[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

1709727701314.gif

Och ni som gör avdrag för resor till och från arbetet, glöm inte cykelavdraget på 350:-
(förutsatt att ni någon gång under året cyklat åtminstone en liten bit av sträckan)
Vi som cykelpendlar året runt kan såklart inte nyttja det då vi inte kommer över beloppsgränsen på 11000.

//j

Och ni som gör avdrag för resor till och från arbetet, glöm inte cykelavdraget på 350:-
(förutsatt att ni någon gång under året cyklat åtminstone en liten bit av sträckan)
Vi som cykelpendlar året runt kan såklart inte nyttja det då vi inte kommer över beloppsgränsen på 11000.

//j

Har det höjts till 350 kr? Tidigare har det varit 250 kr har jag för mig. Vilken höjning!

Jag bor i Skåne och kör kanske till kontoret i Göteborg 220 dagar om året?

1709729690155.png

Alltså, nu har jag inte skickat in någon ansökan. Testade bara skatteverkets kalkylator.

Senast ändrad:
Jag bor i Skåne och kör kanske till kontoret i Göteborg 220 dagar om året?

Visa bilaga 684573
Alltså, nu har jag inte skickat in någon ansökan. Testade bara skatteverkets kalkylator.
Det gör du kanske. Gör de audit så gäller det att skriva ihop en körjournal med olika pennor och att det finns motsvarande kvitto på drivmedel.
För en kollega ringde de jobb för att kolla men förhoppningsviss ska det mycket till för att plocka ut loggar för passerkort och liknande. Bör finnas en data retention policy också.
Jag har klarat mig från audit än så länge men man kan väl åka på 5 år tror jag

Det gör du kanske. Gör de audit så gäller det att skriva ihop en körjournal med olika pennor och att det finns motsvarande kvitto på drivmedel.
För en kollega ringde de jobb för att kolla men förhoppningsviss ska det mycket till för att plocka ut loggar för passerkort och liknande. Bör finnas en data retention policy också.
Jag har klarat mig från audit än så länge men man kan väl åka på 5 år tror jag
Skatteverket frågade mig om diverse "bevis" på att jag kört så mycket till jobbet för några år sedan.
De ville ha intyg från företaget på antal arbetade dagar, bevis på att det inte gick att åka med kollektivtrafiken, tankkvitton, besiktningsprotokoll med mätarställningen angiven.
Blev några tjocka kuvert till Skatteverket med alla intyg som de ville ha och de hittade ingenting att anmärka på. Det tog väl tre omgångar med kontakt för att handläggaren skulle bli nöjd.
Min närmsta granne jobbade också på Skatteverket, berättade om mitt ärende för honom, han tyckte att jag hade fått en nitisk handläggare till mitt ärende.

Är väl en balansgång mellan å ena sidan kostnad för nedlagt granskningsarbete och å andra sidan dels hur mkt man direkt "drar in" via att hitta personer som gjort saker de inte har rätt till och dels en avskräckningeffekt. Görs inga kontroller finns det nog risk att fuskandet ökar med tiden.

Är väl en balansgång mellan å ena sidan kostnad för nedlagt granskningsarbete och å andra sidan dels hur mkt man direkt "drar in" via att hitta personer som gjort saker de inte har rätt till och dels en avskräckningeffekt. Görs inga kontroller finns det nog risk att fuskandet ökar med tiden.
Räcker nog med en del "skicka in bevis på att kollektivtrafiken inte duger för dig" för att kunna neka en del avdrag.
Det bör inte ta jättelång tid att granska.

Skatteverket frågade mig om diverse "bevis" på att jag kört så mycket till jobbet för några år sedan.
De ville ha intyg från företaget på antal arbetade dagar, bevis på att det inte gick att åka med kollektivtrafiken, tankkvitton, besiktningsprotokoll med mätarställningen angiven.
Blev några tjocka kuvert till Skatteverket med alla intyg som de ville ha och de hittade ingenting att anmärka på. Det tog väl tre omgångar med kontakt för att handläggaren skulle bli nöjd.
Min närmsta granne jobbade också på Skatteverket, berättade om mitt ärende för honom, han tyckte att jag hade fått en nitisk handläggare till mitt ärende.
Min arbetsgivare har en lite osvensk hantering av traktamenten, vilket gör att man tar upp det man får som kostnadsersättning (att beskatta) och sedan begär avdrag enligt schablon. Ett år blev jag kollad. Har ett eget dokument där jag redovisar allt, det dög inte. Handläggaren ville ha lönespecar, men trakt betalas ju ut på reseräkning så syns inte där. Kom på att HR skickar ut en excel som hjälp inför deklarationen (den säger precis samma sak, t.o.m. mindre än mitt eget dokument). Den dög. Det roliga är att den ser så tafflig ut att vem som helst kan fiffla ihop det själv.

Mina reseavdrag (ca 20-25k) på samma deklaration kollades inte alls.

Fan vad med skatter som borde återinföras. Speciellt hundskatten, finns över en miljon bajsätande beskattningsbara objekt numera. Var väl typ hälften när den togs bort. Men vi borde verkligen införa ett skattesystem av norsk modell. Inget trams att kommunerna ska få styra över inkomstskatten.
Fick tillbaka en 7papp. Går till att prenumerera på antikapitalistiska tidskrifter och liknande.
Privatekonomi är gränslöst trist, men samhällsekonomi är desto intressantare.

Usch, blir nog en ännu större kvarskatt i år. Men hellre det än att låna ut pengar gratis till staten.
Pratade om detta på jobbet när det var ngn som hurrade över att hon skulle få tillbaka några tusen. Tråkigt att vara glädjedödare men kunde inte låta bli att nämna vilken dålig affär jag tyckte det var att låna ut pengar på det sättet.

Fan vad med skatter som borde återinföras. Speciellt hundskatten, finns över en miljon bajsätande beskattningsbara objekt numera. Var väl typ hälften när den togs bort. Men vi borde verkligen införa ett skattesystem av norsk modell. Inget trams att kommunerna ska få styra över inkomstskatten.
Fick tillbaka en 7papp. Går till att prenumerera på antikapitalistiska tidskrifter och liknande.
Privatekonomi är gränslöst trist, men samhällsekonomi är desto intressantare.
Får man lägga till en extra A-traktorskatt, varenda snorunge kör runt i en fet BMW i 30km/h och korkar upp trafiken. Det var bättre när det skulle vara odämpat utan komfort! Bara entusiasterna stod ut och de var inte alls lika många som nu! =)

Får man lägga till en extra A-traktorskatt, varenda snorunge kör runt i en fet BMW i 30km/h och korkar upp trafiken. Det var bättre när det skulle vara odämpat utan komfort! Bara entusiasterna stod ut och de var inte alls lika många som nu! =)
Fast efter att reglerna stramades upp, så känns det som att det inte finns lika många lyxtraktorer kvar. Få som vill slänga ut baksätet och vidta andra åtgärder på sin Porsche Cayenne.

Pratade om detta på jobbet när det var ngn som hurrade över att hon skulle få tillbaka några tusen. Tråkigt att vara glädjedödare men kunde inte låta bli att nämna vilken dålig affär jag tyckte det var att låna ut pengar på det sättet.
Jag försökte påpeka just detta tidigare i tråden, men togs inte väl emot. Mycket tillbaka på skatten innebär ju att skattebetalaren lånat ut räntefritt till stat/landsting/stat. Bättre tvärtom.

Nej. Klarar man inte av att köra om en traktor, så kan man troligen inte heller köra om en cyklist på ett vettigt sätt. A-traktorer är utmärkta stresstestare i trafiken. Lämna in ditt körkort om du inte kan köra om 30-fordon, tack!
En SUVskatt vore däremot utmärkt.

Nej. Klarar man inte av att köra om en traktor, så kan man troligen inte heller köra om en cyklist på ett vettigt sätt. A-traktorer är utmärkta stresstestare i trafiken. Lämna in ditt körkort om du inte kan köra om 30-fordon, tack!
En SUVskatt vore däremot utmärkt.
På 2+1 väg och bara en fil? Lyckas du köra om där bör DU lämna in körkortet.

Anående SUV:ar håller jag med, Frankrike har visst redan en sån skatt.

Det tar väl i snitt 2.5minuter extra eller något sånt. Oliiiidligt
Finns skiten kvar när jag blir pensionär ska jag göra det till min livsuppgift att ligga och gnessa på vältrafikerade leder under rusningstid med den fetaste A-traktorn jag har råd med! MUHAHAHAA!!!
Då har snorungarna fått riktigt körkort.

Vad ska du ha för bakrutedekal då, så att alla fattar?

Fick beröm av handläggaren en gång när avdrag vi gjorde efter husförsäljning granskades. Hon hävdade att det var väldigt ovanligt att man fixade en granskning helt utan anmärkning. :-)

När jag gjorde reseavdrag för resa med bil så skickade jag med bland annat info om varför kollektivtrafik inte funkade, fick aldrig några uppföljande frågor. Vet inte om det fanns ett samband. Bilberoendet vid det boendet var f.ö. en starkt bidragande orsak till att vi flyttade.

Finns skiten kvar när jag blir pensionär ska jag göra det till min livsuppgift att ligga och gnessa på vältrafikerade leder under rusningstid med den fetaste A-traktorn jag har råd med! MUHAHAHAA!!!
Då har snorungarna fått riktigt körkort.
Har vi inte redan det idag? Kallas "cruising" och borde förbjudas?

Om man gillar att få skatteåterbäring kan man ju slå på utbetalningsspärren på skattekontot och lägga upp en stående överföring på 1000kr i månaden. Man behöver inte tänka och sen vid deklarationen finns helt plötsligt 12000kr extra där som man kan jubla åt. Skitbra?

Om man gillar att få skatteåterbäring kan man ju slå på utbetalningsspärren på skattekontot och lägga upp en stående överföring på 1000kr i månaden. Man behöver inte tänka och sen vid deklarationen finns helt plötsligt 12000kr extra där som man kan jubla åt. Skitbra?
Eller den klassiska byrålådan.

Har ni digitala brevlådor, ni som redan vet nåt om skatteåterbäringen?

Jag har så otroligt stort behov av att köpa nåt med kolfiber, nu!
Kan varmt rekommendera Kivra. Grymt smidigt att få all myndighetspost, lönespec mm dit. Görs det en kreditkontroll eller adressändring får jag direkt en notis. Det gör det svårare för kriminella.

Nä det är rent generellt, körde med myndighetspost tidigare och det fungerade bättre med aviseringar då tyckte jag. I Kivra trillar det in saker som jag inte alls förväntar mig ska komma dit.

Nä det är rent generellt, körde med myndighetspost tidigare och det fungerade bättre med aviseringar då tyckte jag. I Kivra trillar det in saker som jag inte alls förväntar mig ska komma dit.
Precis, en anledning jag inte kör Kivra. Så fort man aktiverat det börjar en massa saker man inte vill ska gå dit göra just det.

Satt just och surade över Kivra, det trillar in räkningar där som blir liggande, även sånt som jag haft via e-giro innan.
Ja så är det, man får vänligt men bestämt avböja vissa, tycker ändå att fördelarna med Kivra överväger nackdelarna..

Å apropå nackdelar så vändes min väntade överskjutande skatt i ett härligt, högst oväntat underskott på 13 tkr - förvisso innan reseavdrag men ändå ?

Pling i telefonen. 4800 tillbaka före reseavdrag. Tio minuter senare kommer sonen och berättar att hans golfskor och avståndsmätare pajade när han var ute och spelade i lördags. Pling i telefonen och så var pengarna borta igen. Lätt fånget, lätt förgånget.

Pling i telefonen. 4800 tillbaka före reseavdrag. Tio minuter senare kommer sonen och berättar att hans golfskor och avståndsmätare pajade när han var ute och spelade i lördags. Pling i telefonen och så var pengarna borta igen. Lätt fånget, lätt förgånget.
Bra läge att skaffa dig ett extrajobb, sa du då?

Tillbaka
Topp