[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Arbetsgivaravgifterna är en klump som skall gå till olika ändamål. Flera är avgifter, men iallafall en är en skatt (11,62%). Varför dölja den som en avgift?
Det är väl bra att det belyses hur mycket av det som arbetsgivaren betalar som går till olika avgifter och skatter innan nettot hamnar på arbetstagarens bankkonto.
För egen del har jag sedan ett tag tillbaka en skattespecifikation på mitt lönebesked. Dock kan jag inte se hur mycket av arbetsgivaravgiften som är avgift och hur mycket som är skatt.
Visa bilaga 742440
Jag är ganska övertygad att många i Sverige inte är medvetna om hur mycket av lönekostnaden som går till skatt, även om det bara är en webbsökning bort. Oavsett om man gillar eller ogillar skatt, så är det bra att vara medveten om den.
Jag har inget att tillägga, mer än att det finns en anledning till att det är Skattebetalarnas förening som driver frågan.

Ju mer pengar som går in till statskassan i dessa tider, desto bättre. Gud ska veta att de behövs., framförallt nu när Åkesson sänkt skatten för de som har mest.

Hästskitsteoremet på svenska. Det är nog bara Timbro som tror på det nuförtiden.
Handlar nog inte om att tro på det. Kvacksalvare tror inte på sin mirakelmedicin, men de tjänar pengar på den. Så, varför skulle inte samma princip fungera med politiken? Man säger en sak (för att få makt), sen gör man en annan (tjänar på det själv).

Jag tror inte att det är höger-vänster-skalan det handlar om, men att det på sistone har upptäckts att det finns andra dimensioner än bara höger-vänster skalan.
Ja, det kan man säga eller så finns det hat över hela den tradionella skalan.

Det finns en kurva inom NEK som säger att skatteintäckter är diminishing med skattesatsen efter en viss punkt.
Där är jag rätt säker på att det var Reagans trollkarl som räknade ut att den punkten låg en bit under 30%. Vi kan alltså öka de offentliga utgifterna i sverige genom att sänka skatten.

(Fast om vi ska vara korrekta så är det kulturellt och punkten kan mycket väl vara 30% i US och 105% i Sverige)

Woodo economics hette det väl medan Sveriges skattepolitik också förknippas med häxkonst och sagotanter.

Nu får ni lära er pojkar och flickor (i den mån några flickor finns kvar på happy)

1734001944639.png

1734002031366.png

Jävlas inte med Ronny. Han krossade Sovjet the Evil Empire med sin politik.

Det finns en kurva inom NEK som säger att skatteintäckter är diminishing med skattesatsen efter en viss punkt.
Där är jag rätt säker på att det var Reagans trollkarl som räknade ut att den punkten låg en bit under 30%. Vi kan alltså öka de offentliga utgifterna i sverige genom att sänka skatten.

(Fast om vi ska vara korrekta så är det kulturellt och punkten kan mycket väl vara 30% i US och 105% i Sverige)

Woodo economics hette det väl medan Sveriges skattepolitik också förknippas med häxkonst och sagotanter.
Lafferkurvan. Att Sverige låg fel på den bevisades ju av Reinfeldts skattesänkningar som ökade skatteintäkterna. Hur vi ligger nu diskuteras bland ekonomerna, men det är nog inte otroligt att vi ligger fel nu också. Jag tar ju hellre ut ledighet än pengar, då >50% försvinner i skatt. Med lägre skatt är det troligt jag jobbat mer istället. Känner många som resonerar likadant.

Medan Ronny planerade befrielsen av östereuropa fördes en annan kamp i Monismanien.

102% var det. Så där var jag snett ute. Ber om ursäkt.
1734002302450.png

Lafferkurvan. Att Sverige låg fel på den bevisades ju av Reinfeldts skattesänkningar som ökade skatteintäkterna. Hur vi ligger nu diskuteras bland ekonomerna, men det är nog inte otroligt att vi ligger fel nu också. Jag tar ju hellre ut ledighet än pengar, då >50% försvinner i skatt. Med lägre skatt är det troligt jag jobbat mer istället. Känner många som resonerar likadant.
Lafferkurvan, ja. Den är ju oomstridd och helt ledd i bevis. Inte. Paul Krugman anser inte att den existerar, eller snarare att den säkert gör det, men är meningslös då det är i princip omöjligt att räkna ut vad som är "för hög" eller "för låg" skatt.

Gött att du "känner många som resonerar likadant". 🤦‍♂️

Men: Rent generellt ska man nog inte hänvisa till varken Laffer, Friedman, Krugman eller andra nationalekonomer. Det är lika mycket religion som vetenskap.

I Tyskland kan jag meddela producerar vindkraften mer än kärnkraften trots att det är helt jävla vindstilla!

Undra varför de då köper kärnkraft från Sverige.

Finns Sovjet kvar? Lever Astrid?
Var Ronald Reagan en klåpare? Inledde han förstörelsen av den ekonomiska basen i USA, det vill säga medelklassen? Bidrog han till landets gigantiska budgetunderskott och svindyra sjukvård? Etc. etc.

Vilket tal är störst? Observera, för att förstå nedanstående bild behöver man klarat av första klass i grundskolan, där ingår inte livets hårda skola.
img_1_1734002739625.jpg

Var Ronald Reagan en klåpare? Inledde han förstörelsen av den ekonomiska basen i USA, det vill säga medelklassen? Bidrog han till landets gigantiska budgetunderskott och svindyra sjukvård? Etc. etc.

Kommunismen är i alla borta och det har fördelen att det är så mycket lättare att få opinionen med sig att bomba fascister eller i värsta fall islamister.

I den rödgröna skolan får man inte lära sig skillnad på energi och effekt.

Den som följer media idag ser att det svingas bland politikerna om vad som är orsaken till de höga elpriserna just nu. För den som vill ha fakta och se vilken sida som ljuger är det bara att kolla vad experterna på Svenska Kraftnät säger:

Det borde vara enkelt att lägga ett nytt energiområde vid lernacken och ha Jävligt begränsad överföringskapacitet dit så kan danska och tyskar roa sig med det bäst de vill.

Allt är Tyskarnas fel. Kan vi inte hyra in det där Kinafartyget Yi Peng 3 -> att släpa lite ankare mellan Skåne och Tyskland ?

Hur mycket blåser det vid räkneövningen?

• Gilla
Reactions: BFS
I Tyskland kan jag meddela producerar vindkraften mer än kärnkraften trots att det är helt jävla vindstilla!

Undra varför de då köper kärnkraft från Sverige.
För att de gjorde sig beroende av rysk (!), fossil (!) gas. Inte deras smartaste move.

Får man undra vad som hänt med elpriset om vi haft 2010 års elsystem?

I den rödgröna skolan får man inte lära sig skillnad på energi och effekt.
Hade det varit bättre om.vi haft 2010 års elsystem (med under skott och import i 5408 timmar)?

Justja, i den blå skolan får man inte svara på frågor. Man ska tänka själv, men inte svara själv. :)

Hade det varit bättre om.vi haft 2010 års elsystem (med under skott och import i 5408 timmar)?

Justja, i den blå skolan får man inte svara på frågor. Man ska tänka själv, men inte svara själv. :)
Nu var Barsebäck redan stängt då så det faller på eget grepp.

Den som följer media idag ser att det svingas bland politikerna om vad som är orsaken till de höga elpriserna just nu. För den som vill ha fakta och se vilken sida som ljuger är det bara att kolla vad experterna på Svenska Kraftnät säger:
"Anledningen är att vi ser att läget för effektförsörjningen är mer ansträngt än normalt i södra Sverige, med lite vindkraft och ett längre stopp för Forsmark 3. Samtidigt ser vi att lasten är relativt hög i morgon bitti."

”Nej, vi ser ingen risk för effektbrist i nuläget”

Man har alltså höjt beredskapen. :) Man kör inte. Vilket är bra mycket bättre än att köra (vilket man gjorde inte bara med Karlshamn 2010). Så, ganska enkelt att se vilken sida som ljuger. :)

Nu var Barsebäck redan stängt då så det faller på eget grepp.
Absolut var Barsebäck stängt då. Nu är inte bara Barsebäck stängt. Utan även O1, O2, R1 och R2. F3 står till februari. Ändå ett överskott. Sen 2019 har vi haft ett överskott på minst 25TWh. Inte bara på sommaren, vilket ofta påstås från högerkanten.
Så, var det bättre förr (med 10 reaktorer och en uppsättning oljekraftverk)? Nej, är min åsikt.

"Anledningen är att vi ser att läget för effektförsörjningen är mer ansträngt än normalt i södra Sverige, med lite vindkraft och ett längre stopp för Forsmark 3. Samtidigt ser vi att lasten är relativt hög i morgon bitti."

Man har alltså höjt beredskapen. :) Man kör inte. Vilket är bra mycket bättre än att köra (vilket man gjorde inte bara med Karlshamn 2010). Så, ganska enkelt att se vilken sida som ljuger. :)
Läs hela artikeln, också läser du vad de politiska lägren skyller på.

För min del är det inte många, utan alla jag känner som är företagare. Lönerna höjs bara precis i takt med skiktgränsen.
Det är för jävligt att vissa ska behöva dela med sig, du.

Vidare tror jag att det var ett gigantiskt misstag att lägga över den största skattebördan på kommunerna. Det har urholkat principen om skatt efter bärkraft. Kommunalskatten är tyvärr i princip platt.

Jag tror också att vi behöver diskutera och reformera skattesystemet, det är inte riktigt rimligt att löneskatterna är såpass höga och kapitalskatterna såpass låga som idag. Jämlikhet är en god affär för samhället, och då ska kapitalägarna också vara med och bidra.

Sedan ska vi givetvis återinföra arvs- och förmögenhetsskatterna. Det finns god evidens för att avskaffade sådana ökar kapitalackumulationen hos ett fåtal, vilket leder till en stagnerande ekonomi. Och i förlängningen är ett stort demokratiproblem.

Senast redigerad av en moderator:

priset är inte heller högt eller?

Läs hela artikeln, också läser du vad de politiska lägren skyller på.
Jag har läst hela artikeln. Och citerat från den. :) Men, du kan ändå inte svara. Kan du inte svara själv? Är "ditt" politiska lägers åsikt DIN åsikt? :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp