[OT] "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen"
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
”But they do, and they’re the ones doing it!”"You don't even know what a write-off is, do you?"
Edit: reply på NLCs inlägg då, det verkade trilla bort
Men, det är väl ingen höjdare?Har tydligen lånat ut 20K till staten räntefritt som jag kommer få tillbaka .
Bättre att låna av dem som jag görMen, det är väl ingen höjdare?
Men, det är väl ingen höjdare?
Vad används lånet till? Konsumption? Sparande? Eller är det principen?Bättre att låna av dem som jag gör![]()
Bättre ränta.Vad används lånet till? Konsumption? Sparande? Eller är det principen?
Jämka bolånet? Sätta på ett sparkonto? Tjäna ett par hundralappar? Jag är uppriktigt nyfiken.Bättre ränta.
Har du kvarskatt, så har du ju troligen haft bättre ränta på de pengarna, än om du får tillbaka på skatten som du lånat ut till staten till dålig ränta, eller är det tom 0 ränta?Jämka bolånet? Sätta på ett sparkonto? Tjäna ett par hundralappar? Jag är uppriktigt nyfiken.
Troligen?Har du kvarskatt, så har du ju troligen haft bättre ränta på de pengarna, än om du får tillbaka på skatten som du lånat ut till staten till dålig ränta, eller är det tom 0 ränta?
Jag ser det som att: jag hade kunnat få några kronor i extra avkastning (potentiellt - givet riskvilja hade jag ju också kunnat minska mitt kapital men låt oss bortse från den aspekten). Genom att tillgängliggöra de kronor det handlar om till det allmänna, samtidigt som många andra gör det, bidrar jag till ett större handlingsutrymme för den allmänna välfärden under året.Har du kvarskatt, så har du ju troligen haft bättre ränta på de pengarna, än om du får tillbaka på skatten som du lånat ut till staten till dålig ränta.
I mitt fall är det inkomst av kapital som leder till kvarskatt, så på så sätt har jag väl investerat ”lånet”.Vad används lånet till? Konsumption? Sparande? Eller är det principen?
Förvisso, men du har ju troligen förlorat några kronor ändå.Jag ser det som att: jag hade kunnat få några kronor i extra avkastning (potentiellt - givet riskvilja hade jag ju också kunnat minska mitt kapital men låt oss bortse från den aspekten). Genom att tillgängliggöra de kronor det handlar om till det allmänna, samtidigt som många andra gör det, bidrar jag till ett större handlingsutrymme för den allmänna välfärden under året.
I slutändan tillfaller ju mina pengar mig. När valet står mellan en liten, potentiell, vinst för mig kontra en stärkt gemensam kassa under väntetiden väljer jag det senare alla dagar i veckan.
För mig personligen kommer majoriteten av återbäringen från det absurda ränteavdraget så...
Vilket är min hela poäng. Jag avstår gärna några få kronor i individuell vinst till förmån för att stärka vår gemensamma kassa och vårt gemensamma handlingsutrymme.Förvisso, men du har ju troligen förlorat några kronor ändå.
Det var inget ideologiskt menat, för där håller jag med dig.Vilket är min hela poäng. Jag avstår gärna några få kronor i individuell vinst till förmån för att stärka vår gemensamma kassa och vårt gemensamma handlingsutrymme.
För mig som individ är ett par hundralappar, vilket motsvarar en rimlig riskavvägd avkastning på det belopp jag får tillbaka i år, något jag kan ha eller mista. Om hälften av Sveriges befolkning bidrar på samma vis - ja då finns det en väldigt stor ekonomisk kraft. Om vi använder den på ett klokt sätt kommer fler än jag bli vinnare, vilket i sig är en stor vinst för mig.
Dels det, sen är väl anledningen till skatteåterbäringen oftast att personen är skuldsatt, dvs betalat en massa ränta till banken som det av nån anledning ges avdrag för.Det var inget ideologiskt menat, för där håller jag med dig.
Försöker bara förklara att de som får tillbaka på skatten egentligen går back på det.
Minerad mark..Vi kanske borde slopa ränteavdraget mot att fastighetsavgiften tas bort. Då blir det +-0 för en stor del av alla Svenskar?![]()
Ränteavdrag för bostad (med maxtak) ok men för konsumtion är galet. Det var iofs värre förr.Vi kanske borde slopa ränteavdraget mot att fastighetsavgiften tas bort. Då blir det +-0 för en stor del av alla Svenskar?![]()
Inte nödvändigtvis. Det resonemanget bygger på att pengarna kan placeras med i) högre avkastning och ii) lägre risk än att garanteras av svenska staten under 1-12 månaders tid. Typ.Försöker bara förklara att de som får tillbaka på skatten egentligen går back på det.
Betala får man väl alltid göra?Får och får; får betala heter det.
Eller bidra då, beroende på hur man ser det.Betala får man väl alltid göra?
Tvärtom här. Frugan öppnade först, 22 papp tillbaka. Sen min tur -10.000. Brukar vara 3-4 papp minus i mitt fall. Tror det beror på att jag är nittonhundrafemtiosjua.Vart ju trevligt i ungefär en kvart att se att man skulle få tillbaka ~20k tills frun kollade sitt besked och var skyldig 35![]()
Äsch så kan du ju inte säga; du måste missat något högst väsentligt.Känns om bättre placering att låna pengar till staten än att haft det investerat i aktier, just nu. ;)
Vi får alla swisha ett bidrag till ditt skattekonto.Hua, iår är jag nervös.
Pensionär "ett år för tidigt".
Inget pensionärsavdrag utan full skatt.
Det var snällt tänktVi får alla swisha ett bidrag till ditt skattekonto.
Jaja, säg bara till så löser vi det!Det var snällt tänkt
Men det skall nog inte behövas,
sålde huset idag så om erbjudandet står kvar till nästa år så![]()
Nja; 5.800 SEK i kvarskattDet plingade till igår, det var en trevligt överraskning.