[OT] Omval 2014.

[OT] Omval 2014.
cannot_be_unseen.jpg ht=444

[OT] Omval 2014.
5174340618_4ac2c1442f_o.jpg ht=580

The coypu (from the Mapudungun, koypu)[2][3] or nutria (Myocastor coypus), is a large, herbivorous, semiaquatic rodent and the only member of the family Myocastoridae. Originally native to temperate South America, it has since been introduced to North America, Europe, Asia, and Africa, primarily by fur ranchers.[4] Although it is still valued for its fur in some regions, its destructive feeding and burrowing behaviors make this invasive species a pest throughout most of its range.

There are two commonly-used names in the English language for Myocastor coypus. The name nutria (or local derivatives such as "nutria- or nutra- rat") is generally used in North America and Asia; however, in Spanish-speaking countries, the word nutria refers to the otter. To avoid this ambiguity, the name coypu (derived from the Mapudungun language) is used in Latin America and Europe.[5] In France, the coypu is known as a ragondin. In Dutch it is known as beverrat (beaver rat). In Italy, instead, the popular name is, like in North America and Asia, nutria, but it is also called castorino (little beaver), by which its fur is known.

Coypus live in burrows alongside stretches of water. They feed on river plants, and waste close to 90% of the plant material while feeding on the stems.[6]

[OT] Omval 2014.
Jag tänkte bara påpeka att den här tråden var på väg ner på sida två och att sånt beteende inte är acceptabelt! Så skärpning nu! Det är trots allt vinter!

[OT] Omval 2014.
Pepparkaksrecept till kakor eller hus

300 g mjukt smör
5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
2 msk malen kanel
2 tsk malen kardemumma
1 msk bikarbonat
2 dl vatten
ca 1 1/2 liter (ca 900 g) vetemjöl
5 dl socker

Kristyr:
6 dl florsocker
2 äggvitor av små ägg
4 krm pressad citronsaft
eller ättikssprit
droppar av hushållsfärg

Rör smöret smidigt med socker och sirap. Använd gärna elvisp. Rör ner kryddor, bikarbonat, vatten och slutligen hälften av mjölet. Arbeta i resten av mjölet på köksbänken och låt degen vila svalt över natten. Väl övertäckt kan den vänta i veckor på utbakning, bara den står svalt. Kavla degen, inte alltför tunt, direkt på bakplåtspapper. Tryck eller skär ut enligt mått eller mallar och plocka bort överflödig deg. Dra hela papperet över på kall ugnsplåt (då undviker du bubbliga kakor) och grädda till fin färg och knaprighet mitt i ugnen i 200 grader. Dra hela papperet över på galler och låt kakorna kallna. Lim: Smält 5 dl socker till gulbrun färg i stekpanna. Limma samman husdelarna med det varma sockret. Akta fingrarna, sockret är mycket varmt. Kristyr: Sikta florsockret klimpfritt och rör ihop det med hopvispad äggvita, citronsaft eller ättikssprit. Dela satsen i fyra pytsar och färga tre av dem i varsin färg om så önskas. Vrid strutar av smördegspapper med nålfin mynning. Tejpa ihop strutsidorna. Fyll de fyra kristyrerna i varsina strutar och dekorera husen. Sprucken strut kan inte lagas, vrid en ny. Kristyren torkar snabbt i luften. Behöver du vila handen en stund, så lägg kristyrstrutarna i plastpåse och sug ut luften. Dekorera i övrigt med praliner och marsipangodis

[OT] Omval 2014.
kom att tänka på denna dåliga historia när jag läste om bajsparasiten i Östersunds dricksvatten

En vacker och förförisk kvinna kommer in på en lantlig pub.
Efter en stund svänger hon sig med mjuka kattlika rörelser över till
bardisken och tecknar åt bartendern att komma närmare. Bartendern lutar
ansiktet närmare henne och hon tar känsligt tag om hans huvud och börjar
pilla i hans skägg.
"Är du ägaren?" frågar hon. Bartendern skakar på huvudet”.
"Nej dessvärre", suckar han”.
"Kan du få tag på ägaren åt mig?"
Kvinnan fortsätter leka med hans skägg, hon smeker hans kind, kör
händerna genom hans hår och smeker honom keligt över ansiktet.
"Det är tyvärr omöjligt, är det inte något jag kan
göra?", frågar han, tydligt upphetsad”.
Kvinnan fortsätter smeka hans hår och skägg.
Hon sticker in ett par fingrar i hans mun och låter honom slicka dom våta.
"Du kan lämna ett meddelande till honom från mig", viskar hon
sensuellt”.

"Säg till honom ...................att det inte finns något toalettpapper eller någon tvål på
damtoaletten!"

[OT] Omval 2014.
coypu skrev:
-------------------------------------------------------
> The coypu (from the Mapudungun, koypu)[2][3] or
> nutria (Myocastor coypus), is a large,
> herbivorous, semiaquatic rodent and the only
> member of the family Myocastoridae.

app app, är det verkligen en familj om man är själv i den?

[OT] Omval 2014.
pow skrev:
> coypu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > The coypu (from the Mapudungun, koypu)[2][3] or
> > nutria (Myocastor coypus), is a large,
> > herbivorous, semiaquatic rodent and the only
> > member of the family Myocastoridae.
>
> app app, är det verkligen en familj om man är
> själv i den?

Jo då är det en en mans familj!

[OT] Omval 2014.
nisse56 skrev:
> oj .. jävlar .. det var nära ögat .. längst
> ner på sidan ..

Ledsen. Har haft fullt upp med annat.

[OT] Omval 2014.
Simpanovic skrev:
>
> Disclaimer: Jag står bara för refrängen.

Jag står för medlemmmarna i bandet.

[OT] Omval 2014.
Extra fina lussebullar
Ingredienser
Antal bullar
Mjölk
2,5
dl

Saffran
1,0
gram

Jäst röd (för söta degar)
50,0
gram

Ägg
1,0
styck

Strösocker
0,5
dl

Smör (rumsvarmt)
100,0
gram

Vetemjöl
7,0
dl

Fyllning:

Smör
100,0
gram

Muscovadosocker
0,8
dl

el. farinsocker
0,8
dl

Kardemumma (mald)
1,0
tsk

Vaniljsocker
2,0
tsk

Sötmandel (hackad)
1,0
dl

Lägg i meny | Lägg i inköpslistan
Tillagning
Ljumma på mjölken med saffranen och låt den bli kall igen. Blanda mjölken med jästen, ägget, sockret och smöret.

Ta ner mjölet, lite i taget, och arbeta till en deg. Forma 20 bullar och lägg i formar. Tryck ett litet hål med tummen i varje bulle. Låt de jäsa i 1 timme.

Sätt ugnen på 250°C.

Blanda ihop alla ingredienserna till fyllningen. Tryck ner en klick i varje hål. Grädda i cirka 7 minuter.

[OT] Omval 2014.
Det är halt på gatorna i Göteborg. Jag leveranskörde mat nu ikväll, och fick sladd på leveransbilen när jag rundade ett hörn på en 30-gata. Första gången jag tvingats bära med broddar på fötterna.

[OT] Omval 2014.
dlk är kungliga! dom gick heta i kassettspelaren(givetvis blandband) när man burnade omkring på byn med kadetten

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp