[OT] OT-frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, då missuppfattade jag. Men ska inte utsuget vara kopplat till ventilationssystemet!? Har du någon granne att fråga?
Filter måste bytas ibland och rätt ofta, kolla med instruktionsboken. Högljudda fläktar betyder oftast att det är klet och damm och klet igen på 'vingarna. Ta loss och rengör, men håll så torrt som möjligt!
Det är ett flerfamiljshus med självdrag. Kopplar man fläkten på kanalen trycks oset in till grannen. Ganska vanlig begränsning i äldre hus.

Kan vara, men smutsiga fläktblad lär inte göra det bättre. Jag skulle ta tag i den uppgiften först; tar säkert 10 minuter.
Men mystiken tätnar. En köksfläkt som tar ett halv steg framåt. Ett filter med fläkt som tar ett steg åt ett annat håll. Ett allmänt utsug som inte får kopplas till matos, men sitter där, och tar det största steget åt ett tredje håll.

Edit: Fläkten sitter sannolikt med några små skruvar eller en klämma. Lätt att byta om man har rätt storlek eller möjligen med adapter. Se bara till så blåset går åt rätt håll: Det finns förklarande pilar på fläktens ram eller fattning.

Kan vara, men smutsiga fläktblad lär inte göra det bättre. Jag skulle ta tag i den uppgiften först; tar säkert 10 minuter.
Men mystiken tätnar. En köksfläkt som tar ett halv steg framåt. Ett filter med fläkt som tar ett steg åt ett annat håll. Ett allmänt utsug som inte får kopplas till matos, men sitter där, och tar det största steget åt ett tredje håll.

Edit: Fläkten sitter sannolikt med några små skruvar eller en klämma. Lätt att byta om man har rätt storlek eller möjligen med adapter. Se bara till så blåset går åt rätt håll: Det finns förklarande pilar på fläktens ram eller fattning.
Självdrag finns det något som heter. Vanligt förekommande fram tills man uppfann det här med mekanisk ventilation

Förra kåken jag bodde i var nybyggd och hade mekanisk till- och frånluft. Lyxigt att bara kunna öppna ett spjäll ovanför spisen (dessutom omsluten av en sån där omodern men praktisk huv) och få världens sug helt utan ljud.

Självdraget påverkas negativt av fläkten som sitter där. Nu snurrar en hel del av köksfläktsoset runt i skåputrymmet, och smuts fastnar på fläktbladen.

Det är ett flerfamiljshus med självdrag. Kopplar man fläkten på kanalen trycks oset in till grannen. Ganska vanlig begränsning i äldre hus.
Precis. Anledningen är att imkanalerna sällan är täta i gamla hus, och med motor kopplad till kanalen trycks då oset in till grannarna. Det är OVK som kräver täthetsintyg för att motor ska få anslutas till kanalen i ett hus med självdrag, och vi har iaf blivit rådda av OVK-inspektörerna att det är bortkastade pengar att kosta på provtryckning i gamla hus (vårt är fr 1935), därav regler om att endast fläkt med kolfilter får användas.

Vi har en fläkt i köket som kam med lägenheten när vi köpte den för 15 år sedan. Då var filtret redan full med fett. Jag letade efter ett ny filter men köpte aldrig ett. Fläkten blåser ut luften i skåpet ovanför spisen. Det funkar förvånansvärt bra. Bara lägste läget funkar men det tar bort allt som luktar.

Huset har självdrag. I köket funkar den bra, går direkt genom ytterväggen (inte kopplat till fläkten). Vi har haft flera OVK kontroll i huset med riktigt många anmärkningar. Jag trodde att det aldrig skulle hända något men för en månad blev allt åtgärdat. De tog bort (fuktstyrda) fläkten i var badrum. Det förblir nu fuktigt lite längre men det funkar. I andra rum är självdrag tillbaka och man känner inte längre matlagning en hos grannerna. Antar att fläktarna hos grannen tryckte i lukt hos oss. Dessutom är det nu helt tyst nu i alla rum där man hörde fläkt hos grannarna innan.

Vi har en fläkt i köket som kam med lägenheten när vi köpte den för 15 år sedan. Då var filtret redan full med fett. Jag letade efter ett ny filter men köpte aldrig ett. Fläkten blåser ut luften i skåpet ovanför spisen. Det funkar förvånansvärt bra. Bara lägste läget funkar men det tar bort allt som luktar.
Jag hoppas du håller efter filtret med regelbunden disk.
Ett av de sista jobben jag gjorde som Veteranpölare var att byta en köksfläkt som inte sett rengöring på bra många år. Det var nog det vidrigaste jag varit med om, inkluderande ko i vardagsrummet och självdöda husdjur bakom spisen.

Usch! Tur att det inte var tvärtom ändå.
Men det är det jag är inne på också. Den här så kallade självdragslösningen kan inte vara vare sig logisk eller bra. Fläktlösningen med filter kan som bäst flytta på en del av problemet ett tag.

Usch! Tur att det inte var tvärtom ändå.
Men det är det jag är inne på också. Den här så kallade självdragslösningen kan inte vara vare sig logisk eller bra. Fläktlösningen med filter kan som bäst flytta på en del av problemet ett tag.
De var norm. Förr. Det är inte det längre av flera olika skäl. Energieffektivtet inte minst eftersom värmen bokstavligen blåser rakt ut.

Det krävs en rätt kostsam ombyggnad av husets ventilationssystem för att få något annat i ett befintligt flerbostadshus. I en villa kan du t ex dra ett rör rakt upp genom vinden och få ett utblås den vägen.

Kolfläkten är då en billig med medioker förbättring av situationen, jämfört med att inte ha något alls.

Vilket leder tillbaka till min ursprungliga fråga som jag efter min egen research så långt jag kommit tolkar som att jag inte gör något otillåtet om jag förlänger röret och flyttar upp filtret en hylla bara.

Jag hoppas du håller efter filtret med regelbunden disk.
Ett av de sista jobben jag gjorde som Veteranpölare var att byta en köksfläkt som inte sett rengöring på bra många år. Det var nog det vidrigaste jag varit med om, inkluderande ko i vardagsrummet och självdöda husdjur bakom spisen.

Bra tips! Sista gången jag tvättade filtret var minst tio år sen (inte att det verkade hjälpa mycket dock).

Ska skruva isär ett ikea metod kök. Någon som monterat ett sånt som kan bekräfta att man gör alla passbitar sist, och det rimligen också är där jag borde börja för att kunna ta isär det?

Ska återanvända stommar, lådor etc men flytta runt skåpen och byta fronter. Så icke-destruktiv demontering som gäller.

Ska skruva isär ett ikea metod kök. Någon som monterat ett sånt som kan bekräfta att man gör alla passbitar sist, och det rimligen också är där jag borde börja för att kunna ta isär det?
Det låter väldigt rimligt.
Sitter väl 4 skruv mellan varje skåp i plugghålen om jag kommer ihåg rätt. Men de kanske syns vid närmare eftertanke. Passbitar och lister åker först.

Det låter väldigt rimligt.
Sitter väl 4 skruv mellan varje skåp i plugghålen om jag kommer ihåg rätt. Men de kanske syns vid närmare eftertanke. Passbitar och lister åker först.
Ju skruvarna har jag hittat. 2-5 i varje skåp. Av blandad sort. Runddragna med slö bits. Som allt annat som är skruvat i den här lägenheten.

En av krokarna i fästplattan till moderns brandvarnare har pajat, det vore smidigt att köpa en ny identisk så att man slipper borra hål till en ny sorts fästplatta. Brandvarnaren är från Ahlsell. Vilken web-återförsäljare säljer Ahlsell-produkter till privatpersoner? Det är denna brandvarnaren:

En av krokarna i fästplattan till moderns brandvarnare har pajat, det vore smidigt att köpa en ny identisk så att man slipper borra hål till en ny sorts fästplatta. Brandvarnaren är från Ahlsell. Vilken web-återförsäljare säljer Ahlsell-produkter till privatpersoner? Det är denna brandvarnaren:

En sak som väldigt många missar är att det ofta går att borra nya hål även i en fästplatta och på så vis återanvända hålen i taket.

//j

Om det är betong räcker det att fästa med en skruv i ett av de två befintliga. Köp en ny för 99 på ICA. Kanske passar bägge hålen med nya fästplattan ändå.
Passa på att köpa ett Li-ion batteri samtidigt. Säkert dyrare än brandvarnaren men håller bortåt 10 år så blir det inte så mycket skruvande på brandvarnaren sen.

Jo att hitta en identisk är såklart smidigast. Att borra om fästet var mest ett allmänt tips då många inte tänker på den möjligheten.
Har sett massa exempel på hantverkare/fastighetsskötare som direkt dräper nya hål, gärna i kakel som givetvis spricker, när de ska byta ut något istället för den ofta smidigare lösningen att borr lite i ett fäste som ändå inte kommer synas

//j

Det där mjuka på mina skidglasögon (skumgummi?) har börjat släppa. Vilken sorts lim borde jag testa först?

Vad betyder skylten? Parkeringsförbud vardagar mellan 8-16 och avgift timmen innan och tre timmar efter? Frågar åt en kompis.
IMG_3387.webp

Misstänkte det. Bara märkligt att dom visar avgift under perioden med parkeringsförbud.

Det är i sig inte märkligt, tycker jag. Där finns ofta en städning i avgiftsperioden. Här är dock förbudsperioden mycket längre än betalperioden, som är lite förvirrande.

Det är i sig inte märkligt, tycker jag. Där finns ofta en städning i avgiftsperioden. Här är dock förbudsperioden mycket längre än betalperioden, som är lite förvirrande.
Absolut. Detta är en relativt nya skyltar (iom Stockholms Stads nya avgiftområden) som täcker ett stort område där det nu är p-förbud. Vill staden dra in p-avgifter borde väl ändå bilar få parkera… Städdagar är en sak, men detta är varje vardag. Vi har egen parkering på tomten men såg nya skyltarna i närområdet.

Absolut. Detta är en relativt nya skyltar (iom Stockholms Stads nya avgiftområden) som täcker ett stort område där det nu är p-förbud. Vill staden dra in p-avgifter borde väl ändå bilar få parkera… Städdagar är en sak, men detta är varje vardag. Vi har egen parkering på tomten men såg nya skyltarna i närområdet.

Men den här måste väl vara speciellt för att det finns något i närheten det tillgång behövs. Som en skolan kanske?

Japp. Övrig tid parkering enligt taxa 5, vad den nu är. Gäller till nästa skylt säger annorledes.

Ska skruva upp en IKEA-köksskena på en 50-tals lättbetongvägg, dvs ganska porös. Men inga befintliga skruvhål precis där jag ska skruva.

Den jag tog ner satt med skruv och plugg, men har sett att det nu finns betongskruv som ser ut att göra samma sak mycket enklare, ex dessa som ser ut att vara perfekta för just en köksskena: https://www.hornbach.se/p/betongskr...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870

Men funkar de i lättbetong eller ska jag leta rätt på en motsvarande som specifikt nämner lättbetong? Ser att det finns såna med men de flesta är grövre och har större skallar. Men ett alternativ skulle vara ex dessa:
https://www.bauhaus.se/lattbetongsk...wcB&gbraid=0AAAAADxd_kzIx-MfYGcaaEu2mZEPeDx1c

Nackdel med de senare är att de inte är så diskreta medan de första skulle funka till typ allt annat jag kan tänkas vill sätta upp i framtiden, hyllor mm. Kan ju iofs köpa båda för olika ändamål..

Betongskruv fungerar i hård betong, i porös betong så kommer de inte dra.

I lättbetong eller porös vägg hade jag valt Essveskruven och plastplugg. Det finns skruv för att dra rakt i lättbetong men inget jag valt för ett kök.

Betongskruv fungerar i hård betong, i porös betong så kommer de inte dra.

I lättbetong eller porös vägg hade jag valt Essveskruven och plastplugg. Det finns skruv för att dra rakt i lättbetong men inget jag valt för ett kök.
Essveskruven är för lättbetong utan plugg, och utan att förborra dessutom.. https://essve.com/sv/produkter/beto...betongskruv-kullrigt-huvud-med-flans-corrseal

Men ja det säkra känns ju som det mer traditionella med plugg. Men hade man kunnat ta genvägen vid lättare saker än överskåpen så som hyllor eller vägglampor hade det vart rätt trevligt.

För enstaka infästningar ser jag inte vinsten att klra utan plugg, lika många hål fast några mm mindre och man sparar in arbetet med att knacka in pluggen.
När man fäster 45 mil kabelstege på ett bygge var det bra. Men 10 hål hemma, nja.

De sitter inte så bra om man råkar dra för hårt och sitter de inte perfekt utan kan röra sig lite så lossnar det.

För enstaka infästningar ser jag inte vinsten att klra utan plugg, lika många hål fast några mm mindre och man sparar in arbetet med att knacka in pluggen.
När man fäster 45 mil kabelstege på ett bygge var det bra. Men 10 hål hemma, nja.

De sitter inte så bra om man råkar dra för hårt och sitter de inte perfekt utan kan röra sig lite så lossnar det.
Nä det kvittar ju för köksskåpen, för annat är det mest en fråga om att pluggens krage ibland är större än det som faktiskt ska sättas upp och det ser fult ut.

Det verkar ju vara framtiden annars, om man ändå ska köpa nåt. Men 50-tals skumbetong är kanske inte tillräckligt framtidssäkert :p

Ska skruva upp en IKEA-köksskena på en 50-tals lättbetongvägg, dvs ganska porös. Men inga befintliga skruvhål precis där jag ska skruva.

Den jag tog ner satt med skruv och plugg, men har sett att det nu finns betongskruv som ser ut att göra samma sak mycket enklare, ex dessa som ser ut att vara perfekta för just en köksskena: https://www.hornbach.se/p/betongskr...trackArticleCrossType=ad_reco_slot_6-3ae26870

Men funkar de i lättbetong eller ska jag leta rätt på en motsvarande som specifikt nämner lättbetong? Ser att det finns såna med men de flesta är grövre och har större skallar. Men ett alternativ skulle vara ex dessa:
https://www.bauhaus.se/lattbetongsk...wcB&gbraid=0AAAAADxd_kzIx-MfYGcaaEu2mZEPeDx1c

Nackdel med de senare är att de inte är så diskreta medan de första skulle funka till typ allt annat jag kan tänkas vill sätta upp i framtiden, hyllor mm. Kan ju iofs köpa båda för olika ändamål..
GB-plugg. Då sitter det även i lättbetong.

Känner mig efterbliven. Skall nog testa tubeless på lvg-hojen. Kollar på Stans-tubeless vätska. Ser att en liten flaska flaska kostar ungefär lika mkt som en på 500 ml. MEN den stora har nog ingen pip att hälla ur.
Måste man ha en falska med pip eller en sån där "applikator" som också säljs. Eller häller man bara direkt ur flaskan i däcken innan man krängt på det?
Hur vet man då att det är 30 ml man häller i?

(jaja man kan kolla på Youtube också)

Man kan hälla direkt i däcket strax innan man krängt på det helt. Eller så kränger man på så man vet att det inte kommer att bråka, öppnar lite och häller i.

Man höftar hur mycket man behöver.

Tillbaka
Topp