[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"

Behöver hjälp här!
Ska det bli en ny hoj eller en helkväll på krogen?
20240502_153212.jpg

Nu råkar jag visserligen befinna mig i likande sinnesstämning som en gång i tiden Mona gjorde.

Jag är dock medveten om att det finns andra åsikter i frågan och tänker att jag vill dela med mig av ett tips för den delen av befolkningen; ta anställning på ett nystartat räddningstjänstförbund - utan löneutbetalningar blir kontakten med SKV begränsad. Dessutom slipper man fundera på dagspriset på en Piggelin. ?

Passa på! EN piggelin kostar just nu 5kr:
Finns Prästbyrån verkligen fortfarande? Förr låg de ju på vartannat gathörn men nu kan jag inte erinra mig att ha sett nåt på åratal. Då är det ju lätt att reklamera med lågpris om man inte finns, menar jag.

Finns Prästbyrån verkligen fortfarande? Förr låg de ju på vartannat gathörn men nu kan jag inte erinra mig att ha sett nåt på åratal. Då är det ju lätt att reklamera med lågpris om man inte finns, menar jag.
I Sverige finns de iaf, företrädesvis i och omkring jvg-stationer. Hur det är i Skåne vet jag inte.

Du skulle skrivit det tidigare, för nu så upptäckte jag det när jag kom dit. Cyklade hem igen.
Jag var istället en entusiastisk marknadsbesökare, det var faktiskt ovanligt trevligt.
Dels var det många år sedan jag var där senast (flera år före pandemin senast),
dels förstås det fina vädret! Även om det var länge sedan har det både varit regn o tom snö tidigare år!

Men glöm inte;
Rättviks Marknad 2ggr/år
Första helgen i maj
Första helgen i oktober

Jag var istället en entusiastisk marknadsbesökare, det var faktiskt ovanligt trevligt.
Dels var det många år sedan jag var där senast (flera år före pandemin senast),
dels förstås det fina vädret! Även om det var länge sedan har det både varit regn o tom snö tidigare år!

Men glöm inte;
Rättviks Marknad 2ggr/år
Första helgen i maj
Första helgen i oktober
Skriver ner ”undvik alltid Rättvik”.

Ni som gillar restskatt, varför bemödar ni er ens med att betala skatt under året? Det blir väl mycket högre avkastning om man placerar alla pengar som skulle gått in på skattekontor?
OBS, en halvseriös fundering

Ni som gillar restskatt, varför bemödar ni er ens med att betala skatt under året? Det blir väl mycket högre avkastning om man placerar alla pengar som skulle gått in på skattekontor?
Som anställd är det ju svårt att få arbetsgivaren att ge fan i att betala in skatten, de är väl t.o.m. tvungna att dra den enligt lag. Kapitalinkomsterna är en annan sak.

Jag brukar jämka så jag betalar 0%.
Det här året har jag investerat dem i Viaplay och Oscar properties. Räknar med att jag tjänat rätt mycket på det!

OBS, ej seriöst svar. :P

Som anställd är det ju svårt att få arbetsgivaren att ge fan i att betala in skatten, de är väl t.o.m. tvungna att dra den enligt lag. Kapitalinkomsterna är en annan sak.
Jag kan ju be min arbetsgivare att skatta upp mig. Då borde det ju gå att be dem skatta ner mig med, till en viss mån då kanske?

Ser fram emot samma fight som förra året!
I ena hörnet: De som blir glada för att de får tillbaka på skatten.
I andra hörnet: De som tycker de som blir glada för att de får tillbaka på skatten är korkade för det är pengar som staten undanhållit som man hade kunnat placera bättre själv, i t.ex. Viaplay eller Fingerprint Cards.
🙃

I andra hörnet: De som tycker de som blir glada för att de får tillbaka på skatten är korkade för det är pengar som staten undanhållit som man hade kunnat placera bättre själv
Precis så är det ju! (y)
Får man tillbaka på skatten, har man ju lånat ut pengar till staten med dålig ränta.

Senast ändrad:
Hoppas jag får tillbaka mitt lån som jag gett staten nästan kostnadsfritt. Det gör jag med glädje. Ser fram emot alla berättelser från framgångsrika investerare som skatteplanerat optimalt och gjort ohemula vinster på fonder, bitcoin och bundna räntekonton

Senast ändrad:
För alla nyfikna så har DN en fantastisk guide

(spoiler, eller för er som inte kan läsa den låsta artikeln så kommer det viktigaste här:

"Det går att se en kopia på deklarationen och skatteuträkningen i den digitala brevlådan. Utskicket sker mellan den 3 och den 7 mars.")

Hm, det intressanta blir om man får ner kvarskatten under 30 så man slipper betala ränta. Som tur är finns det lite avdrag att göra.

För alla nyfikna så har DN en fantastisk guide

(spoiler, eller för er som inte kan läsa den låsta artikeln så kommer det viktigaste här:

"Det går att se en kopia på deklarationen och skatteuträkningen i den digitala brevlådan. Utskicket sker mellan den 3 och den 7 mars.")
Man kan också surfa in på skatteverket.se och läsa all info helt gratis. Så slipper man stödja DN.

Tillbaka
Topp