ikebana skrev:
-------------------------------------------------------
> Stoppa pressarna! Nu tar Sverige helt plötsligt
> hand om "hela världens flyktingar"! En fågel
> visslade om 12-åringslogik :)
>
> Finns ju fler som uttrycker sig kategoriskt i den
> här debatten , eller hur?
Du framstår inte på något sätt som vettigare för att du tilldelar dina motståndare åsikter som aldrig har framförts.
> Vi kan diskutera ekonomi i all evighet och precis
> som med mycken annan teori handlar det om
> modeller. Det är svårt att modellera vad
> invandring kostar och vad den ger tillbaka.
Länka gärna till någon modell som visar att den befintliga invandringen och flyktingmottagandet till Sverige är en vinst.
> Men egentligen är det ganska oviktigt. Vi tar
> emot flyktingar av humanitära skäl. När en stor
> del av övriga världen beter sig som grisar är
> det väl fint att vi kan stoltsera med något
> iallafall.
Det är inte humanitärt att ta emot flyktingar till en kostnad som är hundra gånger högre per person än vad det kostar att hjälpa flyktingar på plats. Jag skulle inte heller säga att det är humanitärt att "hjälpa" dem som är såpass kapitalstarka att de lyckas ta sig hundratals mil till Sverige, till skillnad från de som inte har råd eller kraft till det. Och jag tycker inte att det är ett dugg humanitärt att låta människor gå på bidrag istället för att arbeta bara för att de har en annan hudfärg än min.
> Mina när och kära har det alldeles utmärkt
> tack.
>
> Kan du lista exakt vad som är så dåligt med
> Sverige. Jämför gärna med andra länder och hur
> vi står oss internationellt!
Vi kan börja med ett av världens högsta skattetryck (om inte DET högsta, oklart för tillfället) samtidigt som välståndet sjunker, för att inte tala om att tryggheten minskar och skolresultaten är en katastrof. Personligen förstår jag inte hur man kan vara nöjd med det.
En titt på vår HDI-prognos är allt annat än munter:
Kommentar:
"According to UN projections, Sweden will be a much poorer country by 2030, much worse than what anyone in the Swedish government indicates.
The UN report HDI (Human Development Index) predicts a significant decrease in Swedish prosperity, unlike their Nordic neighbors, who will retain their top positions and even strengthen them globally in the long run.
In 2010 Sweden had the 15th place in the HDI rankings but according to UN forecasts, Sweden will be #25 in 2015, and in 2030 on the 45th place.
Sweden is one of few countries with such a sharp deterioration from what it had in 2010.
Finland demonstrates one of the world's best school systems, while the Swedish school have lost competitiveness.
Fewer ends up on welfare dependency in their Nordic neighboring countries while Sweden continues to have a greater amount of family households forced to live on welfare, which are a couple factors causing the dropped global competitiveness."
http://speisa.com/modules/articles/...rd-world-country-by-2030-according-to-un.html
Data:
http://ww.rrojasdatabank.info/HDRP_2010_40.pdf