[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
157 miljarder, jag då förstår jag vart mina skattepengar tagit vägen ;)

Tefattet skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/herm
> anlindqvist/article20390975.ab

Förhoppningsvis så dör dom på plats, så bekymmerna är över.
Förklaringarna till varför dom reser ner dit kan ältas i oändlighet, men sanningen är att det är deras egna ledare i den religion dom tror på som lurar ner dom.

Senast ändrad:
1888 skrev:
> 157 miljarder, jag då förstår jag vart mina
> skattepengar tagit vägen ;)

Äh se det som en investering. Eller?

"Enligt SCB har ungefär 40 procent av gruppen Sverigefödda en kort eller lång högskoleutbildning, varav 25 procent minst treårig examen. Andel enbart förgymnasialt utbildade bland inrikes födda är 11 procent.

Det kan jämföras med att av de som kommit från Syrien de senaste åren har 10 procent minst treårig högskoleexamen medan 39 procent är förgymnasialt utbildade. Invandrare från Syrien har således fyra gånger fler extremt lågutbildade och mindre än hälften så många med högskoleexamen enligt SCB. Flyktingar från Syrien utgör ungefär hälften av de som beviljas asyl. Därefter kommer personer från Eritrea, Somalia och Afghanistan. Jag fokuserar på Syrien här, men betänk att utbildningsnivån är ännu lägre bland andra stora grupper nyanlända."

http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid675/20150226114945_Realtid675.dbp.asp

json88 skrev:
> Tefattet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/herm
>
> > anlindqvist/article20390975.ab
>
>
> Förhoppningsvis så dör dom på plats, så
> bekymmerna är över.
> Förklaringarna till varför dom reser ner dit kan
> ältas i oändlighet, men sanningen är att det
> är deras egna ledare i den religion dom tror på
> som lurar ner dom.

Säg som det är, du är avundsjuk för att bli kvar här när det blåser småspik och gnället äter sig in innanför skinnet. ;-)

Snuten skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > 157 miljarder, jag då förstår jag vart mina
> > skattepengar tagit vägen ;)
>
>
> Äh se det som en investering. Eller?
>
> "Enligt SCB har ungefär 40 procent av gruppen
> Sverigefödda en kort eller lång
> högskoleutbildning, varav 25 procent minst
> treårig examen. Andel enbart förgymnasialt
> utbildade bland inrikes födda är 11 procent.
>
> Det kan jämföras med att av de som kommit från
> Syrien de senaste åren har 10 procent minst
> treårig högskoleexamen medan 39 procent är
> förgymnasialt utbildade. Invandrare från Syrien
> har således fyra gånger fler extremt
> lågutbildade och mindre än hälften så många
> med högskoleexamen enligt SCB. Flyktingar från
> Syrien utgör ungefär hälften av de som beviljas
> asyl. Därefter kommer personer från Eritrea,
> Somalia och Afghanistan. Jag fokuserar på Syrien
> här, men betänk att utbildningsnivån är ännu
> lägre bland andra stora grupper nyanlända."
>
> http://www.realtid.se/ArticlePages/201502/26/20150
> 226114945_Realtid675/20150226114945_Realtid675.dbp
> .asp

De som flyr förföljelse, krig o liknande ska självklart få asyl så länge det behövs..oavsett skolning eller annan bakgrund.
Permanent uppehållstillstånd däremot,är en annan grej.

Gällande Syrien.. Vart är småbarnen, de gamla och kvinnliga flyktingarna, är det de som är kvar och slåss för sin sak?

Gällande Ukraina.. Varför är inte flyktingarna här?

Drakir skrev:
> De som flyr förföljelse, krig o liknande ska
> självklart få asyl så länge det
> behövs..oavsett skolning eller annan bakgrund.

Alla eller?

Drakir skrev:
> Jag tycker det.

Jag med. Men inte alla i Sverige, utan jämt fördelade mellan alla länder i FN.

Drakir skrev:

>
> Gällande Syrien.. Vart är småbarnen, de gamla
> och kvinnliga flyktingarna, är det de som är
> kvar och slåss för sin sak?
>
> Gällande Ukraina.. Varför är inte flyktingarna
> här?

Gällande Syrien har jag tänkt precis samma sak.
Det var likadant under det tidiga 90-talet då flertalet av flyktingarna från det forna Jugoslavien utgjordes av unga män i vapenför ålder.
Jag hade själv gjort militärtjänstgöring och var krigsplacerad och skulle om jag drog från en konflikt här ansets vara en desertör som inte kunnat förväna mig bidrag och bostad annat än en fängelsecell.
Unga män skall i min värld försvara kvinnor, barn och pensionärer inte sticka från konflikten före dessa grupper.
Självklart stannar merparten av de unga männen kvar där nere och kämpar för sina familjer men tyvärr skämmer vi bort de som inte gör det.

Gällande Ukraina är flyktingarna främst i Ryssland.

Ryssland..Kanske det, annars är väl grannlandet Polen att föredra för en som inte är på ryssidan.

Angående balkan, så är det inte helt ovanligt att svenskreggade bilar stoppas och männen med balkanursprung hånas.

a.svensson skrev:
> Drakir skrev:
> -----
>
> >
> > Gällande Syrien.. Vart är småbarnen, de
> gamla
> > och kvinnliga flyktingarna, är det de som är
> > kvar och slåss för sin sak?
> >
> > Gällande Ukraina.. Varför är inte
> flyktingarna
> > här?
>
>
> Gällande Syrien har jag tänkt precis samma sak.
> Det var likadant under det tidiga 90-talet då
> flertalet av flyktingarna från det forna
> Jugoslavien utgjordes av unga män i vapenför
> ålder.
> Jag hade själv gjort militärtjänstgöring och
> var krigsplacerad och skulle om jag drog från en
> konflikt här ansets vara en desertör som inte
> kunnat förväna mig bidrag och bostad annat än
> en fängelsecell.
> Unga män skall i min värld försvara kvinnor,
> barn och pensionärer inte sticka från konflikten
> före dessa grupper.
> Självklart stannar merparten av de unga männen
> kvar där nere och kämpar för sina familjer men
> tyvärr skämmer vi bort de som inte gör det.
>
> Gällande Ukraina är flyktingarna främst i
> Ryssland.

Håller med dig. Men det sista kan vi utesluta.

Lätt att raljera över de unga män som inte stannat kvar och slagits för sitt land. Vilket land? De som redan var på flykt undan förföljelse av "sin" regering, ska de stanna kvar och slåss för vilken del av "sitt" land?

Nej, inte för sitt land, för kvinnorna. De värnlösa stackars kvinnorna!

---

Är det sextonhundratal fortfarande eller?

Tänk vad fantastiskt mycket de flesta "vet" i den här tråden. Det är som att ni känner varenda flykting i världen och kan läsa deras innersta tankar. I verkligheten känner ni knappast en enda människa av särskilt osvensk bakgrund om jag får gissa.
Och Cyberbike, om jag träffar på dig i verkliga livet nån gång och du ber mig om hjälp med något, bli inte förvånad om jag häller en spann med vatten över dig, för det är ju så det borde gå till enligt dig.

vader skrev:
> Tänk vad fantastiskt mycket de flesta "vet" i den
> här tråden. Det är som att ni känner varenda
> flykting i världen och kan läsa deras innersta
> tankar. I verkligheten känner ni knappast en enda
> människa av särskilt osvensk bakgrund om jag
> får gissa.
> Och Cyberbike, om jag träffar på dig i verkliga
> livet nån gång och du ber mig om hjälp med
> något, bli inte förvånad om jag häller en
> spann med vatten över dig, för det är ju så
> det borde gå till enligt dig.

Gissa igen

vader skrev:
> får gissa.

Eftersom jag skrivit en del här så kan det ju tänkas att du bl.a riktar dig till mig.
För det första kan jag säga som 1888: Gissa igen!
För det andra bor jag, och har gjort det ganska många år nu, i ett område vars befolkningssammansättning är minst sagt blandad. Jag sitter alltså inte ute i något villaförortssvennegetto, eller i en vit stadsdel i centrum.

Märkligt hur personer inte avser hjälpa medmänniska som har annan åsikt om invandring.
. Men vill hjälpa på ett ganska omfattande vis människor, varav åtskilliga, har ganska avvikande uppfattning om religionsfrihet, människovärde, allas lika värde, kvinnors lika värde osv osv...

vader skrev:
> får gissa.

Precis så som att du "vet" att alla som inte delar dina åsikter har så fel, så fel..
Att veta att alla andra har fel när man utgår från sina egna preferenser är lika illa som något annat.
Men det är så typiskt för klimatet i Sverige idag, det finns bara ett rätt, en åsikt, ett ställningstagande. Och fan ta den som inte rättar sig efter det ledet.
Åsiktsrasismen i Sverige är större än främlingsrasismen.

Carl A skrev:
> Märkligt hur personer inte avser hjälpa
> medmänniska som har annan åsikt om invandring.
> . Men vill hjälpa på ett ganska omfattande vis
> människor, varav åtskilliga, har ganska
> avvikande uppfattning om religionsfrihet,
> människovärde, allas lika värde, kvinnors lika
> värde osv osv...

Det är helt absurt. Kortslutning. Av samma skäl vill tex F! inte erkänna skillnader mellan olika gruppers kvinnosyn. Man försöker förenkla och få det till att det är exakt samma könsmaktsordning överallt. Djurrättsorganisationer brukar ha en liknande inställning. Man relativiserar in absurdum för att få sin världsbild att gå ihop. Det gamla kålsuparargumentet.

vader: +1.

Det är märkligt hur fixerade ni är vid invandring överhuvudtaget, hur blev ni såna? Av alla saker som skulle kunna förändras till det bättre i Sverige är den ju marginell? (Seriös fråga.)

/Kalle

KalleA skrev:
> vader: +1.
>
> Det är märkligt hur fixerade ni är vid
> invandring överhuvudtaget, hur blev ni såna? Av
> alla saker som skulle kunna förändras till det
> bättre i Sverige är den ju marginell? (Seriös
> fråga.)
>
> /Kalle

Tror inte de flesta är emot själva invandringen eller invandrarna som person. Invandring behövs i viss mån, det är nog de flesta överens om.
Det är snarare politiken bakom en helt misslyckad migration som kommer att brandskatta Sverige för lång tid framöver. Idag tullas det på välfärden i det "öppna era hjärtan" klimatet som råder, det pågår ett makalöst slöseri med de ekonomiska resurserna som väldigt få vågar opponera sig emot. Så man får nog försöka skilja på att motsätta sig invandring och invandringspolitik. Tyvärr så dras de över samma kam idag. Åsiktsrasism pågår i Sverige idag.

KalleA skrev:
> vader: +1.
>
> fråga.)
>
> /Kalle

Seriös fråga?
Du frågar hur det kommer sig att vissa, enligt dig har meningslösa åsikter.
Hur blev du sån?

Det är självklart så att vi har öppnat våra hjärtan. Därför kan vi inte klaga, när Migrationsverket begär 18 miljarder extra för att klara av flyktingströmmen. Det är ändå bara en liten summa att ge när de redan har fått 156 miljarder.

Visst tillkommer även mer framtida kostnader då integrationen redan är trasig från början. Prognosen säger 350 000 människor PLUS anhöriga kommande 5 åren (de räknar alltid lågt dock). Dessa ska bo någonstans. Ser ingen utväg att staten till slut måste konfiskera fritidshus och sommarstugor för att bofrågan ska lösas (åtminstone tillfälligt). Med svenskarnas öppna hjärtan så är det väl inte omöjligt?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6105367
http://snaphanen.dk/2012/09/17/sondagskronika-egen-hard-ar-inte-din/

Json88: Nu ställer du migrationspolitik mot "välfärd" trots att det inte är ett nollsummespel. Dvs. vi kan ju ha hög kvalitet på båda - om vi VILL prioritera dem. Och det vill jag.

Drakir: Relativt trygg uppväxt, bra skola och fritids, satsade på att utbilda mig... det är nog vissa av sakerna som format mig och gjort mig till en person som tycker att vi som land har råd att vara generösa mot de som har dragit en nitlott i livet. Och "meningslösa åsikter"... ja, på ett sätt har jag svårt att se uppsidan med att ni ägnar livet åt att "debattera" här - men det är ju ditt/ert val.

/Kalle

Det är väl alltid en fråga om resurser och tillgångar. Vi är ett litet land med bara 9 miljoner. Och om man har tex x miljarder att tillgå så måste man välja vad man skall använda det till --- ett sjukhus, en stridsvagn, en ny motorväg, kulturbidrag, invandring, skattesänkning, höja pensioner, ---- !

KalleA skrev:
>
> fråga.)
>
> /Kalle

Är det marginellt, när hundratusentals individer strömmar in över våra gränser?
Var skall de bo? Och vad skall de jobba med?

Just nu pågår ett ”socialt experiment” i vårt land, som knappast kommer att sluta lyckligt.

Jag är en idiot emellanåt, ser mycket digitalt, kränker människor. Inget jag vill och tycker därför att det är bra att andra påpekar hur jag beter mig.
Det är inte alltid jag själv ser det, så tack KalleA.

Önskar du blir kvar i tråden så att du kan utveckla din frågeställning.
Du satsade på utbildning..

Carl A skrev:
> Märkligt hur personer inte avser hjälpa
> medmänniska som har annan åsikt om invandring.
> . Men vill hjälpa på ett ganska omfattande vis
> människor, varav åtskilliga, har ganska
> avvikande uppfattning om religionsfrihet,
> människovärde, allas lika värde, kvinnors lika
> värde osv osv...

"Vi gillar olika" gäller bara människor som har rätt åsikter (edit: eller ickevit hudfärg). Har du inte begripit det än? Samma sak med "allas lika värde" som plötsligt sätts ur spel om någon till exempel är emot jättehög invandring. Då är man inte alls lika mycket värd som alla andra.

------------

En intressant ledare om antirasisternas rasism: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/snart-mater-vi-skallar-igen_4372923.svd

"Det är som om vi har kommit hela varvet runt. Från idealet att Sverige skulle vara ett enhetligt folk till att upphöja en infantil tolkning av mångfaldsbegreppet till överideologi. Med det gemensamma att individen inte duger, annat än som representant för en påtvingad och opåverkbar kollektiv identitet."

/.../

"Men sätten att argumentera är kusligt besläktade. Att individerna eller de frivilliga sammanslutningarna inte vet sitt eget bästa. Att de har en position i samhället som de inte förtjänar på grund av sin hudfärg. Att de måste korrigeras och rättas till. Försvinna från den grupp de förgiftar. Att de utgör samhällsintressets fiende, i sin oupplysta enfald. Att de som individer reduceras till representanter för en kvot."

Senast ändrad:
KalleA skrev:
> Json88: Nu ställer du migrationspolitik mot
> "välfärd" trots att det inte är ett
> nollsummespel. Dvs. vi kan ju ha hög kvalitet på
> båda - om vi VILL prioritera dem. Och det vill
> jag.

"Prioritera dem"? I förmån till vad? Försvaret? Skulle inte tro det. Det är kaffepengar i förhållande till vad invandringen kostar och det fungerar inte som det borde pga pengabrist. Sjukvården? Redan nu fungerar vissa delar sämre än de skulle kunna ha gjort pga resursbrist, bla barncancervården. Skolan? Jo tjena, kryp fram ur jordhålan om du tycker det. Polisen? Lär behövas större och bättre fungerande polismyndighet i framtiden. Skälen är flera men bla våra öppna gränser skapar problem. Socialförsäkringarna? Nej, behöven är ökande, inte minst pga invandringen.

Återstår då att beskatta medel- och överklass ännu hårdare? Det finns nog lite att plocka här och där utan att systmet havererar, men det räcker inte. Trycker man på hårdare blir det uppror.

Göra Sverige till ett låglöneland och tvinga folk till egenförsörjning via lågbetalt dubbelarbete? Det börjar talas om den lösningen men är det den vägen vi vill att Sverige skall ta och går det ens. Dt skulle innebära en tillbakagång till ett klassamhälle som vi hade innan kriget.

Nej tillgångar och utgifter, utveckling och social stabilitet. När man tar hänsyn till de faktorerna inser man att det inte håller det som pågår nu. Vi håller på att köra i diket och ett gäng idoter sitter vid ratten.

Men hur mycket av skattepengar är det som finansierar invandringen nu och i prognos? Och hur mycket sämre har pensionärer, barnfamiljer, ensamstående m.fl nu jämfört med för 10,20,30 år sen? Hur mycket dyrare är våra skatter än vad de annars skulle vara? Jag tycker att det verkar vara lite för lätt att haspla ur sig summor hit och dit och sen dra en massa slutsater, men jag kan ha fel det har aldrig hänt förr ;-)

Senast ändrad:
Grump ställer den rätta frågan, jag hinner inte kolla upp det just nu men sist jag tittade så kostade invandringen (asyl + anhöriginvandring) mer än sjukvården. Sedan är det lurigt för de är bra på att blanda kostnader. Socialbidrag för invandrare ligger t.ex på kommunerna och är därför svårt att läsa ut ur en stadsbudget. Den faktiska kostnaden för asylhantering, temporära bostäder, bidrag, utbildning etc. är alltså betydligt högre. Här har jag starka åsikter men lägger ingen värdering. Tycker man att det är rätt att lägga så mycket pengar så stå upp för det, själv tycker jag det är fel...

Det jag har dessto större problem med är resonemanget som Vader m.fl kör med. Kritiserar du invandringen är du per automatik rasist. På min morgonrunda på jobbet hälsade jag på minst 6 nationaliteter från tre världsdelar och jag tycker inte mer eller mindre bra om dem p.g.a deras ursprung, alla är trevliga medarbetare. Att vi som land däremot nästan helt ignorerar UNHCR och kvotflyktingar och istället gråter syndafloder när någon ifrågasätter varför det mest kommer män i 20-årsåldern som tar sig hit genom att finansiera grov brottslighet i form av smugglare - det är ett stort, STORT hån mot de som verkligen behöver hjälp. Aktuellt visar hur det ser ut i UNHCRs läger i Syrien där barn fryser ihjäl, då passar Sverige på att flytta bidragspengar bort från FN för att fler personer skall kunna strejka i bussar p.g.a för dåliga rum. Vi accepterar de som kräver service och bidrag och ignorerar de som verkligen behöver hjälp.

Hade vi istället hjälpt de som verkligen behövde hjälp istället för de som kräver payback på sin "investering" i form av illegal transport så hade vi nog haft ett helt annat samhällsklimat idag.

ething skrev:
> Grump ställer den rätta frågan, jag hinner inte
> kolla upp det just nu men sist jag tittade så
> kostade invandringen (asyl + anhöriginvandring)
> mer än sjukvården.

Man borde ha den informationen tillgänglig på ett enkelt sätt alltid via länkar och nedladdade dokument. Hinner inte heller gräva fram infon och sammanställa den nu.

Det kräver lite omsorg om man skall göra en sådan sak eftersom vissa källor underkänns per automatik av en del invandringsförespråkare. Och här tänker jag göra ett påstående: Det mediala, politiska och akademiska klimatet i Sverige motarbetar ofta den slags frågeställningar. Kalla det konspirationsteorier eller foliehattänkande, jag menar att mycket talar för att det är så.

Man är också generellt oerhört fixerad vid metadiskussionen. Alltså hur diskussionen om frågorna förs. Det är ett sätt att flytta fokus från huvudfrågan. Det behöver inte vara medvetet men jag är ganska säker på att det är så.

Bortsett från denna diskussion om den krassa och konkreta ekonomin, finns den andra stora frågan: Hur vill vi att vårt land skall se ut och förändras? Observera att jag skriver hur det skall förändras, för förändras måste allt, frågan är hur. Varför tror en del att vi inte kan och inte har rätt att påverka detta?
Jag anser inte att förändring per automatik är bra. Jag anser inte att mångkulturalism i alla former är bra.

Jag är genuint intresserad av att reda ut begreppen. Det är alldeles för luddigt att säga att bara för att migrationsverket kräver 157 miljarder så implicerar detta x som implicerar y som implicerar z osv. Ur det perspektivet jag ser det så är det en meta diskussion i sig, eller åtminstone inte tillräckligt detaljerad för att jag med säkerhet ska ha en åsikt om det är mycket eller lite, om det är galet eller okej nivåer.

Sandelin och Arnstbergs bok "Invandring och mörkläggning försökte ta upp frågan. Det resulterade i en bisarr metadebatt där man fokuserade på om det var ok om DN tog in en annons för boken:

"På nätet ser jag att K-O Arnstberg hävdar att man inte kan säga ”sanningen” om invandringen i Sverige. Sanning är dock ett stort ord och låter alltför auktoritärt och oemotsägligt för att användas i det här sammanhanget. Men jag förfäras över inställningen till fakta som i sig varken är goda eller onda. Dessutom kan de alltid bemötas. Ofta finns andra fakta som gör dem som framförts mindre relevanta eller minskar deras vikt. Då kan och bör de lyftas fram.

Men att försöka undertrycka de som inte passar förefaller mig som en olycklig utgångspunkt för vilken diskussion som helst: egentligen som ett större problem än invandringspolitiken i sig. Mig påminner det obehagligt om ­erfarenheterna som korrespondent i det kommunistiska Östeuropa.

Arnstberg/Sandelin menar att ”sanningen” om invandringen blivit mörklagd i ett slags konspiration mellan den politiska klassen och landets journalistiska elit. Det är en allvarlig anklagelse, också om konspirationen skulle vara av det omedvetna slaget. Själv undrar jag om det inte snarare rör sig om resultatet av politiska försummelser."

http://mobil.dn.se/ledare/kolumner/fakta-ar-inte-onda-eller-goda/

Alldeles för många behandlar invandringsfrågan som vore det en ickefråga. Som om det vore självklart att den skall se ut som den gör och har gjort ett tag nu i Sverige. Om man ens ifrågasätter detta bemöts man som om man ifrågasatt evolutionsteorin och ville införa kreationism på skolschemat. Dessa människor är så blinda för sin egen ståndpunkt att det nästan är svårt att förstå. Ibland går det helt enkelt inte att diskutera. Det är helt låst.

Fast det borde inte vara så svårt att visa upp en budget och prognos, med hela fadderullan som specificerade intäkter, utgifter, balans etc. Med enbart statistik och totala kostnader/totala intäkter kan man säga precis vad man vill och det betyder egentligen inget alls tycker jag. Ska man föra en debatt åt det ena eller det andra hållet vill iallafall jag se konkreta siffror på hur det egentligen ligger till, med jämförelser bakåt i tiden i säg 10, 20 och 30 år. Att bara spekulera utifrån från anekdoter tycker jag är ointressant :)

Senast ändrad:
grump skrev:
> Fast det borde inte vara så svårt att visa upp
> en budget och prognos, med hela fadderullan som
> specificerade intäkter, utgifter, balans etc. Med
> enbart statistik och totala kostnader/totala
> intäkter kan man säga precis vad man vill och
> det betyder egentligen inget alls tycker jag. Ska
> man föra en debatt åt det ena eller det andra
> hållet vill iallafall jag se konkreta siffror på
> hur det egentligen ligger till, med jämförelser
> bakåt i tiden i säg 10, 20 och 30 år. Att bara
> spekulera utifrån från anekdoter tycker jag är
> ointressant :)

Budget och prognos? Budgetetarna måste väl bli statsbudgeten, landstingbudgetarna och de kommunala budgetarna i detta fall? Det finns kanske ett några andra bugetar att ta hänsyn till förutom dessa? Prognoserna hittar man väl också i budgetarna på så vis att man lägger budgeten utifrån de behov man tror skall uppstå.

Jag tycker det behövs en slags sanningskommission där man samlar flera forskare och sakkunniga tillsammans och ger dem uppdraget att utreda både de ekonomiska, sociala och kulturella konsekvenserna av invandringspolitiken de senaste 30-40 åren. Man skulle acceptera att utredarna inte kom överens i alla frågor, så länge man redovisade hur man tänkt. Det skulle också vara nödvändigt att ta in folk från andra länder i gruppen för att få ett utifrånperspektiv. Deltagarna skulle också granska varandra och tillåtas framföra kritik dels mot varandras arbete i gruppen och även dey arbete man har med sig i bagaget.

Snuten skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Fast det borde inte vara så svårt att visa
> upp
> > en budget och prognos, med hela fadderullan som
> > specificerade intäkter, utgifter, balans etc.
> Med
> > enbart statistik och totala kostnader/totala
> > intäkter kan man säga precis vad man vill och
> > det betyder egentligen inget alls tycker jag.
> Ska
> > man föra en debatt åt det ena eller det andra
> > hållet vill iallafall jag se konkreta siffror
> på
> > hur det egentligen ligger till, med
> jämförelser
> > bakåt i tiden i säg 10, 20 och 30 år. Att
> bara
> > spekulera utifrån från anekdoter tycker jag
> är
> > ointressant :)
>
>
> Budget och prognos? Budgetetarna måste väl bli
> statsbudgeten, landstingbudgetarna och de
> kommunala budgetarna i detta fall? Det finns
> kanske ett några andra bugetar att ta hänsyn
> till förutom dessa? Prognoserna hittar man väl
> också i budgetarna på så vis att man lägger
> budgeten utifrån de behov man tror skall
> uppstå.
>
> Jag tycker det behövs en slags sanningskommission
> där man samlar flera forskare och sakkunniga
> tillsammans och ger dem uppdraget att utreda både
> de ekonomiska, sociala och kulturella
> konsekvenserna av invandringspolitiken de senaste
> 30-40 åren. Man skulle acceptera att utredarna
> inte kom överens i alla frågor, så länge man
> redovisade hur man tänkt. Det skulle också vara
> nödvändigt att ta in folk från andra länder i
> gruppen för att få ett utifrånperspektiv.
> Deltagarna skulle också granska varandra och
> tillåtas framföra kritik dels mot varandras
> arbete i gruppen och även dey arbete man har med
> sig i bagaget.

Fast om man nu talar om 157 miljarder som en siffra måste man väl ändå förhålla sig till vad dessa 157 miljarder innebär som vart de kommer ifrån, vilka kostnader som de avses täcka etc. Jag tycker det är enormt svårt att ta ställning till något som presenteras så knapphändigt så som det görs i diverse ledare, bloggar och internetforum. Att säga 157 miljarder säger inget om vart de 157 miljarder tas ifrån, vilka kostnader de täcker och hur är de i förhållande till BNP över tiden.

En sanningskommission innebär ju ett misstroende nånstans. Vart kommer det misstroendet ifrån och på vilka grunder? Känns som att slå in öppna dörrar på något sätt.

Kan inte heller vara så svårt att jämföra hur köpkraften står sig i dag för folk i allmänhet, de utsatta i synnerhet jämfört med 10, 20 och 30 år sen.

Ett exempel man kan ta är ju skolan. Den befinner sig uppenbarligen i kris. Vad beror det på? Jag tror inte att friskolereformen är den enda förklaringen. Resursbrist i kombination med ökade bevov är av allt att döma viktiga faktorer också. Hur skulle detta problem ha sett ut om vi inte haft den slags invandring vi haft de senaste decennierna? Detta kan naturligtvis inte jag svara på men jag går inte med på att kallas paranoid, fobiker, rasist och foliehatt för att jag ställer den.

ething skrev:
> Socialbidrag
> för invandrare ligger t.ex på kommunerna och är
> därför svårt att läsa ut ur en stadsbudget.

Om det är en kommunal kostnad så borde väl just "stadsbudgeten" vara ett lämpligt ställe att kolla?

Snuten skrev:
> Ett exempel man kan ta är ju skolan. Den befinner
> sig uppenbarligen i kris. Vad beror det på? Jag
> tror inte att friskolereformen är den enda
> förklaringen. Resursbrist i kombination med
> ökade bevov är av allt att döma viktiga
> faktorer också. Hur skulle detta problem ha sett
> ut om vi inte haft den slags invandring vi haft de
> senaste decennierna? Detta kan naturligtvis inte
> jag svara på men jag går inte med på att kallas
> paranoid, fobiker, rasist och foliehatt för att
> jag ställer den.

Det är väl ingen som säger det bara för att du ställer frågan. Men innan frågan kan besvaras på ett advekat sätt måste grundläggande fakta komma upp på bordet. Som t.ex exakt vad dessa 157 miljarder innebär istället för gissningar baserade på statistik och anekdoter.

Senast ändrad:
157 miljarder var väl vad någon hade "läst i media" att "Migrations-värket" behövde fram till 2019? Räcker inte det som fakta, måste ni verkligen gå in i detaljer och grotta?

grump skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Ett exempel man kan ta är ju skolan. Den
> befinner
> > sig uppenbarligen i kris. Vad beror det på?
> Jag
> > tror inte att friskolereformen är den enda
> > förklaringen. Resursbrist i kombination med
> > ökade bevov är av allt att döma viktiga
> > faktorer också. Hur skulle detta problem ha
> sett
> > ut om vi inte haft den slags invandring vi haft
> de
> > senaste decennierna? Detta kan naturligtvis
> inte
> > jag svara på men jag går inte med på att
> kallas
> > paranoid, fobiker, rasist och foliehatt för
> att
> > jag ställer den.
>
>
> Det är väl ingen som säger det bara för att du
> ställer frågan.

Jo det har hänt och kommer förmodligen att hända igen. Tror inte att det hänt här på happy dock. Eller kanske då det gäller foliehattsepitetet.

> Men innan frågan kan besvaras
> på ett advekat sätt måste grundläggande fakta
> komma upp på bordet. Som t.ex exakt vad dessa 157
> miljarder innebär istället för gissningar
> baserade på statistik och anekdoter.

Ja just det!

Ganska intressant, och snudd på bedrägeri från etablerade partier och Media !! Nästa varje vecka diskuteras försvarets ekonomi, fattas en miljard, behöver 6 miljarder till, osv.. !
Men saknar en motsvarande debatt om invandring & integration. Det jag verkligen hatade med förra valrörelsen var att Media och dom flesta partierna inte ville diskutera fakta, utan istället ägnade sig åt mörkläggning och att kalla motståndarna rasister och nazister så ofta dom kom åt ... Trist !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp