Luktapåblommorna skrev:
-------------------------------------------------------
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Luktapåblommorna skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Invandringen är begränsad. Sverige hjälper
> > inte
> > > alla.
> > > Varför behövs det diskuteras nivåer?
> >
> > Därför att nivåerna av allt att döma är
> > högre än vad som klaras av på ett bra sätt
> i
> > vårt land.
>
> De är viktigt att skilja integration från
> assimilering. Integration innebär att ta intryck
> av och jämlikt bemöta andra människor.
Jag förstår skillnaden. Jag förespråkar en blandning av integration och assimilering. Det är sannolikt så det blir om man låter processen ha sin naturliga gång med rimliga invandringsvolymer. Det är nog tom ofrånkomligt att detblir så.
> Många har gått på rasisternas skrämsel
> propaganda om att detta skulle vara problematiskt.
> Allt som är fel i samhället beskylls de som har
> minst makt för, att hitta en syndabock som saknar
> kraft att försvara sin ansatta position. Vad som
> driver detta sätt att sparka neråt istället
> för uppåt måste vara latheten att verkligen
> inte vilja se hur maktfördelningen ser ut i
> samhället. Det som verkligen påverkar våra liv
> är kapitalister som hantera arbetare som
> förbrukningsvaror för att ytterligare höja
> avkastningen till aktieägarna. EU beslutade
> nyligen att skänka 6500 miljarder det närmaste
> året till banker som redan gör rekordinster och
> struntar i att bidra till samhället
> överhuvudtaget.
Det du beskriver där är ytterligare ett av våra stora problem - kapitalismens avigsidor. Jag tror att vi tyvärr får dras med kapitalismen ett tag till men att det behövs vissa regleringar för att dämpa de värsta problemen. Kapitalismen är effektiv men primitiv (som Ottomotorn - den gör stor skada men den funkar och vi har fortfarande stor nytta av den). Kanske kan mänskligheten ta sig igenom det stadiet med livet i behåll, eller så går vi under.
Jag dock inte se hur en alltför omfattande invandring skulle minska kapitalismens negativa verkningar för mig som svensk arbetare. Det blir snarare tvärtom. Eller tänker du att kommunisterna i väst skall få hjälpav islamisterna att begå revolution mot kapitalisterna? Det finns ju sådana tankeströmmar. Även en del nazister har ju flirtat med islam då de, liksom kommunisterna, har en gemensam fiende i kapitalismen, liberalismen, judarna och demokratin.
> Om nu vilken religion en tillber är så farligt,
> hur kommer det sig då att vi inte drabbats än
> värre av kristendomen som dominerar vår
> världsdel utan istället blivit allt mer
> sekulariserade under hela 1900-talet? Att en
> skrämmande liten andel människor med en liknande
> tro inte genomgår samma process låter som hemskt
> otroligt önsketänkande.
Sekulariseringen är ingen naturkraft och den har enligt en del forskare stannat upp och gått baklänges de senare decennierna. Vi är väldigt speciella här i Sverige (se tex World Values Survey Cultural map
http://www.iffs.se/world-values-survey/ ) då det gäller vårt förhållande till religion och jag tror vi lider svårt av en hemmablindhet som gör att vi tar viss saker för givna som inte alls är självklara.
Vi drabbades väl och lider fortfarande svårt av kristendomens härjningar? Kristendomen förde en del gott med sig men dess baksida har varit och är, stor och mörk. Det förs fortfarande kamp mot kristendomen dåliga sidor. Slaget är långtifrån vunnet.
Islam är pga tradition, historia och sin natur förmodligen ännu besvärligare att handskas med för oss som helst ser att religionen skall vara en privatsak. Däremot är den utmärkt som ett revolutionärt verktyg.