[OT] OT-frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Återför tråden till OT.

Som medelklass villaman bör jag antagligen till sist göra något åt mossan på mina plattor.

IMG_3146.webp

At my disposal finns en liberal inställning til pesticid samt en sån här:

IMG_3150.webp

Hur går jag bäst tillväga?

Mossa gillar fukt. På lång sikt kan du skapa ett litet "dike" mellan gång och rabatt(-sten), så fukten inte blir kvar.
Som du ser längs husväggen, så lutar det ned från den. Det är principen.
Att klippa ner nepetan eller lavendeln är också både verksamt och rätt i tiden.

Mossa gillar fukt. På lång sikt kan du skapa ett litet "dike" mellan gång och rabatt(-sten), så fukten inte blir kvar.
Som du ser längs husväggen, så lutar det ned från den. Det är principen.
Att klippa ner nepetan eller lavendeln är också både verksamt och rätt i tiden.
Lavendeln får jag nog inte röra om sambon får bestämma.. men jag kanske kan få henne att bestämma om nedklippning.

Men det kortsiktiga då? Som innefattar fysisk avveckling av existerande mossa? Har tidigare lyckats få bort mossa med stålborst, men det är något av en Sisyfos-uppgift.

Bara klipp du! Perfekt tid att klippa lavendeln nu på eftervintern.
Du kanske kan "knuffa" in gatstenen som hindrar avrinning. Skjuta dem isär?
Skrapa med exempelvis en hacka mellan plattorna skulle göra stor nytta. Trimmer skulle jag inte använda, och borste skulle behöva slipa djupt för att komma åt småstenarna på gångplattorna.
Tvål, vatten och skurborste - om du har goda knän, hihi!
Det fukthållande måste bort om du inte vill ha mossa.

Känner mig efterbliven. Skall nog testa tubeless på lvg-hojen. Kollar på Stans-tubeless vätska. Ser att en liten flaska flaska kostar ungefär lika mkt som en på 500 ml. MEN den stora har nog ingen pip att hälla ur.
Måste man ha en falska med pip eller en sån där "applikator" som också säljs. Eller häller man bara direkt ur flaskan i däcken innan man krängt på det?
Hur vet man då att det är 30 ml man häller i?

(jaja man kan kolla på Youtube också)
Men typ en sån här kan man få det exakt om man är *n*lt lagd. ;)
Håller i flera år, kan fylla på via ventilen också med rätt slang.

Men typ en sån här kan man få det exakt om man är *n*lt lagd. ;)
Håller i flera år, kan fylla på via ventilen också med rätt slang.

Köper man Schwalbe Doc Blue (samma som Stans om jag har förstått det rätt) så medföljer en liten flaska med pip.

Om du har en mopp du får göra vad du vill med. Förslagsvis en tesked Ajax allrengöring i skurvattnet, som du lär byta ett par gånger. Borsta gärna med en mjuk golvborste innan och efteråt, sån dom har i t ex affärer.

Första klockan med HRV.
För ett par dagar började jag röra mig utanför det vanliga intervallet. Klurade på vad det betydde, har tränat rätt lugnt. Idag börjar jag få mancold-känningar.

IMG_3538.webp

Är det detta som HRV-kurvan förvarnade om?

För många verkar användbarheten av HRV vara tveksam, konsensus(?) är att HRV verkar fungera för ~1/3 av befolkningen.
Det har förstås diskuterats här tidigare, tex i den här tråden
och då särskilt inlägg #78.

Första klockan med HRV.
För ett par dagar började jag röra mig utanför det vanliga intervallet. Klurade på vad det betydde, har tränat rätt lugnt. Idag börjar jag få mancold-känningar.

Visa bilaga 823346

Jag brukar få lägre hrv ungefär samtidigt som jag känner mig kymig. Dvs noll förvarning.

Jag brukar få lägre hrv ungefär samtidigt som jag känner mig kymig. Dvs noll förvarning.
Jag själv är ju en ganska begränsad sample group men den levererar ju hittills. Natten till igår hals- och huvudvärk, samma med natten till idag plus en frossa som börjat eskalera nu på förmiddagen, temp 37,9 trots Ipren. Solklar transition till misärtråden inom kort.

Första klockan med HRV.

Visa bilaga 823346

I vintras blev jag sjuk i influensa och det var ingen förvarning i HRV.
Kände första symptomen natten till 30/1, dvs den dagen med första orange fyrkant. Kraftigt sjuk med hög feber en knapp vecka och sen sakta avtagande symptom som höll i sig nästan en månad och bara lite lätt träning med början i mitten av februari.
Så HRV indikerade influensan, men inte med förvarning.
Min HRV brukar annars dippa vid överträning, fast inte så snabbt som vid influensan, och stiga vid ingen eller lätt träning.
IMG_0348.webp

Jag kunde förutspå när jag skulle bli sjuk med hjälp av min pulsklocka utan HRV eftersom dagspulsen var konstant lite högre än vanligt. Men då höll jag stenkoll på pulsen även när jag var ute och gick eller bara satt och jobbade. Så förstår om HRV funkar ännu bättre.

Om man, av högst oklar anledning, dränkt ett antal drybags i kedjesågsolja .. finns det då nåt sätt att rengöra dem, eller används dom bäst som spillvärme? Att bara lägga i ett grönsåpebad eller liknande lär väl knappast räcka tänker jag..?

WhatsApp Image 2026-04-10 at 12.44.18.webp

Vad heter hylsan som jag behöver för att dra åt bromsskivan? Mindre än en kassetthylsa.

IMG_3749.webp

Det är väl samma som kassettavdragaren? Ser lite ruggig ut i tänderna, du behöver kanske lirka lite.
Och sen finns det förstås mer eller mindre precist slipade avdragare…
Kan man tro, men kassettavdragaren är för stor..
Edit: för liten menar jag ju. Når inte ut till tänderna.
Edit 2: fel tråd postar jag i med.

Senast ändrad:
Om man, av högst oklar anledning, dränkt ett antal drybags i kedjesågsolja .. finns det då nåt sätt att rengöra dem, eller används dom bäst som spillvärme? Att bara lägga i ett grönsåpebad eller liknande lär väl knappast räcka tänker jag..?

Visa bilaga 824261
Dränk in dom i kallavfettning och skölj av. Sedan diskmedel och varmvatten tills dom är rena nog. Så skulle jag göra om det bara var utsidan som var oljiga.
//Ulf

Det är vad jag menar, den ser runddragen ut. ( svår bild iofs) Sliten. Trasig. Ramlat av pinn. Satt tofflorna. Låsmuttern alltså.

Det är vad jag menar, den ser runddragen ut. ( svår bild iofs) Sliten. Trasig. Ramlat av pinn. Satt tofflorna. Låsmuttern alltså.
Externa ringen har lite naggor efter att jag dragit åt samt sluntit med ett undermåligt verktyg. Men interna ringen är i fint skick.

Jag skall gå ut och pilla lite mer..

Skumt, jag använder kassettavdragaren på min.
Jag fick köpa en ny kassettavdragare när jag skulle serva min lyrik, då var det just så att den jag hade gick inte att nå in med. Nåt biltemaskräp eller motsvarande.

Park tool FR-5.2 är billig och tunnväggig så den funkar till det mesta antar jag.

Tillbaka
Topp