[OT] Nykterist javisst!
Ridley skrev:
>
>
> Nej du har fel.
>
> Behov är något grundläggande som alla
> människor har och antingen så försöker man
> uppfylla det medvetet eller omedvetet. Det finns 5
> grundläggande mänskliga behov och dessa är:
>
> behov av mat och vatten (kroppsliga)
> behov av trygghet
> behov av kärlek och gemenskap
> behov av uppskattning
> behov av självförverkligande
>
>
> Beroende är när någon medvetet och
> återkommande utsätter sig för fara eller
> självdestruktion
OK, rent språkligt och hårt definitionsmässigt har du naturligtvis rätt.
Fast det har jag med, i ett lite lösare sammanhang. I det allmäna svenska språkbruket, oftast på fredagskvällen efter en pissvecka, förekommer uttrycket 'Sh*t vad jag behöver en kall öl / ett glas rött'. Behöver är verbformen av behov. Sen att det inte är ett verkligt behov utan, som jag skrev, ett mera upplevt behov ändrar ju inte på själv ordet. Sen kom jag till min poäng - att just detta (pseudo)behov är upptakten till ett beroende.
Sen kan alkohol vara ett nog så gott substitut för / medel för att tillgodose iaf fyra av fem mänskliga behov som de ser ut ovan, men det är en lite sorgligare vinkling av det hela.
>
>
> Nej du har fel.
>
> Behov är något grundläggande som alla
> människor har och antingen så försöker man
> uppfylla det medvetet eller omedvetet. Det finns 5
> grundläggande mänskliga behov och dessa är:
>
> behov av mat och vatten (kroppsliga)
> behov av trygghet
> behov av kärlek och gemenskap
> behov av uppskattning
> behov av självförverkligande
>
>
> Beroende är när någon medvetet och
> återkommande utsätter sig för fara eller
> självdestruktion
OK, rent språkligt och hårt definitionsmässigt har du naturligtvis rätt.
Fast det har jag med, i ett lite lösare sammanhang. I det allmäna svenska språkbruket, oftast på fredagskvällen efter en pissvecka, förekommer uttrycket 'Sh*t vad jag behöver en kall öl / ett glas rött'. Behöver är verbformen av behov. Sen att det inte är ett verkligt behov utan, som jag skrev, ett mera upplevt behov ändrar ju inte på själv ordet. Sen kom jag till min poäng - att just detta (pseudo)behov är upptakten till ett beroende.
Sen kan alkohol vara ett nog så gott substitut för / medel för att tillgodose iaf fyra av fem mänskliga behov som de ser ut ovan, men det är en lite sorgligare vinkling av det hela.