marknadsföra sitt nya formspråk. Tydligen ska de nya modellerna ha fronter och bakdelar som påminner om det här konceptet.

SAAB anser det vara väl placerade marknadsföringspengar om man omsätter alla skrivna spaltmillimeter om bilen till annars krävda reklamkostnader. :)

[OT] Nya SAAB
Jag var på Geneva car show igår och tog några bilder på Saab prototypen och "nya" Saab SUV. Jag tycker synd om Saab: en stark varumärke som GM-folket håller på att totalt förstöra. Det är bara att kolla på den där "Saab/Chevrolet" 9.7X SUV, den nya 9-5 design eller den "Saab/Subaru" 9.2X. Tråkigt!

Bilagor

• DSC00244.jpg
    DSC00244.jpg
    26.5 KB · Besök: 93
  • DSC00246.jpg
    DSC00246.jpg
    23.4 KB · Besök: 56
  • DSC00247.jpg
    DSC00247.jpg
    23 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp